دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چرا نباید «برنج پخته شده مانده»را مصرف کرد

هرگز برنج مانده از شب قبل را نخورید! خطرات مصرف برنج مانده

چرا نباید «برنج پخته شده مانده»را مصرف کرد
20
زمان مطالعه: 4 دقیقه
خوردن برنج مانده چه ضررهایی دارد؟ مصرف برنج پخته مانده اشتباه بزرگی است که ممکن است خطرات جبران ناپذیری را ایجاد کنند به همین دلیل دانشمندان توصیه می کنند که هرگز برنج پخته مانده را مصرف نکنید!

هشدار _ خطرات خوردن برنج شب مانده

هرگز نباید برنج پخته شده که به مدت چندین ساعت مانده است را مصرف کرد چرا که در برنج مانده، باکتری به نام "باسیلوس سرئوس" رشد می کند که خطرناک است.

مضرات استفاده برنج باقی مانده از وعده های قبلی

در برنج مانده باکتری به نام باسیلوس سرئوس رشد میکند که خطرناک است، مواد سمی حاصل از این باکتری موجب گرفتگی عضلات، اسهال و تهوع شدید میشود

گرم کردن برنج یکی از گزینه های معمول در مواقعی است که کار و مشغله زیادی دارید اما باید بدانید خوردن برنج مانده از قبل می تواند برای سلامتی شما مضر باشد. با خوردن برنج مانده امکان دارد دچار مسمومیت غذایی شدیدی شوید.

دوباره گرم کردن برنج سبب مسمومیت نمی شود بلکه روش نگه داشتن برنج پس از اولین پخت است که مشکل ساز می شود.

برنج خام اغلب حاوی هاگ است (سلول هایی که سریع بازتولید می شوند) و به آن باسیلوس سرئوس می گویند، یک رشته باکتری که مسمومیت غذایی ایجاد می کند که حتی وقتی برنج پخته می شود نیز می توانند زنده بمانند.

اگر برنج پس از پخته شدن در دمای اتاق باقی ماند، این هاگ ها می توانند به صورت باکتری رشد کنند که در نهایت به تکثیر و رشد سم هایی می انجامد که موجب اسهال و استفراغ می شوند.

غذای مانده تا کی خوردنی است؟

هر چه برنج پخته شده بیشتر در دمای اتاق بماند، بیشتر احتمال دارد که باکتری ها خطرساز شوند. این یعنی اگر می خواهید برنج را بعدا مجدد گرم کنید، باید آن را سریعا و به طریق درستی نگهداری کنید.

بنابراین چگونه می توان از مسمومیت غذایی ناشی از برنج جلوگیری کرد؟ (مسمومیت غذایی در بزرگسالان و روش های درمان آن را مطالعه کنید).نخست سعی کنید تا جای ممکن برنج را بلافاصله پس از پخته شدن سرو کنید و برنج باقی مانده را به سرعت سرد کنید. بهتر است حداقل یک ساعت سرد شود. می توانید برنج را داخل یخچال سرد کنید اما مراقب باشید که برنجی که می خواهید دوباره گرم کنید نباید بیش از یک روز در یخچال مانده باشد.

علاوه بر این بهتر است برنج را به صورت بخارپز گرم کنید و بیش از یک بار برنج را گرم نکنید.

طبیعت بیماری ایجاد شده با برنج مانده

نشانه های بیماری ایجاد شده توسط باسیلوس سرئوس اسهالی و مسمومیت غذایی ناشی از آن ، مشابه نشانه های مسمومیت غذایی کلستریدیوم پرفریژینس می باشد .
اولین نشانه ها ، اسهال آبکی ، دردهای ماهیچه ای شکمی ، و درد حاصله بمدت 15 – 6 ساعت پس از مصرف برنج آلوده می باشد .
استفراغ ممکن است همراه با اسهال باشد . اما استفراغ نسبتا شایع تر است . در بیشتر مواقع نشانه ها در مدت 24 ساعت بروز می کند . نوع تهوع آور مسمومیت غذایی به کمک نشانه های تهوع و استفراغ طی زمان 0.5 تا 6 ساعت پس از مصرف غذای آلوده ، شناسایی می گردد .
همچنین درد عضلات شکمی و گرفتگی آن و یا اسهال ممکن است رخ دهد . طول دوره ی نشانه های بیماری کمتر از 24 ساعت است . نشانه های اینگونه از مسمومیت غذایی به موازات مسمومیت غذایی ناشی از استافیلوکوکوس اورئوس می باشد . برخی از زیر گونه های باسیلوس سویتیلیس و باسیلوس لیشنی فرمیس از گوشت مرغ و گوسفند پدید آورنده ی مسمومیت غذایی جدا شده است .

باکتری مضر در برنج پخته باقی مانده

این ارگانیسم ها اثبات کننده ی تولید سموم بسیار مقاوم به حرارت می باشد که ممکن است مشابه سم تهوع زای مشابه باسیلوس سرئوس باشد .
حضور تعداد زیاد باسیلوس سرئوس (بیشتر از 10 به توان 6 ارگانیسم بر گرم) در غذا ، نشان دهنده ی رشد فعال ارگانیسم ها در رسیدن آن به مرز خطر آفرینی برای سلامتی می باشد .

گردآوری شده مجله ی دلگرم

مریم امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (20 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits