دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
برای زایمان طبیعی راحت تر چه بخوریم ؟
5
زمان مطالعه: 8 دقیقه
خوراکی های مفید برای زایمان راحت تر : این مقاله لیستی از خوراکی هایی است که می توانید برای کمک به زایمان طبیعی مصرف کنید و کمی زودتر از آنچه انتظار می رود کوچولوی سالم خود را ببینید. با دلگرم همراه باشید.

خوراکی های مفید برای زایمان راحت تر

با اینکه تحقیقات کافی درباره این نظریه وجود ندارد که آیا مواد غذایی می تواند بدن را به زایمان طبیعی وادار و آن را راحت تر کند یا نه اما غذاهای خاصی هستند که به شروع زایمان کمک کرده است. در این مقاله چند ماده غذایی را که خانم ها ادعا می کنند به آنها کمک کرده تا زایمان طبیعی راحت داشته باشند می شناسید.

ریحان و پونه کوهی

این گیاهان که معمولا چاشنی غذاهای زیادی است برای استفاده بین خانم های باردار و تسریع زایمان خیلی رایج است.

آناناس

آناناس تازه حاوی آنزیمی به نام بروملین است که به ندرت در خوراکی های دیگر پیدا می شود. بروملین به نرم کردن گردن رحم و تحریک حرکات روان ماهیچه ها که در شروع زایمان اهمیت دارند کمک می کند.

غذاهای تند و ادویه دار

اگرچه خوردن غذاهای تند برای زایمان زودتر معمول است اما اگر مادران چشم انتظار می خواهند زایمان طبیعی بدون درد داشته باشند نباید غذاهای تند بخورند. وقتی نوزادی با زایمان طبیعی به دنیا بیاید فشار وارد شده بچه را در کانال زایمان به سمت پایین می برد و اندورفین که به کاهش درد کمک می کند در بدن پخش می شود.

بعضی از غذاهای تند کپسای سین تولید می کند که هنگام زایمان به ضرر بدن کار می کند چون با اندورفین تولید شده در هنگام زایمان مقابله می کند.

قره مهک یا عصاره شیرین بیان

عصاره شیرین بیان می تواند تولید پروستاگلاندین را به واسطه ماده شیمیایی گلیسیرریزین تحریک کند. با این حال مصرف خیلی زیاد این ماده غذایی می تواند باعث اسهال و انقباض خفیف روده ها شود. این ها به انقباضات رحمی و شروع زایمان طبیعی منجر می شود.

سیر

سیر به تحریک روده ها کمک می کند و باعث تخلیه آنها می شود که به شروع زایمان طبیعی کمک می کند. سیر یکی از خوراکی های مفید برای زایمان طبیعی است.

روغن کرچک

روغن کرچک خالص یکی از خوراکی هایی است که بدن را زودتر به زایمان وادار می کند. قرن ها است که خانم ها از روغن کرچک برای زایمان آسان تر کمک می گیرند. اگرچه مصرف روغن کرچک ضرری ندارد اما در مواردی نادر می تواند باعث استفراغ و اسهال و ناراحتی هنگام زایمان شود.

دمنوش زیره

زیره یکی از معمول ترین خوراکی ها برای رفع مشکلات گوارشی است. این دانه های معطر نفخ را از بین می برد، به شروع چرخه قاعدگی کمک می کند و به غیر از این بدن را به زایمان طبیعی وادار می کند. اگر مزه دمنوش زیره را دوست ندارید کمی شکر یا عسل به آن اضافه کنید.

سرکه بالزامیک

سرکه بالزامیک که در اصل ایتالیایی است از آب انگور سفید تازه برداشت شده درست می شود و معمولا به عنوان چاشنی سالاد استفاده می شود. بعضی از خانم ها کمی سرکه بالزامیک را برای زایمان راحت تر می خورند چون مثل روغن کرچک اما بدون حالت تهوع، استفراغ یا اسهال عمل می کند.

دمنوش برگ تمشک قرمز

گفته می شود دمنوش تمشک قرمز باعث تقویت و قدرت رحم و منقبض شدن ماهیچه های رحم می شود. اگر از هفته 32 بارداری هر روز دمنوش برگ تمشک قرمز بنوشید احتمالا مشکلات بعد از بارداری شما کم می شود.

کوهوش سیاه

این گیاه دارویی برای رفع مشکلات عادت ماهانه، یائسگی و دیگر مشکلات مربوط به سلامت خانم ها استفاده می شود چرا که به نظر می رسد تاثیراتی که دارد بسیار شبیه به عملکرد هورمون استروژن است. این گیاه دارویی برای زایمان راحت خانم های بادار هم مفید است.

دو نوع کوهوش دیگر هم وجود دارد، آبی و سفید اما به یاد داشته باشید آنها مثل کوهوش سیاه نیستند و نباید به جای آن استفاده شوند.

پاپایا سبز

آنزیم پاپئین به مقدار زیادی در پاپایای سبز یا خام وجود دارد. برگ های پاپایا حاوی لاتکس است که عملکردی شبیه به پروستاگلاندین و اکسی توسین دارد و می تواند به شروع انقباضات قبل از زایمان کمک کند. هر چه پاپایا بیشتر برسد، پاپئین آن کاهش می یابد و مصرف پاپایای رسیده هیچ تاثیری در زایمان راحت تر و زودتر ندارد.

روغن پامچال شب

روغن پامچال شب یا روغن گل مغربی چیزی است که بیشتر ماماها به خانم های بارداری که می خواهند زایمان طبیعی داشته باشند توصیه می کنند. بدن روغن این گیاه را به پروستاگلاندین تبدیل می کند و این روغن هم به نرم و لیز کردن گردن رحم کمک می کند که منجر به ایجاد انقباضات قبل از زایمان می شود.

زایمان و وضع حمل از لحاظ فیزیکی خیلی کار مشکلی است. زنان حین زایمان کالری بسیار زیادی می سوزانند و برای جبران این انرژی و سوخت مصرفی باور نکردنی باید مقدار زیادی کالری مصرف کنند در عین حال ممکن است در این موقع میل به غذا خوردن زیاد نباشد چون هم ذهن و هم جسم مادر روی وظیفه ای که دارد متمرکز است.

رحم زنی که در بارداری کامل است قوی ترین ماهیچه در بدن او است و مثل هر ماهیچه دیگری درصورتی که با هیدراتاسیون (رساندن مایعات به بدن) و انرژی تامین شود به بهترین نحو کار می کند.

خوراکی های مفید برای زایمان راحت تر

نکاتی در رابطه با مواد غذایی مصرفی برای زایمان راحت تر

غذاهایی که آسان هضم شوند را انتخاب کنید

وقتی زنی وارد مرحله زایمان می شود بدنش مقدار زیادی انرژی و منابع مغذی برای زایمان را به کار می گیرد و طوری عمل می کند که از کالری های با ارزش در روندهایی مثل هضم که خیلی مهم نیستند و خیلی هم آرام انجام می شود استفاده نکند.

کارشناسان اغلب به زنان توصیه می کنندنزدیک به زمان زایمان غذاهایی را انتخاب و تهیه کنند که شبیه به غذاهای دوران سرماخوردگی یا آنفلونزا باشد. این غذاها آسان آماده می شود و برای خوردن و هضم هم راحت تر هستند. باید دقت داشت غذاهای خیلی چرب یا خیلی تند ممکن است باعث تهوع و استفراغ هنگام زایمان شود.

پروتئین ها را به خاطر داشته باشید

چند منبع خوب از پروتئین برای خوردن در دوران بارداری در نظر داشته باشید. ماست یونانی، کره آجیل، شیک پروتئین و پنیرها زود هضم می شوند و پروتئین مورد نیاز بدن را برای کمک به زایمان آسان تر فراهم می کند.

کربوهیدرات های پیچیده بخورید

نان یا کراکرهای چند غله ای، ماکارونی ساخته شده از گندم سبوس دار، برنج قهوه ای و بلغور جو دو سرمنابع خوبی از فیبر است و کربوهیدرات هایی هستند که انرژی لازم را برای یک زایمان طولانی فراهم می کنند. این ها اغلب می توانند با منابع پروتئین شما ترکیب شوند و یک وعده غذایی مغذی برای شما باشند. شاید اولین کار برای زایمان راحت تر این باشد که یک قابلمه بزرگ سوپ نودل جوجه را قبل از زایمان آماده کنید که بعد از این کار سخت آن را بخورید.

میوه ها، میان وعده هایی آماده و در دسترس هستند

انواع توت ها، انگورها، صیفی جات و موز میوه هایی خوب برای هضم است که می توانید نزدیک به زایمانتان در دسترس داشته باشید. خانم هایی که در تابستان زایمان می کنند شانس زیادی برای انتخاب از میوه های خوشمزه این فصل دارند. این میوه ها را به قطعات کوچک تقسیم کنید تا راحت تر هضم شوند.

یک اسموتی از این میوه ها به اضافه کمی پودر پروتئین می تواند روشی خوب برای مصرف میوه ها در زمان نزدیک به زایمان باشد.

منابع غذایی با بازده انرژی سریع بخورید

فراموش نکنید چند غذای فوق العاده آسان هضم که انرژی زا هم باشند مصرف کنید. بین انقباضات اذیت کننده قبل از زایمان از این خوراکی ها کم کم بخورید. این کربوهیدرات های ساده همان طور که برای دیدن نوزاد عزیزتان آماده می شوید به شما انرژی ناگهانی می دهند.

نوشیدنی های موقع زایمان را با دقت انتخاب کنید

آب رساندن به بدن درست به اندازه خوراک زمان زایمان مهم است. وقتی منتظر رسیدن زمان زایمان هستید چند جرعه از آبمیوه مورد علاقه تان بخورید (اگر لازم است رقیق کنید). شما می توانید به جای مصرف نوشیدنی ها و آبمیوه های بازار که پر از طعم دهنده و رنگ دهنده های مصنوعی هستند از یک نوشیدنی خانگی استفاده کنید.

آب نارگیل نوشیدنی فوق العاده ای است که می تواند الکترولیت های مهمی که بدنتان به آن احتیاج دارد فراهم کند. ریختن آب نارگیل در بطری های نوشیدنی مخصوص ورزش نوشیدن را در هر حالتی باشید آسان می کند.

زایمان و وضع حمل انرژی فوق العاده ای نیاز دارد. تامین بدنتان با تغذیه و انرژی که در طول زایمان نیاز دارید به اندازه خوراکتان در زمان بارداری مهم است بنابراین خودتان را از قبل با خوراکی ها و نوشیدنی های با کیفیتی که در ماراتن زایمان و وضع حمل ضروری است تقویت کنید.

خوراکی های مفید برای زایمان راحت

ترجمه شده توسط فرحناز رنجبر در مجله دلگرم

بیشتر بخوانید:

القای زایمان : ۱۵ روش های خانگی برای شروع درد زایمان

رژیم غذایی در زمان شیردهی : ۱۰ خوراکی ممنوعه در دوران شیردهی

رژیم غذایی سالم+لیست ممنوعیت غذایی در دوران بارداری

همه چیز درباره رژیم گیاهخواری در بارداری

خوراکیهای مفید قبل و بعد زایمان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits