دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۸ نوشیدنی خوشمزه و سالم جایگزین برای قهوه
5
زمان مطالعه: 7 دقیقه
نوشیدنی های جایگزین برای قهوه : با اینکه کنار گذاشتن قهوه برای طرفداران آن اغلب مشکل است اما اگر مجبور به این کار هستید ما پیشنهادات زیادی برای شما داریم. در ادامه با دمنوش ها و نوشیدنی های مختلف انرژی بخشی آشنا می شوید که می توانید از آنها به جای...

معرفی دمنوش ها و نوشیدنی های مفید به جای قهوه

قهوه نوشیدنی صبحگاهی بسیاری از افراد است با این حال ممکن است بعضی از افراد به دلایل زیادی نخواهند این نوشیدنی را مصرف کنند. برای بعضی ها، میزان بالای کافئین، 95 میلی گرم در هر بار مصرف باعث عصبانیت و اضطراب می شود. برای دیگران، ممکن است قهوه باعث به وجود آوردن مشکلات گوارشی و سردرد شود.

بعضی افراد هم ممکن است از قهوه معمول صبحگاهی شان و مزه تلخ آن خسته شده باشند. در ادامه چند نوشیدنی خوشمزه به جای قهوه پیشنهاد می شود که می توانید آنها را امتحان کنید.

1. قهوه کاسنی

سابقه مصرف قهوه کاسنی (چیکوری کافی) در اروپا به عنوان جایگزین قهوه به زمان ناپلئون برمیگردد. این قهوه به صورت خالص و یا به همراه قهوه معمولی جهت کاهش دوز کافئین، بهبود طعم و ارتقاء قهوه و فواید آن در بسیاری از کشورها استفاده می شود.

یکی از ترکیبات مهم ریشه کاسنی سزکویی ترپنویید لاکتون ها هستند که اثرات مفیدی بر کبد دارند. ریشه کاسنی حاوی تعدادی ترکیبات فنولیک، کومارین ها، فلاونویید ها و ویتامین ها می باشد.

اثر محافظتی و روفت و روبی گونه های فعال اکسیژن (ROSs) و خاصیت آنتی اکسیدانی این ترکیبات بر حفظ سلامت نیز ثابت شده است.

2. چای ماچا جایگزین قهوه

ماچا یک نوشیدنی حیرت‌انگیز برای مبارزه با پیری و جایگزین مناسب برای قهوه است. ممکن است ترک قهوه یا نوشیدن قهوه رقیق ما را بترساند اما جایگزین های قهوه برای بهره‌مندی از نوشیدنی صبحگاهی با عوارض کمتر، زیاد هستند که یکی از محبوب‌ترین آن‌ها چای ماچا است.

در واقع ماچا نوع خاصی از چای سبز است که از چند صد سال پیش در کشورهای آسیایی برای درمان برخی بیماری‌ها، حفاظت از بدن و نیروبخشی استفاده می‌شود.

خاصیت یک فنجان چای ماچا برابر با ۱۰ فنجان چای سبز طبیعی است و یکی از غنی‌ترین منابع آنتی‌اکسیدان به‌شمار می‌آید.

ماچا به‌علت وجود کاتچین و آمینواسید می‌تواند کالری‌های بدن را بسوزاند، هم چنین این نوشیدنی جایگزین قهوه سوخت‌ و ساز بدن را تقویت کرده و به کاهش وزن کمک می‌کند.

3. شیر طلایی نوشیدنی جایگزین قهوه

شیر طلایی یک نوشیدنی قوی بدون کافئین برای قهوه است. این نوشیدنی گرم شامل ادویه هایی مثل زنجبیل، دارچین، زردچوبه و فلفل سیاه است. شما می توانید این نوشیدنی را با مخلفاتی مثل کاردامین، وانیل و عسل بخورید.

با مصرف این نوشیدنی طلایی زیبا به جای قهوه می توانید از فواید ضد التهابی زردچوبه هم بهره مند شوید.

اساس این نوشیدنی در 5 دقیقه آماده می شود :

1. در یک کاسه ، یک فنجان شیر یا یک جایگزین غیر لبنی را با 1/2 قاشق چای خوری زردچوبه، 1/4 قاشق چای خوری دارچین، 1/8 قاشق چای‌خوری زنجبیل و یک قاشق فلفل سیاه مخلوط کنید. اگر دوست دارید عسل هم اضافه کنید.
2. مخلوط را با حرارت کم تا متوسط گرم کنید و مرتب هم بزنید تا ته نگیرد.

وقتی هنوز گرم بود میل کنید و لذت ببرید.

4. آبلیمو به جای قهوه

عوض کردن قهوه با نوشیدنی های دیگر سخت نیست. مثلا آبلیمو یک نوشیدنی عالی برای شروع روز است. این نوشیدنی بدون کالری و کافئین، سرشار از ویتامین C است.

ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان اهمیت زیادی برای سیستم ایمنی شما دارد و پوست شما را در برابر آفتاب حفظ می کند.

این نوشیدنی ساده جایگزین قهوه را می توانید با آب یک نصفه لیموی تازه (1 قاشق غذا خوری یا 15 میلی لیتر)، 1 فنجان (237 میلی لیتر) آب سرد آماده کنید و بدنتان را با ویتامین ث کافی تامین کنید.

همچنین می توانید با خیار رنده شده، نعنا، تکه های هندوانه و ریحان این نوشیدنی را خوشمزه تر کنید.

5. چای یربا دمنوشی گرم به جای قهوه

چای یربا ماته یک نوشیدنی محبوب در آمریکای جنوبی است و از گیاه ماته که بومی این منطقه است تهیه می شود.

همانند قهوه، یربا ماته حاوی کافئین است و برخی شواهد نشان می دهند که این محصول ممکن است به کاهش کلسترول بد (LDL)، کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت، و کاهش وزن نیز کمک کند.

اگر به دنبال یک دمنوش جایگزین قهوه هستید و نمی‌خواهید صبح قهوه بنوشید، یربا ماته انتخاب خوبی است. یک فنجان یربا ماته حاوی حدود 78 میلی گرم کافئین یعنی مقدار کافئین برابر در یک فنجان قهوه است.

علاوه بر این، این چای حاوی چندین ماده معدنی و ویتامین، از جمله ریبوفلاوین، تیامین، فسفر، آهن، کلسیم و ویتامین C و E است.

برای آماده کردن این نوشیدنی گیاهی جایگزین قهوه می‌توانید چای یربا ماته را خریداری کنید و یا برگ های آن را برای 3 تا 5 دقیقه در آب داغ بخیسانید و از نوشیدن عصاره آن لذت ببرید.

6. چای معمولی (سیاه)

چای سیاه نسبت به قهوه کافئین کمتری (حدود 47 میلی گرم) دارد. تحقیقات نشان داده چای می تواند هشیاری افراد را بهبود بخشد.

چای سیاه و چای سبز هر دو از گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می شوند و ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی دارد اما چای سیاه تحت روند تخمیر قرار می گیرد که ترکیبات شیمیایی آن را تغییر می دهد.

با جایگزین کردن چای به جای قهوه می توانید کلسترول بالا، زردی دندان ها، سر درد و بی خوابی و گرفتگی عضلات را که در نتیجه مصرف زیاد قهوه پیش می آیند کاهش دهید.

7. سرکه سیب

سرکه سیب سرخ با تخمیر سیب خرد شده و باکتری تهیه می شود. طبق برخی مطالعات، این فرایند یک ترکیب اسید استیک تولید می کند که بر میزان انسولین و سطح قند خون تاثیر مثبت می گذارد. سرکه سیب همچنین به کاهش وزن کمک کند.

برای استفاده از سرکه سیب به جای قهوه 1 تا 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب خالص، یک فنجان آب سرد و یک شیرین کننده دلخواه مثل عسل یا شکر را با هم مخلوط کنید.

توجه داشته باشید که نوشیدن سرکه سیب خالص و رقیق نشده با آب حاوی 4-6٪ اسید استیک است. نوشیدن آن خوب نیست و می تواند مینای دندان را از بین ببرد.

آشنایی با خواص سرکه سیب

8. چای کامبوچا

چای کامبوچا که از تخمیر چای سیاه با باکتری ها، مخمر و شکر تهیه می شود بعد از تخمیر حاوی پروبیوتیک، اسید استیک و آنتی اکسیدان های بسیاری می‌شود که برای سلامتی بسیار مفید است و جایگزین کردن آن با قهوه مزایای بسیاری دارد.

مطالعات آزمایشی نشان داده چای کامبوچا می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند و میزان کلسترول و میزان قند خون مبتلایان به دیابت را بهبود بخشد.

در آخر

با اینکه خود قهوه خواص زیادی برای سلامتی دارد ممکن است لزوما برای شما مفید نباشد اما شما انتخاب های زیادی برای نوشیدنی جایگزین قهوه دارید. بسیاری از آنها شاید خواص قهوه را نداشته باشند اما بسیاری از آنها خاصیت هایی مثل سرشار بودن از آنتی اکسیدان ها، پروبیوتیک ها، آستیک اسیدها و چاشنی ها را دارند که قهوه ندارد. اگر به دنبال جایگزین سالم برای قهوه هستید، نوشیدنی های این لیست ارزش امتحان را دارند.

بیشتر بخوانید:

علت ایجاد سردرد کافئین چیست؟ چگونه این عارضه را درمان کنیم؟

کافئین و تاثیرات کافئین در بدن

آشنایی کامل با خواص انواع چای و دمنوش برای سلامت بدن

گیاهان و دمنوش های بی نظیر برای افزایش انرژی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits