دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین و لذیذترین گوشت در دنیا
5
زمان مطالعه: 6 دقیقه
بهترین و لذیذترین گوشت در دنیا:چه گوشتی برای خوردن بهتر است؟با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با بهترین گوشت ها آشنا شوید.

چه گوشتی برای خوردن بهتر است؟

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با بهترین گوشت ها آشنا شوید.

چه گوشتی برای خوردن بهتر است؟

بهترین گوشت برای قلب

مصرف گوشت مخصوصا گوشت قرمز اگرچه دارای ضررهای برای سلامت است اما مصرف مقداری از آن برای یک تغذیه مناسب ضروری است.بهترین گوشت برای قلب دارای ویژگی هایی است که برای سلامت قلب اصلی ترین ها هستند. ویژگی هایی همچون کلسترول و اسید اوریک پایین و..بسیار خوب است که به سلامت تک تک اعضای بدن به خصوص اعضایی همچون قلب توجه بیشتری بکنیم چرا که سلامت این بخش های اصلی تضمینی برای سلامت بخش های دیگر بدن است.گوشت یکی از مواد غذایی جدانشدنی از برنامه غذایی ما است.

چرا که به دلیل طعم و مزه ی لذیذ آن نمی توان از خوردن آن چشم پوشی کرد اما همه چیز قانون و قاعده دارد.سازمان سلامت قلب آمریکا بهترین گوشت ها برای قلب را گوشت پرندگان البته بدون پوست و چربی و گوشت ماهی معرفی کرد. کلسترول پایین این نوع گوشت ها به قلب آسیبی نمی رساند. همچنین اسید اوریک کمتری نسبت به گوشت های دیگر دارد.

منابع امگا 3 و فواید آن ها برای بدن

یک منبع غنی امگا3 یعنی همان ماهی سالمون که بارها در مورد آن گفته ایم. گوشت ماهی سالمون سرشار از کاروتنوید استکسانتین است که یک آنتی اکسیدان فوق العاده قوی محسوب می شود.
گوشت پرندگان همچون گوشت بوقلمون، کبوتر، مرغ، بلدرچین به دلیل دارا بودن کلسترول و چربی کمتر برای قلب انسان مفید است. باید بدانید که تفاوت زیادی میان گوشت پرندگان وجود ندارد چربی کمتر این نوع گوشت ها سبب سلامت قلب انسان می شود.

دکتر نسرین امیدوار با اشاره به اینکه انواع گوشت ها همچون گوشت گاو، گوسفند، مرغ و ماهی بطور کلی گروه گوشت ها را در هرم غذایی انسان ها تشکیل می دهند، بیان کرد: گوشت ها در جمع منابع بسیار مهمی از نظر پروتئین، آهن، ویتامین B12 و بسیاری از املاح و ویتامین های دیگر هستند. از لحاظ ارزش غذایی تنها مقدار آهن و پروتئین موجود در انواع گوشت ها با هم متفاوت است اما همگی از لحاظ داشتن اسید آمینه های ضروری که بطور روزانه باید مصرف شود، یکی هستند.

وی ادامه داد: گوشت ها از نظر میزان چربی های موجود در ترکیبشان با هم متفاوتند همچنین در برخی از آنها مقدار آهن یا املاح ممکن است، تفاوت داشته باشد؛ بطور مثال گوشت شتر مرغ که در میان همه گوشت ها بالاترین مقدار آهن را داراست. ماهی هایی که بویژه از آب های عمیق و آب های سرد عمیق صید می شوند همچون ماهی آزاد و ماهی سالمون، در مقایسه با سایر انواع گوشت ها، از نظر اسیدهای چرب مفید مانند اسیدهای چرب امگا3 که همه افراد روزانه باید آن را مصرف نمایند و برای پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن ضرورت دارد، غنی تر هستند.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه همه گوشت ها بطور کلی در رده مواد پروتئینی مهم دسته بندی می شوند، گفت: اگر به الگوهای غذایی سالمتر دنیا همچون الگوی غذایی مدیترانه ای نگاهی بیاندازیم، در می یابیم کسانی که از این شیوه پیروی می کنند، کمتر به سرطان ها و بیماری های قلبی و عروقی مبتلا می شوند. بر طبق این الگو، مصرف گوشت ماهی دو وعده در هفته بهترین حالت است؛ همچنین اگر گوشت مرغ هفته ای یکبار و گوشت قرمز حتی دو هفته یکبار مصرف شود، برای بزرگسالان کافی خواهد بود. باید توجه داشت این میزان در کودکان کمی متفاوت خواهد بود، چرا که آنها در سنین رشد هستند و تنوع دریافت منابع پروتئینی برایشان مهم است لذا مقدار و تنوع بیشتر گروه گوشت ها باید در برنامه غذاییشان گنجانده شود.

بهترین گوشت برای قلب

وی درخصوص انتخاب بهترین گوشت برای مصرف، تصریح کرد: همانطور که گفته شد بهترین انتخاب از میان گوشت ها، گوشت ماهی می تواند باشد. از آنجا که گوشت قرمز بطور معمول چربی و کلسترول بالایی دارد به ویژه گوشت گوسفندی که دارای چربی بیشتری نسبت به گوشت گاو است همچنین با توجه به زندگی های شهرنشینی و کم تحرکی انسان ها، توصیه می شود که افراد از گوشت قرمز کمتر استفاده کرده و به جای آن از گوشت های سفید به خصوص گوشت ماهی، هفته ای یک تا دوبار در وعده های غذایی خود بهره بگیرند.

دکتر امیدوار خاطرنشان کرد: خانواده گروه گوشت ها را علاوه بر خود گوشت، تخم مرغ و انواع حبوبات تشکیل می دهد لذا نیازی نیست که در هر وعده غذایی گوشت مصرف کنیم. خوشبختانه در آشپزی سنتی کشورمان از انواع حبوبات از جمله عدس، ماش، لپه و لوبیا بهره گرفته می شود. گفتنی است از همه این موارد که منابع مختلف پروتئینی به شمار می روند، در مجموع با هم چیزی حدود 90گرم را در طول روز احتیاج داریم بنابراین باید در استفاده از آنها تناسب برقرار کنیم. در واقع یک انسان بالغ روزانه دو تا سه واحد گروه گوشت لازم دارد که هر واحد آن حدود 45 گرم گوشت است.

وی با اشاره به اینکه گوشت ماکیان همچون مرغ، بوقلمون و اردک، شامل دو نوع گوشت سفید و قرمز می شود، افزود: بطور مثال گوشت قسمت سینه مرغ، گوشت سفید و گوشت ران آن قرمز به شمار می رود که از چربی بیشتری برخوردار است. بنابراین به افرادی که از رژیم کم کالری تغذیه می کنند، توصیه می شود علاوه بر اینکه، باید گوشت قرمز کمتری مصرف کنند از گوشت سفید مرغ در واقع همان سینه مرغ بیشتر استفاده نمایند. گوشت بوقلمون نیز بطور کلی یکی از بهترین انواع گوشت ها محسوب می شود، البته مقدار گوشت قرمز در آن نسبت به مرغ بیشتر است و چربی بیشتری دارد اما در مقایسه با گوشت قرمز چربی آن کمتر است.

این دکترای تخصصی علوم تغذیه در پایان یادآور شد: توجه داشته باشید، گوشت دام هایی که در طبیعت چریده و بزرگ شده اند، در مقایسه با حیواناتی که در قفس یا دامداری ها پرورش یافته و داروهای دامی و آنتی بیوتیک به آنها تزریق شده است، به علت تحرک بیشتر و استرس کمتر، از کیفیت بالاتری برخوردار است.

*******************************************************

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.2 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits