دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه شیر سالم را از تقلبی تشخیص دهیم؟

سریع ترین راه تشخیص شیر سالم

چگونه شیر سالم را از تقلبی تشخیص دهیم؟
131
زمان مطالعه: 7 دقیقه
شاید برای همه ی ما پیش آمده باشد که شیری که خریداری کرده ایم ترش یا شور باشد و یا ظاهرا خیلی آبکی باشد،اما راه تشخیص شیر سالم از غیر سالم چگونه است؟در اینبخش از دلگرم آزمایش هایی برای تشخیص شیر سالم از غیر سالم ذکر شده است.

چگونه بفهمیم که شیر فاسد شده است؟

شیر و سایر محصولات لبنی برای سلامت بدن بسیار مفید است اما در برخی کشورهای خارجی تقلب در زمینه تولید شیر صورت می گیرد که می تواند سبب ابتلای افراد به انواع بیماری های گوارشی، مشکلات قلبی عروقی یا واکنش‌های شدید آلرژیک شود به همین دلیل باید قبل از مصرف شیر از سالم بودن آن مطمئن شویم.

کارشناسان حوزه بهداشت هشدار می دهند در تکنیک های شناسایی سلامت شیر به دلیل استفاده از اسید تنها افراد متخصص در محیط آزمایشگاهی به انجام این کار بپردازند زیرا استفاده از وسایل آزمایشگاهی در محیط خانه کار بسیار خطرناکی محسوب می‌شود.کارخانجات تولید شیر انواع افزودنی ها و مواد شیمیایی را به این محصول و سایر محصولات لبنی اضافه می‌کنند که از جمله این مواد افزودنی می‌توان به آب، نشاسته، پارافین، انواع روغن های حیوانی اشاره کرد که با آزمایش هایی ساده و در عین حال دقیق می توان به وجود آنها پی برد.

به دلیل وجود مواد مغذی در شیر و ضروری بودنش برای سلامت بدن، تقریبا برای همه نوشیدن شیر جزئی جدایی ناپذیر از رژیم غذایی شده است. اما نوشیدن شیری که فاسد شده است می تواند به مسمومیت غذایی منجر شود. ممکن است پس از نوشیدن شیر فاسد دچار دل پیچه، حالت تهوع، اسهال و تب شوید. هرچند در مواردی این مسمومیت غذایی ممکن است چنان خفیف باشد که حتی متوجه آن نیز نشوید. برای اطمینان از سالم بودن شیر این مقاله به شما کمک می کند که خراب بودن شیر را تشخیص دهید.

روشهای تشخیص شیر تقلبی از شیر سالم

راه های مناسب برای تشخیص شیر سالم

شیر را بو کنید

شیر تازه ای که فاسد نشده است تنها بوی طبیعی شیر می دهد و نباید هیچگونه بوی اضافی به مشام برسد. شیر هنگام فاسد شدن بوی ناخوشایندی می دهد و در صورت چشیدن ترش مزه خواهد بود.

به ساختار و غلظت شیر توجه کنید

شیر یک مایع رقیق و دارای ساختاری روان است. شیر تازه نباید رنگی غیر معمول داشته باشد و نباید دارای توده های لخته مانند، پنیری وساختاری شبیه به ماست باشد. در چنین شرایطی شیر را بلافاصله به صورت درب بسته به دور بریزید.برای بررسی شاختار شیر، مقداری از آن را درون یک ظرف شیشه ای بریزید.

رنگ شیر را بررسی کنید

شیر همیشه باید به رنگ سفید تمیز و به دور از ناخالصی باشد. اگر رنگ شیر در قوطی غیر شفاف قابل تشخیص نیست، مقداری از آن را در لیوان بریزید و برای بررسی به سمت نور بگیرید. شیر فاسد شده یک درجه تیره تر به نظر می رسد و به زردی می زند.

تارخ مصرف شیر را چک کنید

قوانین سختگیرانه ی سازمان های نظارت بر بهداشت، تولیدکنندگان را ملزم می کند که تاریخ مصرف را در بهترین حالت ممکن بر روی بسته بندی درج کنند. تاریخ مصرف را جدی بگیرید و با هرچه نزدیکتر شدن به این تاریخ، شیر را از نظر سلامت و فاسد نبودن بیشتر بررسی کنید.

مطمئن شوید که شیر برای مدت طولانی در دمای اتاق نگهداری نشده باشد

با توجه به نحوه ی بسته بندی، شرایط نگه داری شیر متفاوت خواهد بود. شیر با برچسب UHT را می توان در خارج از یخچال به دور از نور خورشید و حرارت مستقیم نگه داری کرد. اما دیگر انواع شیر (همچنین شیرهایی با برچسب UHT پس از باز شدن درب بسته بندی) می بایست هرچه سریعتر در یخچال و در دمای 0 تا 4 درجه نگه داری شوند.پس از باز شدن درب، شیر می بایست حداکثردر طی 3 روز مصرف شود حتی اگر تاریخ مصرف درج شده روی بسته بندی زمان بیشتری را نشان دهد.

تست حرارت

مقداری از شیر را در یک لیوان برای 60 ثانیه درون مایکروویو قرار دهید. در صورت مشاهده ی توده لخته، تکه های پنیری شکل و چسبنده شدن، شیر فاسد شده است و نباید مصرف شود.مقداری شیر را بر روی شعله ی مستقیم حرارت دهید و با ایجاد حباب های کوچک از روی حرارت خارج کنید. در صورت مشاهده ی توده لخته، تکه های پنیری شکل و چسبنده شدن، شیر فاسد شده است و نباید مصرف شود.توجه داشته باشید لایه ی چربی سطحی که در اثر حرارت بر روی شیر شکل می گیرد به معنای فاسد شدن شیر نیست.

تست وجود آب در شیر

یک قطره شیر را روی یک سطح صیقلی و شفاف که حالت مورب و اریب دارد بریزید. حرکت قطره شیر را بررسی کنید، شیر واقعی از خود ردی به جای نمی گذارد اما شیر تقلبی که به آن آب اضافه شده است یک خط سفید کمرنگ از خود باقی می گذارد.

روشهای تشخیص شیر تقلبی از شیر سالم

وجود نشاسته در شیر

یک قطره محلول ید (که برای ضد عفونی کردن نیز به کار می رود و پای ثابت جعبه کمک های اولیه است) به مقداری شیر اضافه کنید. چنانچه پس از اضافه کردن رنگ شیر آبی شد نشان دهنده وجود نشاسته در آن است.

ماده روغنی به نام Vanaspati

این ماده شبیه به روغن پالم است و برای تشخیص آن در شیر تنها کافی است در محیط آزمایشگاهی و با رعایت تمامی موارد احتیاطی حدود ۳ میلی لیتر شیر را در لوله آزمایش ریخته و به همان میزان اسید هیدروکلریک به آن اضافه کنید. اگر پس از ۵ دقیقه رنگ محلول قرمز شد نشان دهنده وجود Vanaspati در شیر است.

مواد شوینده و انواع پاک‌کننده ها در شیر

برای تشخیص مواد شوینده در شیر حدود ۵ میلی لیتر آب را به همان میزان شیر اضافه کنید و برای مدت ۵ دقیقه آن را هم بزنید. اگر روی شیر کف ایجاد شود، این بدان معنا است که شیر حاوی مواد شوینده است.

چگونه شیر سالم را از تقلبی تشخیص دهیم؟

همچنین بخوایند:

فواید بی نظیر (شیر شتر)

خواص بی نظیر شیر و دارچین در درمان چاقی

خواص بی نظیر شیر نارگیل

فرمالین در شیر

برای شناسایی این ماده نیز حدود ۱۰ میلی لیتر شیر را در لوله آزمایش ریخته و به آن اسید سولفوریک غلیظ در محیط ایمن آزمایشگاه و با رعایت کلیه موارد ایمنی اضافه کنید.دقت کنید در این حالت نباید لوله آزمایش تکان بخورد، چنانچه در محل تقاطع شیر و اسید سولفوریک رنگ محلول بنفش شد نشان دهنده وجود فرمالین در شیر است.

از طریق روشهایی نسبتاً مشابه می توان وجود تقلب و مواد افزودنی غیرمجاز را در پنیر، کره و کشک نیز شناسایی کرد.کارشناسان توصیه می کنند برای جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری ها از جمله تب مالت یا سایر مشکلات گوارشی افراد حتما از شیرهای سالم و استاندارد استفاده کنند یا حداقل شیر را بجوشانند هرچند که جوشاندن شیر تمامی میکروب های آن را از بین نمی برد.

نکته ها: در روش UHT تمام باکتریهای موجود در شیر با قرار گرفتن در حرارت 140 درجه سیلسیوس برای 2 ثانیه از بین می روند و با بسته بندی مناسب در صورت دربسته ماندن، شیر می تواند برای چندین ماه خارج از یخچال سالم بماند. نکته ی منفی اما این است که در این فرایند باکتری های سودمند شیر نیز از بین میروند و از ارزش غذایی شیر کاسته می شود.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (131 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۴ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

ساعدی | ۲ سال پیش
ممنون از نکات کاربردیتون
1
1
ههدی | ۳ سال پیش
مگه آزمایشگاه کاش میشد راحت تر توضیح بدید
0
6
مرضیه | ۴ سال پیش
مطلب بسیار مفیدی بود ممنونم.
0
7
سمیه | ۴ سال پیش
آیا شیر ترش شده اسیدی تر از شیر سالم است؟
4
10

hits