دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید مصرف میوه های ارگانیک 
2
زمان مطالعه: 9 دقیقه
میوه های ارگانیک در همه‌ مراحل رشد با سیستم طبیعی هماهنگ بوده و فقط با مواد طبیعی مانند کمپوست گیاهی تقویت می‌شود.


میوه های ارگانیک و تفاوت آنها با دیگر میوه ها


میوه های ارگانیک در همه‌ مراحل رشد با سیستم طبیعی هماهنگ بوده و فقط با مواد طبیعی مانند کمپوست گیاهی تقویت می‌شود. این محصولات در خاکی کشت می‌شود که هیچ‌گونه سموم دفع آفات گیاهی نظیر علف هرزکش ‌ها، قارچ ‌کش‌ها و مواد شیمیایی در آن استفاده نشده است، از سوی دیگر در ترکیبات میوه‌ های ارگانیک هیچ‌گونه اصلاح ژنتیکی انجام نمی‌شود و از گازها برای رشد زودرس میوه‌ها استفاده نمی ‌شود.

کیفیت میوه های ارگانیک

رنگ میوه‌های ارگانیک طبیعی بوده و پررنگ‌تر و کم‌رنگ‌تر از حد نرمال نیستند، هم‌چنین بافت آن‌ها مناسب و خیلی نرم یا سفت نیست. اندازه‌ی میوه‌ها هم متعادل بوده و طعم و بوی طبیعی و مناسبی دارد. علاوه‌بر این پوست میوه‌های ارگانیک کاملاً متناسب بوده و زیاد ضخیم نیست.

ارگانیک

فواید میوه های ارگانیک

در این نوع محصولات کاهش آلودگی خاک به کودها و سموم موجب باقی ماندن عناصر مفیدی مانند کلسیم، آهن، فسفر، منیزیم و ویتامین ث در سبزی‌ها می‌شود. البته متأسفانه به ‌علت افزایش روزافزون جمعیت، محصولات ارگانیک پاسخگوی نیاز مصرف‌کنندگان نیست و کشاورزان مجبورند برای تأمین هر چه سریع‌تر تقاضا علاوه‌ بر محصولات ارگانیک از انواع میوه‌های گلخانه‌ ای یا خارج از فصل نیز استفاده کنند.

خرید میوه های ارگانیک

خرید میوه های ارگانیک با توجه به قیمت بالای آنها شاید در اولویت شما نباشد اما بهتر است برخی از میوه ها و سبزیجات را فقط به صورت ارگانیک مصرف کنید.

شمار زیادی از افراد همواره به دنبال غذاهای سالم و ارگانیک هستند. آنها تصور می ‌کنند که برای تهیه مواد غذایی سالم بایستی به فروشگاه هایی بروند که کاملا محصولات کشاورزی در آنجا به فروش می‌ رسد اما این کار کمی سخت و دور از دسترس به نظر می‌ آید.

چگونه میوه های ارگانیک را تشخیص دهیم؟

یکی از راههای ساده در تشخیص میوه و سبزیجات ارگانیک از نوع غیر آلی آنها این است که به برچسب حاوی کد چهاررقمی محصولات توجه کنید.

این شماره یک کد مراجعه کنند به نام ( plu ) است که ازسال 1990در فروشگاه های مواد غذایی بر روی محصولات درج گردیده است. گفتنی است plu به معنای نگاه کردن قیمت است که فروشگاه های مواد غذایی از این کد برای دسته بندی کردن محصولات از ان استفاده می‌کنند تا به این طریق افراد بتوانند محصولات مور نیاز خود را متناسب با قیمت مدنظر خود انتخاب کنند.

این کد کمک می‌کند تا مشتریان قیمت محصولات را به راحتی متوجه شوند. باید گفت که کد pluبخشی از یک سیستم استاندارد برای محصولات استاندارد(ifps) می‌باشد. این گروه از انجمن های تولید ملی از سراسر جهان تشکیل شده است.

هدف اصلی irps ها بهبود کارایی زنجیره تامین محصولات است که یادگیری آنها برای افراد حائز اهمیت است. شما نیز برای تعیین محصولات آلی لازم است که به کد چهاریا پنج رقمی مندرج در برچسب pluتوجه کنید. اعداد plu توسط ifps برروی کالاها تعیین شده اند که جنس، اندازه، تنوع و رشد محصول را نمایش می‌دهند.

یک محصول غیر ارگانیک از کد ‌چهاررقمی تشکیل شده است که همه آنها با اعداد 3یا 4شروع می‌شوند اما محصولات ارگانیک کد پنج رقمی بوده و عدد 9به plu آن اضافه شده است. به طور مثال plu3016 که درج شده بر روی گلابی است نشان از غیر ارگانیک بودن ان است اما هر کد پنج رقمی که با عدد 9 شروع شود اشاره به آلی بودن سبزی و میوه دارد.

Plu به شما کمک می‌کند زمانی که به خانه برگشته اید و فراموش کرده اید که محصول خریداری شده خود را چک کنید ان را در خانه و از طریق جست و جو در اینترنت منزل می‌توانید از نوع محصول خود باخبر شوید.

میوه ارگانیک

خوراکی های غیر ارگانیک سالم

غیر ارگانیک بودن در رابطه با میوه و سبزیجات تولید شده همیشه به معنی مضر بودن و وجود آفت کش ها نمی باشد. پوست کلفت و لایه لایه بودن به محقوظ ماندن محتوای درون کمک می کند. هرچند خوردن این میوه و سبزیجات برای بدن مضر نبوده ولی طبیعتا همیشه انواع ارگانیک به تولیدات شیمیایی ارجحیت داده شده اند.

ولی همیشه خوردن میوه های ارگانیک برای افراد به سادگی ممکن نمی باشد؛ به دلیل قیمت بالا و گاها در دسترس نبودن، مصرف خوراکی های اورگانیک چندان از طرف مردم تایید نمی شود. در ادامه به مواردی اشاره می کنیم که تهیه آنها بسیار راحت تر بوده و با داشتن مواد شیمیایی کم تری می توانند برای بدن انسان مفید تلقی شوند.

ذرت شیرین

به دلیل اینکه ذرت دارای لایه های حفاظت کننده می باشد، دانه های درون این خوراکی تا میزان بسیار کمی و گاها هیچ از مواد شیمیایی آفت کش ها می باشند. ذرت هایی که از طریق سیستم تولید می شوند با اعمال روش دستکاری ژنتیکی (GMOs) به دست می آیند. در صورتی که از این شیوه به کار گرفته شده احساس نگرانی می کنید می توانید از انواع ارگانیک استفاده کنید.

آووکادو

پوسته سفت و سخت این میوه به راحتی از محتوای نرم و کرم مانند درون آن محافظت کرده و بنابراین می توان آن را به عنوان سالم ترین میوه در راستای روش دستکاری ژنتیکی در نظر گرفت. گروه فعالان محیط زیست میزان آفت کش های موجود در این میوه را تنها به میزان ۱ درصد گزارش کرده اند.

آناناس

به گفته گروه فعالان محیط زیست ۸۰ درصد این میوه عاری از هر نوع آفت کش و مواد شیمیایی بوده که این به دلیل سیستم دفاعی قوی در این میوه خوشمزه دیده می شود. پوسته تلخ محتوای درون آن را از هر نوع آفت کش ها در امان نگه داشته و محتوای درون را در حالتی کملا تمیز و خوشمزه نگه می دارد.

کلم

کلم نیز به دلیل لایه لایه بودن و سفتی خفیفی که در آنها وجود دارد به عنوان یکی از تمیز ترین میوه ها شناخته شده است. شما می توانید در صورت خرید عنوان غیر ارگانیک به راحتی لایه ی بیرونی را جدا کرده و از لایه های سالم و بدون مواد شیمیایی این سبزی استفاده کنید.

آووکادو

پیاز

پیاز به عنوان یکی از اصلی ترین خوراکی ها در این لیست قرار می گیرد. زمانیکه سوراخی در سطح پیاز به وجود می آید، سیستم دفاعی طبیعی آن فعال شده که باعث به وجود آمدن بویی تند و بد شده که از این طریق هر نوع حشره را از خود دور نگه می دارید و به این معنی است که درصد آفت کش ها تا میزان بسیار چشم گیری کاهش پیدا می کند.

دانه های نخود یخ زده

به دلیل شسته شدن و آبپز شدن جهت فریز کردن بسیاری معتقدند که سبزی های یخ زده بطور کل دارای بسیار ناچیزی از آفت کش های می باشند و به همین دلیل مصرف آنها هیچ ضرری برای بدن نخواهد داشت. این گفته با انجام آزمایشاتی از طرف گروه فعالان محیط زیست تایید شده است چراکه میزان آفت کش ها در انواع غیر ارگانیک و یخ زده بسیار کم است.

پاپایا

پاپایا نوعی میوه استوایی است و از لحاظ ظاهری شبیه به مانگو بوده چراکه جهت مصرف باید در ابتدا پوست آنها کنده شود. آزمایشات صورت گرفته در تمامی انواع پاپایا غیر ارگانیک نشان داد که میزان آفت کش ها تنها %۲۰ درصد بوده که در مقایسه ناچیز می باشد.

مارچوبه

مارچوله دارای پوستی نسبتا سفت بوده و به دلیل توانایی آن جهت ادامه زندگی در دماها و شرایط طبیعی مختلف حشرات تحدیدی برای این میوه به حساب نمی آیند. درست شبیه به پیاز، مارچوبه نیز به میزان بسیار کمی از آفت کش ها نیاز داشته و مصرف آن به غیر از حالت ارگانیک برای بدن مضر نمی باشد.

مانگو

پوسته سفت و در عین حال خودرنی این میوه می تواند از محتوای آبکی و خوشمزه آن به خوبی محافظت کند. %۸۸ در صد تست شده از مانگو ها درصد بسیار پایینی از آفت کش ها را نشان داده و بنابراین می توان آنها را در لیست ۱۵ خوراکی تمیز و سالم قرار داد.

میوه و سبزیحات

بادمجان

پوسته بنفش و سفت این گیاه می تواند به راحتی آفت کش ها را از محتوای درونی آن دفع کند بنابراین هرچه بادمجان پوسته ای سفت تر داشته باشد درصد پایینی از آفت کش ها را درون خود جای می دهد.

طالبی

طالبی به دلیل پوست سفت خود می تواند به عنوان یکی از میوه های تمیز مصرف شود.

کیوی

علاوه بر ظرفیت بالایی از مواد مفیدی که کیوی در خود جای داده، پوست قهوه ای رنگ و ریش ریش آن نیز به راحتی قابل خوردن می باشد که می تواند از محتوای خوشمزه درون آن نیز به خوبی در برابر ترکیبات مضر محافظت کند.

گرمک

نوع ارگانیک گرمک همیشه توصیه شده ولی در صورت دسترسی نداشتن می توان از انواع غیر ارگانیک نیز استفاده کرد چراکه در راستای آزمایشات صورت گرفته، میزان آفت کش های درون محتوای آن تا میزان بسیار پایینی گزارش شده است.

گل کلم

گل کلم سبزی بوده که در خانواده کلم برگ ها قرار گرفته و به عنوان سبزی مفید مصرف آن توصیه شده است. بطور کل مصرف سبزیجات از خانواده کلم ها چه بطور ارگانیک و چه بطور غیر ارکانیک توصیه شده است.

گریپ فروت

در کنار این میوه، پرتقال، نارنگی و دیگر مرکبات به عنوان انواعی تمیز میوه های غیر ارگانیک جهت مصرف در نظر گرفته شده اند. لایه های سفت این میوه ها می تواند محتوای درون آن را به خوبی در برابر ترکیبات خطرناک محافظت کند.

separator line

بیشتر بخوانید:

معرفی ۲۵ میوه از بی رحم ترین میوه های چربی سوز شکم و پهلو !

میوه های چاق کننده کدامند؟

چگونه از فاسد شدن میوه ها در یخچال جلوگیری کنیم؟!

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

نام من n | ۴ سال پیش
برای اینکه دررشته پزشکی متخصص زنان قبول شوم چه کتاب ها یی را باید مطالعه کنم لطفا پزشکان محترم راهنمایی کنید
0
0

hits