دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روشهای تشخیص ماهی تازه و سالم از ماهی فاسد
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
ماهی و سایر آبزیان با دارا بودن بسیاری از مواد معدنی و ویتامینها و... می توانند در صورت قرار گرفتن در سبد غذایی خانواده ها قسمت اعظم نيازمنديی های تغذيه‌ای انسان را تامين كنند. اما چگونه سالم بودنشان را تشخیص دهیم ؟

روش های تشخیص ماهی تازه

معمولا آنچه که بعنوان فساد در ماهی اتفاق می افتد با توجه به آثار آن در بخش های مختلف بدن ماهی و تغییرات حاصل از آن ، با حواس پنجگانه انسان قابل تشخیص است .

توجه به پوست ماهی آبشش ها ، چشم ها ، باله ها ، دم ، سفت ونرمی بدن ،نحوه کنده شدن فلس ها ی ماهی و... می تواند به ما در انتخاب یک ماهی سالم کمک کند .

یکی از سوالاتی که همواره برای هر یک از ما وجود داشته راههای تشخیص ماهی سالم از فاسد به هنگام خریداری است :

  1. بوی ماهی : ماهیهایی که تازه هستند تقریبا بوی مطبوعی دارند و اگر از آبهای شیرین صید شده باشند بوی گیاهان آبزی همان منطقه را می دهند .ولی ماهی فاسد بوی نامطبوعی دار دکه بیشتر اوقات بوی آمونیاک و ترشیدگی و در اثر پیشرفت فساد بوی گندیدگی می دهد.
  2. حالت فلسها و پولکها در ماهی : در رابطه با ماهیهای تازه فلسها کاملا به بدن چسبیده و به سختی جدا می شوند در حالی که در ماهیهای فاسد فلسها برجسته و به راحتی کنده می شود .
  3. شکل بدن ماهیها: بدن ماهیهای تازه قابلیت ارتجاعی دارد و فاقد ترشحات می باشند ولی بدن ماهیهای فاسد اگر با انگشتان فشاری روی بدن ماهی وارد می شود کاملا ایجاد فرو رفتگی می کند و ترشحات بدن ماهی زیاد و حالت چسبندگی دارد.
  4. چشم های ماهی: درماهی های تازه چشم علاوه بر این که شفاف درخشان است ، حالت کاملا محدب دارد در صورتیکه در ماهیهای فاسد چشم ماهی تیره و کدر است و کره چشم بطور کامل در حفره چشم فرو رفته است .
  5. سرپوش گوشها : در ماهیهای تازه سرپوشها بطور کامل و تقریبا چسبیده هستندو سطح داخلی آنها لکه ندارد ولی در ماهیهای فاسد این سرپوشها تقریبا جدا هستند و بر روی سطح داخلی آنها لکه های قهوه ایی و قرمز رنگ دیده می شود.
  6. حالت آبشش ها : در ماهیهای تازه آبشش ها مرطوب و به رنگ قرمز روشن هستند. ولی در ماهیهای فاسد آبششها مرطوب نبوده و رنگی خاکستری دارند.

قبل از خرید ماهی به این نکات توجه فرمائید

آبزیان را فقط از عرضه کنندگان مجاز خریداری کنید .

ماهی تازه را در صورتی خریداری نمائید که در هنگام عرضه حتما در کنار یخ و یا در یخچال نگهداری می شود

ماهیان منجمد را در صورتی خریداری نمائید که حتما در هنگام عرضه در فریزر نگهداری می شود .

توجه داشته باشید که بعضی از اختصاصات ماهی تازه بعد از انجماد به طور طبیعی ناپدید شده یا تغییر پیدامی کنند .

برای مثال چشم ها غیر شفاف می شوند . برانشها به سرعت رنگ و بوی تازگی را از دست می دهند و حالت درخشندگی پوست از بین می رود .

ولی با وجود این تشخیص تغییرات ناشی از فرایند انجماد و نگهداری با کهنگی مانند چشمان فرو رفته و بوی نا مطبوع باز هم قابل تشخیص و تفکیک خواهد بود .

بو و طعم ماهی تازه سرد را می توان عینأ در ماهی منجمد نیز جستجو کرد .

(جداکردن قسمت کوچکی از عضله ماهی نزدیک به شکم و گرم کردن آن و بوئیدن آن برای تشخیص بوی فساد ) با این تفاوت که تشخیص ماهی منجمد خیلی تازه خیلی مانده به دلیل تأثیر فرایند انجماد بر ماهی ، به راحتی امکان پذیر نیست .

در صورت خرید ماهیان فیله یا استیک شده توجه نمائید که بر چسب اطلاعات مربوط به نوع ، تاریخ تولید و انقضاء و شماره پروانه بهداشتی بر روی آن وجود داشته باشد .

فیله ای که از ماهی تازه تهیه شده باشد را اگر در مقابل نور نگاه کنید دارای رنگ های غیر طبیعی زرد ، سبز و لجنی نبوده و هم چنین سطح آن یکدست بوده و فاقد لکه های سفید رنگ در روی آن می باشد .)

آبزیان منجمدی که در دمای محیط و یا در آب انجماد زدایی شده باشند مستعد به فساد هستند . بدن این ماهی ها دارای بافتی نرم و شل بوده و در هنگام عرضه دارای خونابه است .

ماهی های دودی از کیفیت خوبی برخوردار نیستند. بهتر است از مصرف آن خود داری کنید

ماهی دودی فاسد دارای بوی نامطبوع یا آثار کپک زدگی در محوطه شکمی می باشد .

ضمن توجه به همه نکات فوق قبل از خرید ماهی آن را بازرسی کنید

چگونه یک ماهی تازه و سالم انتخاب کنیم ؟


نشانه های ظاهری ماهی سالم

معمولا آنچه که بعنوان فساد در ماهی اتفاق می افتد با توجه به آثار آن در بخش های مختلف بدن ماهی و تغییرات حاصل از آن ، با حواس پنجگانه انسان قابل تشخیص است.

توجه به پوست ماهی آبشش ها ، چشم ها ، باله ها ، دم ، سفت ونرمی بدن ،نحوه کنده شدن فلس ها ی ماهی و... می تواند به ما در انتخاب یک ماهی سالم کمک کند .

کاربران عزیز توجه فرمایید در ادامه میپردازیم به توضیحات کاملتر بخش بالا که نشان از سالم و یا فاسد بودن ماهی را میدهد.

ظاهر پوست ماهی

شاید اولین قسمتی از ماهی که توجه هر خریدار را بخود جلب می کند پوست ماهی باشد پوست و فلسها در ماهی سالم درخشان, شفاف, براق و به اصطلاح دارای جلای فلزی است.

که در اثر گذشت زمان به مرور شاهد تغیراتی در ان خواهیم بود. رنگ پوست ماهی با شروع فساد و گندیدگی کدر شده و به زرد متمایل به قهوه‌ای ‌گرایش پیدا می کند .

اگر این نکته برای شما جالب است باید بدانید معمولاً تغییر رنگ پوست ماهی از قسمت انتهایی بدن (دم) شروع می شود .

فلس

در ماهی تازه فلسها شفاف است ، محکم به بدن چسبیده‌است و به آسانی کنده نمی شود .

بر عکس ماهی سالم در ماهی فاسد فلس ها کدر و برجسته است و براحتی کنده می شود ودر بعضی مواقع با کندن فلس ممکن است گوشت نیز با آن کنده شود اگر روی بدن ماهی انگشت خود را محکم به یک طرف بکشید در اثر ماندگی فلس ها کنده شده و در زیر دست شما تجمع می یابد .

هم چنین فلس ها در ماهی فاسد خود بخود نیز کنده شده و این فلس های جدا در روی بدن نشاندهنده فساد ماهی است .

توجه داشته باشید درحالت طبیعی این حالت بوجود نمی آید . لازم به ذکر است که جداشد فلس در برخی گونه ها ی ماهی نظیر حلوا سیاو سرخو و... به زحمت انجام می شود در حالیکه در ماهی نظیر کوتر حتی با گذشت 6 ساعت پس از صید جدا شدگی آسان فلس ها را می توان مشاهده کرد .

(دقت در خصوصیات گونه ای برای قضاوت بسیار مهم است.)

آیا توجه به فلس در ماهی می تواند سبب انتخاب ماهی تازه و لذیذتر شود ؟

اگر این نکته برای شما جالب است باید بدانید برخی اعتقاد دارند ماهی هرچه فلس کمتر داشته باشد لذیذتر و استخوان آن کمتر است. وبر عکس عده ای نیز مخالف این عقده دارند . ولی همه اتفاق نظر دارند که ماهی ماده غذایی بسیار مناسب برای بدن است .

چشم ماهی

در ابتدا ی صید برجسته, شفاف و درخشان است و حالت کاملا محدب دارد . هرچه از زمان صید بگذرد کره چشم بطور کامل در حفره چشم فرو می رود و حالت تحدب چشم از بین رفته و به صورت یک خط مستقیم در می‌آید.

مردمک چشم لکه‌دار و شیری رنگ شده و قرنیه سیاه و مات می گردد. عنبیه در ابتدا سفید و بتدریج خونی رنگ و قرمز تیره می‌شود.

اگر این نکته برای شما جالب است باید بدانید فرق بین ماهی تازه و منجمد فقط چشم آنها بوده بطوریکه چشم در ماهی تازه محدب و بدون فرورفتگی و برجسته است ولی در ماهی منجمد چشم فرورفته است.

هم چنین حالت برجستگی کره چشم ماهی در ملامسه چشم کاملا مشهود است . مرطوب بودن چشم نیز از مواردی است که در ملامسه می توان به آن توجه کرد .

بوی ماهی

ماهی هایی که تازه هستند تقریبا بوی مطبوعی دارند و اگر از آبهای شیرین صید شده باشند بوی گیاهان آبزی همان منطقه را می دهند .

ولی ماهی فاسد بوی نامطبوعی دارد که بیشتر اوقات بوی آمونیاک و ترشیدگی و در اثر پیشرفت فساد بوی گندیدگی می دهد.

البته اگر ماهی منجمد باشد تشخیص آن برای افرادی که ماهی را صرفا در ایام خاصی از سال استفاده می کنند کمی مشکل است .

بعضی ها نیز برای تقلب این گونه ماهیان را در بین آلگهای دریایی قرار می دهند تا بوی تند ماهی فاسد را تحت الشعاع قرار دهد.

بیشتر بخوانید :

اگر ماهی در آب بمیرد حکم خوردن آن چیست؟

تعبیر خواب ماهی : دیدن ماهی در خواب نشانه چیست ؟

خاصیت خوردن ماهی

برای شناسایی ماهی تازه راههایی وجود دارد . بطور مثال اگر کاردی را در آب جوش گذاشته یا داغ کنید پس از اینکه خوب داغ شد داخل عضله ماهی فرو ببرید چنانچه ماهی فاسد باشد چاقو بعد از بیرون آوردن بوی غیرمطبوعی خواهد داد. یا می توان مقداری از آبشش‌ها را برداشته و در آب گرم قرار ‌داده و سپس آن را بو ‌کرد، در این حالت نیز در صورت فاسد بودن بوی نامطبوعی به مشام خواهد رسید



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits