دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص و فواید قارچ یال شیر چیست ؟

هر آنچه که باید از خواص قارچ هریسیوم بدانید !

خواص و فواید قارچ یال شیر چیست ؟
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
قارچ هریسیوم یا قارچ یال شیر : یک نوع قارچ دارویی و خوش طعم است، این قارچ که بر روی تنه درختان می روید خواص فوق العاده ای دارد که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم. با ما همراه باشید.

قارچ هریسیوم یا قارچ یال شیر

قارچ هریسیوم قارچ یال شیر با نام علمی Hericium erinaceus یکی از انواع قارچ های دارویی جنگلی است که بومی شمال آمریکا، اروپا و آسیا می باشد.

این قارچ به اسامی مختلفی در نقاط مختلف دنیا شناخته می شود که از جمله می توان به قارچ یال شیر، قارچ ریش پیرمرد، قارچ جوجه تیغی ریشو و یا قارچ پام پام (Pom Pom) اشاره نمود.

این قارچ یکی از معروف ترین قارچ های کشور چین است و جالبا است بدانید که این قارچ به حدی خوشمزه و دارای ارزش دارویی است که در کشور چین، در کتب مرجع از آن یاد شده است.

این قارچ به طور طبیعی، در اعماق جنگل ها و بر روی تنه درختان پوسیده رشد می کند و در ایران نیز در فصل بهار و پاییز می توان آن را در جنگل های شمال یافت نمود. در ادامه به مزایای قارچ یال شیر و عصاره آن برای سلامتی می پردازیم.

خصوصیات ظاهری قارچ یال شیر

  • این قارچ مانند ریش سفید رنگ است و به صورت توده ای از ریسه هایی سفید رنگ، آویزان می شود به گونه ای که ارتفاع آن بین ۳۰-۵ سانتی متر متفاوت است.
  • ویژگی دیگر این قارچ، برجستگی های سوزن مانندی است که به اندازه ۶_۳ سانتی متر بر روی قارچ وجود دارد که اسپورها بر روی این دندانه ها قرار می گیرد.
  • این قارچ در ابتدای تشکیل، سفید رنگ است ولی همچنان که سن آن زیاد می شود رنگ آن کم کم تغییر کرده و کمی به زردی تمایل پیدا می کند.
  • کمی معطر بوده و دارای مزه ای ملایم می باشد.
  • در تولید تجاری این قارچ، آن را روی کنده های درختان یا خاک اره استریل پرورش می دهند.
  • این قارچ به صورت تازه یا خشک شده در فروشگاه های آسیایی در دسترس می باشد.

خصوصیات ظاهری قارچ یال شیر

خواص قارچ یال شیر

این قارچ یکی از قارچ های مهم دارویی است که در چین ارزش فوق العاده زیادی دارد به همین دلیل امروزه متخصصین کشت قارچ، به دنبال کشت این قارچ هستند.

خواص این قارچ عبارتند از:

  • 1. پیشگیری از زوال عقل با خوردن قارچ یال شیر

توانایی مغز در رشد و ایجاد ارتباطات جدید معمولا با افزایش سن کاهش می یابد.

این امر می تواند علت ضعف عملکرد ذهن را در بسیاری از افراد سالمند توضیح دهد.

بررسی ها نشان می دهند که قارچ یال شیر حاوی دو ترکیب مخصوص به نام های Hericenones و Erinacine است که می توانند سلول های مغز را وادار به رشد کنند.

به علاوه بررسی های صورت گرفته بر روی حیوانات حاکی از این است که قارچ یال شیر به پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر کمک می کند.

آلزایمر یک بیماری انحطاط مغز است که باعث از بین رفتن شدید حافظه می شود.

طبق شواهد، در واقع قارچ یال شیر و عصاره آن علائم از بین رفتن حافظه را در موش ها کاهش می دهد و همچنین از آسیب عصبی ناشی از پلاک های بتا آمیلوئید که در طول بیماری آلزایمر در مغز تجمع می یابند پیشگیری می کند.

اگرچه هیچ مطالعه ای این موضوع را که آیا قارچ یال شیر در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر در انسان نقش دارد یا خیر تحلیل نکرده است، اما این ماده غذایی تاثیر زیادی در بهبود عملکرد ذهن دارد.

  • 2. برطرف کردن علائم خفیف افسردگی و اضطراب با قارچ یال شیر

بیش از یک سوم از افرادی که در کشورهای توسعه یافته زندگی می کنند از علائم افسردگی و اضطراب رنج می برند.

اگرچه ابتلا به افسردگی و اضطراب دلایل فراوانی دارد، اما التهاب مزمن می تواند یکی از عوامل عمده بروز این شرایط باشد.

تحقیق جدیدی که بر روی حیوانات صورت گرفته است نشان می دهد که عصاره قارچ یال شیر خواص ضد التهابی داشته که می تواند علائم افسردگی و اضطراب را در موش ها کاهش دهد.

سایر بررسی های به عمل آمده بر روی حیوانات نیز نشان می دهند که عصاره قارچ یال شیر به احیای سلول های مغز کمک می کند و عملکرد هیپوکامپ _ یکی از نواحی مغز که مسئول پردازش رویدادها و واکنش های عاطفی است _ را بهبود می بخشد.

محققان عقیده دارند که بهبود عملکرد هیپوکامپ نشان دهنده کاهش رفتارهای مربوط به افسردگی و اضطراب در موش هایی است که به آن ها عصاره قارچ یال شیر خورانده شده است.

  • 3. بهبود آسیب‌های سیستم عصبی با مصرف قارچ یال شیر

سیستم عصبی شامل مغز، طناب نخاعی و سایر عصب هایی است که در سرتاسر بدن قرار دارند.

این اجزا همراه با یکدیگر برای ارسال و دریافت سیگنال هایی که تقریبا تمامی عملکردهای بدن را کنترل می کنند فعالیت دارند.

آسیب به مغز یا طناب نخاعی می تواند عوارض بسیار بدی به همراه داشته باشد. معمولا آسیب به مغز یا نخاع باعث فلج شدن یا اختلال در عملکردهای ذهن میشود که برطرف شدن این مشکلات بسیار زمانبر است.

با این وجود تحقیقات نشان می دهند که عصاره قارچ یال شیر با تحریک رشد و ترمیم سلول های عصبی به بهبود این نوع مشکلات سرعت می بخشد.

طبق بررسی های به عمل آمده بر روی موش ها، عصاره قارچ یال شیر مدت زمان درمان مشکلات سیستم عصبی را تا ۲۳ الی ۴۱ درصد کاهش می دهد.

عصاره قارچ یال شیر به کاهش شدت آسیب پس از سکته نیز کمک می کند.
  • 4. پیشگیری از زخم‌های دستگاه گوارش با قارچ هریسیوم

زخم ها در هر قسمتی از دستگاه گوارش از معده گرفته تا روده باریک و روده بزرگ می توانند ایجاد شوند.

زخم معده اغلب ناشی از دو عامل اصلی است:

رشد بیش از اندازه باکتری ای به نام هلیکو باکترپیلوری و آسیب لایه مخاطی معده که اغلب باعث می شود فرد به مصرف طولانی مدت داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) روی آورد.

عصاره قارچ یال شیر به واسطه مانع شدن از رشد هلیکو باکترپیلوری از وخیم شدن زخم معده جلوگیری می کند و بافت های معده را از آسیب محفوظ نگه می دارد.

بررسی های زیادی نشان می دهند که عصاره قارچ یال شیر می تواند از رشد هلیکو باکترپیلوری در یک لوله آزمایش جلوگیری کند، اما تاکنون در رابطه با این که آیا قارچ یال شیر همین اثر را در معده دارد یا خیر مطالعه ای انجام نشده است.

  • 5. کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی با خوردن قارچ هریسیوم

از جمله عوامل مهم و خطرناک ابتلا به بیماری قلبی می توان به چاقی، بالا بودن تری گلیسیرید خون، میزان بالای آنزیم کلسترول اکسیداز و لخته شدن خون اشاره کرد.

تحقیقات نشان می دهند که عصاره قارچ یال شیر می تواند بر برخی از این عوامل تاثیر بگذارد و خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد.

بررسی های صورت گرفته در موش ها نیز نشان می دهند که عصاره قارچ یال شیر سوخت و ساز چربی را بهبود بخشیده و میزان تری گلیسیرید را پایین می آورد.

  • 6. قارچ یال شیر به کنترل علائم دیابت کمک می‌کند

بیماری دیابت هنگامی رخ می دهد که بدن توانایی کنترل میزان قند خون را از دست بدهد، در نتیجه قند خون همواره بالا می ماند.

افزایش بیش از حد قند خون رفته رفته باعث بروز مشکلاتی مانند بیماری کلیوی، آسیب دیدن اعصاب دست و پا و از دست دادن بینایی می شود.

قارچ یال شیر به واسطه بهبود کنترل قند خون و کاهش برخی از این عوارض جانبی در بهبود دیابت نقش دارد.

  • 7. سلامت پوست با مصرف قارچ یال شیر

پوست را سالم و جوان نگه می دارد و به دلیل داشتن آنزیم های آنتی اکسیدان، در برابر پیری، همانند یک سد دفاعی عمل می کند.

  • 8. تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف قارچ هریسیوم

سیستم ایمنی بدن را تقویت نموده و عملکرد آن را افزایش می دهد.

زیرا این قارچ حاوی مواد آنتی اکسیدان، بتاگلوکان و… است که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

این ترکیبات همچنین ورم مربوط به درد مفاصل را کاهش می دهند.

  • 9. سم زدایی بدن با استفاده از قارچ هریسیوم

قارچ هریسیوم همچنین خاصیت سم زدایی دارد که منجر می شود مواد سمی موجود در بدن به راحتی دفع شوند.

  • 10. افزایش قدرت بدن با استفاده از قارچ یال شیر

گزارش شده است که راهبان بودایی قبل از انجام مدیتیشن خود، چای قارچ هریسیوم را مصرف می کنند تا میزان قدرت خود را افزایش دهند.

  • 11. قارچ یال شیر مناسب برای افراد سالمند و مسن

افراد مسن به دلیل افزایش سن، دچار اختلالات شناختی می شوند.

در یکی از مطالعاتی که بر روی افراد مسن صورت گرفته است به گروهی از افراد توصیه شد که به جای مصرف دارو، به مدت ۱۶ روز و هر روز ۳ بار، ۲۵۰ میلی گرم از پودر قارچ هریسیوم را مصرف کنند.

مشخص شد که در گروهی که این پودر را مصرف کرده اند، بدون اینکه دچار عوارض جانبی شوند، به طور قابل ملاحظه ای عملکرد شناختی مغز بهبود یافته است و همین آزمایش باعث شد که دانشمندان به بررسی خواص این قارچ در جلوگیری از زوال مغز بپردازند.

عوارض و مضرات قارچ یال شیر

عوارض و مضرات قارچ یال شیر

تاکنون هیچ مطالعه ای در رابطه با عوارض جانبی قارچ یال شیر بر روی انسان صورت نگرفته است اما به نظر می رسد که مصرف این قارچ مشکلی به همراه ندارد.

محققان پی بردند هنگامی که در موش ها هر روزه به مدت یک ماه به ازای هر یک پوند وزن بدن ۲٫۳ گرم قارچ یال شیر خورانده می شود یا از دوز مصرفی آن ها به مدت سه ماه کم می شود، هیچ مشکلی برای آن ها پیش نمی آید.

با این وجود هر فردی که به قارچ حساسیت دارد باید از مصرف قارچ یال شیر نیز خودداری کند.

در برخی موارد افراد پس از مصرف این نوع قارچ احتمالا به دلیل حساسیت به آن مشکلاتی مانند تنگی نفس یا راش پوستی را تجربه می کنند.

بیشتر بخوانید:

خواص ریشه جعفری | ۱۳ خاصیت شگفت انگیز و درمانی ریشه جعفری

خواص و فواید بی نظیر سارساپاریلا

۱۱ خاصیت گیاه علف شاخ بز و فواید آن برای تقویت قوای جنسی

10 مورد از عوارض مصرف خردل

از خواص درمانی و دارویی گیاه قنطوریون صغیر چه می دانید ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits