دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
حساسیت به روغن زیتون : ۱۳ مورد از علائم آلرژی به روغن زیتون
4
زمان مطالعه: 7 دقیقه
روغن زیتون به خاطر داشتن کمترین میزان اسید چرب اشباع بعد از روغن ماهی، بهترین نوع روغن به شمار می آید. مصرف روغن زیتون خواص متعدد و بسیار زیادی را برای فرد در پی دارد. اما استفاده بیش از حد آن عوارض متعددی را برای فرد به دنبال دارد که در ادامه به...

حساسیت به روغن زیتون

آلرژی و حساسیت به روغن زیتون یک آلرژی نامتداول در نظر گرفته میشود. به گفته کلینیک مایو، بیشتر آلرژی های غذایی به مغزهای درختی، بادام زمینی، شیر، تخم مرغ، گندم، سویا، ماهی و صدف دریایی مرتبط است.

یکی از علائم آلرژی به روغن زیتون حساسیت زیاد به پروتئینهای موجود در روغن زیتون است.

هنگامی که فرد مبتلا به آلرژی به روغن زیتون، روغن زیتون مصرف میکند یا پوست او در تماس با آن قرار میگیرد، سیستم ایمنی فرد حمله به آن را شروع میکند.

این امر باعث تولید آنتی بادیها و هیستامین میشود که نتیجه آن علائم متداول آلرژی غذایی است. در صورتی که به آلرژی به روغن زیتون شک دارید، به متخصص مراجعه کنید.

روغن زیتون بهترین و سالم ترین روغنی است که انسان می تواند از آن استفاده کند. اما تا زمانی که مصرف روغن زیتون به اندازه باشد و یا درست مصرف شود.

استفاده نابجا و خارج از تعادل روغن زیتون می تواند عوارض و مضراتی داشته باشد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

همه ما دیدگاه مثبتی نسبت به مصرف زیتون و روغن آن داریم. اما طبق بررسی ها زیاده روی در مصرف روغن زیتون مضرات خودش را به همراه دارد که به شرح آن پرداخته ایم.

در افرادی که به حساسیت مستعد هستند، مصرف زیاد روغن ‌زیتون می‌تواند حساسیت پوستی، تنفسی و… ایجاد کند.

علائم حساسیت به روغن زیتون

1. روغن زیتون برای پوست مفید نیست

مصرف بیش ‌از حد روغن‌ زیتون می‌تواند برای بعضی از پوست ها مشکل ایجاد کند، از جمله ایجاد آکنه، جوش های زیر پوستی و…

علائم حساسیت به روغن زیتون

2. چربی ‌های اشباع ‌شده

روغن ‌زیتون دارای میزان تک چربی اشباع‌ شده است. مصرف ۲ قاشق مرباخوری روغن ‌زیتون در یک وعده غذایی به افزایش اسیدهای چرب منجر می‌شود و این می‌تواند احتمال بیماری ‌هایی مانند چاقی مفرط، حمله قلبی، سرطان و… را بالا ببرد.

بنابر این در مصرف این محصول سلامت بخش هم رعایت اعتدال ضروری است.

علائم حساسیت به روغن زیتون

3. التهاب

میزان چربی این روغن احتمال التهاب را بالا می‌برد. میزان اسید در این روغن مقداری لیپوپلیسکاریدز در خون رها می‌کند و هر چه میزان آن بیشتر باشد احتمال التهاب نیز افزایش پیدا می‌کند.

علائم حساسیت به روغن زیتون

4. اسهال

افراط در مصرف روغن‌ زیتون به دلیل بالا بودن میزان چربی می‌تواند باعث اسهال شود.

علائم حساسیت به روغن زیتون

5. افت فشار خون

نتایج بررسی نشان می دهد، مصرف زیاد روغن‌ زیتون می‌تواند به افت فشار خون منجر شود. اگرچه افت فشار برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا مفید است، اما برای افراد عادی دردسر ساز خواهدشد.

علائم حساسیت به روغن زیتون

6. مصرف زیاد روغن زیتون به افراد چاق توصیه نمی‌شود

مصرف زیاد روغن‌ زیتون می‌تواند باعث انسداد در کیسه صفرا و بروز سنگ صفرا شود. علاوه بر آن باعث بالا رفتن وزن نیز می‌شود.

روغن زیتون / علائم حساسیت به روغن زیتون

علائم آلرژی به روغن زیتون

7. اگزما

اگزما نوعی تحریکات پوستی آلرژیک است که هنگامی که فرد در تماس پوستی با روغن زیتون قرار میگیرد اتفاق می افتد. ماست سِل ها در لایه های پوست هیستامین آزاد میکنند تا پروتئینهای روغن زیتون را از بین ببرند.

این امر منجر به التهاب و خارش شدید پوست میشود. اگزمای تماسی در محل تماس پوست با روغن زیتون ایجاد شده و منجر به بیرون ریختن اگزما در تمام بدن میشود. اگزما معمولا با کرمهای هیدروکورتیزون بدون نسخه، لوسیونهای کورتیکواستروئید تجویزی و مرطوب کننده درمان میشود.

علائم حساسیت به روغن زیتون

8. کهیر

کهیر به تاولهایی گفته میشود که در نتیجه افزایش هیستامین در نزدیک سطح پوست تشکیل میشود. کهیر در اشکال و اندازه های گوناگون ایجاد میشود اما حاشیه مشخصی دارد.

در صورتی که کهیر را فشار بدهید، مرکز آن سفید رنگ میشود. کهیر بدون دلیل ممکن است به هر جایی از بدن مهاجرت کند.

معمولا کهیر چند ساعت باقی مانده و ظرف 24 ساعت فروکش میکند. در صورتی که کهیر بهبود نیافت به درمان پزشکی نیاز است.

علائم حساسیت به روغن زیتون

9. آسم

علائم آسم در آلرژی به روغن زیتون متداول ااست. علائم آسم ممکن است شامل کوتاهی تنفس، درد سینه، خس خس و سرفه باشد. افزایش میزان هیستامین ریه باعث تورم و التهاب و محدود شدن توانایی تنفس نرمال میشود.

داروهای استنشاقی تجویزی برای کاهش التهاب در مجاری تنفسی و باز نگه داشتن ریه ها و کمک به تنفس طبیعی مورد استفاده قرار میگیرند.

علائم حساسیت به روغن زیتون

10. مشکلات گوارشی

یکی از شایعترین علائم آلرژی به روغن زیتون، مشکلات گوارشی مانند افزایش باد شکم، نفخ، تهوع، استفراغ و اسهال است.

ممکن است فرد دل درد شدیدی را پس از خوردن روغن زیتون تجربه کند. تنها درمان این علائم پس از مصرف روغن زیتون این است که صبر کنید تا مواد به طور کامل از بدن دفع شود.

علائم حساسیت به روغن زیتون

11. آنافیلاکسی

کلینیک مایو هشدار میدهد هر آلرژی غذایی میتواند منجر به آنافیلاکسی شود.

آنافیلاکسی یک واکنش آلرژی نادر است که جان فرد را به خطر می اندازد. در صورتی که پس از خوردن روغن زیتون دچار افت فشار خون یا افزایش ضربان قلب شدید فورا با اورژانس تماس بگیرید

علائم حساسیت به روغن زیتون

12. حساسیت به اصل نبودن روغن زیتون

احتمال اینکه روغن زیتون اصل کسی را دچار عوارض ناشی از مصرف خود بکند، کم است ولی موضوعی که در این باب مطرح است ترکیب محصولات بی کیفیت با درصد کمی از عصاره روغن زیتون است.

که مصرف کنندگان خود را دچار مشکلاتی می کند. لذا توصیه میگردد که تا زمانی که روغن زیتون را از مکانی معتبر تهیه نکرده اید از مصرف خوراکی و یا مالیدنی آن جلوگیری کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید که بهتر است روغن زیتون را در ظروف تیره که نور را کمتر از خود عبور می دهند نگهداری کنید زیرا که روغن زیتون در مقابله با نور بسیار حساس است.

علائم حساسیت به روغن زیتون

13. حساسیت به درخت زیتون

تا کنون کمتر کسی دیده شده است که با دانه زیتون مشکلی داشته باشد، اما تعداد از افراد وجود دارند که در مجاورت درخت زیتون دچار حساسیت در دهان و گلوی خود می شوند.

لاغری، بی خوابی و دچار شدن به حملات تنفسی از مشکلاتی است که احتمال آن وجود دارد که فرد با مصرف بیش از دانه های زیتون به آن مبتلا شود.

گرما دیدن روغن زیتون ممکن است باعث ایجاد ناپایداری در روغن زیتون شود. که این موضوع سبب افزایش احتمال بیماری های قلبی و عروقی می شود.

روغن زیتون / حساسیت به روغن زیتون

استفاده نادرست از روغن زیتون

سرخ کردن روغن زیتون

اگر روغن زیتون را خیلی حرارت بدهید تمام صحبت هایی که در مورد فواید روغن زیتون کرده ایم نقش بر آب می شود.

با حرارت دیدن بیش از حد روغن زیتون سموم مضری از آن آزاد می شود که برای سلامتی انسان خطر دارند.

همچنین حرارات زیاد، امگا3 و آنتی اکسیدان موجود در روغن زیتون را از بین می برد.

اگر عادت به آشپزی کردن در حرارت بالا دارید بهتر است استفاده از روغن زیتون را فراموش کنید.

زیراکه روغن زیتون نقطه دود پایینی دارد و زمانی که یک روغن در روند سرخ کردن به مرحله دود کردن برسد به مراتب مزایای آن رو به کاهش است و دیگر روغن مفیدی برای سلامتی نیست.

نقطه دود روغن زیتون: نقطه ایی از دما که روغن در آن شروع به دود کردن می کندو که این مقدار برای روغن زیتون حدود 365-420 درجه است.

وجود عناصر فلزات سنگین

فلزات سنگینی مانند گوگرد، لیتیم، قلع در دانه های زیتون وجود دارد، اما همواره مقدار آنها به اندازه ایی نیست که بتواند باعث ایجاد نگرانی کند، و همواره میزان وجود این عناصر در زیتون کمتر از حد مجاز بوده است، پس این موضوع صرفا یک جنبه هشداره دهنده برای مصرف متعادل روغن زیتون دارد و نه یک عامل منع کننده در مصرف روغن زیتون.

علائم حساسیت به روغن زیتون

بیشتر بخوانید :

۱۵ مورد از مضرات روغن زیتون

۱۲ خاصیت اعجاب انگیز روغن زیتون برای پوست صورت

۹دلیل قانع کننده برای مصرف روغن زیتون با معده خالی

بهترین راه تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی

آیا روغن زیتون شپش سر را ازبین می برد؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits