دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خوردن ماست و ماهی با هم چه عوارضی دارد؟

عوارض خطرناک خوردن ماست و ماهی با یکدیگر چیست؟

خوردن ماست و ماهی با هم چه عوارضی دارد؟
5
زمان مطالعه: 5 دقیقه
مصرف مواد غذایی سالم نقش مهمی در سلامتی ایفا می کند .آیا میدانید که خوردن چه غذاهایی با یکدیگربرای سلامتی مضر است ؟در این بخش به مضرات خوردن ماست و ماهی با یکدیگر می پردازیم.

خطرات خوردن ماست و ماهی با یکدیگر

مصرف همزمان بعضی از مواد غذایی با یکدیگر می تواند بسیار مضر باشد. حتما شما هم تا حدودی با مواد غذایی که نباید با هم مصرف شوند آشنا هستید اما این بحثی گسترده در زمینه تغذیه ای است دراین قسمت به مضرات خوردن ماست و ماهی با یکدیگر می پردازیم.

مصرف همزمان ماهی با ماست به دلیل اینکه اسید لاکتیک موجود در ماست بر روی عصب پاراسمپاتیک اثر گذاشته و حالت لختی را در بدن به وجود می آورد به همین علت در مصرف غذاها تناسب با هم باید حفظ گردند.

و برخی از افراد نیز حساسیت خاص غذایی را دارند و امکان بروز بثورات پوستی در هنگام مصرف ماست با ماهی در آن ها وجود داشته ، ماهی های پرورشی و دیگر انواع ماهی ها دارای پروتئین کافی و ارزش غذایی بالا داشته و همگی دارای مقادیر کافی از ید و کلسیم میباشند
بعضی از افراد با خوردن ماست یا دوغ همراه غذاهای حاوی ماهی موافق نبوده و معتقدند که سبب نفخ و ناراحتی گوارش میگردند که این مساله ارتباط زیادی با وضعیت گوارش شخص داشته و بعضی ها چنانچه ماهی را با دوغ یا ماست میل کرده دچار نفخ، اختلالات گوارشی و حتی گاه اسهال نیز میشوند.

و برخی افراد دیگر در اثر خوردن این مواد غذایی با هم سردی دچار سردی میشوند ولی بعضی دیگر در اثر خوردن ماهی با ماست یا دوغ دچار هیچ نوع عارضه ای نمی گردند و بنابراین هر فردی باید با توجه به وضعیت دستگاه های بدن خود و به خصوص دستگاه گوارش خود نوع تغذیه اش را مشخص کنند.

خوردن ماست وماهی با هم عوارض زیادی دارد.

تعدادی از از افراد نیز حساسیت خاص غذایی داشته و امکان دارد که با خوردن این دو با هم بثورات پوستی بزنند و اینکه قدیمی ها برحسب تجربه می گفتند لک می زنی و این دو را با هم نخورید که مطلب ثابت شده ای در طب وجود ندارد و عوارض پوستی چون با خوردن ماست وماهی مرض جلدی به وجود می اورد وخیلی خطرناک است.

و بعد از خوردن ماست همرا با ماهی خارش بر روی جلد احساس میشود و کم کم سوزش در ناخن ها وزیر جلد احساس شده و سپس داخل رگهای خوی قسم اب سرد یا تیزابی در قسمتهای مختلف بدن محسوس میشود والبته واین دایمی نیست و حالت تناوبی داشته وحتی در بخش های مختلف جلد لکهای سفید ایجاد کند که درمان برایش کشف نشده.
.

و همچنین ممکن است که برخی از قسمتهای جلد در قسمتهای پا تا یک زمانی سیا رنگ میشود، اما بعدا به حالتی عادی بر میگردد. حساسیت جلدی دیگری نیز ممکن است در قسمتهای بدن بوجود آید و در برخی از موارد آلرژی در افراد انقدر زیاد میشود که گاهی به مرگ افراد می انجامد

در کل ماهی و ماست هر دو دارای طبع سرد هستند و ممکن بوده که برای افرادی که نسبت به سردی حساس میباشند مشکلاتی که بهش سردی یا ثقل میگن به وجود بیاورد مثل:سنگینی معده، دل درد، خواب آلودگی، افزایش ادرار، افزایش ترشحات دهان هنگام خواب و …

برای رفع این عارضه ها استفاده از یه چیز گرم مانند چای نبات و یا چند عدد خرما ضروری است و البته لازم به ذکر است که بسیاری از افراد ماهی و ماست رو باهم مصرف میکنند و برایشان مشکلی ایجاد نمیکند چون حساسیت ندارند.

آیا میدانید که خوردن ماست و ماهی با یکدیگر برای سلامتی مضر است؟

پس در مصرف ماهی باید دقت داشت:

  • ماهی هرگز همراه ماست یا دوغ مصرف نشود.
  • ماهی حتماً همراه مصلحات آن (خرما، عسل، گردو، زنجبیل، ادویه جات گرم، ماهی به صورت شکم پر) خورده شود.
  • مصرف ماهی بیشتر باید در فصل تابستان و فصول گرم سال باشد.
  • ماهی در وعده غذایی ناهار مصرف شود و از مصرف آن در وعده شام پرهیز شود.
  • افراد با طبع سرد (افراد بلغمی و سوداوی) از خوردن زیاد ماهی به شدت پرهیز کنند.
  • هرگز همراه ماهی، آب ننوشید.

همچنین متخصصان تغذیه، مصرف ماهی با لیموترش را نیز توصیه می کنند چون نه تنها لیمو طعم بهتری به گوشت ماهی می دهد بلکه ویتامین C موجود در آن به جذب آهن ماهی کمک می کند البته باید توجه داشت که مصرف مقادیر زیاد چاشنی هایی چون لیموترش و انواع ترشی ها به همراه ماهی به دلیل آنکه هر دو طبع سردی دارند

به خصوص برای سردمزاجان توصیه نمی شود چون ضمن اینکه سبب بی حالی، ضعف و هضم سخت غذا می شود، تشدیدکننده بیماریهای سرد همچون روماتیسم، آلزایمر، افسردگی و… است.

در روایات اسلامی آمده است که اگر ماهی به خصوص شب هنگام خورده شود و با مصلحاتش همچون خرما، گردو، عسل، روغن بادام شیرین، کنجد، زنجبیل، آویشن یا به همراه ادویه جات با طبع گرم خورده نشود، یکی از عوامل تشدیدکننده ام اس و سکته خواهد بود؛ بهترین چاشنی ماهی، آب نارنج و سیر است که هم فواید بی شمار و هم طبع گرمی دارند.

همچنین مصرف همزمان ماهی با تخم مرغ نیز بسیار مضر است؛ در طب سنتی، مصرف تخم مرغ و شیر و هر گوشت دیگری به همراه ماهی منع شده زیرا تولید سودا می کند و بر خلق و خوی افراد تأثیر منفی گذاشته و سبب تشدید بیماری های مزمن، افسردگی و یبوست می شود.

همچنین بخوانید:

آیا تن ماهی خواص ماهی را دارد؟

خاصیت خوردن ماهی

آیا با خواص فوق العاده ی پودر ماهی آشنا هستید؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits