دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
6خاصیت شگفت انگیز کلسیم
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
6 خاصیت شگفت انگیز کلسیمحتماً شما هم همیشه شنیده‌اید که کلسیم برای استحکام استخوان‌ها لازم است اما آیا می‌دانید که این ماده‌ی معدنی مزیت‌ها و خواص دیگ

6 خاصیت شگفت انگیز کلسیمحتماً شما هم همیشه شنیده‌اید که کلسیم برای استحکام استخوان‌ها لازم است اما آیا می‌دانید که این ماده‌ی معدنی مزیت‌ها و خواص دیگ


کلسیم,قرص کلسیم,فواید مصرف کلسیم

6 خاصیت شگفت انگیز کلسیم
حتماً شما هم همیشه شنیده‌اید که کلسیم برای استحکام استخوان‌ها لازم است اما آیا می‌دانید که این ماده‌ی معدنی مزیت‌ها و خواص دیگری هم دارد؟
باید بدانید که کلسیم نقش موثری در کمک به لاغری، پیشگیری از سرطان کولون، کاهش دردهای پیش از قاعدگی و غیره دارد. در این مطلب می‌گوییم که کلسیم چه خیری به سلامت بدن می‌رساند. با ما همراه باشید.
کلسیم: برای کاهش وزن
این هم یک دلیل خوب و تشویق کننده برای نوشیدن شیر: کلسیم به لاغری و خوش اندامی کمک می‌کند. محققان در طی بررسی‌هایشان مشاهده کردند افرادی که به مدت 18 ماه، روزانه با مصرف محصولات لبنی بین 1300 تا 1400 میلی گرم کلسیم دریافت کردند چربی بدنی کمتری دارند.

باید بدانید که هر چه میزان کلسیم موجود در سلول‌های چربی بیشتر باشد میزان سوخت و ساز آن‌ها هم بیشتر می‌شود. محققان آمریکایی روی افراد بزرگسال مبتلا به چاقی مفرط مطالعاتی انجام دادند.
افرادی که مواد غذایی سرشار از کلسیم مصرف می‌کنند کمتر در معرض بیماری‌های مربوط به لثه قرار می‌گیرند. به عقیده‌ی محققان کلسیم آرواره‌ها را قوی‌تر کرده و با نفوذ باکتری‌ها مقابله می‌کند.


به یک گروه روزانه سه وعده ماست بدون چربی حاوی 1100 میلی گرم کلسیم داده شد و گروه دوم روزانه یک وعده محصولات لبنی حاوی 400 تا 500 میلی گرم کلسیم دریافت کردند. از برنامه‌ی غذایی هر دو گروه 500 کالری کم شد. محققان مشاهده کردند گروهی که ماست خورده‌اند حدود 6.3 کیلو گرم وزن کم کرده و گروه دوم به طور متوسط 5 کیلوگرم لاغر شده‌اند.

همچنین شرکت کننده های گروه اول حدود 81 درصد بیشتر چربی‌های دور شکمیشان را از دست دادند. محققان توصیه می‌کنند علاوه بر مصرف محصولات لبنی کم چرب از مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم دیگر مانند بروکلی و آب پرتقال غنی شده غافل نشوید.


کلسیم از ابتلا به سرطان کولون پیشگیری می‌کند
کلسیم و ویتامین D از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کنند. نتایج یک پژوهش نشان داده است که مکمل‌های کلسیم و ویتامین D خطر ابتلا به پولیپ ها را به میزان 18 درصد کاهش می‌دهد. برای مقابله با سرطان باید روزانه بین 1200 تا 1500 میلی گرم کلسیم دریافت کنید.


کلسیم خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد
نتایج پژوهشی که محققان بوستون به مدت 20 سال روی حدود 84000 پرستار سالم انجام دادند نشان می‌دهد خانم‌هایی که روزانه به میزان 1200 میلی گرم کلسیم و 800 واحد بین‌المللی ویتامین D مصرف کرده‌اند به میزان 33 درصد کمتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 قرار گرفته‌اند.


اگر مکمل کلسیم مصرف می‌کنید توجه داشته باشید که میزان جذب همه‌ی مکمل‌ها به یک اندازه نیست. بدن ما کلسیم مکمل‌های جویدنی را بهتر از قرص‌ها جذب می‌کند. محققان بوستون مشاهده کردند که مصرف روزانه 1200 میلی گرم کلسیم خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد. برای افزایش جذب کلسیم بهتر است در دو نوبت صبح و شب کلسیمتان را مصرف کنید.


کلسیم؛ مفید برای آن‌هایی که می‌خواهند بچه دار شوند
محققان روی موش‌های آزمایشگاهی بررسی‌هایی انجام داده و به این نتیجه رسیدند که استفاده از کلسیم و ویتامین D باعث افزایش قدرت باروری موش‌های نر می‌شود. نتایج پژوهش‌های دیگری که در دانشگاه کلمبیا روی زن‌ها انجام شد نشان می‌دهد که مصرف کلسیم و ویتامین D باعث منظم کردن عادت ماهیانه زن‌ها می‌شود و به درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک می‌کند.


کلسیم اثرات منفی سندرم پیش از قاعدگی را کاهش می‌دهد
خانم‌هایی که به این بیماری دچارند می‌توانند دردها و اثرات منفی آن را درک کنند. متأسفانه خانم‌هایی که به این مشکل دچار هستند هر ماه با کابوسی به نام آغاز دوره‌ی ماهانه‌ی خود مواجه هستند. اما خبر خوشی که شاید فکرش را نکنید این است که نوشیدن شیر می‌تواند شما را از این کابوس رها کند و اثرات منفی سندرم پیش از قاعدگی را کاهش دهد.


نتایج پژوهش طولانی مدتی که روی 3000 زن انجام شد نشان می‌دهد خانم‌هایی که روزانه چهار مرتبه شیر کم چرب یا بدون چربی مصرف می‌کنند 40 درصد کمتر با اثرات منفی سندرم پیش از قاعدگی مواجه می‌شوند. این در حالی است که این دردها در بین خانم‌هایی که هر هفته فقط یک بار شیر می‌نوشند بیشتر است.

البته محققان هنوز به درستی درنیافته‌اند که کلسیم و ویتامین D با چه مکانیسمی باعث کاهش این علائم می‌شود. اما یک نظریه وجود دارد که می‌گوید احتمالاً علائم سندرم پیش از قاعدگی به دلیل کمبود کلسیم بدن بیشتر می‌شود. محققان مشاهده کرده‌اند میزان استروژن خانم‌هایی که از این سندرم رنج می‌برند بیشتر و میزان کلسیم آن‌ها کمتر از خانم‌هایی است که دچار این مشکل نیستند.


کلسیم برای تضمین سلامت دهان
دریافت کلسیم زیاد خدمت بزرگی به سلامت دهان می‌کند. نتایج پژوهش طولانی مدتی که روی 13000 نفر انجام شد نشان می‌دهد افرادی که مواد غذایی سرشار از کلسیم مصرف می‌کنند کمتر در معرض بیماری‌های مربوط به لثه قرار می‌گیرند. به عقیده‌ی محققان کلسیم آرواره‌ها را قوی‌تر کرده و با نفوذ باکتری‌ها مقابله می‌کند.

منبع: بیتوته



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits