دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خاصیت استفاده از کره و مربا برای صبحانه
11
زمان مطالعه: 17 دقیقه
خاصیت استفاده از کره و مربا برای صبحانه:خواص خوردن کره و مربا برای صبحانه چیست؟با دلگرم همراه باشید تا با فواید و مضرات مصرف کره و مربا در صبح بیشتر بدانید.

خواص خوردن کره و مربا برای صبحانه چیست؟

چرا به کارمندان توصیه میشود برای صبحانه کره و مربا نخورند؟

با دلگرم همراه باشید تا با فواید و مضرات مصرف کره و مربا در صبح بیشتر بدانید.

خواص کره و مربا در صبح

چرا باید مربا و عسل را با کره خورد؟!

چرا باید مربا و عسل را با کره خورد؟!

در طب سنتی ایران تدابیر مختلفی برای حفظ سلامت و تندرستی جسم و روح وجود دارد که یکی از آنها داشتن رژیم غذایی مناسب و سالم است؛ رژیمی که علاوه بر آنکه با مزاج و طبع فرد منطبق باشد تا حد زیادی با مزاج فصل نیز هماهنگی داشته باشد. یکی از مهمترین ویژگی های این تدابیر مصرف خوراکی ها و مواد غذایی به همراه مصلح آنهاست.

(مقصود از مصلح مواد غذایی خوراکی، ادویه یا چاشنی ای است که مصرف توامان آن با مواد غذایی به ایجاد تعادل و توازن در بدن انسان کمک می کند). دکتر سعید صانعی، درمانگر و مشاور گیاه درمانی علاوه بر انکه شما را با مصلح رایج ترین خوراکی ها و مواد غذایی آشنا می کند به شما می گوید چرا باید این مواد غذایی را با هم و در کنار هم در یک وعده غذایی میل کنید.

خواص کره و مربا در صبح

خواص و فواید خوردن کره

یکی از بهترین مواد غذایی برای صبحانه ، کره است. این ماده غذایی در بین مردم طرفداران بیشماری دارد.

آیا هربار که وسوسه شده اید تا کمی کره بخورید به مزایای آن برای سلامتی تان هم فکر کرده اید؟

بر خلاف باور رایج، کره فواید زیادی دارد! اگر شما هم فکر می کنید که کره تنها یک عامل چاقی است و تنها در خوراکی های بدون ارزش غذایی از آن استفاده می شود، دوباره فکر کنید. البته کره چاق کننده هست، اما برای بدن شما مفید است.

ترکیب کره با مربا، عسل و برای بعضی سلیقه ها با پنیر، خیلی از افراد را برای گذاشتن این ماده غذایی سر میز صبحانه وسوسه می کند اما بد نیست بدانید انتخاب کره مناسب کار ساده ای نیست و حساسیت های خاص خود را دارد.

کره جزو آن دسته از خوراکی هاست که برای انتخاب آن، باید مضرات و فواید آن را در دو کفه ترازو بگذارید و بسنجید تا تصمیم بگیرید که بالاخره خوردن این ماده لذیذ برای شما مفیداست یا مضر؟ اصلا می دانید چند نوع کره وجود دارد و کدام نوع آن فواید بیشتری دارد؟ ما در این گزارش به سوالات شما درباره انواع کره پاسخ داده ایم.

خواص کره و مربا در صبح

چرا توصیه می شود کارمندان برای صبحانه کره مربا نخورند؟

زیرا در روزهای گرم میزان خستگی بدن افزایش می یابد و مصرف مربا به علت داشتن شکر فراوان این خستگی را افزایش می دهد.

خواص کره و مربا در صبح

خواص خوردن انواع کره

کره گیاهی یا لبنی؟

کره ای که از روغن گیاهی تهیه می شود، مارگارین می گویند. مارگارین خواص ظاهری و فیزیکی مشابه با کره لبنی دارد ولی پایه اصلی آن شیر نیست. این محصول اغلب از انواع روغن های نباتی چون ذرت، آفتابگردان، سویا و کتان به همراه برخی افزودنی ها تهیه می شود. این کره فاقد ویتامین های موجود در پنیر بوده و از لحاظ املاحی چون آهن، روی و مس فقیر است.

البته این کره خواص تغذیه ای روغن های گیاهی را داراست ولی به دلیل فرآیندهای حرارتی تا حدود زیادی از ریزمغذی هایش کاسته می شود. به همین دلیل برای آن که این محصول را از نظر تغذیه ای مشابه کره لبنی کنند با افزودن ویتامین هایی چون A و D آن را غنی و با افزودن طعم دهنده و مواد رنگی، طعم و مزه مخصوص کره را در آن ایجاد می کنند.

می تواند مضر باشد اگر...

کره به دلیل طعم لذیذی که دارد، در بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می گیرد و کمتر کسی پیدا می شود که رابطه خوبی با کره نداشته باشد. با این وجود، نباید فرموش کرد که مصرف بیش از حد این ماده برای سلامتی انسان مضر است.

اسیدهای چرب اشباع موجود در کره، کلسترول بد خون را بالا می برد و کلسترول اضافی با رسوب در عروق بدن باعث تنگی شریان ها شده و خونرسانی به اعضای بدن را مختل می کند. همین دلایل باعث شد که چند وقتی مارگارین حسابی برای خودش طرفدار دست و پا کند و تولیدکننده های مارگارین، آن را به عنوان جایگزین تبلیغ کنند.

مارگارین برعکس آنچه تصور می شود، کم کالری یا فاقد انرژی نیست. مارگارین معمولی مانند کره لبنی حاوی 80 درصد چربی بوده و از نظر تولید میزان انرژی هیچ تفاوتی با کره ندارد. تنها تفاوت این دو محصول در نوع چربی گیاهی و حیوانی آنهاست.

هر دو نوع چربی در هر گرم حاوی 9 کالری انرژی هستند. کره حیوانی از شیر تازه گاو تهیه می شود و 82 درصد چربی، 16 درصد آب و 2 درصد املاح شیر در آن موجود است، بنابراین اگر به کلسترول بالا مبتلا هستید این کره را فراموش کنید.

خواص کره و مربا در صبح

مواد غذایی مناسب برای خوردن صبحانه

زیره و میخک؛ ضد سردی برنج

معروف است که ما ایرانی ها به دلیل انکه در بیشتر وعده های هفتگی مان از برنج استفاده می کنیم در غالب موارد طبعی سرد داریم. برنج از جمله مواد غذایی است که طبعی سرد دارد به همین دلیل است که بسیاری از خانواده های قدیمی به ویژه در مناطق جنوب ایران و عشایر عرب زبان هنگام تهیه برنج از زیره، گل میخک، فلفل هندی یا هر سه این ادویه ها استفاده می کنند.

مصرف این ادویه ها هم طعم و عطر خوبی به برنج می دهد و هم سردی آن را خنثی می کند. اضافه کردن این ادویه ها به برنج افرادی که مزاج سرد و تر دارند توصیه می شود، چرا که ما در بیشتر وعده های غذایی مان علاوه بر برنج از سالاد، ماست، گوشت مرغ و گاه استفاده می کنیم که همگی آنها طبعی سرد دارند و کمتر به این موضوع توجه داریم که باید مصلح هر یک از این خوراکی ها را در کنارش مصرف کنیم.

اگر این موضوع را مدیریت نکنیم با مصرف این خوراکی های سرد مزاج دچار عوارضی مانند درد مفاصل، کاهش میزان انرژی بدن، نفخ، سوءهاضمه و خستگی مفرط می شویم.

سماق و هضم بهتر گوشت قرمز

مردم از زمان های قدیم سماق را یکی از بهترین چاشنی ها برای کباب می دانستند و امکان نداشت برای تهیه وعده غذایی شان از گوشت قرمز استفاده کنند و از سماق به عنوان ادویه استفاده نکنند. از دیدگاه درمانگران طب سنتی سماق به دلیل خاصیت صفرابری که دارد بهترین اثر را در هضم بهتر گوشت قرمز به ویژه گوشت گوسفند دارد.

مصرف سماق به همراه کباب علاوه بر آنکه به ترشح بهتر اسید معده کمک کرده و روند هضم و جذب مواد غذایی را بهتر می کند موجب زبر شدن پرزهای معده شده و هضم مکانیکی دستگاه گوارش را بیشتر می کند. از طرفی اگر سماق و کباب با هم مصرف شود موجب تعادل طبع غذا می شود، چرا که کبابی که با گوشت قرمز به ویژه گوشت گوسفند تهیه شده طبع سرد دارد و پاشیدن سماق روی آن به تعدیل این سردی کمک می کند.

گلپر؛ ادویه ضد نفخ

درمانگران طب سنتی توصیه زیادی درباره مصرف باقلا و عدسی با گلپر دارند، چون وقتی باقلا و عدسی با گلپر خورده شود از میزان نفاخی آنها کاسته می شود، بنابراین افرادی که با مصرف این گونه خوراکی ها دچار نفخ و دل دردهای ناشی از آن می شوند، می توانند با اضافه کردن این ادویه خوشبو و خوش طعم هم نفاخی باقلا و عدس را کنترل کنند و هم طبع سرد آنها را تعدیل کرده و یک غذای بدون عارضه مصرف کنند.

ماهی را با زیتون پرورده بخورید

بسیاری از مادربزرگ ها وقتی خوراک ماهی درست می کنند از سسی استفاده می کنند که در آن گردو، رب انار، سیر یا ادویه ۷ گیاه وجود دارد. این ادویه ها و چاشنی ها نه تنها طعم و عطر و مزه ماهی را بهتر می کند بلکه طبع سرد و مرطوب ماهی را نیز تعدیل می کند.

البته توجه داشته باشید که ماهی های جنوب در مقایسه با ماهی های شمال طبع گرم تری دارند اما به هر حال هر دو نوع ماهی جزء خوراکی هایی محسوب می شوند که طبع سرد دارند، بنابراین خوردن رب انار، سیر، گردو و زیتون پرورده با این نوع خوراکی ها توصیه می شود و البته مصرف سیر ترشی در کنار ماهی از همه مناسب تر است چرا که سیر ترشی طبعی گرم و خشک دارد و وقتی در کنار ماهی که طبعی سرد و مرطوب دارد خورده شود، گزینه بسیار مناسبی است.

دوغ را با گل سرخ بخورید

حتماً دیده اید که در بسیاری از رستوران های سنتی دوغ را با نعناع یا گل سرخ سرو می کنند. دوغ از انجا که مانند ماست قابض است تاثیر زیادی در ابتلا به خشکی مزاج یا یبوست دارد. برای برطرف کردن این مشکل یک راه ساده وجود دارد و آن افزودن گل سرخ به دوغ است.

از آنجا که گل سرخ موجب لینت مزاج می شود و ماست خاصیت قابضی دارد مصرف این دو به صورت همزمان قابض بودن ماست را خنثی می کند و فرد یک نوشیدنی معتدل را می نوشد بدون آنکه نگران عوارض جانبی و بعدی آن باشد.

چرا روی نان کنجد می پاشند

در زمان های قدیم نانواها وقتی از خمیر نان چانه می گرفتند و آن را پهن می کردند به میزان کافی روی خمیر تخم خشخاش می ریختند و نان را با آن می پختند. این خشخاش که روی نان با حرارت آماده می شد نه تنها در درمان خارش پوست موثر بود بلکه به عنوان یک ماده طبیعی می توانست به تعدیل مزاج گرم کمک کند.

البته مصرف این نان در زمان های گذشته بیشتر توصیه می شد چرا که مردم در آن زمان از گردو، کشمش و خشکبار در طور روز زیاد استفاده می کردند و مصرف نانی که خشخاش رویش پاشیده شده بود به آنها کمک می کرد حرارت و گرمای ناشی از خوردن این تنقلات را تا حدی کنترل کنند، ضمن آنکه مصرف تخم خشخاش روی نان موجب افزایش آرامش افراد می شد.

اما امروز دانه های کنجد جایگزین تخم خشخاش شده است. این دانه ها که سرشار از کلسیم است، می تواند کلسیم مورد نیاز بدن را تامین کند. اگرچه این کنجدی که امروز روی نان ها می پاشند بیشتر جنبه تزئینی دارد و باید مقدار آن بیشتر باشد.

حتماً گردو و کشمش در ماست بریزید

ماست یکی دیگر از خوراکی هایی است که طبعی سرد دارد به همین دلیل در زمان گذشته ماست را به صورت چکیده مصرف می کردند و آب و رطوبت آن را می گرفتند. اما امروز مردم در زندگی شهرنشینی کمتر به ماست چکیده دسترسی دارند و از ماست های معمولی استفاده می کنند و غالباً هر روز در وعده ناهار و شام با غذای شان ماست می خورند، بنابراین این گروه حتماً باید به ماست شان موسیر و گردو و کشمش اضافه کنند .

تا سرما و رطوبت ماست با این چاشنی ها برطرف شود. دقت داشته باشید که مصرف ماست به تنهایی به دلیل اسیدی که در آن وجود دارد موجب خرد شدن مفاصل و استخوان ها می شود و دردهای مفصلی را به ویژه در فصل پاییز و زمستان به همراه دارد.

چرا باید مربا و عسل را با کره خورد

نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که برای جذب چربی های مفید در بدن به حامل احتیاج است که نقش این حامل را مواد و خوراکی های شیرین به خوبی ایفا می کنند. بدن برای جذب چربی های مفید و محلول در خود که حاوی ویتامین های E، D، A، F است نیاز به خوراکی های شیرین دارد، بنابراین در شرایطی که نیاز به جذب چربی مفید از طریق مصرف کره در وعده صبحانه دارید بهتر است کره را با مربا، مارمالاد یا عسل میل کنید.

این شیوه به جذب چربی مورد نیاز بدن کمک می کند، بنابراین اگر فردی لاغر است و می خواهد به افزایش وزن خود کمک کند بهتر است بعد از خوردن غذاهایی که چربی مفید دارند شیره انگور، عسل یا دسرهای شیرین بخورد.

البته باید مراقب بود که مصرف مواد شیرین بعد از خوردن غذای چرب یا به همراه کره موجب افزایش وزن می شود و افراد دارای اضافه وزن از خوردن آن پرهیز کنند اما مراقب باشید که این مواد را به کلی از برنامه و رژیم غذایی تان حذف نکنید زیرا عدم دریافت چربی کافی موجب ابتلا به شب کوری، ریزش مو و خشکی پوست می شود.

بهترین چاشنی حلیم

یکی از بهترین چاشنی ها و مصلح ها برای غذایی مانند حلیم که در گروه غذاهای سنگین قرار می گیرد دارچین است.

دارچین از چند جهت توصیه شده تا با خوراکی مانند حلیم مصرف شود. حلیم چون غذایی خمیری شکل است و این گونه غذاها در معده زیاد توقف دارند و روند هضم و جذب آنها بسیار کند انجام می شود با اضافه کردن ادویه ای مثل دارچین مصرف کننده می تواند به بهبود سرعت هضم و جذب این غذا کمک کند.

علاوه بر حلیم، عدس پلو نیز در گروه غذاهایی قرار می گیرد که اضافه کردن کشمش و دارچین به آن بسیار کمک کننده است. عدس علاوه بر طبع سردی که دارد مصرف بیش از اندازه آن می تواند بی حالی و افسردگی را نیز به همراه داشته باشد که برای کنترل این حالت بهترین روش اضافه کردن ادویه است.

ترکیب ضد سم

بسیاری از ما بر اثر عادت و آموزش هایی که نسل به نسل از مادران مان گرفتیم می دانیم که کاهو را باید با سکنجبین بخوریم اما تعداد کمی از ما می دانیم که چرا باید این دو را در کنار هم بخوریم.

به اعتقاد درمانگران طب سنتی مصرف کاهو در کنار سکنجبین علاوه بر درمان خارش و ترک های پوستی به بهبود رنگ زرد ناشی از افزایش صفرا در بدن کمک می کند. افرادی که میزان صفراوی تجمع یافته در بدن شان زیاد است و گرمای بدن شان بالاست با مصرف کاهو و سکنجبین می توانند این گرمی را کنترل کنند و صفراوی مازاد بدن را دفع می کنند. خوردن کاهو و سکنجبین می تواند به مرور خشکی و عصبانیت فرد گرم مزاج را کاهش دهد و حتی بر حالات روحی او نیز اثر بگذارد.

به تخم مرغ تان این ادویه را بزنید

اگر اهل نیمرو و خوردن برای وعده صبحانه در جمع خانواده هستید فراموش نکنید که بهتر است تخم مرغ به خصوص نیمرو را با فلفل قرمز آن هم فلفل قرمز تازه میل کنید یا اگر برای تهیه غذا یا وعده غذایی تان از تخم مرغ استفاده می کنید حتماً به عنوان چاشنی از فلفل قرمز استفاده کنید چرا که تخم مرغ از جمله غذاهایی است که هضم سنگینی دارد و دستگاه گوارش برای هضم آن انرژی بیشتری را باید صرف کند، بنابراین اضافه کردن فلفل قرمز به هضم بهتر تخم مرغ کمک می کند.

خیالتان راحت؛ مارگارین اصلا کره نیست!

تفاوت بین کره و مارگارین در ترکیب اسیدهای چرب آنها است. کره حاوی کلسترول است که نمایانگر اجزای تشکیل دهنده با منشأ حیوانی است در حالی که مارگارین به طور عمده حاوی چربی های گیاهی است. از طرف دیگر در مارگارین، مقدار اسیدهای چرب ضروری یعنی اسیدهای چرب غیر اشباع با چند پیوند دوگانه به مراتب بیشتر است.

اگرچه گروهی معتقدند مارگارین جانشین سالم و بی خطر برای کره به حساب می آید اما برخی از متخصصان تغذیه معتقدند که ماده ای در مارگارین وجود دارد که می تواند سلامت انسان را به خطر بیندازد.

این مشکل هنگامی نمایان می شود که بخواهیم مارگارین را مانند کره به صورت جامد درآوریم. مارگارین ها انواع مختلفی دارند و در صورتی که نوع خوب مارگارین – که همان نوع مایع آن است – استفاده شود، به مراتب از کره بهتر است؛ در غیر این صورت شما کاملا ضرر کرده اید زیرا علاوه بر آن که سلامت تان را به خطر انداخته اید، خودتان را نیز از مزه خوش کره محروم کرده اید.

خواص کره و مربا در صبح

قیمت انواع کره در سوپرمارکت

کره معمولی پاستوریزه پاک 50 گرمی:11500
کره معمولی پاستوریزه پاک 100 گرمی:22000
کره مارگارین 100 گرمی فویل نقره ای:7400
کره مارگارین 250 گرمی فویل نقره ای:18000
کره مارگارین 50 گرمی فویل نقره ای:2800
کره پاستوریزه شکلی 100 گرمی فویل نقره ای:23000
کره 250 گرمی مارگارین لیوانی مهگل آذر:1800
کره بادام زمینی 350 گرمی ظرف پت:79300

خواص کره و مربا در صبح

اندازه نگه دار که اندازه نکوست

با همه حرف هایی که زدیم، باز هم مثل همشه مصرف به اندازه و استاندارد کره، مثل هر ماده غذایی دیگری، نمی تواند دردسری برایتان ایجاد کند. اگر به بیماری خاصی مبتلا نیستید و پزشک، مصرف کره را برای تان ممنوع نکرده، مصرف روزانه آن مشکلی برای شما ایجاد نمی کند.

میز صبحانه روی پشت بوم!

حالا که هوا بهاری شده و قدم زدن در خنکای صبح دلپذیر است، یک پیشنهاد وسوسه کننده برای تان داریم.

خواص کره و مربا در صبح


خواص خوردن انواع کره

اگر ساکن محله های مرکزی شهر هستید یا محل کار و تحصیل تان اطراف بلوار کشاورز است، می توانید بعد از یک پیاده روی دلچسب در هوای بهاری این بلوار، خودتان را به یک صبحانه روی پشت بوم مهمان کنید!

طبقه همکف برج های سامان برای کافه روها جای آشنایی است. کافه پشت بوم درست همین جا واقع شده است. این کافه انتخاب های متنوعی برای صبحانه پیش روی شما گذاشته؛ صبحانه ایرانی، عدسی، املت سوییسی، فرنی، املت روسی و صبحانه انگلیسی در منوی صبحانه این کافه دیده می شوند. قیمت ها از 14 هزار تومان شروع می شود و سینی صبحانه پشت بوم هم 28 هزار تومان قیمت دارد. طراحی فضای این کافه به شکلی است که فکر می کنید میز صبحانه را روی پشت بوم برده اید.

خواص کره و مربا در صبح

چرا در زمستان خورش آلو اسفناج بخوریم

یکی از غذاهای زمستانی که در میان مردم بسیار مقبول است خورش اسفناج است که آلوبخارا چاشنی آن است. مصرف این خورش در زمستان به ویژه در زمان هایی که مصرف تنقلات و آجیل در میان مردم زیاد است بسیار توصیه شده است. چرا که مصرف خوراکی ها و تنقلات گرم مثل انواع مغزها و به طور کلی خشکبار موجب ابتلا به یبوست و خشکی مزاج می شود، بنابراین مصرف خورش آلو اسفناج کمک می کند تا مزاج فرد در این زمینه به تعادل برسد و یبوست او برطرف شود.

خواص کره و مربا در صبح

نوع کره پرطرفدار

کره بادام زمینی

کره بادام زمینی جزو لذیذترین محصولات تهیه شده از بادام زمینی است. خوردن مقدار کمی کره بادام زمینی می تواند برای مدت طولانی، احساس سیری ایجاد کند، در نتیجه برای کسانی که می خواهند مقدار کمی غذا میل کنند مناسب است. در 100 گرم کره بادام زمینی، 580 تا 588 کالری انرژی و در 100 گرم کره حیوانی 750 کالری انرژی نهفته است.


خواص خوردن انواع کره

کره بادام زمینی از کالری و اسیدهای چرب اشباع کمتری برخوردار است اما در صورت افزایش مصرف کره بادام زمینی، کالری بیشتری به بدن رسیده و اضافه وزن و چاقی عارض خواهد شد. مصرف کره بادام زمینی در وعده صبحانه توصیه می شود چرا که می تواند وعده غذایی مقوی و کاملی برای افراد به خصوص کودکان باشد.

کره پسته

کره پسته محصول غذایی خمیری شکل است که از مغز پسته برشته و آسیاب شده همراه با شکر یا شیرین کننده های طبیعی مانند عسل و شهد به دست می آید. این محصول به راحتی می تواند در دمای اتاق نگهداری شود و نیازی به فریز کردن ندارد. کره پسته می تواند در صبحانه و عصرانه مورد استفاده کودکان و سالمندان قرار گیرد. این محصول منبع خوب چربی از نوع غیر اشباع و پروتئین است.

خواص کره و مربا در صبح

خواص کره و مربا در صبح

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (11 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

ندا | ۷ سال پیش
تشکر زحمت کشیدین مطلبی که گذاشتین خیلی تکه.
0
0
محمدحسین | ۷ سال پیش
خسته نباشید تشکر از سایت خوب دلگرم موفق باشید.
0
0
نگین | ۷ سال پیش
سلام دستتون دردنکنه بابت مطلب مفیدی که گذاشتین.
0
1

hits