دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۴۰ خاصیت معجزه آسای گلابی
7
زمان مطالعه: 8 دقیقه
گلابی فواید زیادی دارد. خواص گلابی میتواند برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده شود. در ادامه 40 خاصیت دارویی و درمانی گلابی را برای شما آورده ایم

مجله دلگرم | گلابی فواید زیادی دارد و میتواند در درمان بسیاری از بیماری ها موثر باشد. در ادامه 40 مورد از خواص گلابی را برای شما آورده ایم.

1. مبارزه با رادیکال های آزاد

ویتامین سی، ویتامین کا و مس موجود در گلابی عوامل قدرتمندی در مبارزه با رادیکال های آزاد هستند.

2. پیشگیری از بیماری های قلبی

گلابی دارای فیبر زیادی است. فیبر غذایی باعث کاهش کلسترول میشود. زمانی که سطح کلسترول در بدن تنظیم باشد، احتمال ابتلا به بیماری قلبی به میزان قابل توجهی کاهش میابد.

3. پیشگیری از سرطان

فیبر غذایی بسیار موجود در گلابی به سلول های سرطان زا پیوند خورده و آن ها را از بدن دفع میکند. مصرف روزانه یک عدد گلابی میتواند خطر ابتلا به سرطان سینه را در خانم های به میزان 34 درصد کاهش دهد.

4. پیشگیری از واکنش های آلرژیک

در مقایسه با دیگر میوه ها، مصرف گلابی باعث ایجاد آلرژی در افراد زیادی نمیشود و به همین دلیل اگر دائما دچار آلرژی شده و خیلی حساس هستید، خوردن گلابی برای شما مشکل آفرین نخواهد شد.

5. کنترل سطح قند خون

اگرچه گلابی شیرین است اما دارای شاخص گلوکوز پایین بوده و همچنین بدلیل فیبر بسیار زیادی که دارد میتواند از ابتلا به بیماری دیابت جلوگیری کند.

6. تقویت سیستم ایمنی بدن

وجود مقادیر زیاد فیبر غذایی، آنتی اکسیدان ها و مس در گلابی باعث شده است تا این میوه برای تقویت سیستم ایمنی بدن فوق العاده مفید باشد.

7. پیشگیری از آرتروز

یکی از مهم ترین توصیه ها جهت پیشگیر از آرتروز، تنظیم سطح اسیدی بودن و مصرف مقدار مناسب کلسیم است. گلابی بدلیل داشتن بور به جذب کلسیم در بدن کمک شایانی میکند.

8. افزایش انرژی

گلابی دارای قند زیادی است. زمانی که انرژی خود را از دست داده اید و یا احساس خستگی میکنید، مصرف یک عدد گلابی میتواند به سرعت انرژی از دست رفته را جبران کند چراکه قند گلابی به سرعت جذب خون خواهد شد.

9. بهبود هضم و گوارش

فیبر غذایی یکی از مهم ترین عوامل موثر در سلامت سیستم گوارش است. مصرف یک عدد گلابی میتواند حدود 20 درصد نیاز روزانه بدن به فیبر غذایی را تامین کند.

10. مفید برای مادران باردار

گلابی حاوی فولیک اسید است. فولیک اسید و یا فولات در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد چراکه کمبود آن در بدن مادر باعث ناقص بدنیا آمدن کودک میشود. توصیه میشود در دوران بارداری بصورت مرتب گلابی مصرف شود.

11. مفید برای کودکان کم سن و سال

گلابی میوه ای بسیار مفید برای کودکان است چراکه هیپوالرژیک بوده و اسید زیادی ندارد. البته توجه داشته باشید که با توجه به سن کودک، گلابی را باید آنقدر له کنید که بتواند براحتی آن را بخورد. گلابی برای کودکانی که اسهال دارند مناسب نیست.

12. مقابله با مشکلات کیسه صفرا، پیشگیری از التهاب روده بزرگ و آرتروز و نقرس

برخی منابع توصیه کرده اند روزانه یک عدد گلابی مصرف کنیم چراکه میتواند از بیماری هایی همچون آرتروز و نقرس و همچنین التهابات روده و مشکلات کیسه صفرا جلوگیری کند.

13. کنترل فشار خون

گلوتاتیون و آنتی اکسیدان های موجود در گلابی نقش موثری در کنترل فشار خون بالا دارند.

14. کاهش تب

گلابی دارای خواص خنک کننده است و به همین دلیل میتواند تب را پایین بیاورد.

15. مبارزه با التهابات

گلابی دارای خواص ضد التهابی است که میتواند از بیماری هایی همچون آرتروز که به دلیل التهابات بوجود میایند، جلوگیری کند.

16. جلوگیری از نفس تنگی

در روز های گرم تابستان، بدلیل حرارت بالای هوا، تنگی نفس در کودکان و بزرگسالان شایع است. همانطور که گفته شد، گلابی دارای خواص کننده است، از تنگی نفس جلوگیری کرده و میوه ای ایده آل برای روز های گرم بشمار میرود.

17 . درمان گلودرد

یکی دیگر از بیماری هایی که با مصرف روزانه گلابی و یا آب گلابی میتواند درمان بشود، گلودرد است.

18. جلوگیری از آسیب های پوستی

کلاژن یکی از مهم ترین ساختار های پوست است. افزایش قند خون باعث از بین رفتن کلاژن میشود. گلابی با توجه به فیبر غذایی بسیار زیادی که دارد میتواند از افزایش قند خون جلوگیری کرده، از کلاژن ها محافظت کرده و در نهایت از آسیب های پوستی جلوگیری کند.

19. پیشگیری از چین و چروک های پوستی

گلابی بدلیل ویتامین سی، مس و آنتی اکسیدان هایی که دارد میتواند با رادیکال های آزاد موجود در بدن مبارزه کرده و اجازه ندهد که این مواد به سلول های پوستی آسیب زده و باعث ایجاد چین و چروک های پوستی بشود.

20. درمانی برای پوست های چرب

نصف گلابی را له کرده و در کاسه ای با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کرده و خمیر بدست آمده را بر پوست خود بمالید و پس از 10 دقیقه بشویید. اینکار را هفته ای دو مرتبه انجام دهید تا تاثیرات آن را مشاهده کنید.

21. درمان آکنه

همانطور که در موارد قبلی نیز اشاره کردیم، گلابی بدلیل محتوی غنی مواد معدنی، ویتامین های بسیار و عوامل مقابله کننده با بیماری ها و آلودگی ها، میتواند از انواع مشکلات پوستی همچون آکنه جلوگیری کند.

22. مرطوب سازی پوست

گلابی نه تنها برای پوست های چرب، بلکه برای پوست های خشک نیز مناسب است. این میوه شگفت انگیز دارای مواد مرطوب کننده طبیعی بوده و میتواند از خشک شدن پوست تان جلوگیری کرده و آن را مرطوب نگه دارد.

23. پاکسازی طبیعی پوست

آنزیم های موجود در گلابی، این میوه را تبدیل به یک گزینه عالی برای پاکسازی پوست کرده است. شما براحتی میتوانید با تهیه کردن ماسک صورت گلابی، سلول های مرده را از روی پوست خود بردارید.

24. درمان ترک لب

گلابی بدلیل لاکتیک اسیدی که دارد میتواند در درمان ترک لب موثر باشد.

25. تقویت ریشه مو

گلابی (مخصوصا گلابی های رسیده) دارای یک نوع شکر الکلی به نام سوربیتول است که ریشه های مو را تغذیه کرده و به رشد آن کمک میکند.

26. جلوگیری از خشکی مو

ویتامین سی موجود در گلابی برای مو ها خاصیت مرطوب کننده ایجاد کرده و از خشکی مو ها جلوگیری میکند.

27. پیشگیری از فر شدن مو

گلابی بدلیل محتویاتی که دارد به شما کمک میکند مو های فر خود را تحت کنترل در بیاورید!

28. درخشندگی مو ها

اگر دوست دارید موهای درخشان و زیبایی داشته باشید، یک ماسک گلابی تهیه کنید: 1 عدد گلابی کاملا له شده + 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب به همراه مقداری آب را مخلوط کرده و آن را به مو های خود بمالید. چند مرتبه در هفته اینکار را تکرار کنید تا مو هایی درخشان و زیبا داشته باشید.

29. سرشار از آنتی اکسیدان

گلابی نیز مانند بسیاری میوه ها سرشار از انواع آنتی اکسیدان ها است. آنتی اکسیدان ها عواملی میباشند که با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و از آسیب رسیدن به سلول های جلوگیری میکند.

30. افزایش سرعت ریکاوری (بهبود یافتن)

ویتامین سی یکی از عوامل اساسی تولید بافت های جدید در بدن است. همین امر میتواند به افزایش سرعت ریکاوری کمک کرده و مدت زمان تولید سلول های جدید در بدن را کاهش دهد.

31. بهبود جریان خون

گلابی دارای مقادیر بسیاری آهن و مس میباشد. مس به جذب بهتر مواد غذایی در بدن کمک شایانی میکند. مصرف آهن از کم خونی جلوگیری کرده و باعث تولید هرچه بیشتر هموگلوبین خون میشود.

32. تقویت استخوان ها

گلابی حاوی منیزیم، منگنز، فسفر، کلسیم و مس است. این مواد معدنی باعث حفظ سلامت و تقویت استخوان ها میشود.

33. کمک به کاهش وزن

گلابی علاوه بر طعم شیرینی که دارد کالری زیادی نداشته و با توجه به فیبر غذایی زیادی آن میتواند برای مدت بیشتری شما را سیر نگه داشته و به کاهش وزن کمک کند.

34. کمک به سم زدایی بدن

گلابی بدلیل داشتن پستین میتواند بخوبی سموم و عوامل بیماری زا را از بدن تخلیه کند.

35. کاهش درد های مزمن

گلابی دارای محتویاتی است که به کاهش درد های مزمن و همچنین انواع التهابات کمک میکند. درد های مزمن معمولا بدلیل التهابات است و میتواند باعث بروز بیماری هایی همچون آرتروز گردد.

36. مبارزه با عفونت ها

گلابی به دلیل ویتامین بسیاری که دارد نقش بسیار موثری در مبارزه با عفونت ها و دیگر عوامل بیماری زا ایفا میکند.

37. دارای شاخص تری گلیسیرید پایین (مناسب برای بیماران دیابتی)

همانطور که اشاره شد، گلابی با اینکه طعم شیرینی دارد دارای شاخص تری گلیسیرید پایین بوده و مصرف آن برای بیماران دیابتی ضرری ندارد.

38. سرشار از ویتامین کا

گلابی دارای ویتامین کا است. ویتامین کا از لخته شدن خون جلوگیری کرده و گردش خون را تقویت میکند.

39. جلوگیری از دژنراسیون ماکولا

مصرف روزانه گلابی میتواند از ابتلا به بیماری دژنراسیون ماکولا جلوگیری کند. این بیماری یکی از مهم ترین علل از دست دادن بینایی در افراد مسن تر است.

40. جلوگیری از شوره سر

خواص مرطوب کننده گلابی از ابتلا به شوره سر پیشگیری کرده و در افرادی که از قبل دچار این مشکل هستند هم، باعث بهبودی سریعتر میگردد.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (7 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits