دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا می توان پنیر را فریز کرد ؟
12
زمان مطالعه: 6 دقیقه
اگر در مورد فریز کردن پنیر در فریزر و مدت زمان نگهداری آن دچار مشکل شده اید این مقاله را تا انتها بخوانید .

فریز کردن پنیر

آیا می توان پنیر را فریز کرد ؟

پنیر خواص زیادی برای بدن دارد . در هر 100 گرم پنیر 15 گرم پروتئین وجود دارد . کلسیم ، فسفر ، منیزیم و ویتامین های دیگری در این نوع ماده لبنی موجود است که برای سلامتی بسیار مفید هستند .

آیا پنیر فریز شده ضرر دارد ؟

خوردن پنیر فاسد مانند سایر لبنیات ها ، باعث مشکلات گوارشی می شود . دل درد ، دل پیچه ، استفراغ و اسهال از جمله علائمی است که در اثر مصرف لبنیات به خصوص پنیر فاسد بروز می کند .

اگر پنیرتان را فریز کردید و پس از مدتی کپک های سبز یا آبی رنگ روی آن دیدید به سرعت آن را دور بریزید زیرا مشاهده همان دانه های کوچک کپک این پیام را به شما می رساند که پنیر فاسد شده است.

فریز کردن پنیر

نشانه های پنیر فاسد

علائم فساد پنیر :

  • تخریب بافت محصول
  • وجود بوی نامطبوع در آن
  • تغییر رنگ آن
  • تورم بسته بندی
  • تغییر طعم

اگر قسمتی از آن برآمده یا ترک خورده باشد، دوره مصرفش گذشته است. آن را بو کنید؛ اگر بویی شبیه به آمونیاک استشمام کردید که درون بینی‌تان نفوذ می‌کند، پس احتمالاً طعمش هم تغییر کرده است. پنیر‌های بسیار قدیمی را حتی اگر درون یخچال نگهداری شده‌اند، مصرف نکنید.

شاید به این فکر بیفتید که برای دیرتر فاسد شدن پنیر آن را فریز کنید . اما آیا فریز کردن پنیر مضر است ؟

برخی معتقدند که پنیر قابلیت ماندگاری بالایی در یخچال را دارد و نیازی به فریز کردن این نوع ماده لبنیاتی نیست . شما اگر پنیر سفتی را داخل فریزر بگذارید . شکل خمیری پیدا می کند و اگر یک قالب پنیر نرم تر را داخل فریزر بگذارید بافت آن کاملا از بین می رود چون در پنیر نرم کریستال های یخ تشکیل خواهد شد .

برخی از کارشناسان بر عکس این نظریه را دارند و مدعیند که فریز کردن پنیر امکان پذیر است . منتها تنها برای مدت 2 ماه .

باید در نظر داشت که نگهداری پنیر در فریزر می تواند بافت آن را کمی سفت کند و از محصول اولیه کمی فاصله بگیرد ولی این تغییر به اندازه ای نیست که شما را از لذت خوردن یک پنیر سالم محروم کند.

فریز کردن پنیر ، نگهداری از پنیر

روش نگهداری پنیر در یخچال

برای نگهداری از پنیر می توانید از روش ها و نکات زیر کمک بگیرید .

  • اگر پنیر خریداری شده درون پلاستیک پیچیده شده است و بسته‌بندی پلاستیکی دارد، بهتر است بعد از رسیدن به خانه بسته‌بندی‌اش را جدا کنید.
  • اگر پنیر را از مغازه یا فروشگاهی تهیه کردید که آن را درون کاغذ پیچیده است، می‌توانید پنیر را تا چند روز با همان بسته‌بندی کاغذی نگهداری کنید. استفاده از کاغذ موجب تبادل هوا بین پنیر و محیط می‌شود و در عین حال آن را خشک هم نمی‌کند.
  • یکی از گزینه‌های نگهداری این است که پنیر را در باکس و جعبه مخصوص پنیر نگهداری کنید. این باکس مخصوص که معمولاً به شکل قفسه کوچک چوبی با در شیشه‌ای ساخته می‌شود، می‌تواند از پنیر محافظت کند و آن را در رطوبت ۷۵ درصد قرار دهد. در این جعبه چوبی جریان هوا نیز وجود دارد. جعبه پنیر را می‌توانید درون کابینت یا یخچال نگهداری کنید.
  • زمانی که می‌خواهید پنیر نرم یا نیمه نرم را نگهداری کنید، در بهترین حالت باید آن را درون کاغذ بپیچید. البته استفاده از کاغذ مومی یا پوستی هم مجاز است، ولی در اولویت‌های بعدی قرار دارند. کاغذ اصطلاحاً به نفس کشیدن پنیر کمک می‌کند، پس موجب حفاظت آن می‌شود، ولی در عین حال مقدار کمی هوا را نیز از بافت کاغذ فیلتر می‌کند.
  • پنیر‌های نرم باید کمی در معرض هوا قرار بگیرند تا مرطوب و شل نشوند. اگر این نوع پنیر را درون کیسه پلاستیکی نگهداری کنید، به دلیل عرق کردن کیسه و به دام افتادن رطوبت درون آن، بافت پنیر نرم‌تر می‌شود. در این صورت بافت و طعم پنیر از بین می‌رود.
  • اگر می‌خواهید پنیر را درون یخچال قرار دهید، می‌توانید از ظرف مخصوص پنیر با درب شیشه‌ای گنبدی شکل استفاده کنید. در این محیط پنیر محیط مناسب خود را به وجود می‌آورد و همیشه رطوبت کافی را در اختیار دارد.
  • اگر مدلی از پنیر سفت را خریداری کرده‌اید که مصرف بیشتری دارد و با فواصل کوتاه‌تر به سراغش می‌روید، می‌توانید آن را درون کیسه پلاستیکی قرار دهید یا درون ظرف شیشه‌ای دردار یا زیپ کیپ نگهداری کنید.

فریز کردن پنیر

طریقه نگهداری پنیر در فریزر

پنیر ها در حالت کلی به دو دسته پنیرهای نرم و پنیرهای سفت تقسیم می شوند. پنیرهای نرم مانند پنیر تولید شده از شیر بزو پنیر موزارلا بافتی نرم دارند.

بهتر است پنیر را پس از خرید ، در هفته اول مصرف کنید .

پنیرهای نرم با سرعت بیشتری فاسد می شوند به همین نحوه نگهداری و بسته بندی آنها اهمیت بیشتری نیست به پنیرهای سفت یا نیمه سفت دارد.

پنیر بسته بندی را در جعبه پلاستیکی یا کاغذی خودش می توان تا 10 روز در دمای یخچال نگهداری کرد .

اما اگر بخواهید برای مدت زمانی طولانی تری پنیر را نگهداری کنید، دچار چالش خواهید شد .

فریزرهای صنعتی به شکلی ساخته شده که امکان یخ زدگی پنیر را فراهم کرده و پنیر در دمای 35- درجه در مدت زمان کوتاهی یخ خواهد زد و مشکلی هم پیش نخواهد آمد .

اما فریزی که در منزل وجود دارد و دمای آن بین 5- تا 10- است طعم پنیر را پس از فریز کردن به شدت تغییر می دهد .

شما برای فریز کردن پنیر این نکته را در نظر داشته باشید که پنیر بوی فضای یخچال و فریزر را جذب می کند. به همین دلیل توصیه می شود پنیرها را در بسته بندی هایی که امکان نفوذ هوا در آن کم است نگهداری کنید .

به همین منظور پنیر را در کاغذ روغنی گذاشته و دور تا دور آن را با فویل بپوشانید .

در این صورت می توانید پنیر را به مدت یک ماه در فریزر نگهداری کنید ، بهتر است دمای فریزر شما 18- باشد .

به این ترتیب پنیر خواص خود را حفظ می کند ، اما باید قبل از استفاده مستقیم آن را ذوب کرد.

برای نگه داشتن پنیر به همین روش در یخچال هم به مدت دو هفته می توانید اطمینان حاصل کنید که پنیرتان فاسد نخواهد شد.

نکته : برای نگهداری پنیر در فریز تا حد امکان بین پنیر و دیگر مواد فریز شده فاصله بگذارید و پنیر در پایین ترین فضای فریزر قرار دهید.

روش نگهداری پنیر در فریزر

پنیر پیتزا داخل فریزر خراب میشود ؟

پنیرهای پیتزا و پنیرهای سفت خارجی بین ۶-۸ ماه در فریزر قابل نگهداری می‌باشند و خراب نمی شوند .

اصولا پنیرهای خشک قابلیت نگهداری بالاتری در فریزر دارند و دیرتر فاسد می شوند . برخی پنیرها هم هستند که حتما باید در فریزر نگهداری شوند که روی بسته آنها به این مسئله اشاره شده است .

فریز کردن پنیر



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (12 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits