دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با فواید بی نظیر ریشه تارو برای سلامت بدن آشنا شوید
7
زمان مطالعه: 8 دقیقه
ریشه تارو یک گیاه نشاسته ای است که در گذشته فقط در آسیا کشت می شد. اما اکنون در سراسر جهان آن را کاشته و افراد زیادی از خواصش بهره می برند.

ریشه تارو چیست و چه خواصی دارد؟

ریشه تارو یک سبزی ریشه‌ای نشاسته‌دار است که بومی آسیا بوده اما در سراسر جهان مصرف می‌شود. پوست این سبزی قهوه‌ای بوده و گوشت آن سفید رنگ است و دارای لکه‌های بنفش رنگ می‌باشد. ریشه تارو پخته شده طعم شیرین ملایمی داشته و بافتی شبیه به سیب‌زمینی دارد.
ریشه تارو منبع بسیار خوبی از فیبر و سایر مواد مغذی بوده و طیف وسیعی از فواید را برای سلامتی فراهم می‌کند، از جمله بهبود قند خون، سلامت روده و قلب.
ریشه تارو سرشار از فیبر و مواد مغذی مهم است .یک فنجان (۱۳۲ گرم) تاروی پخته ۱۸۷ کالری – که اغلب آن ناشی از کربوهیدرات است – و کمتر از یک گرم پروتئین و چربی دارد.

تارو

ارزش غذایی ریشه تارو

یک فنجان (۱۳۲ گرم) تاروی پخته ۱۸۷ کالری – که اغلب آن ناشی از کربوهیدرات است – و کمتر از یک گرم پروتئین و چربی دارد.این مقدار ریشه تارو همچنین دارای ترکیبات زیر است:

  • فیبر: ۶٫۷ گرم
  • منگنز: ۳۰ درصد نیاز روزانه (DV)
  • ویتامین ب۶: ۲۲ درصد
  • ویتامین ای: ۱۹ درصد
  • پتاسیم: ۱۸ درصد
  • مس: ۱۳ درصدویتامین ث: ۱۱ درصد
  • فسفر: ۱۰ درصد
  • منیزیم: ۱۰ درصد

ریشه تارو حاوی مقادیر خوبی از مواد مغذی متنوع است که مردم معمولا آنها را به اندازۀ کافی دریافت نمی کنند، مانند فیبر، پتاسیم، منیزیم و ویتامین های ث و ای.

ریشه تارو کمک به کنترل قند خون

اگرچه تارو یک سبزی ریشه‌ای نشاسته‌دار است، اما حاوی دو نوع کربوهیدرات می‌باشد که برای مدیریت قند خون مفید هستند: فیبر و نشاسته مقاوم.فیبر نوعی کربوهیدرات است که انسان نمی‌تواند آن را هضم کند. از آنجایی که فیبر جذب بدن نمی‌شود، اثری بر روی سطوح قند خون نمی‌گذارد.

خواص تارو

فیبر همچنین به کاهش سرعت هضم و جذب سایر کربوهیدرات‌ها کمک می‌کند و برای پیشگیری از افزایش شدید قند خون بعد از خوردن وعده‌های غذایی مفید می‌باشد.مطالعات نشان داده‌اند که رژیم‌های سرشار از فیبر – بیشتر از ۴۲ گرم فیبر در روز – می‌توانند سطوح قند خون را حدودا به میزان ۱۰ mg/dl در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش دهند.

تارو همچنین حاوی نوع خاصی از نشاسته است که به آن نشاسته مقاوم می‌گویند. بدن انسان نمی‌تواند این نشاسته را هضم کند، در نتیجه این نشاسته باعث افزایش قند خون نمی‌شود. حدودا ۱۲ درصد از نشاستۀ موجود در تاروی پخته از نوع نشاسته مقاوم است و این سبزی از بهترین منابع این مادۀ مغذی می‌باشد.

این ترکیب از نشاسته مقاوم و فیبر باعث می‌شود تا تارو یک گزینۀ کربوهیدراتی مناسب باشد، به ویژه برای افرادی که به دیابت مبتلا هستند.فیبر و نشاسته مقاوم موجود در ریشه تارو به کاهش خطر بیماری قلبی نیز کمک می‌کنند.
پژوهش‌های قابل توجه نشان می‌دهند افرادی که فیبر بیشتری می‌خورند، معمولا کمتر در خطر ابتلا به بیماری قلبی می‌باشند.یک مطالعه نشان داده است که مصرف ۱۰ گرم فیبر اضافه در روز، خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را به میزان ۱۷ درصد کاهش می‌دهد.

اعتقاد بر این است که این اثرگذاری جزئی از اثرات کاهندۀ کلسترول فیبر است، اما پژوهش‌ها همچنین در حال بررسی این موضوع هستند.ریشه تارو در هر فنجان (۱۳۲ گرم) حاوی ۶ گرم فیبر است.
این مقدار بیشتر از دو برابر فیبر موجود در سیب‌زمینی است – در واقع تارو یکی از منابع بسیار خوب فیبر می‌باشد.ریشه تارو همچنین حاوی نشاسته مقاوم است که کلسترول را کاهش داده و با کاهش خطر بیماری قلبی در ارتباط می‌باشد.

ریشه تارو

خواص ضدسرطانی ریشه تارو

ریشه تارو حاوی ترکیبات گیاهی است که پلی‌فنول نام دارند و برای سلامتی بسیار مفید می‌باشند. پتانسیل کاهش خطر سرطان توسط این ترکیبات وجود دارد.اصلی‌ترین پلی‌فنول موجود در ریشه تارو کوئرستین نام دارد که در مقادیر بالا در پیاز، سیب و چای نیز یافت می‌شود.
مطالعات درون‌کشتگاهی و حیوانی نشان داده‌اند که کوئرستین می‌تواند مرگ سلولی در سلول‌های سرطانی را تحریک کرده و سرعت رشد انواع مختلفی از سرطان را کاهش دهد.
کوئرستین همچنین یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند است که از بدن در برابر آسیب شدید رادیکال آزاد محافظت می‌کند. این آسیب با بروز سرطان در ارتباط است.

کاهش وزن با ریشه تارو

ریشه تارو منبع خوب فیبر است و هر فنجان آن ۶ گرم فیبر دارد.تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که فیبر بیشتری می‌خورند، معمولا وزن و چربی کمتری دارند.
این خاصیت احتمالا بدلیل کاهش سرعت تخلیه معده توسط فیبر است که شما را برای مدت بیشتری سیر نگه داشته و مقدار کالری مصرفی‌تان در طول روز را کاهش می‌دهد. این فرآیند در گذر زمان ممکن است به کاهش وزن منجر گردد.

ریشه تارو برای روده مفید است

کاربردهای متنوعی دارد و می‌توان آن را به راحتی به رژیم غذایی اضافه کرد.

ریشه تارو برای روده و دستگاه گوارش بسیار عالی است

از آنجا که ریشه تارو حاوی مقدار زیادی فیبر و نشاسته مقاوم است؛ مصرف آن ممکن است برای سلامت روده مفید باشد. همانطور که گفتیم بدن شما نمی تواند فیبر و نشاسته مقاوم را هضم یا جذب کند. بنابراین این مواد به صورت دست نخورده وارد روده بزرگ می شوند. سپس در آنجا توسط میکروب های مفید روده تجزیه شده و زمینه ساز رشد آنها می شود.
هنگامی که باکتری های روده این الیاف را تخمیر می کنند؛ اسیدهای چربی تولید می شود که دارای زنجیره ای کوتاه هستند. سپس سلول های روده از این اسیدهای چرب تغذیه کرده و سالم و قوی می شوند.

یک مطالعه که روی خوک ها انجام شد نشان داد که رژیم های غذایی سرشار از نشاسته مقاوم با افزایش تولید اسیدهای چرب حاوی زنجیره کوتاه و کاهش آسیب دیدگی سلول های روده، سلامت روده بزرگ را بهبود می بخشند.

عکس تارو

نکته جالب توجه این است که مطالعات انسانی نیز نشان داده اند که در روده افراد مبتلا به اختلالات التهابی مانند کولیت اولسراتیو، سطح اسیدهای چرب حاوی زنجیره کوتاه بسیار کمتر از افراد عادی است.

برخی تحقیقات نیز نشان داده اند که مصرف فیبر و نشاسته مقاوم می تواند سطح این اسیدها را در روده افزایش داده و از بدن در برابر ابتلا به بیماری های التهابی روده و سرطان روده بزرگ محافظت کند.

با ریشه تارو غذاهای متنوع و آسانی را می توان با آن تهیه کرد

ریشه تارو دارای بافت نشاسته ای و طعم ملایم و کمی شیرین است. طعم آن شبیه سیب زمینی شیرین است. بنابراین می توان از آن هم برای تهیه میان وعده ها و هم غذاهای مختلف و به جای سیب زمینی شیرین استفاده کرد.

  • چیپس تارو: ریشه تارو را نازک حلقه کرده و درون فر پخته یا سرخ کنید.
  • چای تارو: کمی تارو را رنده کرده یا از پودر تارو در چای استفاده کنید. این پودر رنگ بنفش به چای می دهد.
  • نان و شیرینی تارو: در برخی از کشورهای جهان شیرینی و نان پخته شده با تارو یکی از دسرهای محبوب است.
  • کیک تارو: تارو پخته شده را با چاشنی های مختلف، آرد و تخم مرغ مخلوط کرده و در قالب کیک بریزید. سپس قالب را درون فر قرار دهید و تا زمانی که کاملا پخته شود صبر کنید.
  • در سوپ ها و خورش ها: می توانید تکه های خرد شده تارو را پخته و به صورت دور چین یا در خوراک ها و سوپ ها به جای سیب زمینی استفاده کنید.
توجه به این نکته مهم است که ریشه تارو را فقط باید به شکل پخته استفاده کنید. تارو خام حاوی پروتئازها و اگزالات است که می تواند باعث احساس سوزش در دهان شود. پختن ریشه تارو این ترکیبات را غیرفعال می کند.

بطور کلی :

تارو یک گیاه ریشه ای و نشاسته ای با طعمی ملایم و شیرین است. این ریشه منبع عالی از مواد مغذی مختلفی از جمله فیبر، پتاسیم، منیزیم و ویتامین های C و E است که بسیاری از افراد به مقدار کافی از آنها استفاده نمی کنند.

تارو همچنین منبع عالی از فیبر و نشاسته مقاوم محسوب می شود. همانطور که می دانید بهبود سلامت قلب، بهبود سطح قند خون، کاهش وزن و بهبود سلامت روده از جمله خواص این ترکیبات برای بدن هستند.

ریشه تارو حاوی انواع آنتی اکسیدان ها و پلی فنول هاست. این ترکیبات از بدن در برابر آسیب ناشی از رادیکال های آزاد و سرطان محافظت می کنند. این ریشه را قبل از خوردن بپزید تا ترکیباتی که باعث سوزش دهان می شوند؛ خنثی شوند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (7 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits