دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هرچه که برای تقویت اسپرم و تخمک باید خورد

20 مواد غذایی مناسب برای تقویت اسپرم و تخمک گذاری

هرچه که برای تقویت اسپرم و تخمک باید خورد
58
زمان مطالعه: 10 دقیقه
مواد غذایی برای تقویت تخمک و سلامت تخمدان:سلامت تخمدان و تخمک بسیار مهم بوده تاثیر زیادی در بارداری دارد و برای تقویت تخمک و داشتن تخمدان سالم نکات تغذیه ای را دست کم نگیرید.

غذای عالی برای افزایش باروری

بچه دار شدن یکی از با ارزش ترین رویدادهای زندگی است. بنابراین، مواد غذایی با باروری ارتباط دارد.رژیم غذایی مناسب به تنظیم هورمون ها و سلامت زن کمک میکند، شانس بارداری را افزایش میدهد. همچنین، یک رژیم غذایی که به درستی برنامه ریزی شده بدن زن را برای بارداری آماده کرده و حتی می تواند از سقط جنین جلوگیری کند.

تقویت و افزایش اسپرم و تخمک با خوردنی ها و تغذیه

در بعضی از زوجین نبود اسپرم و تخمک کافی مانع از بارداری می شود در نتیجه دوران ناباروری برای این زن و مردها آغاز می گردد. تقویت و افزایش میزان اسپرم مردان و تخمک در زنان اصلی ترین هدف در انجام راه و روش های درمان است. درمان هایی طب مدرن و طب سنتی که بحث ما در این بخش قسمت گیاهی و خوراکی درمان خواهد بود. در حقیقت در این بخش از دلگرم ما مواد غذایی و خوراکی هایی که با افزایش و تقویت اسپرم و تخمک شانس باردار شدن را افزایش می دهد به شما معرفی خواهیم کرد.

مواد غذایی برای تقویت تخمک و سلامت تخمدان

1. برنج قهوه ای

برنج قهوه ای منبع خوبی از کربوهیدرات های پیچیده است، که تخمک گذاری را منظم کرده و باعث باروری می شود. در یک مطالعه شش ساله دانشگاه هاروارد از 18،000 پرستار تحقیقاتی انجام شد، محققان دریافته اند که کسانی که برنج سفید میخورند به احتمال زیاد 92 درصد بیشتر در مقایسه با کسانی که برنج قهوه ای میخورند دچار ناباروری می شوند.همچنین، برنج قهوه ای حاوی مقدار زیادی اسید فولیک است، که از نقص لوله عصبی در نوزادان تازه متولد شده پیشگیری میکند و تاثیرات مهمی در این زمینه دارد. سعی کنید در رژیم غذایی خود سه بار در هفته برنج قهوه ای بخورید

2. شیر کامل

اگر می خواهید باردار شوید، از نوشیدن شیر کم چرب بپرهیزید. در عوض، شیر کامل، بخورید که حاوی مقدار خوبی از کلسیم است و به باروری و تقویت استخوانها کمک میکند.شیر کامل برای بارداری لازم است. اگر شیر دوست ندارید، می توانید بستنی پر چرب، ماست و یا پنیر در رژیم غذایی خود بگنجانید با نوشیدن یک لیوان شیر کامل در طول روز کلسیم مورد نیازبدن برای حاملگی تامین می شود

3. روغن زیتون

چربی اشباع شده در روغن زیتون التهاب بدن را کاهش میدهد و برای باروری خوبست مطالعه انجام شده در دانشکده هاروارد تایید کرد که مصرف بالاتر چربی اشباع شده به طور مستقیم با بارداری ارتباط دارد. بنابراین، زنان تحت درمان ناباروری باید روغن زیتون را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

20 مواد غذایی مناسب برای تقویت اسپرم و تخمک گذاری

4-. کلم بروکلی

با توجه به تحقیقات انجام شده در زمینه باروری مشخص شد ، غذاهایی که با ویتامین C غنی شده برای باردار شدن بسیار ضروری است. با توجه به محتوای بالای ویتامین C در کلم بروکلی می تواند به افزایش باروری کمک کند.در مردان، ویتامین C اسپرم را تقویت کرده و از آسیب وارده بر اسپرم محافظت میکند. در زنان، به مشکلات سقط جنین و کروموزومی کمک میکند. همچنین، کلم بروکلی سرشار از ویتامین B و همچنین کلسیم، آهن و روی است که برای زنانی که در میانسالی باردار می شوند بسیار ضروری می باشد.
5. صدف

صدف یک منبع عالی بسیار ضروری برای باردار شدن است. در مردان، روی به افزایش سطح تستوسترون و اسپرم کمک میکند. کمبود روی در بدن چرخه طبیعی قاعدگی در زنان را مختل میکند. سطوح پایین روی در زنان با سقط جنین ارتباط دارد

6. تخم مرغ

تخم مرغ حاوی ویتامین D، است که نقش کلیدی در افزایش باروری ایفا می کند. با توجه به مطالعه انجام شده توسط دانشگاه ییل، زنان نابارور اغلب از کمبود ویتامین D رنج می برند. علاوه بر این، تخم مرغ غنی از آنتی اکسیدان ها و کاروتنوئید است که به افزایش باروری در زنان کمک میکند.ویتامین B12، فولات و چربی امگا 3 در تخم مرغ نیز امکان نقائص هنگام تولد را به حداقل میرساند. کسانی که قصد باردار شدن دارند و میخواهند وزن خودر ا ثابت نگه دارند می توانند با خیال راحت در هفته 6 عدد تخم مرغ بخورند

7. ماهی قزل آلا

ماهی قزل آلا یکی از بهترین غذاها برای تقویت باروری است. این به دلیل محتوای بالای اسیدهای چرب امگا–3، است که می تواند به تنظیم هورمون های تولید مثلی، افزایش جریان خون به اندام های تناسلی، و به حداقل رساندن استرس کمک کندیکی دیگر از مواد مغذی جادویی در ماهی قزل آلا سلنیوم، یک ماده معدنی است که به دلیل خاصیت آنتی اکسیدان ها از اسپرم محافظت کرده همچنین می تواند از شکستگی کروموزوم جلوگیری کرده و از نقائص هنگام تولد و سقط جنین جلوگیری میکندسعی کنید دو تا سه بار در هفته از ماهی قزل آلا استفاده کنید. شما همچنین می توانید ماهی ساردین، ماهی خال مخالی، شاه ماهی، و آنچوی برای افزایش باروری استفاده کنید.

8. لوبیا سیاه

لوبیا سیاه و سفید غنی از فیبر است که به تنظیم سطح قند خون کمک میکند، به سندرم تخمدان پلی کیستیک که باعث کاهش باروری می شوند کمک میکند تا هورمونهای سالمی داشته باشیم به علاوه، لوبیا سیاه و سفید پروتئین های گیاهی هستند. با توجه به مطالعه در مجله آمریکایی زنان و زایمان منتشر شده است، یک رژیم غذایی با پروتئین های گیاهی می تواند به باروری کمک کند. همچنین، لوبیا سیاه و سفید شامل فولات، منگنز، پروتئین، منیزیم و آهن است که برای زنانی که قصد باردار شدن را دارند بسیار ضروری است.

9: برگ های تمشک قرمز

این گیاه جزو معروف ترین درمانی های طبیعی ناباروری است. برگ های تمشک قرمز حاوی میزان زیادی کلسیم است که به تنظیم هورمون ها کمک زیادی می کند. مصرف همزمان آن با شبدر چمنی تأثیر بیشتری دارد. برگ های تمشک قرمز مشکل اختلالات تخمک گذاری را کم می کند. اختلالات تخمک گذاری بعد از چسبندگی لوله های رحم دومین علت ناباروری محسوب می شود. برای تقویت ماهیچه های رحم و لگن و همچنین کاهش دردهای زایمان چای تهیه شده از برگ های تمشک قرمز بسیار موثر است. علاوه بر این مصرف برگ های تمشک قرمز باعث جلوگیری از سقط جنین و کاهش خونریزی زمان زایمان می شود. مصرف برگ های تمشک قرمز در طول دوره ی عادت ماهیانه توصیه می شود.

10:مارچوبه

مقادیر بالای ویتامین C در این ماده غذایی آن را به یک محافظ قوی برای جلوگیری از اکسیداسیون اسپرم ها و نیز محافظت از سلامت غشاء سلول های بیضه تبدیل کرده است. از طرف دیگر ویتامین C در بدن به دلیل کاهش سطح رادیکال های آزاد قادر خواهد بود قدرت تولید و جنبندگی اسپرم های تولیدی را نیز افزایش دهد.

20 مواد غذایی مناسب برای تقویت اسپرم و تخمک گذاری

11: سیر

سیر یکی از بهترین انتخاب های غذایی برای افزایش تولید اسپرم ها و تقویت اسپرم های تولیدی است برای رسیدن به تأثیرات کمکی سیر در این زمینه شروع مصرف با 1 تا 2 حبه سیر در روز می تواند مناسب باشد.

12: کنگرفرنگی یا آرتیشو

یکی از گیاهان موثر در تقویت جنسی کنگر فرنگی است.بدون شک کنگرفرنگی یکی از سبزیجاتی است که بیشترین خواص محرک جنسی را دارد.اگر چه دلیل علمی برای اثبات این خاصیت کنگر وجود ندارد اما این ماده ی غذایی برای تقویت قوای جنسی افراد بسیار موثر است.

13: شیرین بیان

شیرین بیان همچنین به تنظیم قاعدگی در خانم هایی که دچار بی نظمی هستند کمک می کند. شیرین بیان برای خانم هایی که میزان تستوسترون بالا و استروژن پایین دارند و در واقع دچار سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند موثر است. توجه داشته باشید که شیرین بیان نباید در دوره ی بارداری مصرف شود. نام شیرین بیان در میان گیاهانی که برای تقویت تخمک مفید هستند ثبت شده است.

14: هل

یکی دیگر از مواد غذایی موثر در تقویت جنسی هل است.هل، این دانه های خوشبو و معطر تقویت کننده و تسکین دهنده است. هل همانند ادویه هایی مثل کاری، زیره، زردچوبه و گشنیز جریان خون را تحریک و بیشتر می کند و برای همین انرژی جنسی شما را بالا می برد.

15: گیاه پنج انگشت

گیاه پنج انگشت حاوی خواصی است که مانع از اختلالات قاعدگی، رفع دردهای عادت ماهیانه، رفع اختلالات خونریزی، رفع عوارض یائسگی و غیره می شود. ویتاگنوس باعث رفع نارسایی تخمدان ها می شود و به تخمک گذاری کمک می کند. البته باید بدانید که درمان با ویتاگنوس طولانی مدت بوده و نیاز به صبر و حوصله دارد.

16: بادام

یک رژیم غذایی سرشار از ویتامین E نشان داده شده است برای بهبود سلامت اسپرم در مردان لازمست. مطالعات همچنین نشان داده است که کمبود ویتامین E در زنان می تواند یکی از عوامل ناباروری باشد. ویتامین E همچنین یک آنتی اکسیدان است که از DNA در اسپرم و تخمدانها محافظت میکندهمچنین، این ماده مغذی از سقط جنین پیشگیری میکند. برای افزایش ویتامین E، بادام بخورید. سعی کنید بادام بو داده و خشک با یک لیوان شیر بنوشید برای تقویت باروری خوبست.

20 مواد غذایی مناسب برای تقویت اسپرم و تخمک گذاری

10آوکادواین میوه به دلیل محتوای داشتن اسید فولیک بالا، چربی اشباع شده و آنزیم های خوب برای باروری خوب است. اسید فولیک، یک نوع ویتامین B است که ، به افزایش باروری در زنان و مردان کمک کرده و همچنین از نقص لوله عصبی جلوگیری میکندبه علاوه، چربی اشباع شده در آوکادو برای کسانی که در لقاح آزمایشگاهی (IVF) مورد درمان قرار می گیرند خوبست باید یک سالاد به همراه آووکادو و روغن زیتون در رژیم روزانه تان بگنجانید.علاوه بر اینها برای افزایش باروری باید استرس را کاهش داده، خواب مناسب داشته باشید، به مقدار کافی آب بنوشید، ورزش منظم داشته باشید ، مدیریت وزن ، ترک سیگار و اجتناب از الکل باید مورد توجه قرار گیرد

17: گردو

مصرف روزانه 2 عدد گردو در روز می تواند مناسب باشد. از دوره ی باستان این اعتقاد وجود دارد که بادام میل جنسی را افزایش می دهد. در سال 2007، محققان ایتالیایی اعلام کردند عملکرد و قوای جنسی زنانی که از سندرم متابولیک رنج می برند پس از دو سال مصرف بادام، میوه و سبزیجات، آجیل، مغزها و دانه های کامل و روغن زیتون بهبود یافته است

18: زنجبیل

زنجبیل یکی از مواد غذایی مفید در تقویت جنسی است.در طب سنتی چینی زنجبیل را به عنوان ماده ی غذایی «یانگ» توصیه می کنند. یعنی ماده ی غذایی که باعث گرمی می شود. برای همین زنجبیل میل و قوای جنسی را بالا برده و در شرایط مطلوب نگه می دارد. معنای نامی که چینی ها به زنجبیل داده اند به معنی «مردی و چیزی است که دارای نیروی جسمی و جنسی مردانه» است. پس جای تعجب نیست که زنجبیل در بین خوراکی های تقویت کننده ی قوای جنسی قرار بگیرد.

20 مواد غذایی مناسب برای تقویت اسپرم و تخمک گذاری

19: گیاه مریم گلی

یکی دیگر از گیاهان موثر در تقویت جنسی گیاه مریم گلی است.مریم گلی سرشار از هورمون هایی است که قوای جنسی زنانه را تقویت می کند به خاطر این که این هورمون ها عملکردی مثل هورمون استروژن دارند. این گیاه برای زنانی که با سردمزاجی و کاهش میل جنسی مواجه هستند درمان فوق العاده ای محسوب می شود

20: آواکادو

از آنجایی که آووکادو سرشار از ویتامین E، ویتامین B6، و فولیک اسید است، افزایش تحرک و جنبندگی اسپرم با مصرف آووکادو، آن را به ماده غذایی مناسب برای افزایش باروری تبدیل کرده است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (58 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

عشیرکچلانلو | ۴ سال پیش
سلام توضیحاتتون خیلی ممنونم الآن سه شنبه ازدواج کرده ام ولی بخاطر کم تحرکی وکمبوداسپرمم دچارناباروری هستم ازیه ظرف هم همه چیزگرون شده وقدرت مالی نداریم آجیل وگوشت گوسفندبخریم
1
3

hits