دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
4 غذای مانده ای که هرگز نباید خورد!
9
زمان مطالعه: 5 دقیقه
غذای مانده طی پخت و پز روزمره خانگی در همه خانواده ها یک مسئله عادی است .


غذای مانده از شب قبل و مشکلات بهداشتی ناشی از آن


غذای مانده طی پخت و پز روزمره خانگی در همه خانواده ها یک مسئله عادی است . برای اکثر مردم هدر دادن غذاها جرم است خصوصا در کشورهایی مانند هند که بسیاری شب ها گرسنه می خوابند . غذاهای مانده می توانند بازیافت و مجددا استفاده شوند و اینترنت پر از دستورهای غذایی برای بازیافت غذاهای مانده و تبدیل آنها به یک خوراکی جدید است .


اما اینکه غذای بازیافت شده چقدر خوشمزه است اصلا مهم نیست زیرا این غذا تازه نیست! استفاده از غذای مانده و دور نریختن مواد خوراکی کار بسیار خوبی است اما ممکن است مشکلات و معضلات بهداشتی زیادی برای افراد ایجاد کند. اگر شما در حجم بالا پخت و پز می کنید تا در طول هفته راحت باشید مطمئن باشید که با این کار خانواده خودتان را دچار مشکل خواهید کرد . زیرا همه غذاهای مانده برای دوباره خوردن خوب نیستند . در واقع 4 تا از این غذاها بسیار خطرناک هستند . با ما در مجله دلگرم همراه باشید تا با این 4 غذای خطرناک آشنا شوید .


4 غذای مانده مضر برای سلامت بدن


1- سبزیجات مانده از شب قبل


سبزیجات سالم ترین خوراکیها و یکی از خوراکیهای ضروری رژیم غذایی ما هستند . آنها در قالب سوپ یا برای پرکردن ساندویچ بخش مهمی از رژیم غذایی روزانه ما هستند . اما می دانستید که آنها غذای مانده سالمی برای مصرف نیستند.


بر اساس مطالعات انجام شده سبزیجات بکار رفته در غذاها و سوپ ها نسبت به سبزیجات خام عمر کوتاهتری دارند . متخصصان نشان دادند که سبزیجاتی مانند بروکلی باید طی مدت 3 روز مصرف شوند . علاوه بر این شما باید در مصرف سبزیجات حاوی نیترات مانند کلم و اسفناج بیشتر دقت کنید زیرا باقی ماندن آنها به مدت یک شب باعث می شود نیترات به نیتریت تبدیل شود . نیتریت ها بسیار سرطانزا هستند و تهدید جدی برای سلامت انسانها می باشند.

غذاهای مانده


2- روغن های گیاهی


غذاهای پخته شده توسط روغن های گیاهی ممکن است خوشمزه تر و اشتهاآورتر باشد اما غذا چیزی بیشتر از طعم و مزه است! غذا سوخت بدن ما است و باید تازه و سالم باشد تا بدن ما را پر انرژی و متناسب نگه دارد.


مطالعات نشان داده است که سطح هشدار دهنده ای از سموم که باعث مشکلات قلبی و اختلالات عصبی می شوند در غذاهایی وجود دارند که با روغن های گیاهی پخته می شوند و سپس گرم شده و مجددا مورد استفاده قرار می گیرند. روغن های گیاهی مانند کلزا، روغن آفتابگردان و روغن ذرت حاوی اسید لینولئیک بالایی هستند که هنگام گرم شدن می توانند سم (HNE (4-hydroxy-trans-2-nonenal را تولید کنند . از این رو، کارشناسان معتقدند که بهترین راه پیشگیری از این مسئله اجتناب از حرارت دادن و گرم کردن مجدد غذاهایی است که با روغن گیاهی تهیه شده اند . در هر صورت اگر شما مجبور به گرم کردن این روغن ها شدید از گرم کردن آنها تا نقطه دود کردن اجتناب کنید.


3. مرغ مانده از شب قبل


اگر شما یکی از طرفداران مرغ هستید حتما باید در رابطه با خطر خوردن مرغ مانده آگاه شوید . گوشت ها حاوی مقادیر زیادی پروتئین هستند که وقتی تازه پخته شده باشند بیشترین جذب را دارند . اما اگر ما مرغی که از شب قبل مانده را مجددا گرم کنیم محتوای پروتئینی آنرا به یک چیز مضر تغییر می دهیم . همچنین پیشنهاد شده است که گوشت خام ( از جمله مرغ ) را جدا از انواع گوشت پخت نگهداری کنیم . به گفته کارشناسان بهداشت و تغذیه مهم نیست که چگونه مرغ خودتان را طبخ کرده اید ولی فقط یک بار آنرا گرم و مصرف کنید.

غذای مانده


4- برنج مانده از شب قبل


ما در کنار بسیاری از دستورهای غذایی خودمان از برنج شب مانده استفاده می کنیم . کافی است در گوگل سرچ کنید تا راه های زیادی برای استفاده از برنجی که از شب قبل مانده به شما ارائه دهد. اما تا حالا فکر کرده اید که برنجی که از شب گذشته مانده چیز خوبی برای مصرف است یا خیر ؟! آیا می دانید برنج خام یا نپخته حاوی اسپورهای باکتری باسیلوس سرئوس است؟ این اسپورها می توانند در دور اول پخت و پز در برنج زنده بمانند و اگر شما برنج پخته را در دمای اتاق بگذارید این اسپورها شروع به تولید سم می کنند . چنین برنجی اگر مصرف شود ممکن است منتهی به مسمومیت غذایی شود . بنابراین قبل از پختن مقدار زیادی برنج برای امشب به این مسئله فکر کنید!


اگر شما دوست دارید آخر هفته ها برای کل هفته آشپزی و غذاها را فریز کنید و یا متخصصی هستید که از مواد خوراکی مانده غذاهای بسیار خوشمزه ای تهیه می کنید لطفا برای حفظ سلامت خودتان و همچنین خانواده این کار را متوقف کنید . درست است که پخت و پز هر روزه برای افراد شاغل بسیار دشوار است اما بهتر است فقط بعضی روزها در خانه آشپزی کنید و به تعداد نفرات غذا آماده کنید تا از گرم کردن مجدد غذاها خصوصا چهار غذای بالا اجتناب کنید .


پخت و پز مقدار مناسب مواد غذایی می تواند از اتلاف مواد غذایی جلوگیری کند و خوردن غذاهای تازه از مشکلات بهداشتی جلوگیری کرده و سلامت عمومی شما را بهبود می بخشد . بنابراین همین حالا برنامه آشپزی خودتان را تغییر دهید و غذاهای تازه و سالم بخورید .

همچنین بخوانید :

نحوه صحیح چیدمان غذاها در یخچال چگونه است ؟

این غذا هارا هرگز در مایکروویو نگذارید

غذای سریع؛ سفارش سریع!

divider

ترجمه توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (9 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits