دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تفاوت برنج قهوه ای و برنج سفید چیست؟

خوردن برنج قهوه ای بهتر است یا برنج سفید ؟

تفاوت برنج قهوه ای و برنج سفید چیست؟
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
برنج؛ سفید یا قهوه‌ای؟ هر دو برنج سفید و قهوه ای از محتوای کربوهیدارت بالا برخوردار هستند. برنج قهوه ای یک دانه کامل است که از مواد مغذی کلی بیشتر نسبت به برنج سفید برخوردار است.

برنج قهوه ای بهتر است یا برنج سفید

در اطراف دانه های برنج کشت شده چندین لایه وجود دارد. اگر یک لایه از این لایه ها را برداریم برنج قهوه ای حاصل می شود که مقدار بسیار کمی از فیبر، ویتامین و املاح آن از بین رفته است. ولی اگر باز هم لایه های خارجی برنج را آسیاب و جدا سازی کنیم همان برنج سفید رایج حاصل می شود که از نظر ویتامین و املاح بسیار ناقص تر از برنج قهوه ای است.

در طی آسیاب کردن برنج قهوه ای و تبدیل آن به برنج سفید، 67% ویتامین B3 و 80% ویتامین B1 و 90% ویتامین B6 ، نصف منگنز، نصف فسفر، 60 درصد آهن و تقریبا تمامی فیبرهای محلول و اسیدهای چرب ضروری موجود در آن از دست می روند.

به بررسی تفاوت در ارزش غذایی برنج سفید و قهوه ای میپردازیم :

املاح موجود در برنج قهوه ای و سفیدبرنج سفیدبرنج قهوه ای
کالری266218
پروتئین(گرم)54/5
کربوهیدرات(گرم)58/645/8
فیبر(گرم)0/53/5
چربی(گرم)0/41/6
اسیدهای چرب غیر اشباع(گرم)0/10/6
کلسترول(میلی گرم)

separator line

تفاوت های تغذیه ای برنج قهوه ای نسبت به برنج سفید

تفاوت های تغذیه ای برنج قهوه ای نسبت به برنج سفید

اجزا تغذیه ای دقیق برنج با توجه به تولیدکننده آن می تواند متفاوت باشد، در نتیجه، پیش از خرید باید جدول ارزش تغذیه ای و مواد تشکیل دهنده را با دقت مطالعه کنید.

فیبر موجود در برنج قهوه ای

برنج قهوه ای به طور کلی از محتوای فیبر بالاتری در مقایسه با برنج سفید سود می برد. به طور معمول، برنج قهوه ای دو تا سه گرم فیبر بیشتر نسبت به برنج سفید ارائه می کند.اگرچه نقش فیبر در تسکین یبوست شناخته شده است، اما فواید سلامت دیگر را نیز ارائه می کند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. احساس سیری سریع‌تر که می تواند به مدیریت وزن کمک کند
  2. کاهش سطوح کلسترول
  3. کنترل سطوح قند خون، کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت
  4. کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی
  5. تغذیه باکتری های روده

به طور کلی، مردان زیر 50 سال نیازمند دریافت 38 گرم فیبر در روز هستند و مردان 51 ساله یا پیرتر باید 30 گرم فیبر مصرف کنند.زنان زیر 50 سال به طور معمول نیازمند مصرف 25 گرم فیبر در روز هستند و زنان 51 ساله یا پیرتر به 21 گرم فیبر نیاز دارند.مقدار مصرف توصیه شده روزانه فیبر برای انسان بر اساس چندین عامل شکل می گیرد که از آن جمله می توان به سن و کالری مصرفی اشاره کرد. برای حصول اطمینان از میزان دقیق مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

منگنز موجود در برنج قهوه‌ای در برابر برنج سفید

منگنز یک ماده معدنی ضروری برای تولید انرژی و عملکرد آنتی اکسیدانی است. برنج قهوه ای منبعی عالی برای این ماده مغذی است در شرایطی که برنج سفید این گونه نیست.

سلنیم موجود در برنج قهوه‌ای در برابر برنج سفید

برنج قهوه ای منبع خوبی برای سلنیم است. این ماده معدنی در تولید هورمون تیروئید، محافظت آنتی اکسیدانی، و عملکرد درست سیستم ایمنی بدن انسان نقش دارد. همچنین، سلنیم به همراه ویتامین E از سلول ها در برابر سرطان محافظت می کند.

برنج قهوه ای

منیزیم موجود در برنج قهوه‌ای در برابر برنج سفید

بر خلاف برنج سفید، برنج قهوه ای به طور معمول منبع خوبی برای منیزیم است. یک وعده عادی برنج قهوه ای پخته می تواند حدود 11 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه منیزیم را تامین کند.

منیزیم برای بسیاری از وظایف کلیدی نیاز است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

انعقاد خون

انقباض عضله

تولید سلولی

رشد استخوان

مقدار مصرف توصیه شده روزانه منیزیم با توجه به سن و جنسیت تعیین می شود. زنان باردار یا مادرانی که به فرزند خود شیر می دهند به طور معمول نیازمند مصرف هر چه بیشتر از این ماده معدنی مهم در روز هستند. میانگین میزان مورد نیاز بزرگسالان بین 270 و 400 میلی گرم در روز است.

فولات موجود در برنج سفید

فولات موجود در برنج سفید در برابر برنج قهوه ای

برنج سفید غنی شده منبع خوبی برای فولات است. یک فنجان متوسط برنج سفید غنی شده حاوی 195 تا 222 میکروگرم فولات یا حدود نیمی از مقدار مصرف توصیه شده روزانه است.

فولات به بدن در ساخت DNA و دیگر مواد ژنتیکی کمک می کند و همچنین از تقسیم سلولی حمایت می کند. اگرچه فولات یک ماده مغذی ضروری برای همه محسوب می شود، به طور ویژه برای زنان باردار یا آنهایی که قصد دارند باردار شوند، حیاتی است.

مقدار مصرف توصیه شده روزانه برای بیشتر بزرگسالان حدود 400 میکروگرم است. زنان باردار باید 600 میکروگرم فولات مصرف کنند و آنهایی که به فرزند خود شیر می دهند نیز باید روزانه 500 میکروگرم فولات دریافت کنند.

separator line

در صورت ابتلا به دیابت می توان برنج مصرف کرد؟

هر دو برنج سفید و قهوه ای می توانند دارای امتیازی بالا در شاخص قند خون باشند. امتیاز شاخص قند خون یک ماده غذایی نشان دهنده اثری است که می تواند بر سطوح قند خون داشته باشد. این شاخص بر پایه این که ماده غذایی مصرفی تا چه اندازه سریع یا کند سطوح قند خون را افزایش می دهد، استوار است.

برنج سفید دارای شاخص قند خون 72 است و از این رو، می تواند به سرعت در جریان خون جذب شود. شاخص قند خون برنج قهوه ای 50 است. اگرچه آهنگ تاثیرگذاری برنج قهوه ای بر قند خون کندتر است، اما همچنان می تواند اثر قابل توجهی به همراه داشته باشد.

فواید برنج قهوه ای برای درمان و سلامت بدن

فواید برنج قهوه ای برای درمان و سلامت بدن

این نوع برنج فیبر بسیار بیشتری بوده که باعث کاهش کلسترول بد، کاهش قند خون، پیشگیری از دیابت، سلامت بیشتر روده ها و جلوگیری از سرطان روده و درمان یبوست می باشد. همچنین دارای شاخص گلیسمی (شاخص قند خون) کمتری نسبت به برنج سفید میباشد. برنج قهوه ای میتواند کمک شایانی به کنترل وزن و لاغری کند.

برنج قهوه ای و دیگر غلات سبوس دار منبع غنی از منیزیم می باشند که مانند کلسیم در رشد و استحکام استخوان ها نقش دارد. حدود دو سوم منیزیم بدن در استخوان ها ذخیره می شود. منیزیم همچنین بیش از 300 آنزیم را در بدن فعال کرده که این آنزیم ها در استفاده بدن از گلوکز و انسولین نقش دارند و در واقع حساسیت بدن نسبت به انسولین را افزایش خواهد داد که در کنترل، پیشگیری و درمان دیابت حائز اهمیت می باشد.

علاوه بر این موارد منیزیم باعث کاهش فشار خون، رفع سردرد های میگرنی، کاهش تنگی نفس، جلوگیری از گرفتگی عضلات، رفع خستگی و جلوگیری از بیماری های قلبی می شود. همچنین منیزیم به کمک کلسیم حرکت اعصاب و انقباض ماهیچه ها را کنترل می کند.

ویتامین B1 در سبوس غلات موجود می باشد، در نتیجه برنج سفید تقریبا فاقد این ویتامین بوده. کاهش این ویتامین منجر به بیماری بری بری می شود که این بیماری بر قلب و اعصاب اثر میگذارد.

برنج قهوه ای شامل مدار زیادی منگنز می باشد. منگنز به تولید انرژی از پروتئین و کربوهیدرات کمک کرده و همچنین در ساخت اسیدهای چرب نیز نقش دارد.همچنین برای سلامت سیستم عصبی و تولید هورمون های جنسی نیز نقش اساسی دارد. منگنز جزء مهم آنتی اکسیدان می باشد که در پیشگیری از سرطان بسیار حائز اهمیت میباشد. این ریز مغذی باعث جلوگیری از رعشه، ضعف روحی، جوش های پوستی و آسیب های لوزالمعده را می گیرد.

برنج قهوه ای دارای مقدار بسیار زیادی سلنیوم میباشد که بخش عمده ی نیاز روزانه ی بدن به این ماده را فراهم میکند. سلنیوم در سوخت و ساز بدن نقش مهمی را ایفا میکند و در سوخت و ساز هورمون های تیروئیدی نقش دارد. دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می باشد که با کمک ویتامین E نقش آنتی اکسیدانی خود را کامل می کند که برای پیشگیری از سرطان مفید میباشد. سلنیوم همچنین، برای جلوگیری از بیماری های قلبی، کاهش تنگی نفس و تسکین درد و همچنین تسکین ورم و التهاب مفاصل مفید است.

همچنین بخوانید:

تنها راه تشخیص برنج ایرانی اصل از برنج قاطی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits