دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معجزه و خواص بی نظیر جوانه آفتابگردان
8
زمان مطالعه: 8 دقیقه
معجزه خواص بی نظیر جوانه :خواص جوانه آفتابگردان/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با خواص جوانه آفتاب گردان بیشتر اشنا شوید.

خواص جوانه آفتابگردان

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با خواص جوانه آفتاب گردان بیشتر اشنا شوید.

تاریخچه گل آفتابگردان

گل آفتابگردان وحشی نخستین بار در آمریکای شمالی دیده شد و مدارک نشان می‌دهند که تاریخچه این گیاه به سه هزار سال قبل از میلاد می‌رسد. هندی‌ها از تخم آفتابگردان در تهیه برخی کیک‌ها و نان‌ها استفاده می‌کردند. از روغن آفتابگردان برای تقویت پوست و مو نیز استفاده می‌شد. گل آفتابگردان برای رنگ کردن برخی پارچه‌ها به کار می‌رفت و بخشی از آن نیز در پزشکی به مصرف می‌رسید. دانه‌های آفتابگردان سرشار از چربی هستند، اما از نوع چربی‌های سالم؛ پس می‌توانند خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهند.

به طور کلی به کاهش کلسترول کمک می‌کند، با آنکه تخم آفتابگردان چربی بالایی دارد، اما اگر به طور متناوب مصرف شود نه تنها باعث افزایش وزن نمی‌شود، بلکه به روند کاهش وزن نیز سرعت می‌بخشد. افرادی که در رژیم غذایی کاهش وزن به سر می‌برند، باز هم برای انجام برخی فعالیت‌های روزمره و عملیات‌های سلولی، نیاز به مقداری چربی دارند. متخصصان تغذیه می‌گویند، باید روزانه ۲۵-۳۰ درصد از کالری دریافتی بدن از طریق چربی‌ها تأمین شود. به هر حال مصرف بی‌رویه هر ماده غذایی باعث برهم خوردن تعادل رژیم غذایی می‌شود. تخم آفتابگردان نیز اگر زیاد مصرف شود، منجر به چاقی فرد خواهد شد.

خوردن روزانه یک‌دوم فنجان جوانه گل آفتابگردان، چهار بار در هفته، می‌تواند به سلامت بیشتر شما کمک کند. جوانه گل آفتابگردان ایجاد حساسیت نمی‌کند و این برای کسانی که به تخم آن حساس هستند، بسیار خوب است. حتی افرادی که نسبت به برخی حبوبات، گندم و سایر مواد حاوی پروتئین گلوتن نیز حساسیت دارند، می‌توانند جوانه گل آفتابگردان را مصرف کنند. آمینواسید موجود در جوانه گل آفتابگردان باعث افزایش انعطاف‌پذیری رگ‌های خونی و در نتیجه کاهش فشار خون می‌شود. منیزیم موجود در آن برای سلامت قلب مفید است.

مس و روی آن نیز به تولید کلاژن و بهبود سریع‌تر زخم‌ها کمک می‌کند. جوانه گل آفتابگردان سرشار از ویتامین E است که برای سیستم عصبی و مفاصل مفید است و ویتامین D و A نیز باعث کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها می‌شوند. ۲۵ درصد از وزن جوانه آفتابگردان را آمینواسیدها تشکیل می‌دهند و اگر هر روز از آن استفاده کنید، سوخت مورد نیاز بدن خود را تأمین خواهید کرد و باعث تقویت استخوان‌های‌تان می‌شوید. جوانه گل آفتابگردان طعم بسیار دلچسبی دارد، به راحتی خورده می‌شود و سموم را از بدن دفع می‌کند.

اگر خودتان در منزل اقدام به کاشت جوانه گل آفتابگردان کنید، با یک تیر چند هدف زده‌اید: اولاً در هزینه‌ها مقداری صرفه‌جویی می‌شود، دوماً همیشه مقداری جوانه در منزل در دسترس دارید و نیازی به خروج از خانه برای تهیه آن ندارید و از همه مهم‌تر اینکه از اثرات روحی- روانی تماشای یک موجود زنده سبز در فضای خانه وقتی که رشد می‌کند، قد می‌کشد و سبز می‌شود، بهره‌مند می‌شوید. وقتی خودتان دانه‌ای را در گلدان می‌‌کارید و به آن توجه ویژه می‌کنید تا به ثمر بنشیند، بی‌شک از نظر روحی بسیار انرژی می‌گیرید و بخشی از استرس‌های روزمره‌تان از بین می‌رود.

معجزه خواص بی نظیر جوانه آفتاب گردان

آیا تا به حال راجع به خواص فراوان جوانه گل آفتابگردان شنیده‌اید؟

آیا می‌دانید كه جوانه این گل سرشار از آنتی‌اكسیدان ها و پروتئین است؟


یكی از بهترین راه‌ها برای لذت بردن از خوردن یك ماده بسیار مغذی و مفید، مصرف جوانه‌های گل آفتابگردان می‌باشد. این ماده 25 درصد از نیاز روزانه به پروتئین را كاملاً تامین می‌ كند.همچنین حاوی ویتامین D (كاهش‌دهنده استرس) و روی (تنظیم‌كننده هورمون‌های بدن) می‌باشد. طعم شیرین و بافت دلچسب جوانه آفتابگردان شما را تشویق می‌‌كند آن را به همه سالادهای‌تان بیفزایید.

چرا باید جوانه گل آفتابگردان بخوریم؟

جوانه گل آفتابگردان باعث افزایش باروری می‌شود. هم دانه آفتابگردان و هم جوانه آن، حاوی مقادیر زیادی روی هستند. روی یکی از مهم‌ترین املاح و رشد و افزایش اسپرم است و قدرت باروری را در مردها افزایش می‌دهد.این جوانه سرشار از ویتامین‌های B وبه ویژه فولیت‌ها است. فولیت(یا فولیک اسید) نوعی ویتامین B بسیار ضروری برای زنان باردار است و مصرف آن باعث رشد دستگاه عصبی جنین درون شکم مادر می‌شود. ترکیب ویتامین‌های B با هم جریان خون مادر را بهبود می‌بخشد و استرس‌ها و نگرانی‌ها را کاهش می‌دهد.جوانه آفتابگردان سرشار از آنتی‌اکسیدن است. هم دانه و هم جوانه گل آفتابگردان، حاوی مقدار زیادی ویتامین E هستند. ویتامین E و ویتامین C در کنار سلنیوم، باعث کاهش فشار خون، افزایش خاصیت کشسانی مفاصل و جلوگیری از بیماری‌های قلبی می‌شوند.

جوانه این گل حاوی نوعی ماده طبیعی خلط‌آور برای کسانی است که دچار گرفتگی سینه شده‌اند. بسیاری از پزشکان بر این باورند که جوانه گل آفتابگردان توانایی پاکسازی ریه‌ها را دارد. مواد طبیعی خلط ‌آور موجود در آن از عفونت‌های خفیف دستگاه تنفسی جلوگیری می‌کند و حتی قادر به درمان آنهاست.جوانه گل آفتابگردان یکی از مهم‌ترین منابع پروتئین به شمار می‌رود. پروتئین موجود در این جوانه توانایی ترمیم بافت‌های عضله‌ای را دارد و برای رشد استخوان‌ها، جلوگیری از پوکی استخوان و تقویت آنها ضروری است.

 آفتابگردان

چرا باید جوانه گل آفتابگردان را بخوریم ؟

جوانه گل آفتابگردان باعث افزایش باروری می شود: هم دانه آفتابگردان و هم جوانه آن ، حاوی مقادیر زیادی رویهستند. روی یکی از مهمترین املاح و رشد و افزایش اسپرم است و قدرت باروری را در مردها افزایش می دهد.

جوانه گل آفتابگردان سرشار از ویتامین های B و مخصوصأ فولیت ها می باشد :فولیت (یا فولیک اسید) نوعی ویتامین B بسیار ضروری برای خانم های باردار است و مصرف آن باعث رشد دستگاه عصبی جنین درون شکم مادر می شود. ترکیب ویتامین های B با هم جریان خون مادر را بهبود می بخشد. استرس ها و نگرانی ها را کاهش می دهد.

جوانه آفتابگردان سرشار از آنتی اکسیدان است: هم دانه و هم جوانه گل آفتابگردان ، حاوی مقدار زیادی ویتامین Eهستند. ویتامین E و ویتامین C در کنار سلنیوم ، باعث کاهش فشار خون ، افزایش خاصیت کشسانی مفاصل و جلوگیری از بیماری های قلبی می شود. جوانه گل آفتاب گردان نوعی ماده طبیعی خلط آور برای کسانی است که دچار گرفتگی سینه شده اند : بسیاری از پزشکان بر این باورند که جوانه گل آفتابگردان توانایی پاک سازی ریه ها را دارد. مواد طبیعی خلط آور موجود در آن از عفونتهای خفیف دستگاه تنفسی جلوگیری کرده و حتی قادر به درمان آنها نیز می باشد.

جوانه گل آفتابگردان یکی از مهمترین منابع پروتئین به شمار می رود: پروتئین توانایی ترمیم بافت های عضله ای را دارد و برای رشد استخوان ها ، جلوگیری از پوکی استخوان و تغییرات آنها ضروری است.

دیگر خواص جوانه گل آفتاب گردان

جوانه گل آفتابگردان یک نوع ماده مغذی است که برای گوارش و جذب غذا نیز مفید است، حاوی مقدار زیادی ویتامین های Bو اسید های چرب اصلی می باشد و غدد آدرنال برای فعالیت به آنها نیاز دارند. علاوه بر آن ، پاک سازی بافت های بدن برایکاهش استرس مسأله بسیار مهمی است. وقتی که سلول های بدن پراز مواد مسموم باشند، عملکرد درستی نخواهندداشت و در برابر استرس ها نمی توانند واکنش مناسب داشته باشند.برای بهره مند شدن از خواص بیشمار این ماده مغذی بهتر است از ترکیب آن با چند نوع ماده غذایی مناسب، معجونمناسبی تهیه و میل کنید:

دو فنجان ۵۰۰ میلی لیتری آب تصفیه شده را با یک فنجان ۲۵۰ میلی لیتری آب سیب ، یک فنجان ۲۵۰ میلی لیتری آناناسخرد شده، یک فنجان ۱۲۵ میلی لیتری جوانه گل آفتابگردان به همراه دو قاشق غذا خوری دانه گل آفتابگردان و یک قاشق غذاخوری آبلیمو به خوبی مخلوط کنید. معجون حاصل حدود چهار فنجان خواهد شد.جوانه گل آفتابگردان را می توانید خودتان به راحتی در منزل پرورش دهید. به این صورت که یک فنجان بذر گل آفتابگردان را بهمدت یک شب در یک ظرف دهانه گشاد سفالی خیس کنید.

روی بذرها را مقداری خاک ریخته و خاک را با آب خیس کنید( آب زیادی روی خاک بریزید) سپس بذرها را از داخل خاک به سطح آن بیاورید و پخش کنید. مقداری دستمال کاغذی رامرطوب کرده و روی بذرها قرار دهید. این کار باعث مرطوب ماندن و تاریک شدن محیط می شود و بذرها راحت تر رشد کردهو جوانه می زنند. حدود دو روز بعد ، می توانید دستمال کاغذی را برداشته و آنها را در معرض نور خورشید قرار دهید. بذرها راهمیشه مرطوب نگاه دارید، اما بیش از اندازه لازم به آنها آب ندهید. در عرض یک هفته جوانه ها آماده خواهند شد و شمامی توانید محصولتان را درو کنید. اگر دمای محیط خانه کمی سرد باشد، جوانه ها کمی دیرتر سبز می شوند. وجود نورخورشید نیز برای سبز شدن برگ ها لازم است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (8 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits