دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اثرات زعفران بر پوست، مو و زیبایی
0
زمان مطالعه: 7 دقیقه
زعفران، گیاهی با خواص دارویی فراوان است. این گیاه حاوی ترکیبات مهمی از جمله کروسین، پیکروکروسین و سافرانال است که به ترتیب عامل رنگ، طعم و رایحه آن می باشد.

تاثیر زعفران بر پوست، مو و زیبایی

زعفران، گیاهی با خواص دارویی فراوان است. این گیاه حاوی ترکیبات مهمی از جمله کروسین، پیکروکروسین و سافرانال است که به ترتیب عامل رنگ، طعم و رایحه آن می باشد. علاوه بر این زعفران حاوی پروتئین، قند، ویتامین، فلاونوئید، آمینو اسید و مواد معدنی است. این گیاه پرکاربرد به عنوان یک درمان جایگزین در علم پزشکی جهت درمان بیماری های مزمنی مانند آسم، آرتروز و بیماری های پوستی، اختلالات اسپاسمی، اختلالات گوارشی، سرماخوردگی، آلزایمر، ناباروری، بی خوابی، خونریزی رحمی، نفخ شکم و اختلالات کلیوی استفاده می شود. از همه مهمتر اینکه ترکیبات موجود در زعفران خاصیت ضدسرطانی نیز داشته و انواع مختلفی از سلول های توموری را مهار نموده و بدن را در مقابل سرطان نیز ایمن می کند.

سافرانال که علت اصلی رایحه زعفران است ضدتشنج و آنتی اکسیدان بوده و همچنین دارای خواص درمانی و پیشگیری از سرطان است. کروسین که محلول در آب و عامل رنگ زرد زعفران می باشد، در فرمولاسیون و رنگ دهی عطرها، لوسیون های بدن، شامپو و محصولات مراقبت از مو، کرم های مرطوب کننده، کرم های ضد آفتاب و صابون های مایع کاربرد دارد.

زعفران پوست

امروزه نسبت به دهه های گذشته تعداد افراد مبتلا به سرطان پوست در دنیا به دلایل متعدد رو به افزایش است. خواص ضد باکتری و آنتی اکسیدانی زعفران آن را تبدیل به ماده ای ایده آل برای رفع مشکلات پوستی همچون جوش و آکنه کرده است. بنابراین می تواند به طور موثر و قابل توجهی آکنه و جوش های پوست را کاهش دهد.

علاوه بر این، زعفران خاصیت شفابخشی دارد؛ به این معنی که فرآیند بهبود زخم و از بین رفتن خراش و لکه‌های پوستی را سرعت می بخشد و منبعی غنی با خاصیت لایه ‌برداری است. ترکیبات موجود در زعفران، زخم و جراحات ناشی از بریدگی‌های قدیمی یا جای جوش‌ را بهبود می بخشد.

زعفران گاهی در فرمولاسیون لوازم آرایشی و بهداشتی به عنوان یک عامل روشن کننده پوست استفاده می شود. کرم های حاوی زعفران می تواند لکه های تیره را کاهش داده و پوست را سالم‌تر و درخشان‌تر نماید. علاوه بر این، آلودگی‌ها و ناخالصی‌های پوست را از بین می برد. به همین علت از گیاه زعفران در ماسک های صورت استفاده می شود.

در فصل های پاییز و زمستان، سرمای هوا اثرات مخربی روی پوست بر جا می گذارند. سرمای هوا گاهی موجب خشکی و گاهی موجب تیرگی پوست صورت می شود. در چنین شرایطی ترکیب زعفران و عسل به رفع این مشکل کمک فراوانی می کند. باید چند رشته زعفران را با یک قاشق عسل مخلوط نموده و روی پوست قرار داد. خاصیت آبرسانی طبیعی عسل و درمانی زعفران، گردش خون را بهبود بخشیده و درخشندگی را به پوست باز می گرداند.

حتی می توان چند رشته زعفران را با مقداری شیر ترکیب نمود سپس مقداری پودر سندل سفید را به این ترکیب افزود و از این ماسک برای صورت و گردن استفاده کرد. استفاده مکرر از این ماسک به روشن تر شدن پوست کمک می کند.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید بسیار مضر است. گاهی آفتاب سوختگی ها رنگ پوست صورت را تغییر داده و تیره تر می نماید، بنابراین، به پوست صورت صدمه بسیاری وارد می نماید. درمان آفتاب سوختگی با زعفران امکان پذیر است. زعفران را می توان به عنوان عامل جذب طبیعی اشعه UV استفاده نمود. در کرم های ضد آفتاب گیاهی به جز زعفران از آلوئه ورا، ریحان، چای سبز، بادام، زیتون، ججوبا و خیار نیز استفاده می شود. مطالعات نشان می دهد که زعفران می تواند همانند هوموسالات (یک ترکیب ارگانیک مورد استفاده در برخی از کرم های ضد آفتاب) به عنوان یک لوسیون ضدآفتاب عمل کند. حتی گاهی خاصیت محافظتی بهتری نسبت به هوموسالات از خود نشان می دهد. استفاده از زعفران لکه‌های قهوه‌ای روی پوست را کاهش خواهد داد. به همین علت در کرم های ضدآفتاب نیز زعفران به کار می رود زیرا یک ماده مفید جهت تصفیه و پاکسازی پوست است.

اثرات زعفران بر پوست، مو و زیبایی

جهت درمان آفتاب سوختگی پوست، پس از قرار دادن زعفران در شیر پرچرب، مدتی صبر نموده و سپس ترکیب ایجاد شده روی پوست آفتاب سوخته استفاده شود. این ترکیب به طرز موثری اثر آفتاب سوختگی را از بین می برد و همچنین درخشندگی را به پوست باز می گرداند. با انجام مکرر این کار لکه ها، سریع تر از بین می روند.

برخی افراد از پاک کننده ها جهت تمیز کردن پوست استفاده می کنند، اما استفاده از یک پاک کننده طبیعی مانند ترکیب زعفران با گلاب برای پاکسازی پوست مناسب تر به نظر می رسد. راه دیگر استفاده از زعفران، مخلوط کردن آن در آب گرم و به هنگام استحمام است. این کار باعث جوان سازی پوست شده و در مدت زمان طولانی تر از پیر شدن پوست جلوگیری می کند.


روش دیگر کاربرد آن برای پوست هایی که دارای جوش و آکنه است استفاده از ترکیب زعفران و چند برگ ریحان می باشد. از این ترکیب جهت از بین بردن آکنه ها استفاده می شود. خاصیت ضد باکتریایی این ترکیب عفونت‌ها را تا حد زیادی کاهش داده و همچنین عفونت های ناشی از آکنه را نیز از بین می برد.

توجه: قبل از استفاده از ماسک های مذکور در ابتدا فرد باید مطمئن شود که نسبت به زعفران و مواد اضافه شده به آن همچون ریحان، پودر صندل، عسل و ... و یا به طور کلی به ترکیبات ذکر شده حساسیت ندارد، بنابراین قبل از مصرف با پزشک خود مشورت نمایید.

زعفران علاوه بر پوست صورت برای مو نیز بسیار مفید است و به رشد آن نیز سرعت می بخشد. متخصصان معتقدند که زعفران برای رشد و تقویت مو تاثیر بسزایی دارد و حاوی ترکیباتی است که روی فولیکول مو تاثیر داشته و باعث بازسازی مجدد و رشد موها می شود. افرادی که دچار ریزش مو هستند، می‌توانند زعفران را به عنوان یکی از راه های درمان انتخاب کنند چرا که روشی ساده، کاملا طبیعی و بی خطر است. ترکیب زعفران، شیر و شیرین بیان می تواند به عنوان محرک رشد مو مورد استفاده قرار گیرد.

اثرات زعفران بر پوست، مو و زیبایی

ترجمه و تدوین : فروشگاه اینترنتی زعفران بهرامن

Reference:

  • Arathi R Krishnan, Jiji Mathew, Salwa Abdul Salam, Jiju V., Elessy Abraham. A review on saffron as an alternative therapy in medicine and dermatology. ejpmr, 2017,4(04), 283-286
  • Naveed Akhtar1, Haji Muhammad Shoaib Khan, Shoaib Ashraf, Imran Shair Mohammad, Atif Ali. Skin Depigmentation Activity of Crocus sativus Extract Cream, Tropical Journal of Pharmaceutical Research November 2014; 13 (11): 1803-1808
  • Bahman Khameneh, Vahid Halimi, Mahmoud Reza Jaafari, Shiva Golmohammadzadeh. Safranal-loaded solid lipid nanoparticles: evaluation of sunscreen and moisturizing potential for topical applications. Iranian Journal of Basic Medical Science. 2015 Jan; 18(1): 58–63.
  • Ila Das, RN Chakrabarty Sukta Das. Saffron Can Prevent Chemically Induced Skin Carcinogenesis in Swiss Albino Mice, Asian Pacific Journal of Cancer Prevention, Vol 5, 70-76
  • Fekrat Hossein, The Application of Crocin and Saffron Ethanol–Extractable Components in Formulation of Health Care and Beauty Care Products, R & D Department, Tarvand Saffron Canada Inc. 216- 34 Leith Hill Rd. Toronto, M2J 1Z4 Canada
  • Golmohammad zadeha, Shiva, Jaafarib.Mahmoud Reza, Hosseinzadeh Hossein. Does Saffron Have Antisolar and Moisturizing Effects, Iranian Journal of Pharmaceutical Research (2010), 9 (2): 133-140



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits