دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
26 خاصیت کشمش پلویی و اثرات شگفت انگیز آن در بدن
8
زمان مطالعه: 8 دقیقه
انگور خشک‌شده را کشمش می‌نامند، همان‌قدر که انگور انواع و اقسام مختلف دارد، طبیعی است که این تنوع را در کشمش نیز بتوان یافت.کشمش سیاه یا قهوه‌ای که به خاطر کاربرد آن در بعضی پلوها مانند عدس‌پلو، به کشمش پلویی معروف است.

خواص کشمش پلویی برای سلامتی بدن

اگرچه کشمش کوچک است، اما آنها سرشار از مواد مغذی می باشند. بر طبق گزارشات، کشمش ها به عنوان بخشی از گروه میوه محسوب می شوند. این میوه های خشک شده انرژی را افزایش می دهند و معمولا برای کوهنوردان، مسافرین یک تونیک سالم به حساب می آیند.

separator line

ویتامین ها و ارزش تغذیه ای کشمش پلویی :

کشمش منبع خوبی از انرژی، فیبر، پروتئین و کربوهیدرات ها است. آنها همچنین دارای قند و کالری زیادی هستند، اما هنوز هم دارای شاخص گلیسمی پایین هستند. کشمش حاوی کلسترول صفر و غنی از مواد مغذی مختلف است، که برای سلامتی بسیار مفید هستند و عبارتند از:

ویتامین های موجود در کشمش پلویی : ویتامین c،فولات، تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین، ویتامین B-6 و پانتووتنیک اسید

مواد معدنی موجود در کشمش پلویی : پتاسیم، کلسیم، منیزیم، فسفر، آهن، روی و سدیم

separator line

میزان کالری کشمش پلویی چقدر است؟

میزان کالری کشمش پلویی چقدر است؟

43 گرم کشمش پلویی حاوی حدود 129 کالری است، از آنجایی که آنها کالری زیادی دارند، توصیه می شود که در یک روز، بیش از ¼ فنجان کشمش مصرف نکنید. می توانید آنها را به راحتی در فروشگاه ها تهیه کنید و قابل دسترسی هستند.

separator line

26 خاصیت کشمش پلویی

1. جوان سازی پوست صورت با کشمش پلویی

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و پلی فنول های موجود در کشمش با افزایش تولید کلاژن و الاستین پوست شده و به درمان چین و چروک و جوان سازی پوست صورت کمک می کنند.رزوراترول های موجود در کشمش به پاک سازی خون و پاک سازی پوست کمک کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

2. درمان آکنه و جوش صورت با کشمش پلویی

منیزیم و پتاسیم موجود در کشمش به سم زدایی و پاک سازی خون کمک می کنند و به این ترتیب باعث درمان آکنه و جوش صورت می شوند.همچنین مصرف کشمش سیاه با سم زدایی کبد به سم زدایی پوست و در نتیجه درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند.

3. کشمش پلویی یک ضد آفتاب طبیعی

آنتی اکسیدان های موجود در کشمش ها به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل کرده و پوست را در برابر آسیب های نور خورشید محافظت می کنند.کشمش پلویی

4. تقویت و افزایش رشد مو

مقادیر بالای آهن موجود در کشمش پلویی با افزایش جریان خون در پوست سر باعث تقویت فولیکول های مو شده و باعث افزایش رشد مو می شود.

5. درمان شوره سر با مصرف کشمش پلویی

مصرف روزانه کشمش پلویی به دلیل رزوراترول های موجود در آن باعث کاهش التهاب پوست سر شده و به درمان شوره سر کمک می کند.

6. درمان ریزش مو

آنتی اکسیدان های موجود در کشمش پلویی از طریق تقویت فولیکول های موی سر به پیشگیری و درمان ریزش مو کمک می کنند.

7. دیابت و قند خون رابا کشمش پلویی درمان کنید

مطالعات در سال 2015 نشان داده که مصرف کشمش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو کاهش می دهد.مطالعات نشان داده افراد دیابتی که کشمش پلویی مصرف می کنند تا 19 درصد کاهش در میزان گلوکز ناشتا نشان می دهند.

مقادیر بالای فیبر و قند های طبیعی موجود در کشمش پلویی با افزایش تولید انسولین طبیعی به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک می کند.

8. لاغری و کاهش وزن با مصرف کشمش پلویی

مقادیر بالای فیبر موجود در کشمش پلویی می تواند با کاهش اشتها و پیشگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن کمک کند.

9. فشار خون

مطالعات نشان می دهد که مقادیر بالای پتاسیم و پلی فنول های موجود در کشمش پلویی سیاه و سبز به کاهش تنش عروق خونی و کاهش فشار خون بالا کمک می کند.مقادیر بالای فیبر موجود در کشمش هم با اثر بر روی عروق خونی باعث کاهش فشار خون بالا می شود.

10. قلب

سطح بالای پتاسیم، فیبر، پلی فنل، تانن و آنتی اکسیدان های موجود در کشمش با کاهش کلسترول بالای خون و همچنین کاهش فشار خون بالا برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی مفید می باشد.

11. فواید کشمش پلویی برای کودکان

کشمش غنی از مواد معدنی مانند پتاسیم، فسفر، آهن، کلسیم و منیزیم هستند که به رشد ذهنی و جسمی کودک کمک می کنند.کشمش پلویی به دلیل مقادیر بالای فیبر که دارد به بهبود حرکات روده به درمان یبوست در کودکان کمک می کند.کشمش به دلیل خواص ضد باکتریایی که دارد به درمان تب بالا در نوزادان و کودکان کمک می کند.کشمش باعث تقویت حافظه در نوزادان و کودکان می شود.

 کشمش پلویی

کشمش پلویی و این همه خاصیت؟!

12. جنین و زنان باردار

کم خونی فقر آهن یکی از مشکلات رایج در دروان بارداری است و کشمش پلویی به دلیل مقادیر بالای آهن، مس و ویتامین C که دارد به درمان این بیماری کمک می کند.مقادیر بالای فیبر موجود در کشمش پلویی برای پیشگیری و درمان یبوست در زنان باردار مفید می باشد.

کشمش پلویی منبع خوبی از قند های طبیعی است که باعث افزایش انرژی مورد نیاز زنان باردار می شود.ویتامین A در کشمش برای بهبود رشد چشم جنین مفید بوده و کلسیم موجود در آن تشکیل استخوان ها در جنین می شود.

13. مردان کشمش بخورید

کشمش پلویی به دلیل مقادیر بالای اسید آمینه ی آرژنین که دارد باعث تحریک میل جنسی شده و به درمان اختلال نعوظ کمک می کند. در واقع آرژینین موجود در کشمش تحرک اسپرم را افزایش می دهد و به درمان ناباروری کمک می کند.

14. خاصیت کشمش پلویی برای معده و دستگاه گوارش

مقادیر بالای فیبر موجود در کشمش پلویی باعث به هضم غذا کمک می کند و برای درمان معده درد، بیماری های روده و سلامت دستگاه گوارش مفید می باشد.

15. یبوست و اسهال

کشمش پلویی مقادیر بالایی فیبر دارد که با افزایش جذب آب به بهبود حرکات روده به پیشگیری و درمان یبوست کمک می کند.کشمش همچنین می تواند با جذب مایعات به درمان اسهال کمک کند.

16. کم خونی را با مصرف کشمش پلویی درمان کنید

کشمش پلویی حاوی مقادیر بالای آهن، مس و ویتامین های B می باشد که با افزایش تولید گلبول های قرمز خون به درمان کم خونی کمک می کند.همچنین کشمش با درمان کم خونی به درمان بی خوابی شبانه ناشی از فقر آهن کمک می کند.

17. تقویت حافظه با کشمش پلویی

مقادیر بالای بور موجود در کشمش پلویی باعث تقویت حافظه شده و خطر ابتلا به بیماری های زوال عقل یا آلزایمر را کاهش می دهد.

18. درمان بیماری های کبد با مصرف کشمش

بیوفلاوونوئید های موجود در کشمش پلویی با سم زدایی و پاک سازی خون و بدن به سلامت کبد و درمان بیماری های کبد کمک می کند.

19. سرما خوردگی

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در کشمش پلویی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به سرماخوردگی وآنفلونزا را کاهش می دهد.کشمش پلویی به دلیل خواص ضد میکروبی به عنوان یک آنتی بیوتیک شناخته شده و به درمان تب بالا و بیماری های عفونی کمک می کند.

 کشمش پلویی

فواید خوردن کشمش پلویی

20. سرطان

کاتچین موجود در کشمش پلویی به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش می دهد.فیبر موجود در کشمش باعث دفع صفرا از بدن شده و سمومی را که باعث ایجاد سرطان می شوند را از بین می برد.

21. سلامت دهان و دندان

اولئانولیک اسید موجود در کشمش پلویی برای سلامت دهان و دندان مفید بوده و خطر پوسیدگی دندان را کاهش می دهد.کشمش غنی از کلسیم است که مینای دندان را تقویت می کند.بور موجود در کشمش می تواند از رشد میکروب های بیماری زا در دهان و دندان جلوگیری کند.

22. چشم

آنتی اکسیدان های موجود در کشمش پلویی باعث تقویت بینایی شده و خطر ابتلا به بیماری های چشمی از جمله دژنراتیو ماکولا و آب مروارید را کاهش می دهد.

23. درمان پوکی استخوان با خوردن کشمش پلویی

کلسیم موجود در کشمش پلویی باعث تقویت استخوان ها شده و خطر ابتلا به پوکی استخوان به ویژه در زنان یائسه را کاهش می دهد.بور موجود در کشمش پلویی برای سلامت استخوان ها و جذب موثر کلسیم حیاتی است.پتاسیم یکی دیگر از مواد مغذی ضروری موجود در کشمش پلویی است که باعث تقویت و بهبود رشد استخوان ها شده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

24. روماتیسم و آرتروز

پلی فنول ها و آنتی اکسیدان های موجود در کشمش پلویی خواص ضد التهابی قوی دارند که برای پیشگیری و درمان بیماری های روماتیسم و آرتروز مفید هستند.

25. سنگ کلیه

پتاسیم موجود در کشمش پلویی به پاک سازی کلیه ها کمک کرده و باعث درمان سنگ کلیه می شود.

26. بدنسازی

کشمش پلویی حاوی مقادیر بالای ویتامین ها، اسید آمینه و مواد معدنی مانند سلنیوم و فسفر است که جذب مواد مغذی دیگر و پروتئین ها را تسهیل می کند و باعث افزایش انرژی و افزایش قدرت بدنی ورزشکاران و بدنسازان می شود.همچنین مقادیر بالای فروکتوز و گلوکز موجود در کشمش آن را به یکی از بهترین مواد غذایی برای افزایش انرژی ورزشکاران و بدنسازان تبدیل کرده است.

همچنین بخوانید:

10 خاصیت تایید شده خوردن کشمش در صبح + طرز تهیه آب کشمش

آموزش خشک کردن انگور: طرز تهیه کشمش خشک در خانه



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (8 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits