دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
از خرید خیارشور فله ای خودداری کنید

خیارشور فله‌ ای نخرید !!!

از خرید خیارشور فله ای خودداری کنید
4
زمان مطالعه: 5 دقیقه
خیار شور فله ای نخورید _ از خریداری خیارشور های فله‌ ای که در ظروف بسیار بزرگ نگهداری می شوند اجتناب شود.

هرگز خیار شور فله ای نخورید!

ترشی و شورها که به صورت فله تهیه و توزیع می‌شوند چون محل تولید و نحوه تولید آن‌ها مشخص نیست و ممکن است در تولید آن‌ها از مواد شیمیایی مضر سلامت استفاده شده باشد مورد تأیید وزارت بهداشت نیستند. با دلگرم همراه شوید.

از خرید خیارشور فله‌ای خودداری کنید به دلایل زیر :

  1. آب سفیدی که در خیارشور فله میبینید نه عصاره سیر است نه آب‌نمک، بلکه کپک قارچی است .
  2. تولیدکنندگان خیارشور فله برای سبزماندن رنگ خیارشور از کات کبود «قاتل کبد» استفاده میکنند.

دکتر آراسب دباغ مقدم

متخصص بهداشت مواد غذایی نیز در این باره می‌گویند: اکثر خیارشورهایی که در ترشی‌ فروشی‌ها و سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رسند، مجوز وزارت بهداشت را ندارند و در کارگاه‌های مناسبی تهیه نشده‌اند.

خیارشور فله‌ ای نخرید !!!

مطالعات گسترده متخصصان صنایع غذایی ثابت کرده‌اند حلب‌هایی که برای نگهداری این خیارشورها استفاده می‌شوند، دارای آلودگی‌های زیادی هستند.

این حلب‌ ها چند نوبت برای مواد مختلف استفاده می‌شوند. از آنجا که این محصولات فاقد مجوز بهداشتی هستند، ترکیبات مورد استفاده در تهیه آن‌ها مشخص نیست به علاوه هیچ سیستم نظارتی‌ ای هم بر تولید چنین محصولاتی وجود ندارد.

با توجه به درجه بالای شوری، ترشی و اسیدیته این اقلام احتمال اینکه آلودگی میکروبی داشته باشند کم است اما با توجه نحوه تولید آن‌ها امکان آلودگی قارچی وجود دارد با این حال بیشترین نگرانی ما استفاده از مواد شیمیایی غیر مجاز در تولید این اقلام است که ممکن است عوارض سلامت دراز مدت داشته باشند

ممکن است درصد نمک این محصولات به مراتب بیشتر از حد مجاز باشد که مصرف مداوم آن‌ها برای سیستم قلبی - عروقی و کلیوی مناسب نیست. خیار شور فله حجمی حدود 17 تا 20 کیلوگرم دارد و بعد از گشودن در یک نوبت یا طی چند روز به فروش نمی‌رسد.

متأسفانه بسیاری از فروشندگان گاهی با دست برهنه خیارشورها را از بشکه با حلب برمی‌دارند که از لحاظ بهداشتی واقعاً غیرقابل توجیه است. به این ترتیب در درازمدت آلودگی هوا، دست فروشنده و ظرف به ماده غذایی منتقل می‌شود و آب محصول را آلوده می‌کند.

در اکثر فروشگاه‌ها در این بشکه یا حلب‌ها باز است که به این ترتیب انواع کپک‌ها وارد آن می‌شوند و تولید سم مایکوتوکسین می‌کنند. این سم برای کبد سرطان‌ زاست و برداشتن کپک‌های سطحی مشکل خیارشور کپک زده را حل نمی‌کند.

خیارهای مورد استفاده در خیارشورهای فله یک اندازه و یک شکل نیستند و کیفیت خوبی ندارند. آب سفیدی که در خیارشورهای فله می‌بینید نه عصاره سیر است نه آب‌نمک غلیظ بلکه رشته‌های کپک‌های در هم گسیخته و مخلوط شده با آب‌نمک است. فراموش نکنید که کپک به شرایط نمکی کاملاً مقاوم است و راحت در آن رشد می‌کند.

شور هم فاسد می‌شود

شور مانند همه مواد غذایی دیگر طول عمری دارد و بعد از اتمام تاریخ مصرف، تغییرات نامطلوبی در آن آغاز و در نهایت، بافت، طعم، رنگ و بوی آن تغییر یافته و غیرقابل مصرف می‌شود.

خیار شورهایی که لزج، نرم، چروکیده و شناور می‌شوند حاوی کپک و باکتری‌های مضری بوده و مصرف آن توصیه نمی‌شود.

خیار گلخانه‌ای را شور نیندازید

خیارهای گلخانه‌ای اغلب در فصول پاییز و زمستان در محیط بسته‌ای چون گلخانه کشت می‌شوند. بوته این خیارها در مقایسه با خیار مزرعه‌ای پربارتر بوده، ولی حساسیت بیشتری به آفات دارند. بنابراین تولیدکننده مجبور به استفاده از قوی‌ترین سموم، جهت جلوگیری از آفت‌زدگی است.

این سموم ابتدا وارد شیره و سپس گوشت گیاه شده و حدود 3 هفته تا یک ماه طول می‌کشد تا اثر سوء مسمومیت‌ زایی آن خنثی شود. متأسفانه در کشور ما این مدت زمان کمتر مورد توجه بوده و محصول 10 تا 12 روز پس از سم‌ پاشی وارد بازار عرضه می‌شود.

این سموم به مرور در بدن مصرف کننده ذخیره و پس از مدت زمانی موجب مسمومیت زایی و بروز انواع واکنش‌های آلرژیک می‌شود.

آب سفیدی که در خیارشورهای فله می‌بینید نه عصاره سیر است نه آب‌نمک غلیظ

بلکه رشته‌های کپک‌های در هم گسیخته و مخلوط شده با آب‌نمک است. فراموش نکنید که کپک به شرایط نمکی کاملاً مقاوم است و راحت در آن رشد می‌کند

توصیه‌ها:

  • * شورها و ترشیجات سرشار از نمک بوده و مصرف زیاد و مداوم آن‌ها برای همه افراد خصوصاً مبتلایان به فشار خون بالا و بیماران کلیوی محدودیت مصرف دارد.
  • * سطح آب نمک شورهای باز و فله‌ای به دلیل قرار گرفتن در مجاورت هوای آلوده اغلب کدر و شیری رنگ و حاوی کپک و باکتری‌های نامطلوبی است که می‌تواند موجب فساد زود هنگام محصول و انتقال میکروب‌های بیماری‌ زا شود.
  • *‌ برای دوری از ابتلا به بیماری‌های همه‌گیری چون وبا از مصرف خیارشور داخل ساندویچ‌های آماده یا شورهایی که برای تزیین غذاهای رستورانی استفاده می‌شود، بپرهیزید.

بیشتر بخوانید :

تخم مرغ قهوه ای سالم تر از تخم مرغ سفید است؟!

بهترین تغذیه در دوران قاعدگی از نظر طب سنتی ایران

گردآوری شده مجله ی دلگرم

مریم امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.3 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

میلاد | ۵ سال پیش
راست میگی تو کارخونه تو یک ساعت خیارشور یا
یا ترشی های دیگه جا میفته سالم ترند...خخخخ
0
1

hits