دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۷ عارضه جانبی ناشی از مصرف بیش از حد سرکه سیب
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
سرکه سیب باعث برخی عوارض جانبی در برخی افراد می شود خصوصا اگر در دوزهای بالا مصرف شود.

مضرات استفاده نادرست از سرکه سیب

سرکه سیب یک تونیک طبیعی است که مطالعات علمی منافع مصرف آنرا برای سلامت انسان تائید کرده اند . با اینحال افراد نگرانی هایی در رابطه با ایمنی و عوارض احتمالی این ماده مفید دارند.در ادامه با ما در مجله دلگرم همراه باشید تا نگاهی به عوارض جانبی سرکه سیب بیاندازیم و همچنین دستور العمل مصرف صحیح سرکه سیب را به شما ارائه دهیم.

سرکه سیب چیست؟

سرکه سیب توسط ترکیبی از سیب و مخمر ساخته می شود.مخمر قند سیب را به الکل تبدیل می کند سپس باکتریها وارد عمل شده و الکل را به اسید استیک تبدیل می کنند. اسید استیک حدود 5- 6 درصد سرکه سیب را تشکیل می دهد و جزء اسیدهای ضعیف دسته بندی می شود اما در صورت تغلیظ شدن خواص اسیدی نسبتا قوی دارد. علاوه بر اسید استیک ، سرکه محتوی آب و مقدار کمی از اسیدهای دیگر ، ویتامین ها و مینرال ها است .

مطالعات متعدد بر روی حیوانات و انسان ها نشان داده اند که استیک اسید و سرکه سیب ممکن است باعث افزایش چربی سوزی و کاهش وزن شده ، سطح قند خون را کاهش دهند , حساسیت نسبت به انسولین را افزایش داده و سطح کلسترول را بهبود ببخشند.

7 عارضه جانبی ناشی از سرکه سیب

متاسفانه گزارش شده است که سرکه سیب باعث برخی عوارض جانبی در برخی افراد می شود خصوصا اگر در دوزهای بالا مصرف شود. اگرچه مصرف مقدار کم سرکه سیب معمولا برای سلامت خوب است اما مصرف مقدار زیاد آن می تواند مضر و حتی خطرناک باشد.

1-سرکه سیب تخلیه معده را به تاخیر می اندازد

سرکه سیب با تاخیر انداختن تخلیه محتوبات معده به روده کمک می کند قند خون بالا بماند و جذب مواد غذایی از روده به داخل خون را کندتر می کند. با این حال این اثر ممکن است علائم ضعف معده که یک بیماری شایع در دیابت نوع 1 است را بدتر کند. در ضعف معده اعصاب معده به درستی کار نمی کنند بنابراین مواد غذایی برای مدت طولانی تری در معده می مانند و معده با سرعت نرمال خالی نمی شود. علائم ضعف معده شامل سوزش سردل , نفخ و تهوع است . برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 وجود ضف معده تعیین زمانبندی تزریق انسولین نسبت به زمان مصرف غذا را برای کنترل قند خون چالش برانگیز و دشوار می کند زیرا مشخص نیست که چقدر زمان برای هضم و جذب غذا لازم است.

یک مطالعه کنترل شده بر روی 10 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 و ضعف معده نشان داد که خوردن 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) سرکه سیب بطور قابل توجهی زمان ماندن غذا در معده را در مقایسه با آب آشامیدنی افزایش می دهد.

سرکه سیب

2-عوارض جانبی گوارشی سرکه سیب

سرکه سیب ممکن است باعث علائم گوارشی ناخوشایندی در برخی افراد شود . مطالعات انسانی و حیوانی نشان داده است که سرکه سیب و اسید استیک ممکن است اشتها را کاهش داده و احساس سیری را افزایش دهند و منتهی به کاهش طبیعی کالری شود.

با اینحال یکی از مطالعات کنترل شده در برخی نمونه ها نشان داده است که اشتها و مصرف غذا ممکن است به دلیل کاهش هضم غذا تغییر کند . افرادی که 25 میلی گرم سرکه سیب مصرف کرده اند کاهش اشتها را گزارش کردند اما بطور قابل توجهی احساس تهوع بیشتری تجربه کرده اند بویژه وقتی که سرکه سیب بخشی از یک نوشیدنی با مزه ناخوشایند باشد.

3- سطح پایین پتاسیم و کاهش تراکم استخوانی

هیچ مطالعه کنترل شده ای در رابطه با تاثیر سرکه سیب بر روی سطح پتاسیم خون و سلامت استخوان ها تا این لحظه صورت نگرفته است . با اینحال در برخی موارد گزارش شده است که سطح پایین پتاسیم خون و کاهش تراکم استخوان با مصرف مقادیر بالای سرکه سیب در طول زمان در ارتباط است.

در یکی از این مطالعات موردی خانم 28 ساله 250 میلی لیتر سرکه سیب رقیق شده در آب را روزانه برای مدت 6 سال مصرف کرده بود . او به دلیل سطح پایین پتاسیم خون و دیگر مشکلات در بیوشیمی خون در بیمارستان منتقل شد . همچنین در این خانم پوکی استخوان تشخیص داده شد بیماری که در آن استخوان ها ضعیف و شکننده می شوند و در افراد جوان این وضعیت نادر است.

پزشکان معالج این خانم معتقد بودند که دوزهای رقیق شده روزانه سرکه سیب منتهی به خارج شدن مینرال ها از استخوانها شده تا اسیدیته خون را خنثی کند. آنها همچنین ذکر کردند که سطح بالای اسید می تواند تشکیل استخوان جدید را کاهش دهد. البته مقدار سرکه سیب مصرفی در این خانم بیش از مقدار معمولی است که افراد باید روزانه مصرف کنند بعلاوه این خانم سرکه سیب را هر روز برای چندین سال مصرف کرده است.

4- فرسایش مینای دندان ها توسط سرکه سیب

تحقیقات نشان داده است که غذاهای اسیدی به مینای دندان آسیب می زند. نوشیدنی های فاقد گاز و آبمیوه ها در این رابطه بیشتر مورد مطالعه قرار گرفته اند اما برخی تحقیقات نشان می دهد که اسید استیک در سرکه سیب ممکن است مینای دندان را تخریب کند.

در یک مطالعه آزمایشگاهی مینای دندان عقل در سرکه های سیب با سطح pH متغیر از 2.7-3.95 غوطه ور شد . این سرکه ها باعث از دست رفتن 1-20% مینای دندان پس از 4 ساعت شدند . توجه کنید که این مطالعه در آزمایشگاه انجام شده است نه در دهان ، زیرا بزاق دهان به خنثی کردن اسیدیته سرکه کمک می کند. با این وجود برخی مطالعات نشان داده است که مقدار زیاد سرکه سیب ممکن است باعث پوسیدگی دندان ها شود.

در یک مطالعه موردی یک دختر 15 ساله با پوسیدگی شدید دندان به مطب دندانپزشکی مراجعه کرده بود و وی گفته بود که برای کاهش وزن هر روز 1 فنجان سرکه سیب ( 273 میلی لیتر) رقیق نشده مصرف کرده است.

5- سوزش گلو

سرکه سیب بطور بالقوه می تواند باعث سوختگی مری ( گلو) شود. بررسی مایعات مضری که به صورت تصادفی توسط کودکان بلعیده می شد نشان داده است که اسید استیک موجود در سرکه سیب یکی از شایعترین اسیدهایی است که باعث سوختگی گلو می شود.

محققان توصیه می کنند که سرکه سیب به عنوان یک ماده سوزاننده قوی در نظر گرفته شود و در ظروف خاص و دور از دسترس افراد نگهداری شود.

هیچ گزارشی تاکنون از سوختگی گلو ناشی از مصرف سرکه سیب منتشر نشده است . با اینحال یکی از مطالعات موردی نشان داده است که قرص سرکه سیب در صورت گیر کردن در گلو می تواند باعث سوختگی گلو شود. این خانم می گوید پس از این اتفاق به مدت 6 ماه سختی و درد در بلعیدن را تجربه کرده است.

6- سرکه سیب و سوختگی پوست

به دلیل طبیعت اسیدی سرکه سیب مالیدن این ماده بر روی پوست ممکن است باعث سوختگی پوست شود. در یک مورد یک دختر 14 ساله پس از مالیدن چند قطره سرکه سیب بر روی خال های پوستی اش بر اساس دستور العمل موجود در اینترنت دچار سوختگی پوست شده بود .

در یک مورد دیگر یک پسر 6 ساله با بیماریهای متعدد پس از اینکه مادرش اقدام به درمان عفونت پای وی با سرکه سیب کرده بود دچار سوختگی پوست شده بود. همچنین گزارش های متعددی در رابطه با سوختگی پوست به دلیل کاربرد سرکه سیب بر روی پوست منتشر شده است.

مصرف سرکه سیب

7 – تداخلات دارویی سرکه سیب

برخی از داروها ممکن است با سرکه سیب تداخل داشته باشند که عبارتند از:

داروهای دیابتی: افرادی که انسولین یا داروهای تحریک کننده ترشح انسولین مصرف می کنند ممکن است با مصرف سرکه سیب کاهش سطح قندخون و پتاسیم خون را تجربه کنند.

دیگوکسین ( لانوکسین): این دارو سطح قندخون شما را کاهش می دهد و مصرف همزمان آن با سرکه سیب می تواند پتاسیم را بیش از حد کاهش دهد.

داروهای دیورتیک خاص: برخی از داروهای مدر باعث می شوند که بدن پتاسیم دفع کند برای جلوگیری از کاهش بیش از حد پتاسیم خون این داروها نباید با مقدار زیادی سرکه سیب مصرف شوند.

شیوه صحیح مصرف سرکه سیب

اکثر افراد با خیال راحت می توانند مقادیر مناسبی سرکه سیب را با پیروی از دستورالعمل های زیر مصرف کنند:

  • مصرف خودتان را محدود کنید: مصرف سرکه سیب را با مقادیر کوچک شروع کنید و آنرا حداکثر تا 2 قاشق غذاخوری ( 30 میلی لیتر) در روز بسته به سطح تحمل شخصی خودتان افزایش دهید.
  • برخورد دندانهایتان را با سرکه سیب به حداقل برسانید: سعی کنید سرکه سیب را با آب رقیق کنید و آنرا با نی بخورید.
  • دهان خودتان را بعد از خوردن سرکه سیب بشویید : این کار از تخریب مینای دندان جلوگیری می کند حداقل 30 دقیقه پس از مصرف سرکه سیب دندانهای خودتان را مسواک بزنید.
  • در صورت ابتلا به ضعف معده از مصرف سرکه سیب خودداری کنید: یا مصرف خودتان را به 1 قاشق چایخوری ( 5 میلی لیتر) در آب یا همره با سالاد کاهش دهید.
  • از آلرژی ها آگاه باشید: آلرژی به سرکه سیب بسیار نادر است اما اگر هر واکنش آلرژیکی را تجربه کرید بلافاصله مصرف آنرا قطع کنید.

در پایان شایان ذکر است که علیرغم منافع فراوان سرکه سیب برای سلامتی برای جلوگیری از اثرات جانبی آن مقدار مصرف خودتان را بررسی کنید و با دقت و با رقیق کردن آن در آب از این ماده استفاده کنید و به خاطر داشته باشید درحالیکه مصرف کم سرکه سیب برای سلامت بدن خوب است مصرف زیاد آن بهتر نیست و ممکن است مضر باشد.

divider

بیشتر بخوانید:

آیا سرکه سیب برای درمان آکنه موثر است؟

راهی ساده و آسان برای تهیه سرکه سیب خانگی

سرکه سیب چه خواصی دارد؟

divider

ترجمه توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits