دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عوارض رژیم قهوه برای لاغری : چگونه قهوه باعث کاهش وزن میشود ؟
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
قهوه با کاهش اشتها و کاهش کالری مصرفی که هر دو باعث افزایش سوزاندن کالری می شود، در کاهش وزن نقش دارد. اما رژیم لاغری قهوه معایب زیادی دارد. مثلا باعث افزایش وزن مجدد به دلیل دشوار بودن این رژیم می شود .

رژیم قهوه چیست ؟

رژیم قهوه توسط کتاب «عاشقان رژیم غذایی قهوه» نوشته دکتر باب آرنوت رواج یافته است.

در این کتاب، دکتر آرنوت ادعا می کند که نوشیدن قهوه چندین مرتبه در روز می تواند متابولیسم بدن را تقویت کرده، چربی بسوزاند، مانع از جذب کالری شده و اشتهای شما را کاهش دهد.
وی از مطالعه در مورد مردم ساکن در جزیره کوچک ایکاریا واقع در یونان که دارای جمعیت زیادی از سالمندان سالم است، برای نوشتن این کتاب الهام گرفت.

وی معتقد است که سلامتی و طول عمر آنها نتیجه مصرف زیاد قهوه سرشار از آنتی اکسیدان است.

رژیم قهوه چگونه عمل می کند ؟

برنامه رژیم لاغری قهوه شامل نوشیدن حداقل 3 فنجان (720 میلی لیتر) قهوه «روست روشن» (کمتر حرارت دیده) در روز است.

قهوه روست روشن دارای مقادیر بیشتری از آنتی اکسیدان پلی فنول در مقایسه با قهوه های «روست تیره» است.

دکتر آرنوت اهمیت خاصی به نوع قهوه ای که انتخاب می کنید و نحوه تولید آن می دهد. او دانه های قهوه کامل و روست روشن که در خانه آسیاب می کنید و در خانه با آب تصفیه شده آماده می کنید را توصیه می کند.

در رژیم غذایی تان، می توانید به اندازه دلخواه قهوه مصرف کنید کافئین دار یا فاقد کافئین تا زمانی که حداقل میزان مصرفی تان 3 فنجان (720 میلی لیتر) باشد.

با این وجود، باید از مصرف شکر و خامه اجتناب کنید. او همچنین توصیه می کند که یک وعده غذایی در روز را با اسموتی های سبزیجات سرشار از فیبر جایگزین کنید.

وعده های غذایی و میان وعده هایتان باید کم کالری و کم چربی و سرشار از فیبر تهیه شده از غلات سبوس دار، میوه ها و سبزیجات باشد.

فواید رژیم قهوه برای سلامتی

قهوه سرشار از کافئین و آنتی اکسیدان هایی به نام پلی فنول است که دارای چندین مزیت سلامتی از جمله کاهش التهاب و آسیب رادیکال آزاد است.

وقتی صحبت از کاهش وزن می شود، به نظر می رسد که قهوه دو فایده بالقوه دارد کاهش اشتها و افزایش سوخت و ساز.

1. قهوه ممکن است که باعث کاهش اشتها شود

ممکن است دکتر آروت ادعا کند که قهوه می تواند اشتهایتان را کم کند، در نتیجه باعث کاهش کالری روزانه تان می شود.

برخی از تحقیقات نشان می دهند که این مساله تا حدودی صادق است. نوشیدن قهوه کمی قبل از غذا ممکن است میزان غذایی که در آن وعده غذایی مصرف می کنید را کاهش دهد.

با این وجود، به نظر می رسد که مصرف قهوه 3 تا 4.5 ساعت قبل از غذا، هیچ تاثیری در میزان کالری مصرفی در وعده غذایی بعدی ندارد .

مطالعه ای بر روی 33 نفر که دارای اضافه وزن یا وزن عادی بودند، نشان داد که نوشیدن قهوه باعث کاهش کالری مصرفی در افراد دارای اضافه وزن می شود.

در طی سه جلسه از این مطالعه، هر شخص صبحانه با آب یا قهوه معمولی، یا قهوه با میزان نیمی کافئین مصرف کرد.

قهوه معمولی حاوی 2.7 گرم کافئین در هر پوند (6 میلی گرم در کیلوگرم) از وزن بدن بود.

هنگامی که افرادی با اضافه وزن 6 اونس (200 میلی لیتر) قهوه نوشیدند، کالری مصرفی شان در مقایسه با وقتی که آب یا قهوه با نیمی از کافئین مصرف می کردند، به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

2. قهوه ممکن است متابولیسم را افزایش دهد

به طور خاص، قهوه کافئین دار ممکن است میزان کالری و چربی که می سوزانید را افزایش داده و کاهش وزن را راحت تر کند.

در یک مطالعه بازنگری که بر روی بیش از 600 نفر بود، محققان دریافتند که مصرف بیشتر کافئین همراه با کاهش وزن، کاهش شاخص توده بدنی (BMI) و توده چربی است.

وقتی میزان کافئین مصرفی شرکت کنندگان در مطالعه دو برابر شد، وزن، شاخص توده بدنی، و توده چربی بین 17 تا 28 درصد کاهش پیدا کرد.

با این وجود، اکثر تحقیقات در مورد قهوه و متابولیسم در دهه های 1980 و 1990 انجام شد.

تحقیقات جدیدتر به تقویت این یافته ها کمک می کند. علاوه بر این، شواهد کمی برای تایید برخی از ادعاهای قوی دکتر آرنوت وجود دارد.

رژیم لاغری قهوه

بهترین زمان خوردن قهوه برای لاغری

عوارض رژیم لاغری قهوه

قهوه حاوی آنتی اکسیدان های سالم است و ممکن است با سرکوب اشتها و افزایش سوخت و ساز بدن به کاهش وزن کمک کند. با این حال، رژیم غذایی قهوه دارای چندین عیب است.

1. مصرف کافئین بیش از حد

اگرچه قهوه فاقد کافئین نیز گزینه ای انتخابی برای رژیم غذایی قهوه محسوب می شود، اما اکثر افراد قهوه کافئین دار را ترجیح می دهند.

به علاوه، بسیاری از فواید متابولیک قهوه به کافئین نسبت داده می شود. با این وجود، مصرف بیش از حد کافئین می تواند منجر به چندین مشکل سلامتی از جمله فشار خون بالا شود.

در یک مطالعه مشاهده ای، ارتباط بین قهوه و فشار خون در بیش از 1100 نفر مبتلا به فشار خون بالا بررسی شده است.

کسانی که در روز سه فنجان یا بیش از سه فنجان قهوه مصرف می کنند، میزان فشار خونشان بالاتر از افرادی بود که قهوه مصرف نمی کردند.

کافئین همچنین ادرارآور است، به همین دلیل باعث می شود مایعات بیشتری از طریق ادرار دفع شود.

اگر قهوه زیادی می نوشید، ممکن است لازم باشد تعداد دفعات بیشتری به سرویس بهداشتی بروید. علاوه بر این، بسیاری از الکترولیت های مهم از جمله پتاسیم با این مایعات دفع می شوند.

از دست دادن بیش از حد پتاسیم می تواند منجر به اختلالی به نام «هیپوکالمی» شود که می تواند بر کنترل عضلات و سلامت قلب تأثیر بگذارد.

با این حال، هیپوکالمی ناشی از قهوه نادر است. در نهایت، مصرف بیش از حد کافئین با حملات قلبی، سردرد، بی خوابی و افزایش خطرات شکستگی استخوان، پوکی استخوان و حتی افسردگی مرتبط بوده است.

اگرچه نوشیدن بیش از حد قهوه کافئین دار می تواند مضر باشد، اما مصرف کافئین تا 400 میلی گرم در روز- یا حدود 4 فنجان قهوه (960 میلی لیتر)- به طور کلی بی خطر است.

2. احتمال افزایش وزن مجدد وجود دارد

برنامه های رژیم غذایی که منجر به کاهش شدید کالری دریافتی می شوند - از جمله 1500 کالری توصیه شده در روز در رژیم غذایی قهوه اغلب منجر به افزایش وزن به دلیل تغییراتی می شود که در اثر محدودیت کالری مصرفی تجربه می کنید.

بدن به میزان کالری مصرفی تان عادت می کند. بنابراین، وقتی کالری مصرفی خودتان را به طرز قابل توجهی کاهش می دهید، بدنتان با کند کردن متابولسیم به آن عادت کرده و میزان کالری که می سوزانید را کاهش می دهد.

علاوه بر این، تغییرات هورمونی که در نتیجه محدودیت کالری اتفاق می افتد ممکن است اشتهای شما را افزایش دهد.

لپتین هورمونی است که باعث می شود تا احساس سیری کنید و سیگنال هایی را برای مغز ارسال می کند تا از غذا خوردن خودداری کنید.

با این حال، سطح لپتین در بدن می تواند به طور قابل توجهی در رژیم های کم کالری کاهش یابد، که به طور بالقوه منجر به گرسنگی و هوس بیشتر مواد غذایی می شود.

به این دلایل، کاهش وزن با استفاده از رژیم هایی غذایی مانند رژیم قهوه که نیاز به میزان قابل توجهی کاهش کالری مصرفی دارند، بسیار دشوار است.

نتیجه آن در نهایت باعث افزایش وزن مجدد می شود. بر اساس برخی از تحقیقات، حدود 80 درصد از افرادی که با رژیم غذایی کم کالری، وزن از دست می دهند، کمی وزن در ماه اول رژیم غذایی اضافه می کنند.

تقریباً 100 درصد از افراد طی 5 سال پس از پایان رژیم غذایی، تمام وزن از دست رفته خود را اضافه می کنند.

3. رژیم قهوه برای استفاده طولانی مدت ایمن نیست

بر اساس مشاهدات، افراد به طور معمول تا دو هفته از رژیم غذایی قهوه تبعیت می کنند.

در حقیقت، این رژیم غذایی به چندین دلیل ممکن است برای استفاده طولانی مدت خطرناک باشد.

نوشیدن مقادیر زیادی قهوه کافئین دار می تواند به مصرف بیش از حد کافئین منجر شود، که ممکن است باعث بروز مشکلات متعددی از جمله بی خوابی و افسردگی شود.

رژیم غذایی قهوه همچنین یک رژیم غذایی کم کالری است که وزن کم کردن در آن و کم نگه داشتن وزن با موفقیت در آن دشوار است.

متأسفانه، هیچ مطالعه طولانی مدتی، ایمنی یا اثربخشی رژیم غذایی قهوه را ارزیابی نکرده است. به همین دلیل شما نباید از رژیم غذایی قهوه تبعیت کنید.

رژیم لاغری قهوه

معایب رژیم لاغری قهوه

آیا رژیم لاغری قهوه سالم است ؟

متأسفانه رژیم قهوه یک برنامه کاهش وزن ایده آل نیست. مصرف نامحدود قهوه آن ممکن است منجر به مصرف زیاد کافئین شود.

علاوه بر این، محدودیت کالری آن ممکن است باعث شود شما وزنی را که از دست داده اید، دوباره اضافه کنید.

رژیم های موفقیت آمیز کاهش وزن اغلب تنها شامل محدودیت مصرف کالری کمی هستند، که منجر به کاهش وزن پایدارتر و موفق می شود و تغییرات منفی متابولیک مرتبط با محدودیت کالری را کاهش می دهد.

افزایش مصرف پروتئین و فیبر، کاهش میزان قند تصفیه شده، و ورزش منظم ممکن است به کاهش وزن و حفظ کاهش وزن کمک کند.

برای اکثر افراد، رژیم غذایی موفق کاهش وزن، رژیمی است که می توانند دائما از آن پیروی کنند. رژیم قهوه بهترین انتخاب برای کاهش وزن سالم نیست.

برنامه های رژیم غذایی پایدار به احتمال زیاد منجر به موفقیت در طولانی مدت خواهد شد.

معایب رژیم لاغری قهوه

آیا رژیم لاغری قهوه سالم است ؟

نتیجه گیری

رژیم لاغری قهوه شما را تشویق می کند تا ضمن محدود کردن کالری دریافتی، حداقل 3 فنجان (720 میلی لیتر) قهوه در روز بنوشید.

اگرچه ممکن است منجر به کاهش وزن کوتاه مدت شود، اما در دراز مدت یک رژیم غذایی سالم نیست.

رژیم قهوه می تواند منجر به افزایش وزن مجدد و اثرات منفی ناشی از مصرف بیش از حد کافئین شود.

شما هنوز هم می توانید از فواید سلامتی قهوه لذت ببرید، اما به حداکثر مصرف 4 فنجان (960 میلی لیتر) در روز یا کمتر تاکید داشته باشید.

برای کاهش وزن ایمن و سالم، باید از برنامه های محدود کننده مانند رژیم قهوه، به نفع برنامه های پایدارتر خودداری کنید.

بخوانید :

تاثیر شگفت انگیز قهوه در کاهش وزن و سلامت بدن



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits