دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مضرات لبو که تا به حال نمیدانستید!

مضرات لبو : ۱۲ مورد از عوارض جدی در مصرف لبو (چغندر)

مضرات لبو که تا به حال نمیدانستید!
118
زمان مطالعه: 7 دقیقه
عوارض لبو : چغندر یکی از سبزیجات پرفایده است که خواص درمانی زیادی دارد، ولی باید در خوردن آن دقت شود. در این مطلب شما را با مضرات و عوارض جانبی خوردن چغندر یا همان لبو آشنا می کنیم.

مصرف بیش از حد لبو چه عوارضی دارد؟

1. بالا رفتن عنصر آهن و مس در اثر مصرف لبو

افراد مبتلا به هموکروماتوز و یا بیماری ویلسون باید از مصرف چغندر پرهیز کنند زیرا آهن و مس موجود در خون را بالا می برد.بیماری هموکروماتوز در واقع تجمع زیاد آهن در بدن است که وجود آهن زیاد باعث آسیب بافت ها و بیماری می شود.در بیماری ویلسون فرد قادر به دفع مس به اندازه کافی از بدن نیست و مس اضافی می تواند در کبد یا مغز جمع شده و منجر به اختلالات کبدی یا مغزی شود.مصرف چغندر به علت داشتن آهن و مس زیاد برای کسانی که این بیماری ها را دارند مناسب نیست.

2. بیتوریا : قرمز شدن ادرار بعد از مصرف لبو

به قرمز شدن رنگ ادرار بعد از مصرف چغندر بیتوریا گفته می شود.بر اساس تحقیقات انجام شده در مجله پزشکی بریتانیا درصد زیادی از مردم از بیتوریا ترس دارند، درست است که قرمز شدن رنگ ادرار برای بدن خطری ندارد ولی ترس و نگرانی ناشی از آن در بسیاری از افراد وجود دارد.

3. تهوع و اسهال از عوارض مصرف بیش از حد لبو

مصرف چغندر در بعضی از افراد منجر به ناراحتی های معده، تهوع و اسهال می شود که همه این ها ناشی از وجود بتائین موجود در چغندر می باشد.

4. مشکل کلیوی بر اثر مصرف چغندر

افراد مبتلا به بیماری های کلیوی باید از چغندر پرهیز کنند، این سبزی به دلیل داشتن بتائین باعث افزایش سطح کلسترول کلی در بدن می شود.افرادی که ناراحتی های کلیوی دارند قبل از مصرف هر ماده ای که بتائین دارد باید برای جلوگیری از عوارض آن با پزشک خود مشورت کنند.

عوارض لبو

5. احتیاط در مصرف لبو در زمان بارداری

زنان باردار بایستی در مصرف لبو محتاط باشند، زیرا این ماده می تواند روی بدن آنها و بدن جنین تاثیراتی داشته باشد. با توجه به تحقیقاتی که در کلینیک مایو در رابطه با تاثیر چغندر در زمان بارداری انجام شده است زنان باردار بایستی مصرف چغندر را به حداقل ممکن برسانند.آزمایشات انجام شده روی حیوانات نشان داده است مصرف بتائین زیاد باعث اثرات سوء روی جنین می شود.

6. کاهش فشار خون از عوارض لبو

مصرف چغندر باعث کاهش محسوس فشار خون می شود و برای افرادی که فشار خون بالا دارند توصیه می شود.اما باید به یاد داشته باشید که مصرف همزمان داروهای کاهش فشار خون و چغندر همزمان با هم باعث پایین آمدن بیش از حد فشار خون شده و خطرناک است. بنابراین اگر داروهای مربوط به فشار خون مصرف می کنید باید در مصرف چغندر احتیاط کنید.

7. جوش صورت در اثر مصرف چغندر

هرچند نادر است، اما این آلرژی ممکن است در بعضی از افراد خاص اتفاق بیفتد. واکنش‌های آلرژیک به مصرف لبو شامل جوش، کهیر، خارش، و حتی تب و لرز می‌شوند. بعضی از افراد خاص همچنین از انقباض و تنگی تارهای صوتی شکایت می‌کنند، که البته این مورد نادر است.یکی از موارد وجود خون در ادرار خون‌ادراری (هماتوری) است. هرچند لبو باعث به وجود آمدن این ناراحتی نمی‌شود، اما علائم آن شبیه قرمز شدن ادرار بعد از خوردن لبو است – یعنی ادرار به رنگ تیره‌تری در می‌آید.از این رو، اگر ادرارتان رنگی است و لبو مصرف کرده‌اید، یکی از علت‌های آن می‌تواند همین قرمز شدن طبیعی ادرار بعد از خوردن لبو باشد. اما اگر نباشد چطور؟ توصیه می‌کنم با پزشک در این زمینه مشورت کنید.

8. تغییر رنگ مدفوع در اثر مصرف لبو

لبو حاوی یک ماده‌ی شیمیایی به نام بتاسیانین است که عامل رنگ قرمز غلیظ این سبزی است. هرچند اکثر خوراکی‌ها به صورت شیمایی اصلاح می‌شوند و به هنگام گذر از سیستم گوارشی رنگ خود را از دست می‌دهند، تجزیه‌ی بتاسیانین ممکن است به عوامل خاصی بستگی داشته باشد.تغییر رنگ مدفوع ممکن است بی‌خطر باشد، اما باز هم، همیشه بهتر است در این زمینه با پزشک مشورت کنید. پزشک شما می‌تواند مدفوع را آزمایش کند و علت وجود خون در آن را پیدا کند. وجود خون در مدفوع ممکن است حاکی از مشکلی جدی باشد.

9. سنگ کلیه در اثر مصرف لبو

مقدار بالای اگزالات در چغندر امکان تشکیل سنگ کلیه را در بدن افزایش می دهد. اگر شما سابقه داشتن سنگ کلیه دارید از مصرف بیش از حد چغندر بپرهیزید.

10. کاهش سطح کلسیم در اثر مصرف لبو

نوشیدن آب چغندر باعث کاهش سطح کلسیم خون می شود که این منجر به ابتلا به بیماری های مختلفی خواهد شد.کم شدن کلسیم بدن باعث بیماری های مربوط به استخوان می شود. بنابراین در خوردن آن زیاده روی نکنید و کسانی که با این گونه بیماری ها دست و پنجه نرم می کنند برای مصرف این سبزی با پزشک خود مشورت کنند.

11. گرفتگی تارهای صوتی

نوشیدن آب چغندر باعث گرفتگی تارهای صوتی و اشکال در صحبت کردن می شود. این مشکل در صورت زیاده روی در مصرف آب چغندر روی می دهد. مشکلات دیگر: برخی از افراد بعد از نوشیدن آب چغندر دچار تب و لرز و التهاب می شوند.

حتماً بخوانید:
میزان کالری، ارزش غذایی و خواص چغندر

میزان کالری، ارزش غذایی و خواص چغندر

چغندر یا لبو یکی از سبزیجات بسیار خوشمزه است که خواص بسیاری نیز دارد. در این مطلب قصد داریم میزان کالری، ارزش غذایی و خواص چغندر یا لبو را ذکر…

12. جهش در سطح قند خون

یکی از عوارض جانبی نگران کننده‌ی لبو همین مورد است. این امر می‌تواند برای کسی که مشکلات قند خون دارد به یک نگرانی جدی تبدیل شود. در شاخص گلیسمی لبو جایگاه نسبتا بالایی دارد، که این یک عیب محسوب می‌شود، و به همین خاطر است که اگر مشکلات مربوط به سطح قند خون دارید بهتر است از خوردن لبو اجتناب کنید.لبو ممکن است در یک رژیم غذایی طراحی شده برای داشتن سطح گلوکز ثابت خوراکی قابل قبولی باشد. اما، قبل از مصرف آن حتما با پزشک خود مشورت کنید.عوارضی که در اینجا برای شما بیان شد شاید ترسناک به نظر برسد ولی در برابر فواید و تاثیرات بی نظیر چغندر بر سلامتی مانند قطره ای در برابر اقیانوس است. پس از خوردن چغندر خودداری نکنید فقط در مصرف آن زیاده روی نکرده و در صورتی که به هرکدام از مشکلات بالا برخورد کردید حتما با پزشک مشورت کنید.

خاصیت لبو ، چغندر

خواص بی نظیر لبو برای سلامتی بدن

  1. مصرف ۲۵۰ میلی‌لیتر آب لبو در روز خیلی موثرتر از بیشتر داروهای ضد فشار خون است.
  2. اما حتما قبل از آن با پزشک‌تان مشورت کنید.
  3. پژوهش دیگری که در دانشگاه نیوکاسل لندن انجام شد یافته‌های مشابهی داشت – نیترات غیرارگانیک و مکمل آب لبو به کاهش فشار خون کمک می‌کند.
  4. این می‌تواند برای کسانی که در معرض بیماری قلبی عروقی هستند مفید باشد.
  5. برای قلب خوب است
  6. نیترات موجود در لبو فشار خون را پایین می‌آورد و خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش می‌دهد.
  7. بر اساس یک پژوهش فقط یک هفته مصرف مرتب آب لبو می‌تواند ثبات فشار خون را در افراد سالمندی که در معرض خطر نارسایی قلبی هستند، بهبود ببخشد.
  8. پژوهش دیگری در امریکا حاکی از آن است که مصرف آب لبو از آنفارکتوس میوکارد (یا همان سکته‌ی قلبی در اثر انسداد خون در یکی از بافت‌های قلب) پیشگیری می‌کند. به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند
  9. ممکن است عصاره‌ی لبو این قابلیت را داشته‌باشد که از سرطان سینه و پروستات پیشگیری کند.
  10. شاید بتوان این خاصیت را به وجود بتانین (نوعی بتالین) در لبو نسبت داد.
  11. در پژوهش دیگری که در دانشگاه هاروارد واشنگتن انجام شد، محققان مشاهده کردند مصرف لبو از سرطان ریه و پوست پیشگیری می‌کند.
  12. آب لبو وقتی هم‌زمان با عصاره‌ی هویج مصرف شود به درمان سرطان خون کمک می‌کند.
  13. پژوهش‌های زیادی خواص ضدسرطانی لبو را تایید کرده‌است.
  14. برای کبد مفید است
  15. وجود کلسیم، بتائین، ویتامین‌های B، آهن، و آنتی اکسیدان لبو را به یکی از بهترین خوراکی‌ها برای کبد تبدیل کرده‌است.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (118 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits