دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پارافین خوراکی : خواص و عوارض روغن پارافین خوراکی
8
زمان مطالعه: 5 دقیقه
روغن پارافین را می توانید به شکل های مختلفی و به صورت موضعی بر روی اعضای بدن خود استفاده نمایید و قطعا استفاده بهینه از این روغن می تواند در کاهش درد های شما تاثیر بسزایی داشته باشد.

پارافین خوراکی چیست ؟

روغن پارافین را می توانید به شکل های مختلفی و به صورت موضعی بر روی اعضای بدن خود استفاده نمایید و قطعا استفاده بهینه از این روغن می تواند در کاهش درد های شما تاثیر بسزایی داشته باشد.

پارافین خوارکی یک ترکیب چرب هیدروکربی است که در صنایع دارویی و غذایی کاربردهایی دارد.

پارافین خوراکی یک روغن تصفیه شده معدنی غیر گیاهی تولید شده در صنایع پتروشیمی است که ظاهری شبیه به سایر روغن ها دارد ولی به دلیل اینکه ظرفیت تحمل گرمایی آن بالا می باشد، گاهی در تولید روغن های سرخ کردنی از آن استفاده می کنند.

پارافین خوراکی از نوع پارافین مایع است که به میزان زیادی تصفیه شده و معمولا در صنایع تولیدی لوازم آرایشی و بهداشتی و پزشکی بکار می رود.

پارافین یک روغن قابل هضم برای بدن نیست بنابراین کاربرد های خوراکی آن بسیار محدود می باشد که در این مطلب با آنها آشنا خواهیم شد.

پارافین یک ترکیب هیدروکربنی سیر شده است که در آن تمامی اتم های کربن موجود در مولکول ، با پیوندهای ساده به یکدیگر متصل اند و پارافین ها یا هیدروکربن های پارافینی را آلکان نیز می گویند .

به عبارت دیگر مشخصه هیدروکربن های پارافینی ، اتصال اتم های کربن بوسیله پیوندهای ساده است .

سایر پیوندها نیز با اتم های هیدروژن ، سیر شده اند . فرمول عمومی پارافین ها CH2n+2 می باشد .

انواع پارافین

پارافین به دو گونه مایع و جامد مورد بهره برداری قرار می گیرد .

  1. پارافین مایع از برش های سبک روغن پایه
  2. پارافین جامد از برش های واکسی موسوم به اسلاک واکس استحصال می گردد .

پارافین در صنایع مختلفی چون امولسیون واکس های نفتی ، کاغذ ، تولید جوهر ، شمع سازی ، نساجی ، چرم سازی ، چسب سازی ، لاستیک سازی ، و بطور گسترده در صنایع آرایشی بهداشتی برای تولید انواع کرم ها ، روژ لب ها و دیگر محصولات آرایشی کاربرد دارد .

  • پارافین مایع : پارافین مایع تولیدی شرکت ایران پارافین کاملا شفاف و بی بو است. این شرکت می تواند با توجه به نیاز مشتریان محترم، پارافین مایع با درجه اشتعال مورد نیاز آنان را تولید نماید.
  • پارافین جامد ماکروکریستال یا سبک : این نوع پارافین جامد کمتر شناخته شده است و در بازار به نام پارافین کریستال مشهور است. این پارافین نیز می تواند بر اساس سفارش مشتریان محترم درصد روغن متفاوتی داشته باشد. ماده اصلی این نوع پارافین اسلک واکس سبک است و پارافین استحصالی به وسیله عرق گیری (Sweating) به دست می آید.
  • پارافین جامد میکروکریستال یا سنگین : بیش از 90 درصد پارافین های جامد بازار از نوع سنگین و میکرو است که می تواند بر اساس سفارش مشتریان محترم درصد روغن متفاوتی داشته باشد. ماده اصلی این نوع پارافین اسلک واکس سنگین است که پارافین استحصالی در اثر فشار (Pressing) صفحات فولادی بر اسلک واکس های کیسه شده در دمای معینی بدست می آید.

خواص روغن پارافین خوراکی

شربت پارافین خوراکی برای کودکان و نوزادان

پارافین خوراکی دارویی که گاهی آن را شربت پارافین هم می نامند ، یک ملین جهت رفع برخی مشکلات سیستم گوارشی نظیر یبوست بخصوص در کودکان و نوزادان است.

شربت پارافین دارویی خوراکی ، مایعی نسبتا غلیظ و شفاف بوده و باید فافد هر گونه مواد ته نشین شده و یا رنگ خاصی باشد. شربت پارافین خوراکی یک چربی غیر قابل انحلال در آب است که سبب سهولت در دفع شده و خود به خود از بدن خارج می گردد.

البته باید توجه داشت که مصرف این دارو صرفا باید با تجویز پزشک متخصص صورت گیرد زیرا مصرف خود سرانه و بیش از حد آن سبب ایجاد مشکلاتی همچون تحریک پوست ناحیه مقعد کودک ، اسهال ، آسیب به سیستم گوارش و ایجاد اختلال در جذب برخی داروها می شود که این موارد از جمله عوارض و مضرات پارافین خوراکی است.

کاربرد پارافین در مصارف خوراکی

از پارافین مایع خوراکی می تواند برای براق کردن سطح میوه ها ، سبزجات و شکلات استفاده نمود. این کار علاوه بر اینکه ظاهری درخشان و زیبا ایجاد می کند ، همچنین با حفظ رطوبت میوه ، زمان نگهداری آن را طولانی خواهد نمود.

البته سازمان غذا و داروی آمریکا FDA مصرف پارافین برای افزایش زمان نگهداری میوه ها را ممنوع اعلام کرده است.

افزودن مقداری پارافین به شکلات مذاب باعث می شود شکلات پس از سفت شدن ، ظاهری شیشه ای پیدا کرده و همچنین در دمای اتاق شل نشود.

همچنین برخی تولید کنندگان سودجوی روغن های خوراکی ، به منظور افزایش ظرفیت تحمل حرارت ، پارافین را با روغن های گیاهن نظیر روغن پالم ترکیب می کنند که روغنی ناسالم برای سلامت انسان بدست می آید.

مضرات و عوارض پارافین خوراکی

همانطور که گفته شد ، پارافین جزء روغن های حیوانی و گیاهی نبوده و محصولی از صنایع پتروشیمی است بنابراین مصرف مداوم آن خطراتی برای سیستم گوارشی و سایر ارگان های بدن ایجاد می کند.

با توجه به اینکه پارافین خوراکی ظرفیت تحمل گرمایی بالایی دارد ، متاسفانه امروزه برخی از تولید کنندگان روغن های خوراکی از آن در ترکیب روغن سرخ کردنی استفاده می کنند تا هزینه تولید خود را کاهش دهند.

مصرف پارافین خوراکی به صورت مداوم و بدون تجویز پزشک خطرات فراوانی را متوجه سلامت انسان می کند.

پارافین یکی از محصولات تولید شده از نفت خام است که چربی آن قابل تجزیه در بدن نبوده و مصرف مداوم پارافین خوراکی (موجود در روغن های سرخ کردنی) سبب ایجاد بیماری های قلبی و عروقی خواهد شد و کشنده است.

بیشتر بخوانید :

همه چیز درباره پارافین تراپی + روش انجام پارافین تراپی

۱۰ درمان و کاربرد خانگی با استفاده از روغن های معدنی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (8 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits