دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص جادویی چای ماچا برای سلامتی + طرز تهیه چای سبز ژاپنی اصیل

خواص معجزه آسای چای ماچا + طرز تهیه انواع چای سبز ماچا

خواص جادویی چای ماچا برای سلامتی + طرز تهیه چای سبز ژاپنی اصیل
2
زمان مطالعه: 13 دقیقه
چای سبز ماچا چیست و چه خواصی دارد؟ ماچا که به نام چای سبز ماچا هم شناخته می شود، نوعی چای سبز پودری است که برای تهیه ی آن برگ های جوانه زده چای سبز را حدود سه هفته قبل از برداشت در سایه رشد می دهند، به این ترتیب گیاه چای رنگ روشن تری پیدا کرده و...

ماچا چیست؟

چای ماچا فواید زیادی برای بدن دارد که ما در این مقاله از سایت دلگرم به طور کامل خواص پودر چای سبز ماچا را برای سلامتی را شرح داده ایم. همچنین روش تهیه اصولی چای ماچا در منزل را نیز در انتهای همین مقاله برای شما توضیح دادایم؛ در ادامه با ما همراه باشید.

گیاه چای که به طور خاص برای تهیه ماچا (Matcha) در ژاپن رشد داده می‌شود، به طور معمول به مدت دو تا چهار هفته با سایبانهایی پوشانده می‌شود تا میزان کلروفیل آن‌ها قبل از اینکه برگهای چای جمع‌آوری شوند، افزایش یابد. پس از برداشت دستی، قسمت‌های شیرین برگ چای بخاردهی و خشک شده و سپس بوسیله آسیابهای سنگی مخصوصی، پودر شده که ماچا نامیده می‌شود.

بر اساس مطالعات موسسه ملی سلامت و دانشگاه Tufts امریکا، در سال 2004، ماچا بعنوان غنی‌ترین منبع آنتی اکسیدان EGCG شناخته شد. این آنتی اکسیدان به همراه کافئین موجود در ماچا سیستم عصبی مرکزی را تحریک کرده و چربی را در جریان خون آزاد می‌کند و در نتیجه بدن می‌تواند از چربی بعنوان سوخت استفاده کند.

همچنین از آنجایی که ماچا به صورت پودر است و برخلاف چای سبز نیازی به دَم کردن ندارد، تمام برگ مصرف شده و در نتیجه فواید بسیار بیشتری نسبت به چای سبز دارد. به طور میانگین یک فنجان ماچا از نظر مواد مغذی برابر با ۱۰ فنجان چای سبز دم شده معمولی است.

divider

فواید چای ماچا

جلوگیری از پیری زودرس

بدن ما دائما در حال مبارزه با استرس هایی است که از محیط زیست، غذا، خورشید و سایر عوامل طبیعی به بدن تحمیل می شود. این استرس ها رادیکال های آزادی را تولید می کنند که با گرفتن اکسیژن و کاهش سطح کلاژن موجود در سلول های بدن که موادی ضروری برای سالم و جوان ماندن بافت های بدن می باشند، به سلول های بدن آسیب می رسانند.کاتچین ها (EGCG) آنتی اکسیدان های قوی هستند و به وفور در چای سبز ماچا یافت می شوند.

این آنتی اکسیدان ها قابلیت مبارزه با رادیکال ها و بازسازی سلول های بدن را دارند.از دیرباز مردم جزیره اوکیناوا در ژاپن به داشتن طولانی ترین عمر در میان تمامی مردم جهان مشهور بوده اند. عوامل متعددی در افزایش طول عمر مردم جزیره اوکیناوا موثر بوده اند که به طور قطع یکی از آن ها مصرف چای ماچا می باشد.

افزایش سم زدایی

چای ماچا به دلیل نحوه رشد منحصر به فردش دارای مقادیر بالایی از کلروفیل می باشد. در سه هفته پایانی منتهی به برداشت محصول با قرار دادن پارچه های بزرگ بر روی مزارع پرورش چای از رسیدن نور به برگ های چای جلوگیری می کنند و گیاه را وادار به تولید کلروفیل بیشتر می نمایند. این فرآیند نه تنها میزان کلروفیل موجود در چای را افزایش می دهد بلکه باعث روشن تر شدن رنگ سبز چای می شود.

کلروفیل به بدن کمک می کند تا از شر مواد سمی، فلزات سنگین، سموم و تعدادی دیگر از مواد مضر رهایی یابد. رنگ سبز روشن برگ های چای ماچا ( برخلاف برگ های تیره و زرد رنگ ) نه تنها نشان دهنده ی کیفیت و طعم بهتر چای ماچا است بلکه نشان دهنده ی مقادیر بالای کلروفیل، ال تیانین و ضمانت کننده ی مرغوبیت و تازگی آن می باشد.

افزایش سطح انرژی بدن

چای ماچا به لطف کافئین موجود در آن بهترین گزینه برای افزایش انرژی در بدن به صورت پایدار می باشد. کافئین موجود در چای تاثیر بسیار متفاوتی در مقایسه با کافئین موجود در قهوه و سایر نوشیدنی ها دارد.

در واقع کافئین موجود در ماچا بیشتر خاصیت بازی دارد تا اسیدی و این کافئین بازی توام با آمینو اسید منحصر به فردی به نام ال تیانین ( که به طور ویژه در چای ماچا به فراوانی یافت می شود ) باعث برقراری جریانی پیوسته از انرژی در بدن می شود که نیاز بدن را در طول ۴ الی ۶ ساعت به طور کامل تامین می کند و از حالت هیجانی ناشی از کافئین که در زمان مصرف قهوه رخ می دهد جلوگیری می نماید.مصرف بی رویه قهوه تاثیرات زیانباری بر روی غدد فوق کلیوی دارد و تخریب غدد فوق کلیوی می تواند در طولانی مدت باعث بروز خطرات جدی برای سلامتی گردد ولی چای ماچا به دلیل نوع کافئین موجود در آن ضرری برای غدد فوق کلیوی ندارد.

افزایش حافظه و تمرکز

قابلیت جالب دیگر ال تیانین کمک به افزایش تولید دوپامین و سروتونین در بدن می باشد. تقویت حافظه، افزایش تمرکز و کمک به بهبود روحی از اثرات افزایش این مواد در بدن می باشد.

افزایش خلاقیت

چای ماچا دارای مقادیر زیادی از ال تیانین می باشد که به طور خاص در گیاه چای به وفور یافت می شود. ال تیانین میزان فعالیت امواج آلفا را در مغز افزایش می دهد.امواج آلفا به طور طبیعی در حالت بیداری زمانی تولید می شوند که مغز درحالت تمرکز قرار دارد ( مانند زمانی که مدیتیشن یا ورزش های هوازی سبک را انجام می دهید).نتایج تحقیقات پزشکی نشان می دهد که امواج آلفا می توانند خلاقیت را افزایش دهند و از افسردگی بکاهند.

افزایش قدرت ایمنی بدن

کاتچین های موجود در چای ماچا دارای اثر آنتی بیوتیک هستند و در ارتقای سلامتی موثرند. چای ماچا به بدن برای مقابله با رادیکال های آزاد و ترکیبات مشابه آن کمک می کند و به طور کلی عملکرد سیستم ایمنی بدن را در حالت نرمال نگه می دارد. سیستم ایمنی سالم از بروز عفونت هایی که از باکتری ها، انگل ها یا ویروس ها نشات می گیرند جلوگیری می کند. علاوه بر این چای سبز ماچا دارای مقادیر قابل توجهی پتاسیم، آهن، ویتامین های آ و ث، پروتئین و کلسیم می باشد.

مقابله با سرطان

مطالعات زیادی در مورد اثرات ضد سرطان کاتچین ها صورت گرفته است. شواهد نشان می دهد که کاتچین های چای سبز (EGCG) دارای اثرات آنتی اکسیدانی قوی هستند و مسیرهای ترارسانی پیام را که در ایجاد سرطان نقش دارند تحت تاثیر قرار می دهند. همچنین مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که EGCG می تواند انواع مختلفی از سلول های سرطانی را در شرایط آزمایشگاه از بین ببرد.

کاهش دهنده کلسترول های مضر(LDL)

تحقیقات نشان می دهد که ماچا کلسترول های مضر (LDL) را کاهش می دهد و کلسترول های مفید (HDL) را افزایش می دهد. همچنین چای ماچا در کاهش قند خون و کلسترول ناشی از دیابت موثر است.

divider

طرز تهیه نوشیدنی ماچا گرم

برای تهیه چای ماچا گرم ابتدا یک، تا یک‌ونیم قاشق چای‌خوری از پودر ماچا را به داخل یک فنجان آب داغ (حدود ۸۰ درجه‌ی سانتی‌گراد) و نه الزاماً آب جوش، بریزید و آن را آن‌قدر با قاشق یا همزن ماچا، هم بزنید که حباب‌هایی سفید بر سطح فنجان ظاهر شوند. هر مقدار، پودر ماچا که دور لبه‌ی فنجان مانده یا امکان دارد در تهِ فنجان مانده باشد را کامل هم بزنید.
برای تعیین مقدار مطلوب میزان چای، بهتر است که یکی دو بار مقادیر مختلفی از این چای را تهیه کنید تا به میزان دلخواه خود در این مورد پی ببرید.

ماچا نیاز به دم کشیدن ندارد و چیزی از آن تحت عنوان تفاله باقی نمی‌ماند و معمولاً ماچای داغ را با قوری تهیه نمی‌کنند در غیر این صورت مواد آن ته‌نشین خواهد شد و رنگ آن نیز از سبز به زرد تغییر پیدا خواهد کرد. هم‌چنین،می‌توانید اندکی شیر گرم نیز به آن اضافه کنید. یکی از بهترین شیرین کننده های طبیعی برای تهیه چای ماچا گرم، عسل میباشد.

divider

طرز تهیه چای ماچا سرد

برای تهیه ماچا سرد دستور فوق را با آب سرد انجام دهید. حتی می‌توانید داخل فنجان قطعه‌ای یخ نیز بیندازید و برای خوشبوتر شدن، از افزودنی‌هایی مانند عسل و وانیل نیز استفاده کنید.همانطور که قبلا در مورد ماچا توضیح دادیم این پودر سبز رنگ جادویی برای شما انرژی خیلی زیادی همراه دارد ولی میزان کافئین آن خیلی از قهوه کمتر هست و این یعنی اینکه شما میتوانید بدون اینکه کافئین زیادی وارد بدنتان کنید انرژی کل روز را از طریق یک فنجان نوشیدنی ماچا بدست آورید.

divider

طرز تهیه انواع دیگر نوشیدنی با پودر چای سبز ماچا

ساده ترین نوع مصرف ماچا ترکیب آن با آب هست که در اینجا به طور کامل توضیح داده شده، اما اگر شما تنوع را به یکنواختی ترجیح میدهید و یا دوست دارید هر چند وقت نوشیدنی جدیدی را امتحان کنید در ادامه با این ۵ نوشیدنی ترکیبی ماچا آشنا شوید:

ماچا + سرکه سیب + زردچوبه + عسل = ماچای معجزه آسا

موادی که لازم دارید خیلی ساده، راحت و در دسترس هستند: ماچا، سرکه سیب، زردچوبه و عسل؛ماچا به شما انرژی مورد نیاز در طول روز را میدهد بدون افزایش بیش از اندازه کافئین، همانطور که میدونید سرکه سیب ایمنی بدن را تقویت و خون را قلیایی میکند همچنین pH خون را تنظیم میکند، زردچوبه حاوی کورکومین است که یک آنتی اکسیدان قویست، ضد التهاب و ضد سرطان نیز هست، عسل هم ضدعفونی کننده و ضد حساسیت قوی هست و همانطور که میدانید یک شیرین کننده طبیعی ست.

مواد لازم برای تهیه ماچای معجزه گر

  • ۲/۱ قاشق چای خوری ماچا
  • ۱ قاشق چای خوری سرکه سیب
  • ۲/۱ قاشق چای خوری زردچوبه
  • ۱ قاشق چای خوری عسل
  • ۱ لیوان آب گرم

همه مواد را باهم در یک فنجان مخلوط کنید و بعد آب گرم (نه خیلی داغ و نه خیلی ولرم) را به مخلوط اضافه کنید و خوب هم بزنید، برای به هم زدن ماچا بهتر است از همزن مخصوص ماچا استفاده کنید با این روش ماچا حسابی با بقیه مواد ترکیب میشه و هر چقدر مواد بهتر با هم ترکیب شوند طعم بهتری را تجربه خواهید کرد؛ اما اگه همزن ندارید باید تا زمانی به هم زدن مواد ادامه دهید که روی سطح نوشیدنی تان کف کند و حالت فوم روی آن مشاهده شود.

divider

طرز تهیه چای ماچا کره نعنایی

این نوشیدنی برای صبح ها بخصوص زمانی که وقت کافی برای صرف صبحانه ندارید و میخواهید با یک انرژی بخش خوش طعم روز خود را آغاز کنید انتخاب فوق العاده خوبی هست. ترکیب ماچا با عطر کره و نعناع یک ترکیب بهشتی و سرشار از انرژی سبز طبیعت هست که طراوت و انرژی را به شما هدیه میدهد.

مواد لازم برای تهیه این نوشیدنی خوش عطر:

  • ۱ قاشق چای خوری ماچا
  • ۱ قطره اسانس نعناع (۵ برگ نعناع تازه)
  • ۱ قاشق چای خوری روغن نارگیل
  • ۱۵ گرم کره
  • ۱ قاشق مربا خوری عسل (به تناسب ذائقه)
  • ۱ لیوان آب گرم

اگر از اسانس نعناع استفاده میکنید میتوانید همه موارد را در لیوان مورد نظر بریزید و هم بزنید تا روی آن کف کند. در صورتی که از نعناع تازه استفاده میکنید همه مواد را داخل مخلوط کن بریزید و یک دقیقه هم بزنید تا باهم ترکیب ترکیب شوند و سپس نوش جان بفرمایید.

divider

طرز تهیه چای ماچا زنجبیلی

یک نوشیدنی خوش عطر و طعم دیگر این نوشیدنی ماچا از ترکیب زنجبیل تازه با ماچا بدست می آید و برای یک صبح سرد زمستانی یا عصر پاییزی را برایتان به اندازه یک عصر بهاری دلپذیر خواهد کرد این ترکیب انتخاب خوبی است شک نکنید.

مواد لازم برای تهیه ماچای زنجبیلی:

  • ۱ قاشق چای خوری ماچا
  • ۱ قاشق چای خوری زنجبیل رنده شده
  • ۲ قاشق چای خوری روغن نارگیل
  • ۱ لیوان آب گرم
  • شیرین کننده دلخواه

همه مواد را در لیوان بریزید و آب گرم به آن اضافه کنید و یک دقیقه با همزن ماچا به هم بزنید، اگر به زنجبیل تازه دسترسی ندارید میتوانید به سادگی پودر زنجبیل را جایگزین زنجبیل تازه کنید، البته مطمئنا طعم این نوشیدنی همراه با زنجبیل آبدار تازه قابل مقایسه نخواهد بود، روزهای سرد زمستانی با لذت نوشیدن این نوشیدنی دلچسب دلنشین خواهد بود.

divider

طرز تهیه چای ماچا دارچینی

ترکیب ماچا با دارچین حتما برای همه کسانی که به ماچا علاقه مند هستند یک ترکیب رویایی خواهد بود، عطر خوش دارچین پودر شده به همراه سبز جادویی ماچا بهترین عطر و رنگی خواهد بود که میتوان تجربه کرد، برای تهیه این نوشیدنی گرم و لذیذ به مواد زیر نیاز دارید:

  • نصف قاشق چای خوری ماچا
  • نصف قاشق چای خوری پودر دارچین
  • ۳۰ گرم کره
  • ۱ لیوان آب گرم
  • شیرین کننده دلخواه

همه مواد را به همراه یک فنجان آب گرم با همزن مخصوص مخلوط کنید توجه کنید که نکته کلیدی در به دست آوردن بهترین نتیجه در تمام نوشیدنی ها ترکیب کامل مواد اولیه باهم است هرچه مواد با دقت بیشتری ترکیب شوند نتیجه لذت بخش تر خواهد بود.

divider

طرز تهیه چای ماچا کاکائویی

نوشیدنی نهایی یک نوشیدنی خاص و برای مشتاقان و دوستداران کاکائو هست، این ترکیب جالب میتونه یک صبح شاد و خوش طعم را براتون رغم بزنه، کاکائو برای همه سنین و سلیقه ها یک انتخاب دوست داشتنی هست و ترکیب کاکائو با عطر پرتقال تازه به همراه عطر دلنشین نارگیل این نوشیدنی را به بهترین انتخاب دوستداران سلامتی و کاکائو تبدیل میکنه برای تهیه ماچا کاکائویی کافیست:

  • ۱ قاشق غذا خوری پودر کاکائو
  • ۱ قاشق غذا خوری روغن نارگیل
  • ۱ قاشق چای خوری رنده پوست پرتقال تازه
  • نصف قاشق چای خوری ماچا
  • ۱ لیوان آب گرم
  • شیرین کننده دلخواه

را در یک لیوان باهم مخلوط کنید همانطور که قبلا هم اشاره کردیم مواد باید به خوبی باهم ترکیب شوند؛ صبح آفتابی و زیبای خود را با نوشیدن این ترکیب جانانه به بهترین شکل شروع کنید نوش جان.

divider

مصرف چه مقدار چای سبز ماچا در روز مناسب است؟

ماچا روزانه

برای رسیدن به پاسخ این سوال باید تاثیر مقادیر مختلف چای ماچا را روی بدنتان بررسی کنید. چای سبز ماچا دارای مقادیر زیاد کافئین است. البته این مقدار کمتر از کافئین موجود در قهوه میباشد. اگر بدن شما به کافئین حساس است ممکن است فقط نوشیدن یک لیوان از چای ماچا در صبح نیاز شما را بر طرف کند. تحقیقات نشان داده است نوشیدن چای ماچا بین یک الی سه لیوان در روز برای بیشتر افراد مناسب است.نوشیدن دو لیوان در روز از این نوشیدنی بی نظیر، به دلیل داشتن میزان بالای آنتی اکسیدان منجر به سم زدایی از بدن شما میشود.

divider

ماسک صورت ماچا

قضیه به نوشیدنی ماچا محدود نمی‌ماند، از چای سبز ماچا ماسک صورت نیز ساخته می‌شود! ماسک صورت ماچا یک ماسک فوق‌العاده مفید برای پوست صورت است که حسی ابریشم گونه به پوست صورت می‌دهد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits