دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تاثیر باورنکردنی چای ترش بر کاهش وزن و لاغری
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
اضافه وزن و چاقی مشکلی است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند. در این مطلب چای ترش، یکی از نوشیدنی هایی که به رفع این مشکل کمک می کند معرفی خواهیم نمود و همچنین طریقه مصرف آن را ذکر خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

کاهش وزن با چای ترش

در سال های اخیر مطالعات متعددی بر روی انواع چای توسط متخصصان تغذیه انجام‌گرفته است. این پژوهش‌ ها نشان داده‌ اند که برخی انواع چای مانند چای ترش که به آن چای قرمز یا چای مکه نیز گفته می‌ شود، خاصیت چربی سوزی دارند و به کاهش وزن و مبارزه با چربی شکم و پهلو کمک می‌کند.

همچنین به افرادی که اضافه‌ وزن آنچنانی ندارند اما رژیم غذایی مصرفی‌ شان حاوی چربی و قند است، توصیه می‌ شود از این چای به‌ عنوان کنترل‌کننده وزن استفاده کنند.

این چای یک جایگزین مناسب برای نوشیدنی های پرشکر و آبمیوه های حاوی ترکیبات سنتتیک، از جمله شیرین کننده های مصنوعی و یا شربت ذرت با فروکتوز بالا می باشد.

رنگ قرمز کاسبرگ آن به عنوان نوشیدنی و رنگ خوراکی کاربرد دارد.

از اجزای شیمیایی کاسبرگ این گیاه (با نام علمی : L.Hibiscus sabdariff) که از اجزای اصلی در فعالیت های فیزیولوژیکی هستند می توان به آنتوسیانین ها و پلی فنول ها اشاره کرد که تاثیرات مربوط به سلامت این چای ناشی از این مواد هستند.

چای ترش یا چای گل بامیه از کاسچه‌ های گل گیاه بامیه تهیه شده و به چای رنگ قرمز تند می‌ دهند. چای ترش طعم ترشی دارد و مشابه گیاه کرن بری است. چای ترش هم مانند سایر انواع چای منبع آنتی‌اکسیدان‌ها بوده و برای سلامتی فوایدی دارد.

امروزه با افزایش شیوع اضافه وزن و چاقی که به دلیل سبک زندگی نامناسب از جمله نداشتن فعالیت بدنی کافی و همچنین افزایش مصرف غذاهای آماده رخ داده است، افراد راه های گوناگونی را جهت کاهش وزن امتحان می کنند.

مطالعات نشان داده اند چای ترش در کنار رژیم غذایی مناسب و ورزش، با مکانیسم کاهش جذب کربوهیدرات ها، روند کاهش وزن را تسهیل می کند.

مصرف چای ترش باعث پاکسازی بدن شده و با بیشتر کردن حجم ادرار و دفع، باعث بهبود دستگاه گوارش شده و به‌ طور مستقیم بر روی سلامت دستگاه گوارش تأثیر گذاشته و باعث کاهش وزن و لاغری می گردد.

چای ترش حاوی انواع آنتی‌ اکسیدان‌ ها می باشد که این مواد تأثیر زیادی بر روی دفع چربی‌ ها، بافت‌ های مرده و آسیب‌ دیده دارند. چای ترش متابولیسم و سوخت‌ و ساز بدن را افزایش داده و باعث لاغری خواهد شد.

طرز تهیه چای ترش برای لاغری

چای ترش خواص بی‌ نظیری دارد و با ادویه‌ جات معطری مانند دارچین درست می‌شود. این نوشیدنی خانگی به صورت گرم یا سرد مورد استفاده قرار می‌گیرد و مصرف مداوم آن برای لاغری و کاهش وزن مفید است. همچنین مصرف چای ترش باعث کاهش فشار خون می‌شود و خاصیت ضد سرطانی دارد.

چای ترش گرم

مواد لازم:

  1. آب: یک لیتر
  2. چای ترش: 3 قاشق غذاخوری
  3. چوب دارچین: 2 تکه
  4. شکر: یک‌ هشتم فنجان
  5. پرتقال کوچک ورقه شده: یک عدد
  6. لیمو ترش حلقه شده در صورت تمایل

طرز تهیه:

آب را در ظرف در داری به جوش آورید. چای و چوب دارچین را به آب جوش افزوده، در ظرف را محکم ببندید. ۲۰ دقیقه صبر کنید تا چای در بخار آب دم بکشد. سپس آن را صاف کنید. چای را در یک پارچ شیشه‌ای بریزید و برش‌های پرتقال، شکر و چند تکه یخ به آن اضافه کنید.

چای را در فنجان سرو ریخته و در هر فنجان یک برش لیمو بگذارید.

تاثیر چای ترش بر لاغری

چای ترش سرد

مواد لازم:

  1. چای ترش: نصف فنجان
  2. چوب دارچین: یک تکه
  3. آب سرد: 4 فنجان
  4. عسل: به میزان لازم
  5. لیمو ترش حلقه شده در صورت تمایل

طرز تهیه:

چای و تکه‌ های دارچین را در پارچ شیشه‌ ای بزرگ در داری بریزید. در پارچ را ببندید و آن را 8 تا 12 ساعت در یخچال بگذارید. کمی عسل به نوشیدنی اضافه کنید. مراقب باشید زیاد شیرین نشود.

در صورت تمایل کمی آب لیمو ترش، زنجبیل تازه، پوست پرتقال، فلفل شیرین یا علف لیمو، به‌عنوان طعم‌ دهنده اضافه کنید.

این نوشیدنی را می‌توانید یک هفته در بطری شیشه‌ای دردار در یخچال نگهداری کنید.

موارد منع مصرف چای ترش

  1. مادران شیرده و زنان باردار از مصرف این نوشیدنی اجتناب کنند. مصرف چای ترش به دلیل تاثیراتی که بر جریان خون در رحم و لگن دارد، مصرف آن در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. برای کسانی که تحت درمان هورمونی‌ هستند یا برای کنترل زمان بارداری قرص مصرف می‌کنند و همچنین بانوان شیرده، نیز چای ترش را پس از مشورت با متخصص مصرف کنند.
  2. از آن‎جا که این چای باعث کاهش فشار خون می‌شود، مصرف آن به افرادی که فشار خون پایین دارند توصیه نمی‌شود. مصرف زیاد چای ترش در افرادی که فشار خون پایین دارند باعث ضعف، سرگیجه و حتی آسیب دیدگی قلب و مغز می شود.
  3. استفاده از این چای بر قند خون تأثیر می‌گذارد و کنترل آن را در عمل جراحی و پس از آن با مشکل مواجه می‌کند. بنابراین بهتر است از دو هفته قبل از عمل جراحی مصرف آن متوقف شود.
  4. از نظر متخصصان تغذیه حداکثر میزان مصرف این چای ترش ۳ فنجان در روز است.
  5. هم چنین به دلیل تاثیر این چای بر سطوح استروژن بدن، بهتر است افرادی که از قرص ضد بارداری استفاده می کنند و یا زنان یائسه که تحت هورمون درمانی جایگزین هستند، از این چای استفاده نکنند.

فواید و موارد مصرف چای ترش

  1. برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی مفید است.
  2. در افراد مبتلا به دیابت اثر هیپوگلیسمیک دارد.
  3. تقویت کننده سیستم ایمنی است. این چای غنی از ویتامین C می باشد که در برابر عفونت و سرماخورگی مقاومت ایجاد می کند.
  4. فشار خون را کاهش داده که این تاثیر ناشی از عملکرد آنتوسیانین ها، پلی فنول ها می باشد.
  5. به دلیل غنی بودن از آنتی اکسیدان ها، باحذف رادیکال های آزاد به حفاظت از سلول های بدن کمک می کند.
  6. بهبود پروفایل لیپیدی به علت داشتن موسیلاژ، پکتین، آنتوسیانین، پلی فنول ها، اسید هیبیسکوس و اسید سیتریک (از اثرات آنتی اکسیدانی آنتوسیانین ها مهار اکسیداسیون LDL کلسترول می باشد که مانع تصلب شرایین می شود.)
  7. مصرف روزانه 2 فنجان از این چای به بهبود جریان خون، تمدد اعصاب و کاهش وزن کمک می کند.

بیشتر بخوانید:

18 چای چربی سوز معجزه آسا برای کاهش وزن و لاغری

خواص و فواید دارویی و درمانی کرن بری و تاثیر بی نظیر آن در لاغری و ...

دمنوش لاغری و از بین بردن چربی اضافی بدن

چای ترش و خواص این چای خوشرنگ



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits