دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عوارض جدی مصرف روغن زیتون برای سلامت بدن

۱۵ مورد از مضرات روغن زیتون

عوارض جدی مصرف روغن زیتون برای سلامت بدن
12
زمان مطالعه: 9 دقیقه
عوارض روغن زیتون : روغن زیتون از فواید بسیار بالایی برخوردار است و همچنین تاثیرات فوق العاده ای بر زیبایی پوست و مو، کاهش وزن و بهبود رشد نوزاد در دوران بارداری دارد و اما از عوارض مصرف روغن زیتون باخبرید؟

عوارض مصرف زیاد روغن زیتون

روغن زیتون به سلطان روغن های گیاهی معروف است و قدمت آن به هزاران هزار سال می رسد ، از روغن زیتون علاوه بر پخت و پز، در تهیه مواد آرایشی و بهداشتی، صابون، صنایع دارویی ، سوخت برای چراغ های قدیمی استفاده می کنند.مصرف یک قاشق روغن زیتون در روز از بروز بسیاری از مشکلات جسمی جلوگیری می کند .

در طب اسلامی نیز به خوردن روغن زیتون توصیه شدم و پیامبر ما در این باره می فرماید : زیتون بخورید و روغن آن را به بدن بمالید که هفتاد مرض را شفا می بخشد.

روغن زیتون

مضرات مصرف بیش از حد روغن زیتون چیست؟

1.افت فشار خون در اثر مصرف روغن زیتون

مصرف زیاد روغن زیتون باعث افت فشار میشود . به افراد چاق توصیه نمی شود: مصرف زیاد روغن زیتون می تواند باعث انسداد در کیسه صفرا و بروز سنگ صفرا شود. علاوه بر آن باعث بالا رفتن وزن نیز می شود.

2. التهاب بدن در اثر مصرف روغن زیتون

میزان چربی این روغن احتمال التهاب را بالا می برد. میزان اسید در این روغن مقداری لیپوپلیسکاریدز در خون رها می کند و هر چه میزان آن بیشتر باشد احتمال التهاب نیز افزایش پیدا می کند.

3. اسهال در اثر مصرف روغن زیتون

افراط در مصرف روغن زیتون به دلیل بالا بودن میزان چربی می تواند باعث اسهال شود.

4. حساسیت در اثر مصرف روغن زیتون

در افرادی که به حساسیت مستعد هستند، مصرف زیاد روغن زیتون می تواند حساسیت پوستی، تنفسی و ... ایجاد کند.

5. برای پوست مفید نیست

مصرف بیش ازحد روغن زیتون می تواند برای بعضی از پوست ها مشکل ایجاد کند ازجمله ایجاد آکنه، جوش های ریز پوستی و ...

مضرات روغن زیتون

6. چربی های اشباع شده روغن زیتون

روغن زیتون دارای میزان تک چربی اشباع شده است؛ مصرف 2 قاشق مرباخوری روغن زیتون در یک وعده غذایی به افزایش اسیدهای چرب منجر می شود و این می تواند احتمال بیماری هایی مانند چاقی مفرط، حمله قلبی، سرطان و ...را بالا ببرد. بنابراین در مصرف این محصول سلامت بخش هم رعایت اعتدال ضروری است.

7. روغن زیتون می‌تواند باعث آلرژی شود

آدم‌های بسیاری هستند که نسبت به روغن زیتون حساسیت‌های شدیدی از خود نشان می‌دهند. و اگر شما هم یکی از آن‌ها هستید، توصیه می‌کنم از آن دوری کنید – این روغن وضعیت شما را بدتر و وخیم‌تر خواهد کرد.

8. روغن زیتون باعث بیماری‌های مرتبط با چربی اشباع شده می‌شود

روغن زیتون منبعی غنی از چربی‌های تک اشباع شده است. هر قاشق غذاخوری از این روغن حاوی حدودا ۱۴٪ چربی اشباع شده و ۱۲۰ کالری است.

9.سرطان روده

تقریبا سه برابر بیشتر از چربی موجود در ۱۱۳ گرم سینه‌ی مرغ. مصرف منظم روغن زیتون فراوری نشده می‌تواند خطر بیماری‌های مهلکی مانند تصلب شرایین، چاقی، حمله‌ی قلبی، سکته، سرطان سینه، و سرطان روده را افزایش دهد.

10. باعث بیماری‌های مرتبط با چربی ترانس می‌شود

روغن زیتون اغلب تحت گرما و فشار بالا تصفیه یا تا حدودی هیدروژنه می‌شود. این فرایند ساختار مولکولی آن را تغییر می‌دهد و اسید چرب امگا۳ سالم موجود در زیتون را می‌سوزاند.

همچنین بر سطح کلسترول جریان خون‌مان تاثیر می‌گذارد و «کلسترول خوب» را کاهش و «کلسترول بد» را افزایش می‌دهد. این امر، در دراز مدت، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.

11. افت قند خون در اثر مصرف روغن زیتون

این روغن می‌تواند قند خون را تا پایین‌تر از حد نرمال کاهش دهد. روغن زیتون موجب افزایش مقاومت به انسولین می‌شود؛ این دلیل اصلی فعالیتش علیه سطح قند خون است. مصرف بیش از حد می‌تواند شما را مستعد چندین ناراحتی کند من جمله افت قند خون، تعریق، لرز، ضعف، و غیره.

12. آلرژی در اثر مصرف روغن زیتون

روغن زیتون می‌تواند باعث آلرژی‌های شدید شود، من جمله درماتیت (آماس پوست)، اگزما، آلرژی تنفسی، و غیره. این حالت معمولا در حین یا بعد از استعمال موضعی روغن بروز پیدا می‌کند.

کسانی که مستعد آلرژی هستند نیز ممکن است بعد از مصرف چیزی که روغن زیتون دارد به این عارضه دچار شوند. همیشه بهتر است قبل از مصرف منظم آن از فایده‌ها و عوارض جانبی روغن زیتون آگاهی داشته باشیم.

نکته: اگر متوجه هر یک از علائم فوق‌الذکر شدید بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. یادتان باشد، پیشگیری بهتر از درمان است. و قطعا شما هم دلتان نمی‌خواهد اوضاع و احوالتان بدتر شود.

13. پوست چرب در اثر مصرف روغن زیتون

همان طور که پیش تر توضیح داده شد، کسانی که پوست چرب دارند باید کلا از مصرف روغن زیتون صرف نظر کنند.

پوست چرب نتیجه‌ی ترشح سبوم (چربی سر) کنترل نشده است. وقتی روغن زیتون با پوست شما که به صورت طبیعی چرب است ترکیب می‌شود، می‌تواند باعث حساسیت، راش، و قرمزی پوست شود.

مضرات مصرف زیاد روغن زیتون

14. روغن زیتون باعث جوش زدن می‌شود

مصرف بیش از حد روغن زیتون می‌تواند به پوست شما آسیب بزند و احتمال جوش زدن را افزایش بدهد.روغن زیتون سنگین است. این ماده به سرعت در پوست شما جذب نمی‌شود، و لایه‌ای ضخیم روی پوست ایجاد می‌کند، و منافذ پوست را مسدود می‌کند.

بنابراین اگر بر پوست خود زیاد روغن زیتون بمالید، به یک سطح چسبنده تبدیل می‌شود که تمام گرد و خاک و چرک و کثیفی را به خود جذب می‌کند. این امر راه را برای پیدا شدن سر و کله‌ی جوش‌ها و کورک‌های ناخوشایند هموار می‌کند.

15. روغن زیتون برای پوست کودکان خطرناک است

کودکان حساس‌ترین پوست را دارند، و استفاده از روغن زیتون روی پوست آن‌ها می‌تواند کم پر خطر باشد. این کار می‌تواند باعث راش، قرمزی و التهاب و حساسیت پوست شود.


در چه مواردی نباید از روغن زیتون استفاده کرد؟

برای سرخ کردن غذاها

برخی از متخصصان تغذیه بر این باورند که اگر این روغن در دمایی بالاتر از نقطه دود گرم شود نه تنها مفید نیست بلکه برای سلامت قلب بسیار هم مضر است.

نقطه دود روغن زیتون فوق العاده بکر، ۳۲۰ درجه فارنهایت و نقطه دود روغن زیتون بکر ۴۲۰ درجه فارنهایت است. هرچند در دمای بالا، این روغن از خود سم تولید نمی کند، اما آن را نباید برای سرخ کردن غذاها استفاده کرد.

روغن زیتون درست همانند روغن های دیگر در دمای بالا شروع به تجزیه می کند، در نتیجه ارزش غذایی آن از جمله امگا ۳ و آنتی اکسیدان ها با این گرما از بین می رود. بنابراین اگر آنها را برای سرخ کردن یا در پلوپز استفاده کنید، خواص بی نظیرش را از بین برده اید.

بنابراین بهتر است این روغن را تنها برای پخت و پز سریع و یا در آخرین مرحله به غذا بیافزایید و برای پخت غذا در دمای بالا از روغن آفتابگردان یا کره بادام زمینی استفاده کنید.

کاربرد روغن زیتون

استفاده در گریل یا کباب پز

در بسیاری از آشپزی ها، توصیه می شود قبل از گذاشتن سبزیجات و گوشت در داخل کباب پز، آنها را در روغن زیتون و چاشنی بخوابانیم یا دنده های آن را آغشته به این روغن کنیم تا از چسبیدن غذا به آن جلوگیری شود.

ممکن است این کار به بدن شما آسیبی نرساند اما هیچ سودی نیز به همراه ندارد، چرا که موجب سوختن روغن زیتون، ایجاد شعله آتش و بد طعم شدن غذا می شود. مثلاً اگر کباب پز شما گازی باشد، به احتمال زیاد غذای شما مزه گاز خواهد گرفت.

با وجودی که غذایی که با کباب پز تهیه می شود نیاز به روغن ندارد اما دنده های آن پیش از پخت غذا باید به خوبی چرب شوند. برای چرب کردن آنها باید از روغنی با نقطه سوزش بالا مثل روغن گیاهی یا روغن هسته انگور استفاده شود. در پایان پخت می توانید بر روی غذای خود روغن زیتون بریزید.

استفاده در غذاهای خاص

برای پخت برخی از غذاها می توانید به جای کره یا مارگارین از روغن زیتون استفاده کنید. اما گاهی به دلیل طعم و عطر تند آن نمی توان آن را به همه غذاها افزود. اگر می خواهید غذای شما دارای طعم دلپذیری باشد، از کره استفاده کنید. برای پخت برخی از کیک ها که روغن را باید با شکر مخلوط کنید نیز نمی توان از این روغن استفاده کرد.

اما برای پخت برخی از غذاهای کم شیرین مثل بیسکوئیت و مافین می توانید از روغن زیتون استفاده کنید. برای پخت مافین یا نان های زود پز که حاوی میوه ها و سبزیجاتی چون کدو سبز، کدو حلوایی و پرتقال هستند نیز می توانید از روغن زیتون استفاده کنید.

روش مصرف روغن زیتون

استفاده برای پوست های مستعد به آکنه

بسیاری از افراد، روغن زیتون را یک ماده بسیار عالی برای نرم کردن مو، مرطوب کردن پوست، روغن ماساژ و مواد سازنده صابون، لوسیون، اسکراب نمک و موارد دیگر می دانند. همه این تصورات در مورد این روغن صحیح است. اما باید در نظر داشت که این روغن برای پوست های مستعد به جوش و آکنه اصلاً مناسب نیست.

حتماً بخوانید:
۱۲ خاصیت اعجاب انگیز روغن زیتون برای پوست صورت

۱۲ خاصیت اعجاب انگیز روغن زیتون برای پوست صورت

خواص روغن زیتون برای پوست صورت : تا به حال از فوايد روغن زيتون بسيار شنيده ايد، اينكه مصرف آن در غذاها چه فوايد شگفت آوري دارد و... اما به احتمال قوي…

در زبان خاص مراقبت های پوستی، این روغن به عنوان یک ماده جوش زا شناخته شده است، بدین معنا که موجب بسته شدن منافذ پوست می شود. توصیه متخصصان پوست استفاده از روغن آفتابگردان، روغن گل پامچال شب و روغن آرگان به جای استفاده از روغن زیتون برای افراد مستعد به آکنه است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.9 از 5 (12 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

Zahra | ۳ سال پیش
عاااالی بود مرسی من فکر میکردم روغن زیتون هیچ عوارضی نداره و حدود یک هفته ازش استفاده کردم و امروز متوجه شدم برای پوستهای چرب اصلا خوب نیست
4
1

hits