دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص لوبیا چشم بلبلی(گرم است یا سرد؟)
26
زمان مطالعه: 4 دقیقه
خواص لوبیا چشم بلبلی(گرم است یا سرد؟):آشنایی با خواص لوبیا چشم بلبلی/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با خواص و فواید بی نظیر لوبیا چشم بلبلی اشنا شوید.

آشنایی با خواص لوبیا چشم بلبلی

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با خواص و فواید بی نظیر لوبیا چشم بلبلی اشنا شوید.

لوبیای چشم‌بلبلی

مقدمه ای در مورد لوبیا چشم بلبلی

لوبیای چشم‌بُلبُلی یکی از بنشن‌ها است. این گیاه از تیرهٔ پروانه‌داران (Fabaceae)، راستهٔ نخود (Fabales) است.به فارسی «لوبیا چشم بلبلی» و نوعی از ان را لوبیای گل گویند. در کتب طب سنتی با نام «لوبیای بلدی» و به هندی «لوبا» گفته می‌شود. به فرانسوی Dolic a oeil noer یا Oolique a oeil noir و به انگلیسی Catjang, Cow pwas , Black eye pea گفته می‌شود.گیاهی است از خانواده بقولات و تا حال ۲۰ گونه مختلف از ان شناسایی شده است.

گونه معروف و معمول آن که برای مصرف میوه و ثمر ان به طور سبز یا خشک کاشته می‌شد. دارای نام علمی Hassk vigna sinensis (L) savi. Ex می‌باشد.سابقاً این گیاه را گیاه شناسان در جنس Dolichos طبقه‌بندی می‌نمودند ولی فعلاً معمول استکه ان را در جنس Vigna می‌گذارند. در تعدادی از مدارک V.catjang را به عنان نام اصلی ذکر می‌کنند و در عده‌ای نیز V. cylindrica و بقیه به عنوان نام‌های مترادف می آوردند.

لوبیا چشم بلبلی

مشخصات لوبیا چشم بلبلی

لوبیای چشم بلبلی از نظر خانواده گیاهی نزدیک به لوبیا است. گیاهی است یکساله مختص مناطق گرمسیر. ساقه ان قایم و افراشته، برگهای ان مرکب به طول حدود ۱۵ سانتی‌متر، برگچه‌ها ی ان ناز ک، بیضی، نوک تیز و دارای بریدگی است.

گلهای ان زرد یا زرد مایل به قرمز کنار برگها ظاهر می‌شد. میوه ان نیام مانند لوبیا و غلاف ان دراز که طول ان در بعضی ارقام مثلاً در دولیک اسپرژ تا ۹۰ سانتی‌متر می‌رسد که در ان ۴۰–۱۰ دانه قرار دارد. این گیاه در مناطق گرم آسیا و آمریکا و جنوب اروپا و جنوب ایران و در هندوستان می‌روید. در ایران در بلوچستان می‌روید و در سایر مناطق گرم ایران پرورش داده می‌شود. بسیار مقاوم به خشکی است.

موقع کشت ا چون باید هوا گرم شده باشد تا بروید دیرتر از سایر ارقام لوبیا می‌باشد و برداشت ان نیز مدتی پس از سایر ارقام لوبیاهای معمولی است. نام گونه‌ای که در بلوچستان ایران می‌روید V.catjang Endi, (Hook) ذکر می‌شود. ارقام مهم دولیک که برای دانه یا گل کاشته می‌شود به طور مختصر عبارتند از:

۱) لوبیای چشم بلبلی یا دولیک چشم سیاه که به فرانسوی Dolic a oeil noir یا Mougette یا Bannette و به انگلیسی Cowpea ویا Black eye pea گویند نام علمی این گونه همان است که در این بخش آمده به علاوه در کتب باغبانی نام این رقم را Dollichos unguiculatus و یا Vigna unguiculata نیز می‌نویسند.

۲) دولیک مارچوبه‌ای که به فرانسوی Dolic asperge و به انگلیسی Yard ling bean گویند. این رقم رابا ام Dolichos sesquipedalis در کتب باغبانی می‌نامند. این رقم مخصوص هندوستان و آمریکای حاره است.

۳) دولیک ارغوانی یا لوبیای گل که به فرانسوی Lablab و H yacinth - bean گفته می‌شود. این زقم معمولاً برای گل زیبای ان نیز کاشته می‌شود و خواص دارویی نیز دارد.

لوبیا چشم بلبلی

خواص لوبیا چشم بلبلی

لوبیا چشم بلبلی ارزش غذایی بالایی دارد و منبع عالی کلسیم، ویتامین A و فولات است.

به نوشته سایت «ehow» لوبیا چشم بلبلی کم چرب و بدون کلسترول و حاوی سدیم است.

*فیبر غنی موجود در آن، به کاهش وزن کمک می‌کند.

*فیبر به سیستم گوارشی نظم می‌بخشد و مانع یبوست و جذب کلسترول می‌شود. از این رو احتمال خطر بروز بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

*پتاسیم موجود در آن، برای سلامت عضله و استخوان مفید است.

*منبع عالی پروتئین است و افراد گیاه‌خوار می‌توانند آن را جایگزین گوشت کنند. پروتئین برای حفظ سلامت عضله، پوست، مو و ناخن بسیار مفید است.

*پروتئین باعث رشد سلول‌ها می‌شود و در بدن انرژی تولید می‌کند.

*روی موجود در این نوع لوبیا، برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن تولید پروتئین، درمان زخم و تکثیر سلول‌ها لازم است.

*از آن جا که منبع عالی آهن است، مصرف آن به افراد مبتلا به کم خونی توصیه می‌شود.

*مانع بروز پوکی‌استخوان و برخی انواع سرطان می‌شود.

*فیبر قابل حل در آن برای بیماران دیابتی مفید است زیرا با کاهش دادن میزان جذب کربوهیدرات، میزان قند خون را حفظ می‌کند.

*ویتامین C آن در جذب آهن گیاهی به بدن کمک می‌کند.

*******************************************************************

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (26 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits