دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص و فواید شیر بادوم
5
زمان مطالعه: 7 دقیقه
خواص شیر بادام : در این مقاله قصد داریم خواص شیر بادام را به شما معرفی کنیم. یک شیر گیاهی بسیار مفید و خوش طعم که کمترین میزان کالری را دارد و نه تنها سبب چاقی نمی‌شود بلکه خواص سلامتی متعددی هم دارد.

شیر بادام

شیر بادام از ترکیب بادام و آب بدست می‌آید. این ترکیب از صافی عبور داده می‌شود تا مواد جامد به کلی از بین بروند. طعم این شیر بسیار عالیست و هیچ‌گونه لاکتوزی هم در خود ندارد.

شیر بادام یکی از بهترین گزینه‌ها برای گیاهخواران و کسانی است که معده‌شان توان هضم شیر گاو را ندارد.

همچنین باید بگوییم با اینکه بادام کالری بسیار بالایی دارد اما از آنجا که شیر آن از بادام پوست‌ کنده‌ی سفید (بدون پوست قهوه‌ای) بدست می‌آید کالری بسیار پایین تری دارد.

نوشیدن یک فنجان شیر بادام قبل از خواب خوبست، اما اگر بخواهید تاثیر آن ر ا به حداکثر برسانید یک قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کنید.

خواص شیر بادام

1. شیر بادام بسیار مغذی است

هر چند میزان مواد مغذی موجود در شیر بادام به شیر گاو نمی‌رسد، اما میزان غنی بودن آن به شیر گاو بسیار نزدیک است. البته خواص شیر بادام‌های غنی شده با ویتامین D، کلسیم و پروتئین بسیار به شیر گاو نزدیک است.

در هر حال، شیر بادام از چندین ویتامین، بخصوص ویتامین E و مقدار زیادی مواد معدنی سرشار است.

2. کمک به کاهش قند خون

شیر بادام غیر شیرین حاوی ۱٫۵ گرم شکر در هر لیوان است. این شیر حاوی مقادیر زیادی چربی و پروتئین است و به همین خاطر قند خون را بالا نمی‌برد. شیر بادام یکی از گزینه‌های عالی برای کسانی است که دیابت دارند.

البته باید توجه داشته باشید که اغلب شیر بادام‌های موجود در بازار حاوی مقادیر زیادی قند هستند. هنگام خرید حتما به مواد تشکیل دهنده شیر بادام آماده توجه کنید و گزینه‌های بدون قند را خریداری کنید.

3. تقویت و محافظت از استخوان ها

شیر بادام حاوی مقادیر زیادی کلسیم است. یک لیوان شیر بادام موجود در سوپرمارکت‌ها تقریبا ۵۰ درصد کلسیم دارد. این شیر برای وگان‌ها که نمی‌توانند لبنیات مصرف کنند، جایگزین بسیار خوبی برای شیر گاو خواهد بود و کلیسم مورد نیاز بدنشان را تامین خواهد کرد.

شیر بادام علاوه بر کلسیم، ویتامین D نیز دارد و خطر ابتلا به ورم مفاصل و دیگر بیماری‌های مربوط به استخوان را کاهش می‌دهد. کلسیم و ویتامین D در کنار هم سبب استحکام بیشتر دندان‌ها هم می‌شوند.

4. تقویت عملکرد قلب

شیر بادام هیچ نوع کلسترول منفی و چربی اشباع در خود ندارد و به همین خاطر منبع خوبی برای اسیدهای چرب چنداشباعی بشمار می‌رود که می‌تواند کلسترول مضر را کاهش داده و سبب کاهش التهاب شود.

حتما توجه داشته باشید که شیر بادام غیر شیرین و بدون قند خریداری کنید تا بتوانید از خواص سلامتی آن بهره‌مند شوید.

ویتامین E موجود در شیر برای سلامت قلب مفید است. چربی‌های سالم آن نیز از فشار خون پیشگیری می‌کند.

5. مبارزه با سرطان

برخی از پزشکان بر این باور هستند که با جایگزین کردن شیر بادام با شیر گاو می‌توانید به مبارزه با برخی سرطان‌ها همچون سرطان پروستات بروید.

6. تقویت سیستم ایمنی بدن

شیر بادام حاوی ویتامین‌های A، دی و E است که به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌پردازند. برخی از انواع شیر بادام حاوی ویتامین‌های B هستند که برای سیستم دفاعی بدن بسیار مفید است.

7. تقویت سیستم گوارش بدن

الکالین موجود در شیر بادام به جنگ رفلاکس معده (ترش کردن) می‌رود. این شیر محیط داخلی معده را خنثی می‌کند و نشانه‌های رفلاکس اسیدی معده را از بین می‌برد. همچنین به این خاطر که این شیر گیاهی هیچ گونه لاکتوزی در خود ندارد، پس مشکلی هم برای هضم آن وجود نخواهد داشت.

8. تقویت قدرت بینایی

ویتامین E موجود در شیر بادام همچنین برای تقویت قدرت بینایی نیز مفید است. محققان ثابت کرده‌اند آنتی‌اکسیدان موجود در شیر بادام استرس اکسیداتیو را از بین می‌برد و از بیماری‌های چشم پیشگیری می‌کند. از جمله می‌توان به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه زرد) اشاره کرد.

9. شیر بادام، کاملا گیاهی و ضد آلرژی

شیر بادام یک محصول کاملا گیاهی و مناسب برای افراد گیاه‌خوار یا کسانی است که به محصولات لبنی حساسیت دارند. همچنین افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند و نمی‌توانند از شیر گاو استفاده کنند، با خیال آسوده می‌توانند از نوشیدن شیر بادام لذت ببرند.

10. کمک به خواب راحت

کلسیم موجود در شیر بادام به مغز کمک می‌کند تا ملاتونین تولید کند که هورمون خواب است. شیر بادام گرم بهتر از شیر سرد است و نوشیدن آن قبل از خواب کمک می‌کند تا خواب با کیفیت و کاملی را تجربه کنید.

11. کمک به سلامت موها

اسیدهای چرب موجود در شیر بادام شرایطی ایجاد می‌کند که موها نرم‌تر و لطیف‌تر باشند. ویتامین E در این شیر گیاهی به مبارزه با رادیکال‌های آزاد می‌پردازد و از ریزش موها جلوگیری می‌کند.

12. کمک به رفع اکنه

اسیدهای چرب تک اشباعی در شیر بادام می‌تواند عوامل موثر در ایجاد جوش و اکنه را از بین ببرند. این شیر گیاهی حاوی فلاونوئیدهایی همچون کاتچین، اپیکاتچین و کائمپفرول است که سلول‌های پوست را از اکسیده شدن محافظت می‌کنند.

13. افزایش انرژی و تمرکز

انرژی و تمرکز نوشیدن یک لیوان شیر بادام و 2 قاشق غذا خوری عسل در صبح برای بالا بردن انرژی در طوب روز بسیار خوبست. شیر، انواع ویتامین ها و مواد معدنی دارد اما بادام شامل مواد مغذی، و عسل با کربوهیدرات بارگیری می شود.

14. شیر بادام دارای مقادیر زیادی ویتامین D

کمبود ویتامین D باعث شکننده شدن استخوان‌ها، ضعیف شدن عضلات و احساس خستگی مداوم می‌شود. غذاهای کمی وجود دارند که منبع مناسبی از ویتامین ‌D باشند. به همین دلیل، یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های بهداشت عمومی، غنی کردن مواد غذایی مشخص بخصوص محصولات شیری، با ویتامین D است.

15. کاهش روند پیری

روند پیری را به تعویق می اندازد هنگامی که پیری می آید، محققان نشان می دهد که عسل و شیر بادام فقط برای پوست نیست بلکه در سلامت عمومی بدن مفید است،. در زمان های قدیم مردم معتقد بودند که ترکیبی از شیر بادام و عسل اکسیر جوانی است، و با استفاده از آن بدن تغذیه می شود.

16. درمان بیماری های تنفسی

بیماری های تنفسی شیر بادام و عسل برای درمان سرماخوردگی و سرفه مفید است. با ترکیب آنها هم یک درمان قدرتمند بوجود می آید که به مراتب بهتر از هر دارویی است.

طرز تهیه شیر بادام در منزل

تهیه شیر بادام در خانه بسیار آسان است. برای این منظور به روش زیر عمل کنید :

  1. پوست قهوه ای بادام ها را بگیرید. برای این منظور می‌توانید بادام را یک شب تا صبح در آب خیس کنید. این کار باعث نرم شدن پوست می‌شود و می‌توانید راحت‌تر آن را جدا کنید.
  2. پس از پوست کندن بادام ها آنها را درون بلندر (مخلوط کن) بریزید. یک لیوان آب اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا نرم و خمیری شوند.
  3. این مخلوط را درون پارچه‌ تمیز بریزید. پارچه را در بالای یک کاسه فشار دهید تا شیر بادام درون کاسه بریزد.

می‌توانید این شیر را تا ۱۰ روز در یخچال نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید :

بادام خیسانده و این همه خاصیت شگفت انگیز !

خواص چغاله بادام | 17 خاصیت درمانی مصرف چغاله بادام برای سلامتی

شیر آجیل چیست و چه طور تهیه می شود؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits