دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مواد غذایی مفید برای درمان میگرن

چه مواد غذایی برای درمان میگرن مفید است؟

مواد غذایی مفید برای درمان میگرن
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
میگرن را تقریبا همه می شناسند. یکی از بدترین سردرهایی که شاید میتوان گفت فراتر از یک سردرد معمولی است. از وقتی که می گیرد، حدودا 24-48 ساعت طول میکشد تا کم کم دردش تسکین پیدا کند اما پس از این مدت عوارضی مثل خستگی را برای بیمار به دنبال دارد.

درمان‌های رایج میگرن

دوری از عواملی که باعث تحریک بروز میگرن می‌شوند؛ نظیر استرس، کمخوابی، خواب زیاد، قرار گرفتن تحت احساسات شدید، حذف وعده‌های غذایی و برخی غذاهای خاص.

علائم حمله را می‌توان با استفاده از مسکن‌هایی چون آسپرین یا پاراستامول برطرف کرد.استفاده از قرص‌های ضد میگرن میتواند باعث کاهش تعداد حملات شود. این داروها به افزایش عملکرد مواد شیمیایی طبیعی به نام 5- HT کمک می کنند.

کاهش سطح این ماده در حملات میگرنی مشاهده شده است. سطح پایین این ماده باعث گشادی عروق مغز می‌شود.در بسیاری از موارد، انقباض عروق توسط دارو به کنترل حمله میگرن کمک می‌کند.

مواد غذایی مفید در رفع میگرن

درمان میگرن با پروتئین

مرغ و بوقلمون از غذاهای با ارزش پروتئینی بالا و در عین حال کم چرب هستند. غذاهای پروتئینی باعث تغییر سطح قند خون نمی‌شوند.کاهش سطح قند خون از عوامل موثر در تحریک حملات میگرن است.غذاهای پروتئینی نظیر گوشت، تخم‌مرغ و حبوبات باید در تمام وعده‌های غذایی گنجانده شوند.میان وعده‌های پروتئینی نیز میتوانند بسیار مفید باشند.

همچنین بخوانید: کدام مواد غذایی سرشار از پروتئین است؟

میوه های مفید جهت درمان میگرن

سیب، گلابی، توت‌ها، انگور و زردآلو از جمله میوه‌هایی هستند که به افزایش منظم قند خون کمک می‌کنند.بنابراین مصرف آنها بین وعده‌های اصلی غذا از افت شدید قند خون جلوگیری می‌کند.

همچنین بخوانید: روش های موثر برای کاهش قندخون در طب سنتی

فیبر محلول برای درمان میگرن

جو دو سر، نان جو، حبوبات نظیر لوبیا قرمز، عدس قرمز و سبز و نخود حاوی فیبر محلول هستند که به حفظ سطح گلوکز در خون کمک می‌کند.این مواد غذایی از منابع خوب کربوهیدرات و حبوبات از منابع خوب پروتئین نیز محسوب می‌شوند.


مواد غذایی که باید در میگرن پرهیز شوند

  • برخی مواد غذایی حاوی ترکیبات آمینی هستند که باعث تحریک انقباض عروق مغزی می‌شوند.
  • تیرامین و فنیل اتیل آمین جزء این دسته از ترکیبات محسوب می‌شوند.
  • ترکیب عوامل رژیمی، شیوه زندگی و بسیاری از عوامل محیطی می‌توانند در بروز حملات میگرن موثر باشند.
  • بنابراین حذف مواد غذایی زیر از برنامه غذایی توصیه می‌شود.

مضرات تیرامین در زمان میگرن

الکل، شکلات، پنیر رسیده و سایر فرآورده‌های لبنی، حاوی تیرامین و سایر آمین‌هایی هستند که باعث انقباض عروق می‌شوند.در یک غربالگری که بر روی 500 نفر انجام شد مشخص گردید این مواد از عمده‌ترین عوامل غذایی در تحریک حملات میگرن هستند.همچنین سوسیس تخمیر شده، آواکادو و عصاره مخمر که حاوی تیرامین هستند نیز جزء این دسته قرار می‌گیرند.

مس

مغزدانهها، شکلات و جوانه گندم از منابع مس هستند.تصور می‌شود که مس در متابولیسم آمین‌های تنگ کننده عروق شرکت می‌کند و باعث افزایش احتمال حملات میگرن می‌گردد.

مصرف مرکبات در زمان سردرد های میگرنی ممنوع

انواع پرتقال وگریپ فروت بهتر است از رژیم غذایی حذف شوند؛ زیرا مرکبات باعث افزایش جذب رودهای مس میشوند و بدینترتیب میتواند در روند تحریک حمله میگرن موثر باشد.

چربی‌ها

غذاهای چرب و سرخ شده، پیاز و غذاهای دریایی نیز در بروز حملات میگرن موثرند.

نیتریت

سوسیس، همبرگر و گوشت‌های فرایند شده دارای مقادیر زیادی نیتریت هستند که میتواند باعث بروز حملات میگرن در افراد مستعد گردد.

سایر اقدامات جهت رفع میگرن

مکمل روغن ماهی 20 گرم در روز در بهبود حملات میگرن نقش بسیار موثری دارد.

مکمل منیزیم می‌تواند برای زنانی که قبل از دوره خونریزی ماهانه دچار سردرد و میگرن می‌شوند، موثر باشد.دریافت منظم وعده و میان‌وعده در مراقبت غذایی مبتلایان به میگرن بسیار حائز اهمیت است.استفاده از تمرینات ایجاد آرامش مانند یوگا میتواند کمک کننده باشد.

قطع ناگهانی مصرف چای و قهوه که حاوی کافئین است، می‌تواند باعث بروز میگرن در برخی افراد گردد.ثبت کلیه مواد غذایی خورده شده و فعالیت‌هایی که در 24 ساعت قبل از شروع حمله انجام شده‌اند، می‌تواند در تشخیص عوامل تحریک کننده بروز میگرن موثر باشد.

همچنین بخوانید: آیا یوگا به زندگی زناشوئی شما شادابی دیگری می بخشد؟

میوه‌ها و سبزیجات آرامش‌دهنده

میوه‌ها و سبزیجاتی که سرشار از کلسیم و منیزیم هستند، از آنجا که سردردهای ناشی از میگرن را آرام می‌کنند، برای آبگیری مناسبند. کلم بروکلی، اسفناج، ذرت، کرفس، گل کلم، سیب، موز، دانه کنجد، تخم آفتابگردان و برنج قهوه‌ای از جمله این مواد می‌باشند.

تمام سبزی‌ها و میوه‌ها، جز یکی دو مورد (مرکبات) که خوردن آنها در مواقعی مثل سردرد و میگرن توصیه نمی‌شود، مفیدند. موز نیز از میوه‌هایی است که سرشار از پتاسیم می‌باشد.

میوه‌های خشک: میوه‌های خشک‌شده بهترین منبع انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند.همچنین، شیرینی و قند طبیعی موجود در آنها موجب ثبات و تقویت سطح قند خون بدن می‌شود.شما می‌توانید این میوه‌های خشک را قبل از مصرف به مدت یکی دو ساعت در آبمیوه‌های طبیعی خیس کرده و سپس میل کنید.

جوانه گندم: این ماده غذایی سرشار از ویتامین‌های B و برای سردردهای عصبی بسیار مناسب است.

شیر سویا: اگر به طور مرتب مصرف شود، برای سردردهای ناشی از یائسگی و یا قبل از یائسگی بسیار مناسب می‌باشد.

آووکادو: این میوه سرشار از پروتئین و انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی، به ویژه پتاسیم است که برای یک سیستم عصبی سالم و متعادل بسیار ضروری هستند.

مواد غذایی حاوی آهن: موادی مانند برگه زردآلو، لوبیا قرمز، جعفری، سبزیجات برگ پهن و سبز تیره، مانند اسفناج و شاهی، حاوی مواد مغذی باارزشی هستند که با خوردن آب آنها می‌توان سردردهای ناشی از خستگی و یا کاهش انرژی را تسکین داد.

آلوئه‌ورا: این میوه به داشتن ترکیبات ضدالتهابی معروف است و حتی از آن به عنوان پماد موضعی استفاده می‌شود.مقوی و نیروبخش بودن آلوئه‌ورا، به خاطر وجود انواع ویتامین‌های B، C و مواد معدنی آن مانند کلسیم، منیزیم و آهن است.شما می‌توانید این میوه را به تنهایی یا همراه با سایر آبمیوه‌ها و سبزیجات، به عنوان تقویت‌کننده سیستم بدن، مصرف کنید.

نکته: اگر آبِ میوه‌ها یا سبزیجاتی را که گرفته‌اید به نظر خیلی غلیظ بود، می‌توانید کمی آب معدنی به آنها اضافه کنید.

همچنین از عسل برای شیرین کردن آبمیوه‌ها و سبزیجات و یا آب لیموترش تازه برای ترش مزه کردن آنها می‌توان استفاده کرد.سعی کنید آب میوه‌ها و سبزیجات را به صورت تازه و بلافاصله مصرف کنید؛ زیرا نگهداری آنها، حتی برای 15 دقیقه، از ارزش غذایی‌شان به مقدار قابل توجهی می‌کاهد.یخچال نیز نمی‌تواند به خوبی ارزش غذایی آنها را حفظ کند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits