دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
14 میوه و سبزی شگفت انگیز برای کاهش وزن
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
بهترین میوه ها و سبزیجات لاغر کننده، کدامند؟ کاهش وزن برای اینکه قبل از خوردن هر خوراکی، ابتدا به میزان کالری و چربی آن دقت کنیم سخت است.

بهترین میوه ها و سبزیجات لاغر کننده، کدامند؟

کاهش وزن، این روزها دغدغه خیلی از ماست. اینکه قبل از خوردن هر خوراکی، ابتدا به میزان کالری و چربی اش نگاه میکنیم و بعد تصمیم میگیریم که آن را بخوریم یا کمی مقاومت به خرج داده و آن را کنار بگذاریم.

اما در دنیای میوه ها و سبزیجات، هستند خوراکی های خوشمزه ای که هر چقدر هم که بخواهیم می‌توانیم از آن ها بخوریم اما تغییری در وزنمان ایجاد نشود. برخی از میوه ها و سبزیجات بدون نشاسته در بازار موجودند که افزایش وزن ما را به دنبال ندارند و با خیال راحت می‌توان آن را مصرف کرد.

علتش هم واضح است؛ این خوراکی ها عمدتاً از آب تشکیل شده اند و درعین کم کالری بودن، فیبر زیادی در خود دارند بنابراین کمکمان می‌کنند مدت طولانی تری سیر بمانیم.
اگر چه این میوه ها و سبزی ها پروتئین زیادی ندارند، اما در عوض با مقدار زیادی از ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی که برای سلامتی ما ضروری اند، عجین شده اند.

لطفاً با این مقاله از مجله دلگرم همراه باشید تا شما را با 14 نمونه از این خوراکی های خوشمزه و مفید آشنا کنم.


کرفس

کرفس


تقریبا 95٪ کرفس از آب تشکیل شده، اما این مطلب به این معنا نیست که کرفس، خاصیت قابل توجهی ندارد. کرفس حاوی پتاسیم، فولات و فیبر است. ضمن اینکه 30 درصد از نیاز روزانه ما به ویتامین K را تأمین می‌کند. جالب تر آنکه در هر وعده غذایی از آن تنها 6 کالری وجود دارد. اما اگر می‌خواهیم از آنتی اکسیدان های فراوان آن هم بهره ببریم باید حواسمان باشد که کرفس تازه مصرف کنیم چراکه به طور کلی سبزیجات، بسیاری از آنتی اکسیدان های خود را 5 تا 7 روز بعد از چیده شدن، از دست می‌دهند.

divider


کلم پیچ

کلم پیچ


کلم پیچ بسیار کم کالری است. هر فنجان کلم خام تقریباً فقط 33 کالری دارد ولی نزدیک به 3 گرم پروتئین و 2.5 گرم فیبر را در خود جای می‌دهد. کلم هم مانند کاهو سرشار از ویتامین و فولات است. جاب اینکه کلم از معدود سبزیجاتی است که حاوی اسید چرب امگا 3 هستند. بنابراین از این به بعد برای تأمین امگا 3، در کنار ماهی می‌توانیم روی کلم پیچ هم حساب کنیم!

divider


زغال اخته

زغال اخته


اصلاً شهرت زغال اخته به آنتی اکسیدان بالای آن است چرا که بیشتر از هر میوه دیگری که فکرش را بکنید آنتی اکسیدان دارد. هر فنجان زغال اخته 14 درصد از فیبر بدن را تأمین می‌کند در حالیکه فقط 85 کالری به بدنمان اضافه می‌کند.

divider


خیار

خیار


این که بیشتر خیار از آب است را همه می‌دانیم، اما نکته مهم درباره خیار این است که دانه ها و پوست خیار حاوی مقدار زیادی از مواد مغذی است که یکی از آن ها نوعی از ویتامین A به نام کاروتن است که برای سلامت چشم فوق العاده مفید می‌باشد. بنابراین بهتر است پوست خیار را هم با لذت بخوریم و به خاطر 16 کالری که هر خیار دارد، نگران وزنمان نباشیم.

divider


گوجه فرنگی

گوجه فرنگی


همانطور که اکثر ما می‌دانیم گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن است، لیکوپن بدن را برای مبارزه با بیماری های مزمن یاری می‌دهد و همچنین گوجه فرنگی سرخ رویی اش را مدیون همین لیکوپن است. البته گوجه فرنگی ها دارای ویتامین های A، C و B2 نیز هستند ضمن اینکه فولات، کروم، پتاسیم و فیبر را نیز در خود دارند. هر گوجه فرنگی با اندازه متوسط، تقریباً فقط 25 کالری دارد.

divider

گریپ فروت

گریپ فروت


تحقیقات نشان می‌دهند که اضافه کردن گریپ فروت به رژیم غذایی ما می تواند کمک قابل توجهی به روند کاهش وزن کند، به همین دلیل است که گریپ فروت در اکثر رژیم های غذایی نقش پررنگی دارد. گریپ فروت دارای فیبر بالا است و با تثبیت سطح قند خون کمکمان می‌کند برای مدت طولانی تری احساس بی اشتهایی کنیم. ناگفته نماند ویتامین C موجود در گریپ فروت می‌تواند خطر بیماری هایی مانند سرطان و مشکلات قلبی را کاهش دهد. گریپ فروت همچنین در کاهش کلسترول و بهبود هضم غذا معجزه می‌کند و فولات موجود در این میوه مفید، باعث می شود که از آن به عنوان یک میان وعده ی مناسب برای زنان باردار یاد شود. هر گریپ فروت تنها 100 کالری دارد.

divider


کلم بروکلی

کلم بروکلی


کلم بروکلی به صورت خام یا بخار پز شده، مواد مغذی بیشتری دارد. کلم بروکلی حاوی سولفورفان است. سولفورفان به شدت با مواد شیمیایی سرطان زایی که از طریق هوا، محیط و یا غذا وارد بدن می‌شوند مبارزه می‌کند. علاوه بر این کلم بروکلی دارای ویتامین های A، C، E و K است. یک وعده از بروکلی بخار پز شده حدود 20 درصد از نیاز روزانه ما به فیبر را تأمین می‌کند. ضمن اینکه هر وعده از آن فقط حدود 31 کالری دارد.

divider


طالبی

طالبی


طالبی سرشار از بتاکاروتن است. بتاکاروتن شکلی از ویتامین A است که تأثیر زیادی بر سلامتی چشم هایمان دارد. فقط یک فنجان از این میوه، سرشار از پتاسیم است و تمام نیاز بدن به ویتامین های A و C را تأمین می‌کند. به علاوه، از آنجایی که 90 درصد از طالبی را آب تشکیل می دهد، تنها 55 کالری در یک وعده از آن وجود دارد.

divider


گل کلم

گل کلم


هرچند که متأسفانه ما ایرانی ها از گل کلم فقط در ترشی ها استفاده می‌کنیم، اما باید بدانیم گل کلم در واقع گیاه بسیار ارزشمندی است. آنتی اکسیدان های موجود در آن به مبارزه با بیماری های مزمن کمک می کنند و منبعی غنی از فولات، فیبر و ویتامین های C و K به حساب می‌آید. در یک وعده از آن، حدود 25 کالری وجود دارد.

divider


تمشک

تمشک


تمشک مانند بسیاری از انواع توت ها، سرشار از ویتامین C و همچنین آنتی اکسیدان هایی موسوم به بیوفلاوونوئیدها است. علاوه بر این، خوردن تمشک می تواند بافت پوست را ترمیم کرده و پوستی جوان تر برایمان به ارمغان بیاورد در هر وعده از تمشک حدود 62 کالری موجود است.

divider


کاهو

کاهو


هر وعده کاهو حدود 10 تا 20 کالری دارد و اگر چه پروتئین قابل توجهی ندارد اما، مقدار زیادی از ویتامین ها و مواد مغذی مانند فولات، آهن و ویتامین های A و C در خود ذخیره کرده است.

divider


پرتقال

پرتقال


اکثر ما پرتقال را منبع ویتامین C می‌دانیم که البته درست هم هست، اما آیا می‌دانستید ویتامین C در تولید کلاژن بسیار مهم است و بنابراین پرتقال کمک زیادی به حفظ پوستی شاداب و عاری از آسیب می‌کند. جالب تر آنکه ماده سفید و پنبه مانندی که زیر پوست نارنجی آن وجود دارد( اغلب ما آن را دور می‌ریزیم) دارای فیبر زیادی است و به کاهش کلسترول و قند خون کمک می‌کند. پرتقال هم نسبتاً کم کالری است و حدود 80 کالری دارد.

divider


توت فرنگی

توت فرنگی


ویتامین C یک وعده توت فرنگی بیشتر از یک پرتقال وجود دارد. علاوه بر این، توت فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان هاست. توت فرنگی همچنین منبع خوبی از پتاسیم و فیبر است و برعکس، چربی، سدیم و کلسترول ندارد. این موضوع باعث می‌شود توت فرنگی برای قلب بسیار مفید باشد. یک فنجان از این میوه فقط حدود 50 کالری دارد.

divider


ملون

ملون


ملون هم مثل طالبی بسیار کم کالری است اما بیش از نیمی از ویتامین C مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند و به خاطر داشتن میزان قابل توجهی مس برای داشتن پوست و مویی سالم و شاداب، پیشنهاد می‌شود.

در ادامه بخوانید:

مواد غذایی بدون کربوهیدرات برای کاهش وزن کدامند؟

16 خوراکی که باعث اضافه وزن و چاقی شدید می‌شوند

علت کم نشدن وزن با رژیم غذایی

در این مقاله، چند نمونه از بهترین میوه ها و سبزیجاتی که به کاهش وزن کمک می‌کنند را معرفی کردم. اگر تجربه ای در این زمینه دارید، لطفاً آن را با ما و سایر کاربران مجله دلگرم در میان بگذارید.

ترجمه و گردآوری

رویانیان

بخش سلامت مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits