دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پنیر هالومی (پنیر کبابی) چیست و چه مزه ای دارد ؟
5
زمان مطالعه: 7 دقیقه
پنیر هالومی در واقع یک نوع پنیر کبابی خوشمزه و سرشار از پروتئین است. ممکن است این پنیر بی نظیر به تازگی در بسیاری از کشورهای جهان طرفدار پیدا کرده باشد، اما صدها سال است که در یونان به صورت سنتی مصرف می شود.

پنیر هالومی و خواص آن

اگر اخیراً با دقت به قسمت محصولات لبنی فروشگاه های بزرگ نگاه کرده باشید حتما متوجه شده اید که یکی از جدیدترین پنیرهایی که توسط کارخانجات مختلف لبنی به بازار ارائه شده پنیر هالومی است.

وقتی پنیر هالومی را می پزید بیرونش ترد می شود و داخلش بافت چسبناکی مانند پنیر موزارلا به خود می گیرد. این پنیر طعم شور بسیار خوشمزه ای نیز دارد.

کافی است که آن را به ساندویچ ها، سالادها و غذاهایی که قبلا استفاده می کردید اضافه کنید تا متوجه طعم بینظیرش شوید. برای افزایش سطح پروتئین و کلسیم در بدن نیز می توانید از این نوع پنیر استفاده کنید.

پنیر هالومی چیست و چه مزه ای می دهد ؟

پنیر هالومی یک پنیر نیمه سفت، شور و بدون مایه است که در یونان به طور سنتی از شیر گوسفند تهیه می شود. در ایالات متحده آمریکا، این پنیر کبابی را از شیر گاو و بز نیز تهیه می کنند.

هالومی بدون پنیر مایه تهیه می شود. پنیر مایه آنزیمی است که برای درست کردن پنیر به شیر افزوده می شود.

از آنجا که پنیر مایه اغلب از معده گوساله، گوسفند و بز گرفته می شود؛ افرادی که گیاهخوار هستند معمولاً از مصرف پنیرهای تهیه شده با آنزیم خودداری می کنند.

هالومی دارای طعم و بافت بی نظیری است. این پنیر در مقایسه با پنیرهایی مانند فتا کمی سفت تر و محکم تر است. گرچه دارای بافت نرم و صافی است.

هنگامی که هالومی را به شیوه های مختلفی مانند کبابی و سرخ کردن می پزید؛ طعم خوشمره و واقعی اش تازه خود را نشان می دهد. در این حالت پنیر از بیرون ترد و از داخل بسیار دلپذیر می شود.

بافت و طعم این پنیر کبابی چیزی است که آن را متنوع می کند و محبوبیت روزافزون آن را توضیح می دهد. می توانید برای تهیه سالادها، ساندویچ های مختلف و … از این پنیر استفاده کنید.

ارزش غذایی پنیر هالومی

مطابق با استاندار ارائه شده توسط متخصصان آمریکایی، یک تکه ۲۵ گرمی از هالومی حاوی ارزش غذایی زیر است:

  • ۷۴ کالری
  • ۵ گرم پروتئین
  • ۶ گرم چربی
  • ۱۸۰ میلی گرم کلسیم (۱۸ درصد از نیاز روزانه بدن)

پنیر هالومی / روش مصرف پنیر هالومی

خواص پنیر هالومی چیست ؟

پنیر هالومی غنی از پروتئین

همانطور که در بالا مشاهده کردید؛ فقط یک برش نازک یا ۲۵ گرم از پنیر هالومی حاوی پنج گرم پروتئین است. مصرف کافی غذاهای پروتئینی به طور مرتب برای بسیاری از عملکردهای بدن از جمله تأمین انرژی، حمایت از جذب مواد مغذی و تثبیت سطح قند خون بسیار مهم است.

تحقیقات منتشر شده در Nutrients نشان می دهند که افزایش میزان مصرف و دفعات مصرف پروتئین می تواند خواص فراوانی برای بدن ما داشته باشد.

البته حضور نمک و چربی اشباع نشده در این پنیر لزوما نمی تواند آن را به با کیفیت ترین پروتئینی که در بازار وجود دارد؛ تبدیل کند. اما مصرف آن در حد اعتدال می تواند مفید باشد.

پنیر هالومی منبع خوبی از کلسیم

پنیر هالومی منبع خوبی برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن است. به گفته محققان یونانی، میزان کلسیم موجود در این ماده بستگی به فرآیندی دارد که پنیر از طریق آن درست می شود. اما ۸۰ درصد کلسیم موجود در پنیر از مولکول های کازئین است.

ما می دانیم که کلسیم یک ماده مغذی مهم برای بدن ما محسوب می شود و مصرف کافی این ماده از اهمیت زیادی برای بدنمان برخوردار است. مصرف مواد غذایی پر از کلسیم مانند هالومی می تواند به سلامت قلب و استخوان ها کمک کند.

پنیر هالومی مناسب برای گیاهخواران

بسیاری از شرکت های لبنی تولید کننده پنیر هالوومی، از پنیر مایه استفاده نمی کنند. بنابراین مصرف این نوع پنیر برای گیاهخواران بلامانع محسوب می شود.

البته بهتر است که برای اطمینان، اگر گیاهخوار هستید؛ حتما برچسب غذایی درج شده روی بسته بندی محصول را مطالعه کنید تا مطمئن شوید که محصول مد نظرتان پنیر مایه ندارد.

تحقیقات منتشر شده در مجله International Society of Sports Nutrition نشان می دهند که رژیم های غذایی گیاهی که معمولا استفاده می شوند دارای کربوهیدرات زیاد و پروتئین کمی هستند.

بنابراین اضافه کردن هالومی به برخی از وعده های غذایی گیاهخواران در طول ماه می تواند میزان مناسبی از مواد مغذی مفید را وارد بدن کند.

روش مصرف پنیر هالومی

نکات احتیاطی که باید در مورد مصرف این پنیر رعایت کنید

هالومی پنیر شوری محسوب می شود. بنابراین اگر زیاد از آن استفاده کنید ممکن است سطح سدیم بدن را به راحتی افزایش دهد.

سرخ کردن پنیر هالومی در چربی های اشباع نیز زیاد برای بدن خوب نیست. بنابراین توصیه می شود که از پنیر هالومی در حد اعتدال استفاده کنید. ضمن این که اگر از آن در غذاهای مختلف استفاده کردید دیگر به غذا نمک نزید.

به دلیل داشتن نمک زیاد، بهتر است حدوداً یک بار در هفته یا کمتر و هر بار از یک تکه هالومی استفاده کنید.

روش مصرف پنیر هالومی

طبخ هالوومی بسیار آسان است. می توان آن را در تابه سرخ کرد یا به صورت کبابی میل نمود. هالومی چربی زیادی دارد. بنابراین مصرف آن در غذا باعث می شود که دیگر نیازی به روغن نداشته باشید.

1. سرخ کردن پنیر هالومی

پنیر را به تکه هایی که تقریباً نیم اینچ ضخامت دارند تقسیم کنید. البته در برخی از کارخانه ها ابتدا پنیر را به این شیوه خرد کرده و سپس بسته بندی می کنند.

هر طرف این تکه ها را در یک ماهیتابه نچسب و بدون روغن روی حرارت متوسط ​​بپزید.

بگذارید هر طرف به مدت ۱ الی ۲ دقیقه سرخ شده و رنگ پنیر قهوه ای و بافتش ترد شود.

2. پختن پنیر هالومی

تکه های نیم اینچی پنیر را در یه ظرف پیرکس مخصوص فر ریخته و آنها را به روغن زیتون آغشته کنید.

سپس ظرف را در فر تنظیم شده روی دمای ۳۹۰ درجه فارنهایت گذاشته و اجازه دهید پنیر ها ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بپزند. در این مدت لبه تکه های پنیر قهوه ای می شود.

3. کباب کردن پنیر هالومی

تکه های نیم اینچی پنیر را به روغن زیتون آغشته کرده و پس از به سیخ کشیدن روی حرارت زیاد کباب کنید.

هر از چند گاهی سیخ را برگردانید تا پنیرها نسوزند.

برای ترد شدن پنیر نیاز است که آن را ۲ الی ۵ دقیقه کباب کنید.

حالا سوال اینجاست که پنیرهای تهیه شده به شیوه های بالا را چطور می توان استفاده کرد؟ در ادامه به کاربردهای مصرف این نوع پنیر اشاره می کنیم.

  • آن را به سالاد اضافه کنید.
  • تکه های نازکش را به جای سس داخل ساندویچ بگذارید.
  • به جای گوشت گاو از آن استفاده کرده و همراه بادمجان کبابی و سس پستو یک همبرگر گیاهی خوشمره تهیه کنید.
  • صبح ها با نان و به عنوان صبحانه آن را مصرف کنید.
  • به جای موزارلا برای تهیه سالادها و غذاهای مختلف از آن استفاده کنید.
  • بعد از سرخ کردن سیب زمینی چند تکه پنیر هالومی کباب شده را باز کرده و روی سیب زمینی بریزید تا یک سیب زمینی پنیری خوشمزه درست شود.
  • هلوومی و سبزیجات کبابی را مخلوط کرده و به عنوان دورچین غذا میل کنید.

بیشتر بخوانید :

9 نوع پنیر از انواع پنیر پیتزا کش دار

پنیر چه مقدار کالری دارد ؟ راهکارهای سوزاندن کالری حاصل از پنیر

پیدا کردن پنیری که قابل کباب کردن باشد و همان طعم و قوام هالومی را به شما ارائه کند، بسیار دشوار است. البته ممکن است بتوانید از توفو یا paneer به عنوان جایگزین پنیر هالومی در تهیه برخی از غذاها استفاده کنید.

البته این مواد هرگز طعم هالومی را ندارند و نباید انتظار زیادی از آنها داشته باشید. وقتی صحبت از جایگزین گوشت می شود، هالومی یکی از بهترین انتخابهاست.

افرادی که باید از مصرف مواد غذایی پر از سدیم و نمک زیاد اجتناب کنند؛ بهتر است استفاده از پنیرهای شور مانند پنیر کبابی هالومی را محدود کرده یا حتی از آنها پرهیز کنند.

طبق گزارش مرکز خدماتی Australian government’s Pregnancy, Birth and Baby، مصرف پنیر هالومی در دوران بارداری بی ضرر است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits