دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بدترین غذاها برای یبوست / برای یبوست کدام غذا را نخوریم
3
زمان مطالعه: 5 دقیقه
بدترین غذاها برای یبوست : برخی افراد یک یا دو بار در روز و برخی دیگر سه بار در هفته اجابت مزاج دارند. اگر 3 روز یا بیشتر بدون این عمل سپری شود، مدفوع سفت تر می شود و خارج شدن آن بسیار دشوار تر خواهد بود.

غذاهایی که یبوست شما را تحریک میکنند

با ما در مجله دلگرم همراه باشید تا با بد ترین غذاها برای یبوست آشنا شوید

به طور کلی یبوست زمانی رخ میدهد که میزان فیبر و آب در رژیم غذایی فرد به اندازه کافی وجود نداشته باشد . مصرف برخی از مواد غذایی می تواند باعث بروز یبوست و یا تشدید علائم آن در افراد شود . امروز قصد دارم شما را با مواد غذایی آشنا کنم که مصرف آنها می تواند مشکل یبوست را در شما تشدید کند .

یبوست چیست

تقریبا هر فردی دیر یا زود این مساله را تجربه می کند. داشتن یبوست به معنای این است که عمل اجابت مزاج دشوار است یا تعداد دفعات آن کمتر از میزان معمول است. اگرچه معمولا یبوست مشکل جدی ای نیست، اما پس از رفع یبوست و زمانی که به حالت عادی برگردید بسیار حس بهتری خواهید داشت. زمان عادی میان هر دو اجابت مزاج بین همه ی افراد متفاوت است در این مقاله از مجله دلگرم شما را با غذاهایی که یبوست را تشدید میکند آشنا میکنیم

divider

لبنیات

اگر شما جزو افرادی هستید که اغلب اوقات مشکل یبوست دارید باید برنامه غذای خود را بررسی کنید . مصرف زیاد شیر و پنیر می تواند در میان سایر مواد غذایی یبوست شما را تشدید کند .

اما این مسئله به این مفهوم نیست که شما مصرف لبنیات را به طور کامل قطع کنید . بلکه سعی کنید از لبنیات کمتری استفاده کنید و نوع لبنیات خود را تغییر دهید . مثلا می توانید از لبنیات پروبیوتیک استفاده کنید . وجود باکتری های مفید در این نوع لبنیات به سلامت دستگاه گوارش شما بسیار کمک می کنند و علائم یبوست را کاهش می دهند .

بدترین غذاها برای یبوست
لبنیات

الکل

الکل هم مثل کافئین جزو مواد مدر محسوب شده و با افزایش جذب آب از روده باعث از دست رفتن آب بدن می شود .دهیدراته شدن بدن نیز منجر به تولید مدفوع خشک تر و بروز یبوست در افراد می شو

الکل
الکل

فست فودها

اگر شما هم جزو افرادی هستید که به دلیل زندگی پرمشغله از غذاهای آماده و انواع فست فودها بیشتر استفاده می کنید باید بدانید این غذاهای پرچرب و خوشمزه حاوی فیبر بسیار کمی هستند و به همین دلیل استفاده از این قسم غذاها حرکات روده بزرگ را کم کرده و یبوست شما را تشدید می کنند

فست فودها
فست فود

کیک

این کیک های خوشمزه به خاطر اینکه باعث بدتر شدن یبوست شما می شوند باید گاه به گاه مصرف گردند و به صورت منظم در رژیم غذایی تان حضور نداشته باشند.کوکی ها و سایر دسرهای شیرین نیز که شکر تصفیه شده دارند فیبر و مایعات کمتری خواهند داشت و پر از چربی خواهند بود. اگر یبوست دارید این موضوع اصلا برای شما خوب نیست. اگر هوس خوردن مواد شیرین را کرده اید، از ماست به همراه توت فرنگی استفاده کنید.

کیک
کیک

غذاهای سرخ شده

اگر چه چشم پوشی از غذاهای سرخ کرده و خوشمزه بسیار سخت است ، اما باید بدانید که این غذاها حاوی فیبر کمی هستند و بسیار پرچربند، به همین دلیل هضم اینگونه غذاها برای دستگاه گوارش بسیار سخت بوده و مانند فست فودها باعث کاهش حرکت مواد غذایی در روده بزرگ می شوند . بنابراین مدفوع به مدت زیادی در روده بزرگ باقی مانده و آب زیادی از دست می دهد ، بنابراین مصرف غذاهای سرخ کرده یبوست شما را تشدید می کنند.

غذاهای سرخ شده
غذاهای سرخ شده

تخم مرغ

تخم مرغ هم جزو مواد غذایی حاوی پروتئین بالا و فیبر کم است .شما لازم نیست این ماده غذایی مفید را از برنامه غذایی خود حذف کنید . اما سعی کنید آن را با مواد غذایی حاوی فیبر بالا مصرف کنید . مثلا تخم مرغ را با اسفناج تازه مخلوط کنید و یا املت سبزیجات تهیه کنید .

تخم مرغ
تخم مرغ

انواع گوشت

گوشت ها سرشار از پروتئین و فاقد فیبر هستند . سعی کنید در کنار مصرف پروتئین ها انواع سبزیجات را نیز بگنجانید تا فیبر موجود در سبزیجات به هضم بهتر غذاهای پروتئینی کمک کند .

انواع گوشت
انواع گوشت

شیرینی جات

مصرف انواع شیرینی جات ، کیک ها و انواع خوراکی های سرشار از قند و چربی به دلیل اینکه محتوی فیبر بسیار کمی هستند می توانند یبوست را تشدید کنند. بنابراین سعی کنید برای پیشگیری مصرف شیرینی جات خود را کمتر کنید

شیرینی جات
انواع شیرینی

نان سفید

نان های سفید که با آرد بدون سبوس و کم فیبر تهیه می شوند می توانند زمینه ساز بروز یبوست در افراد شوند . سعی کنید به جای استفاده از این نان ها از نان های سبوس دار استفاده کنید .

نان سفید
نان سفید

کافئین

نوشیدن چند فنجان قهوه در طول روز می تواند باعث ایجاد یبوست در افراد شود . کافئین موجود در قهوه و نوشیدنی های کافئین دار میزان آب ذخیره شده در بدن را کاهش داده و علاوه بر افزایش تعریق بدن ، عملکرد مثانه را هم تسریع می کند . بنابراین موجب می شود فرد بیشتر ادرار کند و آب بیشتری از دست دهد . این کمبود ذخیره آب بدن هم یکی از عوامل اصلی بروز یبوست محسوب می شود .

کافئین
کافئین

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

احمد علی حشمتی | ۵ سال پیش
سلام مشکل اغلب بیماران به خاطر عدم کمبود دارو و عدم تخصص پزشک که متاسفانه با پول و پارتی مدرک دکترای خود را گرفته‌اند یا از امتیازات خاص دکتر شده‌اند به نظر من هرچه بیشتر برای درمان بیماری به پزشک مراجعه کنید با تداخل دارو وغیره دوچار مرگ زودرس می‌شوی دکترها فقط پول مفت از مردم بیچاره میگیرند...
0
0

hits