دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تفاوت خیارهای گلخانه ای و جالیزی چیست؟

فرق بین خیار جالیز و گلخانه ای در چیست؟

تفاوت خیارهای گلخانه ای و جالیزی چیست؟
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
خیار به دلیل طبع سردی که دارد خنک کننده بدن و ضد تشنگی است و برای کسانی که در هوای گرم دچار التهاب و خستگی گرمایی می شوند یا هنگام دفع ادرار احساس سوزش می کنند مفید است.

فرق میان خیارهای گلخانه‌ای و جالیزی در چیست؟

به این دلایل به جای خیار گلخانه ای خیار جالیزی بخرید

خیار به دو روش گلخانه ای و مزرعه ای کشت می شود. این روزها، نوع گلخانه ای در مقایسه با خیار مزرعه، به دلیل ظاهر زیبا و کشیده ای که دارد بیشتر انتخاب و خریداری می شود؛ اما آیا خواص و فواید آنها نیز یکسان است؟ پاسخ آن را در ادامه خواهید دانست.

اغلب خانواده ها خیارهای گلخانه را به خیار های چاق و قطور و بی تناسب مزرعه ای ترجیح می دهند و این نوع خیار را برای پذیرایی یا مصرف روزانه مناسب می دانند، اما باید بدانید خیارهای گلخانه ای با وجود ظاهر زیبا و کشیده و رنگ سبز تیره و پوست بسیار صافی که دارند، بدون گوشت، آبکی و اغلب بیمزه اند و خیلی سریع پلاسیده می شوند.

در مقابل، اگرچه خیارهای مزرعه قطور و کوتاه قدند و ظاهری کج و کوله دارند، اما بسیار خوشمزه و خوش عطر بوده و گوشت زیاد و آب کمتری دارند و ماندگاری آن ها بسیار زیاد است.

یکی از نشانه های بارز تشخیص خیار مزرعه از انواع گلخانه ای، بذرهایی است که در گوشت میوه پراکنده است. اگر خیار گلخانه را از وسط نصف کنید جای بذر را می بینید اما خود بذر وجود ندارد. در خیارهای مزرعه بذر قابل مشاهده است و در زیر دندان احساس می شود.

معمولا خیارهای گلخانه ای در فصول پاییز و زمستان کشت می شوند و تا اواخر اردیبهشت ماه در بازار وجود دارند و بعد از آن خیارهای مزرعه وارد بازار می شوند و معمولا در تابستان خبری از خیارهای گلخانه نیست.

تفاوت خیار گلخانه ای با خیار جالیزی

اصلی ترین مشکل خیارهای گلخانه سم های قوی است که در گلخانه به بوته های خیار زده می شود. این خیارها به آفات و بیماری ها بسیار حساس هستند و برای جلوگیری از آفت زدگی و پربار شدن محصول، کشاورز مجبور به استفاده از سموم قوی است. این سم می تواند وارد شیره گیاه و حتی گوشت آن شود.

از این رو توصیه بر این است که از این نوع خیارها استفاده نشود و یا قبل از مصرف حداقل پوستگیری شوند. البته لازم استت بدانید با پوست کندن خیار، خطر ورود سم به بدن کاهش می یابد اما حذف نمی شود.

مسمویت ناشی از مصرف خیارهای گلخانه معمولا بلافاصله پس از خوردن آن اتفاق نمی افتد و این سم در دراز مدت و به مرور زمان در بدن تجمع یافته و وقتی به دوز معینی رسید فرد را با علایمی چون تهوع، سرگیجه، افزایش ضربان قلب و همچنین انواعی از مسمومیت ها دچار خواهد کرد. اما در مورد خیارهای مزرعه ای چنین مشکلی وجود ندارد.

خیارهای مزرعه را باید با کمترین میزان کودهای شیمیایی پرورش دهند چون در غیر این صورت احتمال کم بار شدن محصول وجود دارد و در نتیجه مشکل حادی در مورد تجمع نیترات در این محصول وجود ندارد.

این خیارها گرچه در مقایسه با خیارهای گلخانه به دلیل تماس بیشتر با خاک، آلودگی زیادتری دارند، اما در صورتی که فاقد خراش و شکستگی باشند با شستشوی صحیح، آلودگی آنها رفع شده، برای سلامت ضرری نخواهند داشت.

از نظر کالری، خیارهای گلخانه و مزرعه ارزش تغذیه ای چندان متفاوتی با یکدیگر ندارند اما همان طور که گفته شد خیار مزرعه سالم تر و بهداشتی تر است.

این میوه به دلیل طبع سردی که دارد خنک کننده بدن و ضد تشنگی است و برای کسانی که در هوای گرم دچار التهاب و خستگی گرمایی می شوند یا هنگام دفع ادرار احساس سوزش می کنند مفید است.

خیار همچنین به دلیل داشتن پتاسیم با افزایش ادرار در مصرف کننده سبب دفع سدیم اضافی و کاهش فشار خون فرد می شود و با کمک به عملکرد دو عضو سم زدای بدن یعنی کبد و کلیه، سموم را دفع می کند و پایین آورنده خوب اسید اوریک بالاست. علاوه بر این، با لینت مزاج، یبوست را برطرف می کند.


خواص خیار چنبر

  1. خیار ادرار را زیاد می کند و تبهای صفراوی و یرقان (زردی) را درمان می کند.
  2. آب خیار به صورت مالش بر پوست در لطافت آن بسیار مؤثر است.
  3. اگر تخم خیار را بسائید و در مقدار کمی آب رقیق نمائید و بنوشید،اثری آرام بخش و خواب آور دارد و تشویش،اضطراب و ناراحتی های عصبی را تسکین می بخشد.
  4. خیار چنبر یا خیار زه،نوع دیگری از خیار است.آن خیاری است دراز و باریک که در برخی مناطق طول آن به حدود یک متر می رسد و از خیار زودتر هضم می شود و خواصّ خیار را دارد و مصرف آن در دفع بعضی از انواع سنگ کلیّه و مثانه مفید است.
  5. خیار به علّت دفع اسید اوریک از بدن،رماتیسم را نیز تخفیف می دهد.
  6. خیار چنبر به علّت داشتن اشعه ی رادیو اکتیو،باعث آشکار شدن بیماریهای پنهان می شود و از این رو عدّه ای آن را عامل تب نوبه و تب می دانند در صورتی که این میوه ی مفید دارای انگل تب نوبه نیست و فقط نوبه ی پنهانی را آشکار می کند.
  7. آب خیار را به عنوان محلول شستشو برای پوستهای چرب؛همچنین ضدّ گال و جرب به کار می برند.
  8. بوییدن خیار شدّت هیجان،شهوت و تا حدّی لرزش اندام را تخفیف می دهد و برای درمان درد سر نیز مفید است.
  9. در طب سنتی از تخم خیار چنبر برای درمان سوزاک استفاده میشود.
  10. یکی از خواص خیار چنبر کاهش فشار خون بالا و کاهش چربی خون است. از این رو مصرف ان برای بیمارن مبتلا به فشار خون بالا و ناراحتی های قلبی مفید و موثر است.
  11. خیار چنبر حل کننده اورات و اسید اوریک است و نقرس را درمان می کند.
  12. با توجه به طبع بسیار سرد خیار چنبر، استفاده از آن برای افراد صفراوی مفید بوده و دارای خاصیت ضد صفرا میباشد.
  13. یکی از خواص خیار چنبر کمک به دفع سموم بدن است، بنابراین استفاده از آن برای درمان یرقان مفید میباشد. به این منظور به افرادی که دچار این بیماری هستند توصیه میشود بعد از غذا از خیار چنبر میل کنند.
  14. یکی از ویژگی های جالب و خواص خیار چنبر استفاده و استعمال موضعی آن برای تسکین درد سیاتیک و کاهش دردهای مفصلی است. به این منظور خیار چنبر را رنده کرده، آنرا با مقداری روغن کنجد و آرد جو مخلوط نموده، ضماد تهیه شده را بر روی محل درد قرار دهید.
  15. استفاده از ماسک خیار چنبر برای پوست مفید بوده، باعث حفظ نرمی و لطافت پوست شده، به دلیل میزان فراوان آب در این میوه برای رفع چین و چروک و حفظ جوانی پوست مناسب است. به طور کلی مواد موجود در خیار، از بروز چین و چروک و خطوط ریز روی پوست پیشگیری می کند و نقاط تیره ناشی از افزایش سن را از بین می‌برد.
  16. خیار چنبر تلخ حاوی یک ماده شیمیایی است که مانند انسولین به کاهش قندخون کمک می کند.

همچنین بخوانید:

دستور تهیه ترشی خیار چنبر متفاوت و عالی

شربت خیار : روش تهیه شربت نعنا با خیار

فواید معجزه آسا آب خیار

خواص خوردن آب دوغ خیار در روز های گرم تابستان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits