دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا مصرف سس مایونز برای بدن ضرر دارد؟

8 مورد از عوارض سس مایونز برای سلامتی بدن

آیا مصرف سس مایونز برای بدن ضرر دارد؟
46
زمان مطالعه: 6 دقیقه
عوارض سس مایونز : به تجربه ثابت شده است که در اقلام غذایی هیچ چیز به اندازه سس مایونز موجب صدمه به پوست صورت و جوش صورت نمی‌شود. استفاده از سس مایونز موجب بروز ناراحتی‌های کبدی، آلرژی، چرب شدن سریع پوست و مو، گرفتگی عروق می‌گردد.

مضرات سس مایونز : سس مایونز چه عوارضی دارد؟

سس مایونز دارای مقدار زیادی کلسترول و انواع چربی های دیگه است که در واقع بسیار مساعد برای رشد باکتریه. از اونجایی که سرعت رشد میکروب توی سس مایونز خیلی زیاده، این ماده حاوی مواد نگهدارنده مثل سربات پتاسیم و بنزوات سدیمه که سرطانزا هستن.تحقیقات ثابت کرده هیچ خوراکی ای به اندازه سس مایونز باعث صدمه به پوست صورت و جوش صورت نمی شه، به علاوه استفاده طولانی مدت از سس مایونز باعث بروز سنگ های صفراوی، ناراحتی های کبدی، آلرژی، چرب شدن سریع پوست و مو، گرفتگی عروق و… می شود.

1. ابتلا به آلزایمر با مصرف زیاد سس مایونز

تحقیقات نشون داده، سس مایونز چون هنگام تولید در درجه حرارت زیادی قرار می گیره به همین دلیل چربی های اون مستقیما توی دیواره های قلبی عروقی قلب و مغز رسوب می کنن و خطر سکته قلبی و مغزی رو افزایش می دن؛ همچنین توی روند تهیه سس مایونز ماده ای به نام پراکسید استفاده می شه که این ماده توی کاهش قدرت یادگیری و فراموشی تاثیر خیلی زیادی داره و در بین سالمندان باعث ایجاد آلزایمر می شه.

2. اسید های چرب از مضرات سس مایونز است

از میان سس‌ها، نوع چربی‌ای که مخصوصا در سس مایونز وجود دارد، مقدار قابل‌توجهی اسیدچرب اشباع قرار گرفته. هرچند که ممکن است مقداری از آنها توسط چربی های گیاهی جایگزین شده باشد. از بین چربی‌ها، چربی‌های اشباع مضر‌ترین هستند و سس‌هایی که حاوی این نوع چربی باشند از بد‌ترین سس‌ها هستند.

3. رشد میکروب در سس مایونز

رشد میکروب در سس مایونز بسیار بالاست از این رو این ماده حاوی مواد نگهدارنده (سربات پتاسیم وبنزوات سدیم) است که سرطان‌زا هستند. به تجربه ثابت شده است که در اقلام غذایی هیچ چیز به اندازه سس مایونز موجب صدمه به پوست صورت و جوش صورت نمی‌شود.

مضرات مایونز

ترکیبات سس مایونز چرا برای زنان باردار خطرناک است؟

مایونز یکی از سس های بسیار شایع است که اساسا از تخم مرغ ساخته می شود. دستور های بدون تخم مرغ نیز موجود است. زنان باردار در طول دوره بارداری به شدت در خطر ابتلا به عفونت ها هستند. شایع ترین نسخه های مایونز حاوی تخم مرغ خام یا نیمه پخته هستند.این نسخه از سس به شدت در معرض باکتری های خطرناکی مثل سالمونلا قرار می گیرید. سالامونلا می تواند داخل و خارج تخم مرغ زندگی کند، و توسط چشم های غیر مسلح قابل مشاهده نیست.

سس مایونز اشتباه است !

البته اصطلاح سس مایونز اشتباه است و درست آن سس سفید است. در ایران آنرا با برندی می شناسند که وارد ایران شده دقیقا همان اشتباهی که مدتها در مورد مایع ظرفشویی و ریکا میشد.

4. باعث جوش و آکنه پوستی می شود

افرادی که مستعد جوش و آکنه هستند باید همیشه از چربی های مضر دوری کنند. سس مایونز باعث تجمع چربی غیر مفید در پوست می شود، منافذ پوست را میبندد و عامل جوش زدن آکنه است.

5. سس مایونز باعث ایجاد مشکلات شدید قلب می شود

زندگی ماشینی امروز غذاهای فست فودی را به ارمغان آورده و لازمه غذاهای فست فودی هم استفاده از سس های چرب و مضر مثل مایونز است. مصرف مداوم و زیاد سس مایونز باعث بسته شدن رگهای خونی و افزایش احتمال ابتلا به حمله قلبی می شود.

حتماً بخوانید:
سس مایونز را چطور در منزل درست کنیم؟

سس مایونز را چطور در منزل درست کنیم؟

طرز تهیه سس مایونز سس یکی از چاشنی های محبوب غذاهاست که در سراسر دنیا طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است. این نوع چاشنی به تنهایی مورد استعمال…

6. عامل ایجاد سنگ صفرا است

شاید برایتان جالب باشد بدانید بیشتر افرادی که از مشکل سنگ صفرا رنج میبرند و هیچ سابقه ژنتیکی ندارند در طول زندگی خود مدام سس مایونز مصرف کرده اند. این سس باعث تجمع مواد اضافی و مصنوعی و در نتیجه تشکیل سنگ در کیسه صفرا می شود.

مضرات سس مایونز

7. باعث بروز انواع آلرژی می شود

مواد نگهدارنده و طعم دهنده به سس مایونز برای بسیاری از افراد ایجاد حساسیت و آلرژی می کند و در بسیاری از افراد منجر به بروز معده درد شدید و اسهال و استفراغ می شود.

8. چرا سس مایونز چاق‌کننده است؟

دوران کودکی از نظر علم تغذیه بسیار مهم است زیرا اگر عادت‌های غذایی نادرست در این سنین در وجود کودک نهادینه شود، تغییر آن در بزرگسالی بسیار مشکل خواهد بود. معمولا بیشتر کودکان علاقه خاصی به مصرف انواع سس‌ها از جمله سس مایونز دارند در حالی که این ماده خوراکی، علاوه بر چربی بالا، مواد شیمیایی نگهدارنده‌ای دارد که مصرف زیاد آنها مضر است.با توجه به اینکه بسیاری از موادغذایی پرکالری هستند و چگالی انرژی در آنها بالاست یعنی به نسبت وزنشان کالری فراوانی دارند، سس مایونز هم از این قاعده مستثنی نیست و جزو این گروه از موادغذایی محسوب می‌شود و افراط در مصرف آن در دوران کودکی از یک‌سو باعث تجمع چربی‌ و بروز چاقی صددرصد در بزرگسالی و از سوی دیگر باعث بروز اختلال در عملکرد مکانیسم‌های سیری و گرسنگی و افزایش کالری دریافتی می‌شود.به عبارت دیگر، اگر در حالت عادی کودکی با خوردن 8 قاشق غذا سیر می‌شود.

با مصرف سس مایونز که ترکیب‌های موجود در آن تاثیر منفی روی مرکز سیری می‌گذارد، مقدار حجم غذای مصرفی به 12 قاشق افزایش می‌یابد.با توجه به اینکه متخصصان تغذیه معتقدند باید در زمان کودکی ذائقه و وزن کودک کنترل شود، اگر کودکتان به مصرف سس مایونز علاقه دارد، حتما برای کاهش میزان چربی موجود در سس به آن ماست کم‌چرب یا بدون چربی اضافه کنید. علاوه بر این افزودن ماست باعث افزایش ارزش تغذیه‌ای و محتوای کلسیم موجود در آن می‌شود.

اگر کودک با افزودن ماست به سس، از خوردن آن امتناع می‌کند و بهانه می‌گیرد، می‌توان از سس‌های مایونز کم‌چرب که در تولید آنها، عوامل حجم‌دهنده طبیعی جایگزین چربی شده‌اند، استفاده کرد.این حجم‌دهنده‌ها قوام خاصی به سس می‌دهند و درضمن کالری کمتری هم در مقایسه با سس‌های مایونز معمولی دارند. فراموش نکنید افراط در مصرف سس مایونز در کودکان باعث چاقی مفرط می‌شود اما مصرف تفننی آن تغییر ذائقه کودک را به دنبال خواهد داشت.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (46 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits