دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چطور جذب کلسیم را افزایش دهیم؟
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
یک فرد به تدریج رشد می کند و توده استخوانیش دستخوش تغییرات مختلف می شود .تا سن خاصی حدودا 30 سالگی ، تراکم و رشد استخوان به اوج خود می رسد .هرکسی که آ

یک فرد به تدریج رشد می کند و توده استخوانیش دستخوش تغییرات مختلف می شود .تا سن خاصی حدودا 30 سالگی ، تراکم و رشد استخوان به اوج خود می رسد .هرکسی که آ

یک فرد به تدریج رشد می کند و توده استخوانیش دستخوش تغییرات مختلف می شود .تا سن خاصی حدودا 30 سالگی ، تراکم و رشد استخوان به اوج خود می رسد .

هرکسی که آرزوی داشتن زندگی سالم و عاری از بیماری را داشته باشد باید اطمینان حاصل کند به بدنش مقدار بهینه کلسیم می رسد زیرا پس از سن 35 سالگی روند تضعیف استخوان آغاز می شود . معمولا بیشترین مقدار کلسیم تا قبل از سن 30 سال به دست می آید و بعد از سن 30 جذب کلسیم کمتر و تحلیل استخوان ها بیشتر می شود .

مزایای کلسیم :
کلسیم یکی از حیاتی ترین مواد معدنیست که بدون آن بدن حتی قادر به ایستادن هم نخواهد بود .
برای دانستن مزایای بیشتر کلسیم متن زیر را بخوانید :

جلوگیری از بروز پوکی استخوان :
کلسیم بایدبه میزان کافی در تغذیه کودکان و جوانان و بزرگسالان گنجانده شود زیرا بدن تا 30سالگی قدرت جذب بالایی دارد و میزان لازم را ذخیره می کند و بعد از 30سالگی بدن به طور پیوسته کلسیم بدن خود را از دست می دهد . این وضعیت پوکی استخوان نامیده می شود .این کمبود کلسیم در زنان بیشتر از مردان وجود دارد که یکی از دلایل می تواند این باشد که زنان به علت پریود مقدار کلسیم بیشتری را از دست می دهند. به همین علت هرکس باید به مقدار کافی به فکرذخیره کلسیم در بدن خود باشد زیرا به زودی در سن خاصی به آن نیاز دارد .

افزایش جذب کلسیم در بدن

حفظ تناسب اندام :
کلسیم به خوش اندامی و باریک بودن بسیار کمک می کند زیرا آخرین مطالعات نشان داده که کلسیم به جای ذخیره سازی انرژی باعث سوزاندن آن میشود . پس این یک روش بسیار آسان برای سوزاندن چربی بدون تلاش است .

حفاظت موثر و جلوگیری از سرطان :
محققان براین باورند که کلسیم به علت آنتی اکسیدان هایی که آزاد می کند, در پیشگیری از سرطان بسیار موثر است .
متخصصان تغذیه می گویند که مصرف منظم کلسیم از طریق منابع لبنی یک راه بسیار عالیست بنابراین مصرف محصولات لبنی در رژیم غذایی برای جلوگیری از سرطان راه بسیار مناسبیست .

قلب سالم :
کلسیم مواد معدنی مورد نیاز قلب را تامین می کند و باعث تقویت رگ ها و عضلات قلب می شود .بنابراین بسیاری از مواد غذایی غنی شده با کلسیم در رژیم غذایی باعث تقویت قلب شده و ابتلا به بیماری های قلبی را به خصوص اگر در خانواده ارثی باشد ، کاهش میدهد . اما باید توجه داشت که مصرف بیش از حد آن ممکن است اثرات منفی بر روی قلب شما بگذارد بنابراین قبل از اضافه کردن کلسیم به رژیم غذاییتان با پزشک مشورت کنید .

یادبگیرید که چگونه جذب کلسیم بدن خود را افزایش دهید ؟
ویتامین D :
اگر ویتامین D کافی وجود نداشته باشد کلسیم به بدن نمیرسد.طبیعی ترین و مهمترین منبع آزاد این ویتامین نور خورشید است . پس مقداری از وقت خود را برای جذب نورخورشید در بیرون از منزل صرف کنید .
مکمل های کلسیم :
منبع اصلی کلسیم فراورده های لبنی میباشد اما بسیاری از مکمل های آن نیز در بازار وجود دارد فقط قبل از مصرف آن حتما با پزشک مشورت نمایید .

معمولا استغاده از قرص های مولتی ویتامین نیز کمک خواهد کرد زیرا آنها تقریبا تمام ویتامین های بدن را به همراه مقادیر کافی کلسیم تامین می کنند .به علت ویتامین های موجود در قرص , کلسیم لازم برای بدن نیز به طور مستقیم تامین میشود .

لبنیات :
کسانی که در مورد تراکم استخوان و یا استحکام دندان های خود شک و تردید دارند باید به صورت منظم تمام محصولات لبنی را مصرف نمایند و مصرف شیر ، ماست ،کشک و پنیر را افزایش دهند . شیر را به صورت ترکیب آن با تکه های موز مصرف نمایید و درکل قبل از رفتن به سرکار یک لیوان شیر بنوشید .
خوردن مقداری ماست بعد از غذا سالم ترین گزینه به جای دسرهاییست که هیچ اثری از کلسیم در آنها نیست . سعی کنید در منزل شیر برنج درست کنید ( شیرداغ و برنج را باهم مخلوط کنید ) این غذای آسان سرشار از کلسیم است .

ماست و میوه

قطع مصرف کافئین :
ضرر مصرف کافئین بیشتر برای کسانیست که استخوان های ضعیفی دارند زیرا کافئین مانع جذب کلسیم میشود .
بامصرف کافئین جذب کلسیم حتی زمانی که به طور منظم از مکمل های کلسیم یا محصولات سرشار از کلسیم استفاده می کنید کاهش می یابد .
اجتناب از مشروبات الکلی نیز برای جذب کلسیم بسیار مفید است .

نه گفتن به سدیم :
غذاهای شور و پر سدیم کلسیم را از بدن میگیرند و از طریق ادرار از بدن دفع می شود , این مهمترین روش دفع و خروج کلسیم از بدن است که باید آن را متوقف کرد زیرا زمانی که افراد مسن تر می شوند قدرت استخوان هایشان به شدت کم میشود .

سبزیجات و میوه های سرشار از کلسیم :
بسیاری از میوه جات و سبزیجات در رژیم غذایی در جذب مقادیر بالایی از کلسیم نقش بسیار مهمی دارند , سبزیجات سبز و برگ دار سرشار از کلسیم می باشند . کسانی که مایل هستند سطح کلسیم بدن خود را افزایش دهند باید قبل از برنامه ریزی برای رژیم غذایی این نکات حیاتی را در ذهن نگه دارند .
در رژیم غذایی خود محصولات لبنی را که سرشار از کلسیم است قرار دهید و همینطور مقادیر کافی از سبزیجات و میوه ها را . بااستفاده از ایده های ابتکاری و جدید در اینترنت برای جذب کلسیم لازم ,رژیم غذایی خود را به یک رژیم مغذی و سالم تبدیل کنید .
بااین حال به خاطر داشته باشید که کلسیم همیشه باید در حد اعتدال مصرف شود زیرا مصرف بیش از حد هرچیزی بد و زیان آور است .

منبع: آی بانو



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits