دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
قطعی‌ترین راه تشخیص عسل طبیعی
7
زمان مطالعه: 5 دقیقه
راه‌های زیادی برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی در مقالات مختلف معرفی می‌شوند؛ از ریختن عسل در آب گرفته تا تست طعم و بوی آن. اما آیا واقعا می‌توان به همین راحتی عسل طبیعی را از عسل تقلبی تشخیص داد؟ پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا مطمئن‌ترین راه...

چند نوع عسل داریم؟

به صورت کلی سه نوع عسل داریم. عسل طبیعی عسلی است که زنبور برای تولید آن از شهد گل و گیاهان مختلف تغذیه کرده و از هیچ ماده دیگری در تغذیه زنبور عسل استفاده نشده است. عسل تقلبی اصلا توسط زنبور تولید نشده، بلکه با استفاده از گلوکز تجاری و یا ترکیب آب و شکر به دست می‌آید.

اما در این بین نوعی عسل به نام عسل تغذیه‌ای هم داریم که زنبور آن را تولید کرده اما زنبوردار به جای استفاده از شهد گل و گیاهان، محلول دست‌‌ساز خود را به زنبور داده است. بیشتر عسل‌های موجود در بازار که قیمت کمتری نسبت به عسل طبیعی دارند نیز عسل تغذیه‌ای هستند.

مواد تشکیل دهنده عسل طبیعی

تقریبا ۷۰ الی ۸۰ درصد عسل طبیعی از دو مولکول قندی به نام فروکتوز و گلوکز تشکیل شده است. این دو نوع قند رطوبت عسل را حفظ کرده و ماندگاری آن را افزایش می‌دهند. معمولا ۱۵ درصد عسل هم آب است. ولی چیزی که در تشخیص عسل طبیعی بسیار مهم است، یک مولکول قندی دیگر به نام ساکاروز است که کمتر از 5 درصد این محصول طبیعی را تشکیل می‌دهد.

همین میزان ناچیز، ساکاروز را به عامل اصلی تشخیص کیفیت عسل و تعیین بالا یا پایین بودن قیمت آن تبدیل می‌کند. اما چرا؟

قطعی‌ترین راه تشخیص عسل طبیعی

چرا عسلی که بیشتر از ۵ درصد ساکاروز داشته باشد احتمالا طبیعی نیست؟

اگر زنبورداران برای تغذیه زنبور از شربت شکر استفاده کنند، میزان زیادی ساکاروز وارد بدن زنبور عسل شده که تبدیل به فروکتوز و گلوکز نمی‌شود. زیرا بدن زنبور عسل نمی‌تواند سریعاً ساکاروز را فراوری کرده و به دو نوع قند دیگر تبدیل کند.

به همین علت، میزان ساکاروز چنین عسلی بیشتر از ۵ درصد خواهد بود. کندویی که عسل تغذیه‌ای می‌دهد، 3 برابر یک کندوی طبیعی عسل تولید می‌کند. به همین دلیل است که قیمت عسل طبیعی بالاتر از عسل تغذیه‌ای است.

مصرف عسل‌های تغذیه‌ای که حاوی شیرین‌کنندگان غیرطبیعی هستند، برای افراد مبتلا به دیابت مضر است. البته ذکر این نکته ضروری است که عسل معدودی از گل‌ها به صورت طبیعی دارای ساکاروزهای بالاتر از ۵ است. ولی در اکثر مواقع ساکاروز بیش از ۵ نشان دهنده این است که زنبور با آب و شکر تغذیه شده است.

دو عامل مهم دیگر در تشخیص عسل اصل

بد نیست در اینجا راجع به دیاستاز نیز صحبت کنیم. دیاستاز آنزیم‌هایی هستند که در بدن زنبور عسل وجود دارند و در هنگام تبدیل شهد به عسل به آن منتقل می‌شوند. عسل مصنوعی فاقد چنین آنزیمی است. این آنزیم یک عامل شناسایی قطعی عسل اصل از عسل مصنوعی می‌باشد.

بعضی افراد برای اینکه عسل رس نبندد یا به اصطلاح شکرک نزند، آن را حرارت می‌دهند. حرارت دادن عسل باعث تولید ماده‌ای به نام HMF در آن شده که اگر از حدی بیشتر شود، برای سلامتی انسان مضر است. پس حواستان به این ماده هم باشد!

قطعی‌ترین راه تشخیص عسل طبیعی

تنها راه قطعی تشخیص عسل طبیعی

حال که با مواد تشکیل‌دهنده عسل و نحوه تولید آن توسط زنبور آشنا شدید، باید بدانید که هیچ راهی به جز آزمایشگاه برای تشخیص قطعی طبیعی بودن عسل وجود ندارد. تنها آزمایشگاه است که می‌تواند میزان ساکاروز، دیاستاز و HMF عسل‌ را اندازه گیری کرده و نوع آن را مشخص کند. در هنگام خرید عسل طبیعی بهتر است به دنبال برگه آزمایشگاه آن باشید تا خیالتان از بابت طبیعی بودن آن راحت شود.

انتخاب یک فروشنده مطمئن کار شما را آسان می‌کند.

انتخاب یک فروشنده معتبر که با زنبورداران متعهد کار کند نیز بسیار مهم است. به هر فروشنده‌ای که عسل ارزان می‌فروخت اعتماد نکنید؛ زیرا ممکن است به جای عسل واقعی، عسل دست‌ساز زنبوردار را بخرید!

درکام یک فروشگاه محصولات سالم و طبیعی است که محصولات خود را از گوشه گوشه ایران جمع کرده و آن‌ها را به همراه ضمانت کیفیت و بازگشت وجه عرضه می‌کند.

این فروشگاه انواع عسل طبیعی مثل عسل کوهستان، عسل گشنیز گون، عسل خارشتر و عسل رازیانه را از زنبورداران متعهد برای مشتریان خود تهیه کرده و آن‌ها را با برگه آزمایشگاه به فروش می‌رساند.

شما هم می‌توانید برای خرید عسل طبیعی به سایت درکام مراجعه کنید و عسل مورد نظر خود را به راحتی سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید.

عسل درکام



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (7 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

مهناز | ۴ سال پیش
خیلی جالب بود . من قبلا فکر می کردم اگه عسل بیشتر کش بیاد یعنی بهتره!
0
0
محمد | ۴ سال پیش
ممنون از مقاله خوبتون. خیلی جالب بود که تنها راه تشخیص قطعی آزمایشگاهه!
0
0

hits