دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شیر آجیل چیست و چه طور تهیه می شود؟
10
زمان مطالعه: 10 دقیقه
شیر آجیل که در واقع عصاره آجیل آلات است محصولی گیاهی با ارزش های غذایی منحصر به فرد و مزیت هایی نسبت به شیرهای لبنی است که می توان آن را به آسانی در خانه تهیه و به تنهایی یا در پخت و پز استفاده کرد. این مقاله از دلگرم شما را با خواص و طرز تهیه این...

شیر آجیل چیست و چه طور تهیه می شود؟

حتی اگر به دنبال فواید شیر آجیل برای سلامتی هم نباشید ممکن است بخواهید سری به دنیای شیر آجیل ها بزنید و یکی از آنها را امتحان کنید. از آنجایی که قبلا مشکل عدم تحمل لاکتوز و استفاده فراوان از گرانولا به بیشترین حد رسیده بود این شیرهای جایگزین مغازه های خوار و بار فروشی و کافی شاپ ها را پر کرده بود.

تحقیقاتی روی بازار نشان می دهد فروش شیرهای غیر لبنی از سال 2013 تا 2018 تا 61 درصد کاهش داشته که بسیار چشمگیر است. شیر آجیل ها اگرچه از لحاظ تغذیه ای محصولی بسیار متفاوت با شیر گاو است اما دارای خواصی برای سلامت بدن است که آن را انتخابی مورد توجه می کند.

در این مقاله بعضی از فواید شیر آجیل و ضررهای آن ، مقایسه انواع شیر آجیل ها و سالم ترین نوع آن بررسی شده است.

ارزش غذایی شیر آجیل

اگرچه شیر آجیل ها به اندازه لبنیات معمول دارای پروتئین نیستند اما ارزش های غذایی موثر خودش را دارد. یک اونس شیر آجیل تقریبا کالری کمتری از شیر گاو دارد و بسیاری از آنها حداقل کلسیم و ویتامین D بیشتری دارند. بسیاری از شیر آجیل ها حتی حاوی فیبر، یک ماده مغذی است که شما در شیر گاو پیدا نمی کنید.

شیر آجیل محصولی گیاهی است و آلرژی خاصی ایجاد نمی کنند مگر اینکه به مغز آجیل ها حساسیت داشته باشید. علاوه بر این افرادی که به دنبال کاهش کربوهیدرات در رژیم غذایی هستند، شیر آجیل ها می توانند بدون تردید انتخابی مناسب باشند. بیشتر برندهای شیر آجیل ها حاوی 1 تا 2 گرم کربوهیدرات در هر فنجان هستند که کربوهیدرات همین مقدار شیر گاو 12 گرم است.

شیر آجیل ها برای استفاده معمول در غذاها تنوع و تاثیر زیادی دارند. در آشپزی خانگی اغلب می توان هر 1 پیمانه شیر آجیل را به جای 1 پیمانه شیر گاو در مواد لازم برای تهیه مافین، نان ها، پودینگ و سس ها با تغییر کمی در مزه استفاده کرد.

علاوه بر این شیر آجیل های بدون مزه ای خاص می توانند شیری رقیق تر نسبت به شیر گاو در قهوه یا غلات صبحانه شما باشند.

کاستی های شیر آجیل ها

با اینکه این محصولات مزایای فراوانی دارند اما خوراکی کاملی نیستند. یکی از ضررهای شیر آجیل تاثیر آنها بر محیط زیست است. فقط 3.2 گالن آب برای تولید یک دانه بادام استفاده می شود (یعنی 10 بادام = 32 گالن آب مصرفی برای پرورش آن) این مقدار باعث می شود شیر بادام انتخابی به صرفه برای تولید شیر آجیل نباشد.

علاوه بر این بسیاری از شیر آجیل ها حاوی موادی مثل کاراگینان (صمغی از جلبک دریایی قرمز مورد استفاده در پخت و پز) یا گوارگام (یک نوع افزودنی خوراکی) هستند که برای افزایش وزن بدنام هستند. مشکل دیگر شیر آجیل ها این است که ممکن است نسبت به شیر گاو برای بسیاری از مصرف کنندگان گران تمام شود.

با این حال، با گزینه های زیادی که در حال حاضر وجود دارد دستتان برای امتحان کردن انواع شیر آجیل ها و پیدا کردن شیر آجیل مورد علاقه تان به جای شیر لبنی باز است.

بهترین شیر آجیل برای شما
شیر آجیلخواصضررها
شیر بادامکلسیم، ویتامین E، ویتامین Dتاثیر بد بر محیط زیست، پروتئین پایین
شیر فندق استرالیایی یا ماکادمیاکلسیم، ویتامین D، ویتامین B12چربی زیاد، کلسیم کم
شیر بادام هندیکلسیم، ویتامین E، ویتامین Dپروتئین بسیار کم
شیر فندقپروتئین، ویتامین E، ویتامین Bچربی بالا، کلسیم کم
شیر گردوپروتئین، امگا 3چربی بالا، کلسیم کم
شیر بادام زمینیپروتئینچربی بالا، کلسیم کم، آلرژی زا

سالم ترین شیر آجیل

با وجود اطلاعاتی که درباره شیر آجیل های مختلف گفته شد شیر بادام و شیر بادام هندی نسبت به بقیه شیر آجیل ها فواید بیشتری دارند. شیر این مغز آجیل ها کالری بسیاری کمی دارد؛ در واقع هر فنجان شیر این آجیل ها 25 تا 50 درصد کلسیم و 25 درصد ویتامین D مورد نیاز روزانه شما را تامین می کند.

هر دو آنها دارای مقدار زیادی ویتامین E هستند: 50 درصد ارزش روزانه ویتامین E در شیر بادام هندی و 20 درصد در شیر بادام. با این حال، هم شیر بادام هندی و هم شیر بادام پروتئین کمی دارند. از طرف دیگر، اگر نیازهای ویژه غذایی مثل احتیاج به پروتئین اضافه یا کالری بیش از حد متوسط دارید احتمالا شیر آجیل دیگری برای شما بهتر است.

اگر به بادام هندی یا آجیل درختی حساسیت دارید متاسفانه نباید هیچ شیر آجیلی مصرف کنید؛ به جای شیر آجیل، شیر سویا یا شیر نارگیل را امتحان کنید.

نکاتی در رابطه با درست کردن شیر آجیل

این طرز تهیه ای مختصر و مفید برای درست کردن شیر آجیل شیرین در خانه است:

  1. بادام خام تهیه کنید.
  2. یک شب تا صبح بادام ها را بخیسانید.
  3. آب بادام ها را بگیرید و بشویید.
  4. بادام های تازه را با آب تازه مخلوط کنید.
  5. شیر بادام را از صافی رد کنید.
  6. اگر دوست دارید آن را شیرین کنید.
  7. بگذارید خنک شود، بنوشید و لذت ببرید.

این دستور تهیه با مغز آجیل های انتخابی شما قابل تغییر است. بهتر است این نکات را هم برای انتخاب و درست کردن شیر آجیل در نظر داشته باشید:

  • همیشه مغز آجیل های خام را انتخاب کنید. مغز آجیل های خام نه تنها ماندگاری بالاتری دارند بلکه بهتر خیسانده می شوند و مزه ای ملایم و خالص هم دارند.
  • دقت کنید مغز آجیل ها تازه و با بالاترین کیفیت باشند. مغز آجیل هایی که بوی نا می دهند می توانند به شیر آجیل ها هم این بو را بدهند و از آنجایی که طرز تهیه شیر آجیل ها خیلی کوتاه و معمولا فقط دارای دو جزء است بهتر است مغز آجیل هایی با کیفیت بخرید.
  • تا می شود از مغز آجیل های بدون پوست استفاده کنید. لازم نیست حتما پوست بادام یا گردوهای پوست نازک را جدا کنید اما وقتی شیر بادام زمینی یا شیر فندق درست می کنید می توانید پوست آنها را با خیساندن و مالیدن آهسته آنها بین دو پارچه تمیز جدا کنید. این کار به شیر نهایی بافتی گچ مانند و مزه ای بیشتر می دهد.
خیساندن مغز آجیل ها آنها را نرم می کند و بعد از ترکیب کردن، شیر آجیل های شما سریعا مزه ای کرمی و عالی به خود می گیرد. علاوه بر این، خیساندن مغز آجیل ها اسید فیتیک مغز آجیل ها و آنزیم های بازدارنده آنها را از بین می برد و آن طور که گفته شده هضم شیر آجیل ها را آسان تر می کند.

مدت زمان خیساندن مغز آجیل ها به اندازه مغز آجیل های شما بستگی دارد. مثلا بادام زمینی باید 6 ساعت خیسانده شود در حالی که بادام هندی حتما باید 12 ساعت خیس بخورد. البته خیساندن مغز آجیل ها به مدت 48 ساعت شیر آجیل ها را خوشمزه تر هم می کند.

کاربردهای شیر آجیل

شیر آجیل های خانگی را می توان به جای شیر آجیل های بازاری یا شیرهای لبنی در غلات صبحانه، قهوه، خمیر پنکیک، میلک شیک و ... استفاده کرد. تهیه شیر از آجیل آلات در خانه کیفیت خاصی دارد که شیر آجیل های بازاری ندارند شاید فقط چون خودتان آن را درست می کنید و خوردن خوراکی دست ساز خنک خودتان از یخچال مزه و لذتی دو چندان دارد.

طرز تهیه شیر آجیل

طرز تهیه شیر آجیل

مواد لازم برای 2 فنجان شیر آجیل

  • بادام هندی یا هر مغز آجیل خام دیگری بدون پوسته 1 فنجان
  • آب 2 فنجان
  • عسل، شکر یا هر شیرین کننده دیگر به میزان دلخواه

وسایل لازم

  • کاسه
  • آبکش یا صافی
  • پیمانه درجه دار
  • مخلوط کن یا غذاساز
  • پارچه پنبه ای درشت باف (از پارچه هایی که برای درست کردن پنیر استفاده می شود می توانید استفاده کنید)

خیساندن مغز آجیل ها

مغز آجیل ها را در کاسه ای متوسط بریزید. حدود 1 اینچ آب روی آنها بریزید. روی کاسه را با پارچه ای بپوشانید و بگذارید یک شب تا صبح در دمای اتاق یا تا 2 روز در یخچال بماند. همان طور که مغز آجیل ها آب را به خودشان جذب می کنند بزرگ و آبدار می شوند و اگر کمی فشارشان دهید نرم و شکل پذیر می شوند. هر چه مغز آجیل ها بیشتر بخیسند شیر آجیل ها خامه ای تر می شوند.

آب مغز آجیل ها را با یک صافی سوراخ ریز یا آبکش بگیرید بعد آنها را زیر آب سرد خوب بشویید. بادام هندی یا هر مغز آجیل دیگری را با آب در مخلوط کن بریزید. می توانید مغز آجیل ها را در غذاساز هم بریزید و 2 فنجان آب هم اضافه کنید.

مغز آجیل ها را در مخلوط کن با دکمه پالس چند باری خرد کنید بعد با سرعتی بالا تا 3 دقیقه آنها را مخلوط کنید. مغز آجیل ها باید طوری ریز شود که به شکل بلغور در بیاید و آب آنها باید سفید و مات باشد. اگر از غذاساز استفاده می کنید آجیل ها در کل باید 4 دقیقه مخلوط شوند تا به خوبی خرد شوند.

گرفتن آب آجیل ها

دو لایه پارچه پنبه ای درشت باف را روی یک آبکش ریز دانه یا صافی که روی پیمانه درجه دار (یا اگر ندارید روی یک کاسه) گذاشته شده قرار دهید. حالا مخلوط مغز آجیل ها را روی آبکش بریزید. دور پارچه را جمع کنید و محکم ببندید. با دستانی تمیز پارچه را فشار دهید تا عصاره مغز آجیل تا حد ممکن گرفته شود.

باید 2 فنجان شیر آجیل از این مقدار به دست بیاید.

شیرین کردن شیر آجیل

شیر آجیل را مزه کنید و اگر نوشیدنی شیرین دوست دارید کمی شیرین کننده مثل عسل یا ... اضافه کنید.

خنک کردن شیر آجیل

شیر آجیل را در یک ظرف در بسته تا 4 روز در یخچال نگه دارید.

نگه داشتن شیر آجیل

همان طور که گفته شد شیر آجیل را می توان در یک ظرف در بسته تا 4 روز در یخچال نگه داشت. اگر مواد آن رسوب کرد یا از هم جدا شد برای مخلوط کردن فقط باید آن را به سادگی دوباره تکان دهید.

استفاده از باقیمانده های مغز آجیل ها

درست کردن شیر آجیل در خانه به شما محصولی مفید، منحصر به فرد و خوشمزه می دهد: تفاله آجیل. هر کار می کنید آنها را دور نریزید! می توانید آنها را در یک کیسه پلاستیکی زیپ دار یا قالب های یخی فریز کنید و در خنک و خوشمزه کردن اسموتی از آنها استفاده کنید.

از این تفاله ها می توانید در تهیه خمیر نان یا پنکیک استفاده کنید یا آن را به حریره گرم جو دو سر اضافه کنید. اضافه کردن این تفاله ها به گرانولا قبل از پخت آن را به هم فشرده و ترد می کند. همچنین می توان تفاله آجیل ها را روی کاغذ پخت ریخت و با حرارتی کم دو سه ساعت در فر پخت. این خوراکی آجیلی خشک را می توان ماه ها در فریزر نگه داشت و در پخت و پز از آن استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:

طرز تهیه آجیل عسلی (سوهان عسلی) خوشمزه و خاص

طرز تهیه شیر نارگیل در خانه(با تصاویر)

خواص بادام و خاصیت های شگرف بادام

دریافت ۱۰۰ کالری مفید در طی روز با ۷ مغز



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (10 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits