دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا شیر طبیعی بهتر از شیر کارخانه ای است؟

شیر محلی گاو بهتر است یا شیر پاستوریزه کارخانه ای؟

آیا شیر طبیعی بهتر از شیر کارخانه ای است؟
8
زمان مطالعه: 6 دقیقه
مصرف شیر طبیعی خطر ابتلا به بیماری قلبی - عروقی و سایر بیماری های متابولیکی را کاهش می دهد.

تفاوت شیر طبیعی و کارخانه ای در چیست؟

شیر پاستوریزه بهتر است یا شیر فله‌ای؟

شیر از مواد غذایی بسیار پراهمیت است که مصرف منظم آن میتواند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها مانند پوکی استخوان را از شما دور کند و همچنین نقش مهمی در رشد کودکان و عضلات و سالم ماندن مفاصل بدن دارد.

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که چه نوع شیری مصرف کنید؟ یا اینکه شیر طبیعی بهتر است یا شیر گاو های کارخانه ای ؟ در این مطلب جواب سوالات شما داده شده است پس با ما همراه شوید.

شیرطبیعی را به این دلایل جایگزین شیر کارخانه ای کنید

پژوهشگران در تحقیقات جدید خود دریافتند، میزان امگا 3 شیر گاوهایی که با علف های چمنزارها تغذیه می شوند بیشتر از شیر گاوهای کارخانه ای بوده و نسبت امگا 6 آن به امگا 3 نیز از تعادل کامل تری برخوردار و مصرف آن خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد .

مطالعات انجام شده پژوهشگران نشان می دهد که شیر گاوهایی که صد درصد با علف های ارگانیک و چمنزارها تغذیه شده اند، غنی از امگا 3 بوده و مصرف آن خطر ابتلا به بیماری های قلبی - عروقی را نسبت به شیر کارخانه ای کاهش می دهد .

از نکاتی که بسیار باید موردتوجه قرار گیرد، این است که مواد مغذی اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 3 برای بدن انسان ضروری هستند اما مصرف بیش ازحد امگا 6 به نسبت مصرف بسیار کم امگا 3 می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی - عروقی، چاقی و دیابت را افزایش دهد .


مزیت های شیر طبیعی نسبت به شیر کارخانه ای

در این تحقیقات، گروه پژوهشی بیش از 1160 نمونه گاو را در نظر گرفته و شیر آن ها را در بیش از سه سال با سه نوع تغذیه مورد تجزیه وتحلیل قرار داده اند که شامل شیر طبیعی (شیر گاوی که از علوفه تغذیه می شود.)، شیر ارگانیک (شیر گاوی که در چمنزارها و طبیعت تغذیه می شود.) و شیر کارخانه ای (شیر گاوی که با مواد غذایی کارخانه ای مورد تغذیه قرار می گیرد.) می شوند .

تحقیقات نشان می دهند که در شیر طبیعی نسبت امگا 6 به امگا 3 نزدیک یک به یک است درحالی که در شیر کارخانه ای این رقم به 5 ٫ 7 به یک می رسد.

درواقع شیر ارگانیک تا حد زیادی بالاترین سطح امگا 3 ممکن را فراهم می سازد اما شیر کارخانه ای این تعادل را بر هم زده و میزان کمتری از امگا 3 را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد.

در هر 100 گرم شیر معمولی 0 ٫ 05 گرم امگا 3 و در همین میزان شیر کارخانه ای تنها 0 ٫ 02 گرم امگا 3 وجود دارد. علاوه بر آن، امگا 6 شیر طبیعی 52 درصد کمتر از شیر کارخانه ای و 36 درصد کمتر از شیر ارگانیک است .

چارلز بنبروک (Charles Benbrook) از دانشگاه جان هاپکینز ایالات متحده آمریکا در رابطه با تعادل اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 3 در شیرهای معمولی گفت:« در شیرهای طبیعی تقریباً تعادل کاملی بین میزان اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 3 برقرار است که به مصرف کنندگان آن کمک می کند تا از تغذیه بهتری در سبک زندگی خود برخوردار باشند و خطر ابتلا به بیماری قلبی - عروقی و سایر بیماری های متابولیکی را کاهش دهند .»

اضافه بر آن، شیر طبیعی دارای بالاترین سطح متوسط اسید لینولئیک (CLA) از اسیدهای چرب مفید برای قلب است. در هر صد گرم شیر معمولی 0 ٫ 043 گرم اسید چرب لینولئیک دیده می شود درحالی که در همین میزان شیر کارخانه ای 0 ٫ 019 و در شیر ارگانیک 0 ٫ 023 اسید چرب لینولئیک وجود دارد .

با توجه به این مطالعات، مصرف روزانه شیر و سایر محصولات لبنی گاوهایی که از سبزه ها و علف ها تغذیه می شوند، به طور بالقوه می تواند روند سلامت فرد را بهبود بخشد. علاوه بر مزایای متابولیکی و سلامت قلب و عروق، اسیدهای چرب امگا 3 و اسید لینولئیک نیز برای زنان باردار، زنان شیرده، نوزادان و کودکان مفید است .

قابل توجه است که اشکال مختلف اسیدهای چرب امگا 3 نقش مهمی در رشد و توسعه چشم ها، مغز و سیستم عصبی جنین و نوزادان بازی می کنند. علاوه بر آن، پژوهش ها نشان می دهند که مصرف کافی امگا 3 از دست دادن عملکرد شناختی در میان سالمندان را کاهش می دهد .


فواید شیر گاو

  1. معتدل در گرمی و سردی و تری، یعنی سه جزء آبی, جزء دَسِم و چربی و جزء پنیری شیر گاو به حد اعتدال و تساوی است.
  2. به گفته وی شیر گاو سریع الهضم است و ارزش غذایی بالایی دارد.
  3. چاق کننده بوده و قوه جنسی را تقویت کرده و باعث ازدیاد منی به ویژه اگر با خرما و گردو مصرف شود.
  4. شیر گاو تقویت کننده مغز بوده و رطوبت آن را زیاد می کند.
  5. برطرف کننده فراموشی، مالیخولیا و وسواس بوده و مقوی قلب است.
  6. شیر گاو برای افراد سوداوی و مزاج خشک مفید بوده و ملین شکم است.مصلح آن در گرم مزاجان، شکر و در سردمزاجان، عسل است.

روش درست جوشاندن شیرخام چیست؟

باز هم تاکید می کنم از خرید شیرهای فله ای و غیرپاستوریزه خودداری کنید اما اگر در شرایطی مجبور به خرید شیر فله ای شدید، آن را داخل ظرفی بریزید و کمی آب اضافه کنید تا حجم آن بیشتر بشود.

سپس شیر را تا اندازه ای بجوشانید که آب آن تبخیر شود و دوباره به حجم اولیه اش برگردد.بهتر است بیشتر از ۵ دقیقه هم شیر را نجوشانید تا باعث تخریب ریزمغذی های آن نشوید. اگر شیرخام قبل از جوشاندن با آب مخلوط نشود، بیش از حد غلیظ می شود و این شیر غلیظ، دیگر برای برخی از گروه های سنی مانند بچه ها موردپسند نخواهد بود.

برخی افراد می گویند چرا فلانی که سال هاست شیر سنتی می خورد، هیچ بلایی سرش نیامده و حالا ما یکی دو بار در عمرمان شیر سنتی بخوریم، بیمار می شویم؟ پاسخ شما به این افراد چیست؟

برخی افراد با یک بار رد شدن از اتوبان تصادف می کنند و می میرند و برخی دیگر هر روز برای رسیدن به محل کارشان عرض اتوبان را طی می کنند و هیچ بلایی هم سرشان نمی آید.

ما نمی گوییم تمام شیرهای خام آلودگی های مهلک دارند اما به دلیل احتمال آلوده بودن آنها توصیه کلی مان به مصرف نکردن چنین محصولاتی برای حفظ سلامت خود افراد جامعه است.

ضمن اینکه سیستم دفاعی افراد مختلف باهم متفاوت است و امکان دارد بدن شما به مقدار کمی از یک شیر آلوده واکنش سختی نشان بدهد و بدن فرد دیگری، در اثر نوشیدن فراوان این نوع شیر، دچار هیچ مشکلی هم نشود.

همچنین بخوانید:

فواید معجزه آسای نوشیدن شیر گاو برای سلامتی

۱۰خاصیت باور نکردنی شیر گاومیش و تفاوت آن با شیر گاو

روش صحیح جوشاندن شیر

سریع ترین راه تشخیص شیر سالم

چه زمانی از شیر گاو برای نوزادان استفاده کنیم؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.8 از 5 (8 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits