دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۷ خوراکی بی نظیر برای رهایی یافتن از نیش پشه
2
زمان مطالعه: 10 دقیقه
به غیر از تمام راهکارهای طبیعی و شیمیایی که روی بدن و محیطتان امتحان می‌کنید تا شاید از شر پشه‌ها خلاص شوید، تغذیه نیز یکی دیگر از ابزارهای مفیدی است که در اختیار دارید. تا انمتها با دلگرم همراه باشید.

مواد خوراکی برای رهایی از نیش پشه

همه‌ی ما کسانی را دوروبرمان می‌شناسیم که معمولاً پشه‌ها آن‌ها را بیشتر نیش می‌زند یا شاید خودمان این‌طور باشیم. این آدم‌ها تقریباً حاضرند هر کاری بکنند که برای پشه‌ها کمتر جذاب باشند.

اگر شما جزء آن دسته از افراد هستید که مدام پشه شما را نیش میزند تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید و نظرات خود را براری ما ارسال نمایید.

غذاهایی که پشه‌ها را فراری می‌دهند

1. سیر

چند مطالعه نشان داده‌اند که سیر دارای قدرت دفع‌کنندگی در برابر پشه‌هاست. آلیسین، عنصر فعال موجود در سیر است که می‌توانید با خوردن آن به صورت خام پشه‌ها را از خود دور کنید.

می‌توانید همراه وعده‌ی غذایی‌تان مقداری سیر خرد شده مصرف کنید و مطمئن باشید که با این کار به خودتان در مبارزه با پشه‌ها کمک می‌کنید.

اگر مقدار زیادی سیر بخورید، یک لایه نامرئی از روغن سیر از منافذ پوستی شما به بیرون تراوش می‌کند که شما می‌توانید آن را "لایه محافظتی" در برابر پشه‌ها بنامید.

مطمئنا بسیاری از ما دوست نداریم مقدار زیادی سیر بخوریم، در این صورت می‌توانید از آب سیر به عنوان دفع کننده پشه استفاده کنید.

برای تهیه اسپری سیر، فقط کافی است سیر را با آب مخلوط کنید و در یک بطری بریزید. مقدار آب باید ۵ برابر مقدار سیر مصرفی باشد. این مخلوط را خوب به هم بزنید.

سپس این مایع را روی بخش‌هایی از بدنتان که در معرض نیش پشه است، اسپری کنید. این اسپری طبیعی پشه‌ها را به مدت ۵ تا ۶ ساعت از شما دور نگه می‌دارد.

اگر بوی سیر را دوست ندارید، می‌توانید نخ‌های پنبه‌ای را در این مخلوط بدبو آغشته کنید و آن‌ها را در قسمت‌های مختلف خانه و یا فضای بیرون آویزان کنید.

2. گریپ فروت

گریپ فروت این میوه‌ی خوشمزه دارای ترکیبی به نام نوتکاتون است که معلوم شده گریپ فروت نه تنها پشه‌ها بلکه ساس را نیز دفع می‌کند. به همین دلیل دانشمندان در حال پژوهش‌های گسترده‌ای در مورد میوه‌ی گریپ فروت و استفاده از نوتکاتون آن برای مبارزه با شیوع بیماری لایم و سایر بیماری‌های مرتبط با ساس و کنه هستند.

هر چند هنوز مشخص نیست چه اندازه باید گریپ فروت بخورید تا پشه‌ها از شما دور شوند؛ اما فعلاً هر اندازه که میلتان می‌کشد گریپ فروت بخورید! برای استفاده‌ی بیشتر از این میوه برای دفع پشه می‌توانید عصاره‌ی پوست آن را بعد از خوردن به پوستتان بمالید

3. علف لیمو یا لمون گرس

علف لیمو یا لمون گرس یکی از بزرگ‌ترین منابع غذایی حاوی سیترونلاست که به دافع پشه بودن شهرت دارد. هر چند پزشکان هنوز تردید دارند که آیا خوردن علف لیمو به اندازه‌ی استفاده از عصاره‌ی آن روی پوست در دفع پشه مؤثر است یا نه؛ اما گزارش و شواهدی از گذشته وجود دارد که حاکی از مؤثر بودن آن است.

لمون گرس طعم خوبی هم دارد و می‌توانید آن را به چای در حال دم کشیدن هم اضافه کنید یا اینکه به عنوان چاشنی، برگ آن را در غذا بریزید. لمون گرس بافت زبری دارد و به همین دلیل بهتر است بعد از پخت غذا، قبل از خوردن، آن را از غذا خارج کنید و دور بیندازید.

4. سرکه سیب

سرکه سیب سال‌هاست که به عنوان دافع طبیعی پشه‌ها کاربرد دارد. سرکه سیب نیز مانند سایر خوراکی‌هایی که گفتیم می‌تواند حس بویایی پشه‌ها را تغییر بدهد و از جذابیت شما برای پشه‌ها کم کند.

نگران نباشید، خوردن سرکه سیب باعث نمی‌شود برای آدم‌های دیگر هم بوی متفاوتی بدهید! خیلی از قدیمی‌ها می‌گویند خوردن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب بدون اینکه با آب رقیق شود، یک بار در روز می‌تواند کمکتان کند پشه‌ها را از خود دور کنید.

اما برای اینکه خوردن سرکه سیب برایتان خوشایندتر شود می‌توانید آن را با کمی عسل ترکیب کنید. همچنین می‌توانید از سرکه سیب در سوپ و سالادتان استفاده کنید.

5. فلفل قرمز

کپسایسین عامل تندی فلفل قرمز است که خاصیت گرمازایی دارد و شهرت فلفل قرمز نیز بابت وجود آن است. کپسایسین برای خیلی از افراد عامل محرک است و به همین دلیل بعد از خوردن آن احساس سوزش در دهانتان می‌کنید. بنابراین برای خیلی از حشرات نیز همین حالت را دارد.

کپسایسین در حال حاضر به عنوان حشره‌کش در خیلی از جاهای دنیا استفاده می‌شود. ضمناً پشه‌ها از بویی که هنگام خوردن غذاهای حاوی فلفل قرمز آزاد می‌شود فرار می‌کنند. در انواع غذاها نیز می‌توانید از فلفل قرمز استفاده کنید.

6. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یکی از غذاهایی است که تیامین (ویتامین B1) زیادی دارد. خیلی از افراد عقیده دارند رژیم غذایی سرشار از تیامین می‌تواند در دفع پشه‌ها مؤثر باشد.

گوجه فرنگی به دلیل تیامین زیادی که دارد باعث می‌شود شما کمتر برای پشه‌ها جذاب باشید. اگر هم پشه نیشتان زد می‌توانید آب گوجه فرنگی را به قسمت مورد نظر بزنید تا خارش آن تسکین پیدا کند.

استفاده از گوجه فرنگی در غذا به بی‌نهایت روش ممکن است. از گوجه فرنگی پخته شده گرفته تا تازه در انواع غذاها و سالادها می‌تواند در رژیم غذایی روزانه‌تان قرار بگیرد. حتی می‌توانید از گوجه فرنگی و سیر و پیاز با هم در غذا استفاده کنید و از خواص همه‌ی آن‌ها برای دفع پشه‌ها بهره ببرید.

7. انواع لوبیا و عدس

چطور عمل می‌کند ؟ انواع لوبیا و عدس مانند گوجه‌فرنگی، ترکیبی به‌نام «تیامین» دارند و باعث رها شدن بوی خاصی در سطح بدن می‌شوند که این بو برای حشرات بسیار نامطلوب است.

چطور استفاده کنیم؟ شما می‌توانید برای پیشگیری از گزیدگی حشرات، انواع لوبیا یا عدس را با سایر ترکیباتی مانند گوجه‌فرنگی، فلفل یا سرکه سیب که به آنها اشاره کردیم، مخلوط و مصرف کنید.

بنشن و حبوبات نیز مانند گوجه فرنگی عمل می‌کنند. همه‌ی این غذاها سرشار از تیامین هستند و بویی ایجاد می‌کنند که حشرات را دفع می‌کند. بنشن و حبوبات می‌توانند همراه خوبی در کنار خیلی از غذاها باشند. مثلاً می‌توانید یک کاسه عدسی همراه با فلفل قرمز میل کنید و از جذابیت خود برای پشه‌ها بکاهید!

مواد خوراکی برای رهایی از نیش پشه / غذاهایی که پشه را فراری میدهند

از چه مواد غذایی باید پرهیز کنید تا پشه نیشتان نزند ؟

1. غذاهای شور

غذاهای شور مقدار بسیار زیادی اسیدلاکتیک تولید می‌کنند که معلوم شده پشه‌ها را جذب می‌کنند.

به همین دلیل است که هنگام ورزش، پشه‌ها به شما نزدیک می‌شوند چون عرق زیادی می‌کنید و نمک روی پوستتان می‌نشیند.

پس اگر بعدازظهر به عنوان میان وعده چیپس، کراکر یا بادام زمینی بوداده خوردید منتظر باشید که شب پشه‌ها رهایتان نکنند.

2. شیرینی‌جات

در مورد غذاهای شیرین نیز گفته می‌شود که محتوای قند زیاد در غذایی که می‌خورید می‌تواند پوستتان را شیرین‌تر کرده و در نتیجه برای پشه‌ها جذاب باشید، البته عده‌ای نیز این ادعا را قبول ندارند.

به هر حال اگر تصمیم دارید مدت زمان زیادی را بیرون از منزل بگذرانید، مثلاً در مسافرت، بهتر است دور شیرینیجات را خط بکشید وگرنه ممکن است این حشرات باعث شوند تمام شب را بیدار بمانید!

3. غذاهای غنی از پتاسیم

همان‌طور که ذکر شد پشه‌ها به اسیدلاکتیک که به طور طبیعی در همه حال توسط بدن شما آزاد می‌شود، جذب می‌شوند. خوردن غذاهای غنی از پتاسیم مانند موز، سیب زمینی، آلو، کشمش، آووکادو و اسفناج با همه‌ی فوایدی که دارند باعث افزایش مقدار اسیدلاکتیک از طریق پوست شما می‌شوند.

بنابراین اگر این روزها تصمیم دارید شب را در خارج از منزل بگذرانید و در مورد پشه‌ها نگرانید، این غذاها را حذف کنید.

نکات طلایی درباره گزیدگی و نیش پشه

  1. اگر در مناطقی از کشور که حشرات خطرناکی مانند عقرب دارند، دچار گزیدگی شدید، بلافاصله و بدون از دست رفتن وقت به پزشک مراجعه کنید.
  2. اگر دقایقی بعد از گزیدگی علائمی مانند درد قفسه سینه، تورم لب‌ها، زبان‌ یا صورت، تنفس سخت، احساس بسته شدن راه گلو، تپش قلب، سرگیجه، سردرد یا استفراغ سراغتان آمد، حتما بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.
  3. اگر بعد از گزیدگی دچار افزایش دمای بدن یا افزایش دما در قسمت گزیدگی همراه ایجاد ضایعه قرمز یا سیاه‌رنگ شدید، از خاراندن محل گزیدگی خودداری و بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.
  4. اگر با حشرات ریز و بدون خطر گزیده شدید و محل گزیدگی پوست خارش داشت، می‌توانید برای تخفیف این خارش، یا از کمپرس یخ استفاده کنید یا کرم‌های ضدخارش بدون نسخه مانند هیدروکورتیزون بخرید و به محل گزیدگی بزنید. ضمن اینکه استفاده از داروهای بدون نسخه خوراکی مانند آنتی‌هیستامین هم می‌تواند خارش ناشی از گزش‌های معمولی را کاهش دهد.
  5. اگر در اثر گزش‌های معمولی دچار سوزش در ناحیه گزیدگی شدید، به‌هیچ‌عنوان این منطقه از پوست را نخارانید و به‌جای آن از کمپرس یخ یا آب سرد برای تخفیف سوزش پوست کمک بگیرید.
  6. اگر محل گزیدگی دردناک است و شما با پزشک فاصله دارید، می‌توانید تا رساندن خود به مرکز درمانی از داروهای بدون نسخه و ضددرد مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید.
  7. در صورتی که با گزش‌های معمولی مواجه شدید و مطمئن بودید گزیدگی خطرناکی نداشته‌اید، می‌توانید مقداری عسل روی محل گزیدگی قراردهید. عسل حاوی ترکیبات آنتی‌باکتریال و ضدالتهاب است و به همین دلیل هم ماساژ آن روی محل گزیدگی می‌تواند خارش و التهاب ناشی از گزیدگی را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید :

چرا پشه ها بعضی از افراد را نیش نمی‌زنند؟!

حساسیت به نیش حشرات و واکنش های آلرژیک خطرناک

نسخه ای کامل از درمان نیش پشه + مبارزه با نیش حشرات



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits