دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
گلوتن چیست و در چه مواد غذایی یافت میشود ؟
30
زمان مطالعه: 8 دقیقه
گلوتن به مواد غذایی کمک می کند تا شکل خود را حفظ کرده و به عنوان یک ماده چسبنده، اجزاء مواد غذایی را در کنار هم نگه داشته. گلوتن، در بسیاری از انواع غذاها یافت می شود. لیست مواد غذایی گلوتن دار را با هم مرور می کنیم.

گلوتن چیست ؟

گلوتن چیست و چرا برخی افراد به آن حساسیت دارند ؟ شاید برخی از افراد نام گلوتن را نشنیده باشند. گلوتن نام کلی برای پروتئین های موجود در گندم، چاودار و جو است.

مواد غذایی دارای ترکیبات خاص و مختلفی هستند که برای سلامت بدن انسان بسیار مفید هستند.

همه ما از مصرف انواع مواد غذایی لذت می بریم زیرا علاوه بر رفع گرسنگی و احساسی مطبوع، انواع ویتامین و پروتئین بدن تامین شده و سلامت کلی حفظ می شود.

برخی از مواد غذایی هستند که حاوی موادی مغذی و قوی برای اثر بخشی بیشتر هستند و برخی مواد تشکیل دهنده هم ممکن است در برخی از افراد، حساسیت و واکنش ایجاد کند. به همین دلیل، لازم است که از ماهیت مواد غذایی اطلاعات کافی داشته باشیم.

حساسیت به گلوتن (حساسیت غیر سلیاکی)

بسیاری از شما شاید فکر کنید اگر سلیاک ندارید با خیال راحت می‌توانید گلوتن بخورید، اما اینطور نیست.

تعداد افرادی که حساسیت غیر سلیاکی به گلوتن دارند در حال افزایش است. افراد زیادی هستند که سلیاک ندارند اما بدنشان نسبت به گلوتن واکنش نشان می‌دهد.

علائم این حساسیت اسهال، معده درد، نفخ و بیحالی است. هنوز اطلاع دقیقی از آمار افرادی که این حساسیت را دارند، نداریم.

زیرا تشخیص این که این علائم حساسیت به گلوتن Gluten است ساده نیست و احتمال دارد حساسیت مربوط به مواد غذایی دیگری باشد.

مثلا یک ماده در گندم هست که از زنجیره‌های کربوهیدرات تشکیل شده است و بعضی از افراد نمی‌توانند آن را هضم کنند و علائم مربوط به آن شبیه حساسیت به گلوتن است. برای تشخیص این بیماری، بهترین راه این است:

یک رژیم غذایی بدون گلوتن بنویسید و تا چند هفته گلوتن نخورید. به علائم حساسیت خود دقت کنید ببینید از بین می‌روند یا نه.

بعد از چند هفته دوباره به رژیم غذایی گلوتن اضافه کنید. اگر علائم حساسیت برطرف شد و با خوردن گلوتن دوباره شروع شد، شما حساسیت به گلوتن دارید.

گلوتن در چه موادی یافت می‌شود ؟

گلوتن در گندم، جو، چاودار، حبوبات، پاستا، نان، دلستر، جو دوسر و بعضی از کیک‌ها و بیسکوییت‌ها وجود دارد .

برخی مواد غذایی هم هستند که به طور طبیعی گلوتن ندارند اما در مراحل پخت و آماده سازی دارای گلوتن می‌شوند مثل سس­ ها، چاشنی­ ها، غذاهای دریایی، ترشیجات، آبنبات و سس سویا .

اگر شما جز افرادی هستید که نباید گلوتن بخورید اصلا نگران رژیم غذایی خود نباشید. ما مجموعه‌ای از محصولات بدون گلوتن را برای شما آماده کرده‌ایم که می‌توانید از آنها در رژیم غذایی خود استفاده کنید .

به علاوه برنج، ذرت، ارزن، سیب زمینی و نشاسته‌ی هندی گلوتن ندارند.

گلوتن در مواد زیر یافت می شود

  • نان
  • محصولات پخته شده
  • سوپ ها
  • ماکارونی
  • غلات
  • سس ها
  • مالت (آرد ذرت، شیر و آرد شیرینی پزی، عصاره مالت، شربت مالت، طعم مالت، سرکه مالت)
  • رنگ خوراکی
  • مخمر ابجو
  • نان چاودار

گلوتن، می تواند تنوع غذایی را افزایش دهد و مزایای تغذیه ای بالایی دارد. اما برخی از افراد نسبت به این ماده حساسیت داشته و مجبور هستند از مصرف نان، برنج و سایر موادی که در آن ها وجود دارد، خودداری کنند.

افرادی که به گلوتن حساسیت دارند با مصرف جو، نان، گندم و دیگر محصولات گلوتن دار، دچار مشکل می شوند.

این مشکل ممکن است به علت یک یا چند عامل دیگر، از جمله عدم تحمل به افزایش فیبر، عدم تحمل گلوتن و یا پاسخ سیستم ایمنی به پروتئین جو، ناشی از این ماده است.

مواد غذایی دارای گلوتن

موادخوراکی حاوی گلوتن

شکلات

بله شکلات. فرقی نمی‌کند شکلات سیاه، سفید یا شیری باشد. اگر عاشق شکلات هستید از این به بعد کمی محتاط‌تر عمل کنید و موقع خرید ترکیبات آن را با دقت بیشتری بخوانید.

با وجود این که بعضی از شکلات‌ها فاقد گلوتن هستند اما با این حال بیشتر آن‌ها حاوی آرد گندم هستند و گلوتن نیز در این آرد به میزان زیادی وجود دارد.

برای همین توصیه می‌کنیم قبل از خرید هر نوع شکلاتی با دقت ترکیبات آن را مطالعه کرده و از خرید شکلات‌های حاوی آرد گندم و گلوتن خودداری کنید.

شکلات یکی از خوراکی های دارای گلوتن

سوپ

اگر خودتان سوپ خودتان را تهیه می‌کنید که جای نگرانی نیست. اما اگر از سوپ‌های آماده استفاده می‌کنید کمی احتیاط کنید چون امکان دارد حاوی آرد گندم یا گلوتن گندم باشند.

خوشبختانه این روزها در طول سال همه نوع سبزیجاتی وجود دارد پس خودتان دست به کار شده و سوپ خودتان را تهیه و میل کنید.

سوپ دارای گلوتن

سس‌های سالاد

معمولاً سس‌ها حاوی آرد گندم هستند. آرد گندم باعث غلظت سس شده و طعم خامه‌ای به آن می‌دهد. برای این که مطمئن شوید سس‌هایتان فاقد گلوتن هستند خودتان آن‌ها را تهیه کنید.

روغن آووکادو، آب لیموترش و سرکه سیب برای خوش طعم و آماده کردن سس سالاد بسیار مناسب هستند.

سس‌های سالاد که حاوی گلوتن هستند

گلوتن در برنج

گلوتن علاوه بر گندم، جو و برخی دانه ها، در برنج هم یافت می شود. افرادی که به این ماده حساسیت دارند نمی توانند برنج مصرف کنند و این مشکل می تواند برای آن ها بسیار سخت و آزار دهنده باشد.

این افراد با مصرف برنج دچار اختلالات گوارشی و روده شده و احساس ناراحتی می کنند.

به همین دلیل، به جای مصرف برنج و دیگر محصولات گلوتن دار، لازم است تا مواد غذایی دیگری را جایگزین کرده و از رژیم غذایی مناسب پیروی کنند.

افراد حساس به گلوتن موجود در برنج به دلیل بیماری خود ایمنی، نمی توانند مواد مغذی موجود در برنج را جذب کرده و در گوارش و هضم آن دچار مشکل می شوند.

این ماده موجود در برنج سبب آسان سازی جذب زنجیره پروتئینی برنج شده و افرادی که به این ماده حساسیتی ندارند می توانند به راحتی برنج و محصولات گلوتن دار دیگری را مصرف کنند.

برنج داررای گلوتن

گلوتن در کنجد

کنجد یکی دیگر از موادی است که حاوی گلوتن است. از کنجد معمولا در پخت نان ها و یا دیگر مصارف پخت و پز استفاده می کنند.

نان های کنجد دار حاوی گلوتن بیشتری هستند و بنابراین علی رغم خواص کنجد برای کودکان و همچنین بزرگسالان، افراد و کودکان حساس به گلوتن، باید در مصرف آن احتیاط کنند.

کنجد دارای گلوتن

چه کسانی نباید گلوتن بخورند ؟

به صورت عمومی، گلوتن ماده‌ای است که برای بدن مضراتی دارد، اما جدا از این مضرات، بعضی از افراد اصلا نباید گلوتن بخورند.

این افراد کسانی هستند که به دلایلی به گلوتن حساسیت دارند و بدن‌شان نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد. این افراد چه کسانی هستند؟

  1. افرادی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند.
  2. افرادی که به گلوتن حساسیت دارند.
  3. افرادی که سندروم روده‌ی تحریک پذیر دارند.
  4. افرادی که به گندم حساسیت نشان می‌دهند

رژیم غذایی بدون گلوتن

وقتی اسم رژیم غذایی بدون گلوتن را می‌شنوید، احتمالا با خودتان فکر می‌کنید که یک انسان بدون نان، ماکارونی، گندم و مهم‌تر از همه پیتزا چه کار باید بکند؟

اما موضوع این است که اگر نباید گلوتن بخورید، به این معنی نیست که همه‌ی این مواد از رژیم شما حذف می‌شوند. در سرتاسر دنیا، صنعت‌های غذایی پیشرفته‌ای در زمینه غذاهای بدون گلوتن هستند که این نیاز را تامین می‌کنند.

ما انواع محصولات بدون گلوتن را برای افرادی که نباید گلوتن بخورند در بهترین و پیشرفته‌ترین شرایط در کارخانه تولید می‌کنیم. علاوه بر این کلی دستورهای آشپزی بدون گلوتن برای شما آماده کرده‌ایم، که به راحتی می‌توانید از آنها استفاده کنید.

محصولات سلینوی کاله شامل نان بدون گلوتن، کیک‌ها و مافین‌های بدون گلوتن و پیتزاهای خوشمزه‌ی بدون گلوتن است تا اگر با گلوتن مشکل دارید، بتوانید مثل همه‌ی افراد از خوردن چیزهایی که دوست دارید لذت کامل ببرید.

همچنین اگر به پختن نان در منزل علاقه دارید، به شما توصیه می‌کنیم با پودر مخلوط نان سلینو که فاقد گلوتن است، لذت آشپزی در خانه و خوردن نان سالم و تازه را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید :

چاقی گلوتن چیست ؟ علائم حساسیت به گلوتن کدامند ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (30 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits