دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مواد غذایی که برای جلوگیری از سرطان برای بدن ضروری هستند

۹ ماده غذایی مناسب برای جلوگیری از سرطان

مواد غذایی که برای جلوگیری از سرطان برای بدن ضروری هستند
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
مواد غذایی مصرفی ما حاوی بلوک‌های سازنده سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌های بدن هستند. در صورت ابتلا به یک بیماری باید مصرف برخی مواد غذایی مغذی را افزایش دهیم و سرطان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

چگونه با تغذیه مناسب از بروز سرطان پیشگیری کنیم؟

سرطان یک بیماری ترسناک است که عامل اصلی سرطان در واقع چیزهایی است که باعث می شود تا سلول ها در داخل بدن شما به صورت غیرطبیعی رشد کنند.

تاکنون عوامل زیادی برای مبتلا شدن به سرطان شناخته شده که می توان به سیگار کشیدن، رشد ویروس ها، مواد شیمیایی، آفتاب سوختگی، نوشیدن الکل و موارد این چنینی اشاره کرد. غذاهای حاوی مواد معدنی، آنتی اکسیدان و ویتامین های مختلف هستند می توانند با سرطان مبارزه کنند.

در نتیجه خوردن مواد غذایی خوب می تواند از بدن مقابل سرطان محافظت نماید. از سوی دیگر افزایش وزن ابتلا به سرطان را افزایش می دهد در نتیجه باید با داشتن تغذیه ای خوب وزن خود را کنترل کنید و بدنتان را در برابر بیماری هایی چون سرطان تقویت نمایید.

در این مطلب از دلگرم به معرفی گروه های مختلف غذایی مورد نیاز می پردازیم که برای جلوگیری از سرطان ضروری هستند.

معرفی مواد غذایی برای جلوگیری از سرطان

سیر یکی از منابع اصلی آلیوم است و آلیوم یکی از موثرترین مواد ضد تومور و ضد میکروبی محسوب می شود. همچنین آلیوم می تواند از بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری نماید. مواد موجود در سیر می توانند از سرطان معده جلوگیری کنند و به طور کلی سیر خطر ابتلا به سرطان های مری، روده ی بزرگ، پانکراس و سینه کاهش می دهد.

البته مواد غذایی دیگری مانند پیازچه، موسیر، تره فرنگی و پیاز هم از این خاصیت سیر بهره می برند و در واقع خاصیت ضد سرطانی دارند. در نتیجه برای جلوگیری از سرطان باید این مواد غذایی را برای بدنتان تامین نمایید.

1. جلوگیری از سرطان با مصرف گلوکوزینولات

یکی دیگر از ترکیباتی و مواد غذایی که برای جلوگیری از سرطان باید مصرف شود از خانواده ی کلم ها است که می توان به کاهو، کلم، گل کلم و کلم بروکلی اشاره کرد. گلوکوزینولات در واقع آنزیم های بدن را فعال می کند و باعث سم زدایی از آلاینده های محیطی در روده خواهد شد.

این مواد غذایی و خانواده ی کلم ها از ابتلا به سرطلان پروستات، سرطان ریه، سرطان روده، سرطان مری، سرطان دهان، سرطان سر، سرطان معده، سرطان سینه، سرطان مثانه، سرطان کبد و سرطان گردن جلوگیری خواهد کرد. این مواد غذایی همچنین برای کاهش وزن هم بسیار مناسب هستند و می توانند سلامت بدن شما را تضمین کنند.

2. جلوگیری از سرطان با لیپوکن

لیکوپن دارای رنگ قرمز روشن است و خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد. بر اساس آزمایش ها این ماده می تواند احتمال ابتلا به سرطان های سینه، ریه و رشد سلول های سرطانی آندومتریوز را کاهش دهد.

گوجه فرنگی منبع اصلی لیکوپن بوده که حتی در حالت پخته شده هم بسیار تاثیر گذار خواهد بود. علاوه بر گوجه، این ماده در سیر و بروکلی، هندوانه، پاپایا، گریپ فروت، فلفل قرمز پخته شده، مارچوبه پخته شده، کلم قرمز، ابته، هویج، گواوا نیز یافت می شود.

۹ ماده غذایی مناسب برای جلوگیری از سرطان

3. جلوگیری از سرطان با اسید آلاجیک

گیاهانی که دارای اسید آلاجیک هستند در واقع می توانند در برابر عفونت ها از بدن بدن دفاع نمایند. اسید آلاجیک یکی از موثرترین مواد مبارز و مدافع با سرطان پوست، سرطان مثانه، سرطان ریه، سرطان ریه و سرطان سینه است.

توت فرنگی، انگور، تمشک، خربزه، انار، گواوا، زغال اخته و گردو از خوراکی هایی هستند که دارای مقدار زیادی اسید آلاجیک بوده و همچنین مقدار زیادی ویتامین C را در خود جای داده اند.

بیشتر بخوانید : جلوگیری از سرطان با ورزش و تغذیه ی صحیح

4. جلوگیری از سرطان با مصرف بتاکاروتن

کاروتن یکی دیگر از موادی است که برای جلوگیری از سرطان باید مصرف شود. احتمالا می دانید که هویج یا هر میوه و سبزیجات قرمز، زرد یا نارنجی رنگ دارای بتاکاروتن است. بتاکاروتن به عنوان یک آنتی اکسیدان از غشاهای سلولی محافظت می کند و رشد سلول های سرطانی را کاهش خواهد داد.

بتاکاروتن در واقع از بیماری های چون سرطان های رحم، سینه، دهان، حنجره، مری، معده و گردن جلوگیری می کند و می تواند این ماده را از طریق خوراکی هایی چون زردآلو، کلم بروکلی، مارچوبه، گریپ فروت، کلم، پیاز، سیب زمینی شیرین به بدنتان برسانید. البته هویج پخته شده بیشتری مقدار بتاکاروتن را به بدن شما خواهد رساند.

5. مصرف لوتئین برای جلوگیری از سرطان

لوتئین در گیاهان سبز تیره به مقدار زیادی وجود دارد که می توان به اسفناج اشاره کرد. لوتئین برای بینایی بسیار خوب است و می تواند بدن را در برابر سرطان های مری، تخمدان، ریه، رحم و سینه محافظت کند. البته شایان ذکر است که این گیاهان سبز و سبزیجات دارای فیبر بالایی نیز هستند.

به طور کلی لوتئین در علاوه بر اسفناج خام یا پخته در سایر مواد غذایی چون کلم، ذرت شیرین، گوشت خوک، گوجه فرنگی زرده تخم مرغ، شاهی، چغندر و هویج یافت می شود.

6. جلوگیری از سرطان با مصرف فیبر

فیبر در واقع می تواند موادی که پس از هضم غذا باقی مانده اند را هضم نماید و به قولی می توان گفت که فیبر وظیفه ی دفع مواد زائد را از روده دارد. فیبر همچنین به شما احساس سیری را منتقل خواهد کرد در نتیجه برای کاهش وزن بسیار مناسب خواهد بود.

فیبر به مقدار زیادی در دانه های گندم یافت می شود و اگر نان حاوی سبوس گندم بخورید تقریبا فیبر مورد نیاز بدنتان را تامین خواهید کرد. فیبر که از سرطان روده جلوگیری می کند در مواد غذایی نظیر حبوبات، سبزیجات، جو، ذرت بو داده و میوه یافت می شود.

بیشتر بخوانید : کدام میوه های رنگی باعث جلوگیری از سرطان می شود؟

7. تانین مناسب برای جلوگیری از سرطان

تانین یک ماده ی ضد سرطان، ضد میکروب، ضد باکتری و ضد قارچ است. چای سبز دارای مقدار زیادی تانین است که قادر است تا قند خون و سطح انسولین را کاهش دهد در نتیجه برای کاهش وزن نیز مناسب خواهد بود.

برای اینکه تانین مورد نیاز بدنتان را تامین نمایید لازم است تا روزی یک بار چای سبز بنوشید. در واقع این یک راه ساده برای جلوگیری از سرطان است. از دیگر منابع تانین می توان به قهوه، انار، خرمالو، خربزه، توت فرنگی، زغال اخته، انگور و کاکائو 70 درصد اشاره کرد.

8. جلوگیری از سرطان با سلنیوم

سلنیوم نوعی آنتی اکسیدان است که احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. این ماده همچنین از رشد تومورهای مختلف در بدن جلوگیری خواهد کرد.

مطالعات نشان می دهد که سلنیوم از سرطان های مری، ریه، کبد و معده جلوگیری خواهد گرد. سلنیوم در مواد غذایی چون ماهی، گوشت گوساله، مرغ و خوک به مقدار کافی وجود دارد و می توانید با مصرف این مواد غذایی سلنیوم مورد نیاز بدنتان را تامین نمایید.

9. جلوگیری از سرطان با ویتامین E

مطالعات نشان می دهد که ویتامین E برای جلوگیری از سرطان بسیار موثر است. ساده ترین راه برای جذب ویتامین E استفاده از روغن آفتابگردان و روغن دانه ی گندم مناسب است.

همچنین می توانید با مصرف انبه، آووکادو و توت ویتامین E بدن خود را تامین نمایید. این مواد غذایی برای جلوگیری از هرگونه سرطان مفید خواهند بود و هم چنین برای کاهش وزن بسیار موثر هستند.


بیشتر بخوانید :

مبارزه با سرطان با سبزیجات پاییزی

اکتبر ماه مبارزه با سرطان+شایعترین سرطان ها را بشناسیم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits