دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
رهایی بدن از شر نیکوتین
5
زمان مطالعه: 7 دقیقه
نیکوتین ماده ای بسیار سمی و روغن مانند است. مهم ترین ترکیب موثر سیگار، نیکوتین است که عامل اصلی اعتیاد جسمانی به دخانیات است. با خواندن این مقاله برای دفع این ماده خطرناک از بدن تلاش کنید.

دفع نیکوتین از بدن به صورت طبیعی

بر اساس معیارهای روان‌ پزشکی، مصرف عادی نیکوتین نوع شدیدی از اعتیاد تلقی می‌شود. اعتیاد به نیکوتین هم به مقدار آن مربوط است و هم به دفعات رسیدن این ماده به مغز؛ مثلا فردی که بیست عدد سیگار می‌کشد (هر سیگار حدود ده پک دارد)، حدود دویست بار در روز نیکوتین را به مغز خود هدایت می‌کند.در این مقاله شما را با روش هایی برای دفع نیکوتین از بدن آشنا میکنیم .با دلگرم همراه شوید.

مواد غذایی که نیکوتین را از بدن دفع می‌کند

یکی از راه‌های دفع این ماده مضر، تغذیه سالم و استفاده از برخی مواد غذایی برای دفع آن از بدن است.

نیکوتین به دلیل آثار روانی خوشایندی که ایجاد می‌کند، اثر اعتیادآور دارد و شخص به مرور زمان به آن عادت می‌کند و مانند بقیه اعتیادها، کم کم مقدار مصرف و نیاز به نیکوتین بالا می‌رود و بالطبع تعداد نخ سیگار مصرفی نیز بالا رفته و با قطع آن، علایم قطع نیکوتین مانند عصبانیت، پرخاشگری و زودرنجی به وجود می‌آید.

با این خوراکی ها نیکوتین را از بدنتان دفع کنید!

همچنین این ماده مهلک، خطر ابتلا به مشکلاتی نظیر تپش قلب، فشار خون و حتی حمله قلبی را نیز افزایش می‌ دهد، ولی با وجود هشدارها و یافته‌های علمی، عده‌ای همچنان به مصرف دخانیات ادامه می‌ دهند.

نیکوتین یک آلکالویید (شبه قلیا) بسیار سمی و روغن مانند است که دارای ویژگی‌ های زیر است:

  • نیکوتین دارای آثار متضاد و متناقصی است، هم نیرو بخش و محرک است و هم سرکوب گر و آرامبخش.
  • اعتیاد و وابستگی به نیکوتین یکی از موانع اصلی افراد سیگاری برای رهایی از هر نوع دخانیات است.
  • جذب نیکوتین از طریق پوست، ریه، غشاءهای مخاط بینی و دهان میسر است.
  • نیمه عمر نیکوتین در بدن یک ساعت است. یعنی یک ساعت طول می‌کشد تا مقدار آن در بدن به نصف برسد.
  • 80 درصد نیکوتین در کبد و توسط آنزیم‌ های آن تجزیه شده و از بین می‌رود.
  • نیکوتین در ریه‌ها نیز متابولیزه شده و به موادی مانند کوتینین و اکسید نیکوتین تبدیل شده و توسط ادرار دفع می‌گردد.
  • با توجه به این که نیمه عمر کوتینین، 24 ساعت است، انجام آزمایش ادرار حتی تا 2روز بعد از سیگار کشیدن قادر به تشخیص آن می‌باشد.
  • نیکوتین با تاثیر روی لوزالمعده و ممانعت در ترشح هورمون انسولین، باعث می‌شود تا قند خون به طور غیرطبیعی بالا مانده و فرد احساس سیری کند.
  • هفت ثانیه پس از استعمال دخانیات به دلیل آسانی عبور آن از سد خونی مغزی، نیکوتین خود را به مغز می‌رساند.
  • نیکوتین تقریبا روی کلیه سیستم‌های عصبی و غددی بدن موثر است.
  • 15 تا 30 ثانیه بعد از مصرف سیگار نیکوتین حتی تا انگشت شست پا نیز می‌رسد.

خصوصیات فرد وابسته به نیکوتین

  1. افرادی که در روز تعداد مشخصی سیگار و در ساعات مشخصی مصرف می‌کنند.
  2. افرادی که در شرایط خاص و فشارهای جسمی و روانی به دخانیات متوسل می‌شوند.
  3. افرادی که با استعمال نکردن دخانیات دچار علایم محرومیت از نیکوتین می‌‌شوند.
  4. در شرایط ویژه‌ای که امکان دستیابی به دخانیات برای آنها میسر نباشد، دچار اختلال در کارکرد شده و به هر کاری متوسل می‌شوند تا به استعمال دخانیات بینجامد.
  5. برای سنجش میزان وابستگی فرد به نیکوتین تست‌هایی وجود دارد که کاربردی‌ ترین آنها تست فاگستروم است و از امتیاز به دست آمده به عنوان یک معیار برای ارزیابی فرد استفاده می‌‌شود.

با این خوراکی ها نیکوتین را از بدنتان دفع کنید!

موادغذایی زیر کمکتان می کنند نیکوتین را به کلی از بدنتان بیرون کنید.

1 - پرتقال

آب پرتقال سرشار از ویتامین C است. مصرف منظم پرتقال به شما کمک می کند متابولیسمتان را بالا برده و استرس روزانه تان را هم از بین می برد.

2 - انار

این میوه قرمز و خوشمزه گردش خون را در بدن تقویت کرده و تولید گلبول های قرمز خون را بالا می برد. خوردن انار راهی عالی برای کاهش نیاز به سیگار است.

3 - کیوی

کیوی به شما کمک می کند نیکوتین را از بدنتان بیرون کنید. این میوه فوق العاده سرشار از ویتامین A، C و E است و همانطور که احتمالاً متوجه شده اید نیکوتین این ویتامین ها را در بدن پایین می آورد.

4 - آب هویج

اگر سیگاری هستید باید این واقعیت را بدانید: هر بار که سیگاری روشن می کنید، نیکوتین آن تا سه روز در بدن شما می ماند.

نیکوتین حتی بر ساختار پوست شما هم اثر می گذارد. آب هویج برای پوست شما فوق العاده است. سرشار از ویتامین A، C، K و B است. تحقیقات نشان داده است که این ویتامین ها می تواند به از بین بردن نیکوتین در بدن کمک کند.

5 - بروکلی

این سبزیجات حاوی میزان بالایی ویتامین C و B5 است. تحقیقات نشان داده است که سیگار کشیدن ویتامین C را در بدن پایین می آورد.

مصرف منظم کلم بروکلی به شما کمک می کند نیکوتین را از بدنتان بیرون کنید. بروکلی همچنین به شما کمک می کند به طریقی بسیار سالم وزن کم کنید و برای زنان باردار هم فواید بسیار زیادی به همراه دارد.

6 - سبزیجات

سبزیجات با برگ های سبز از جمله اسفناج، بخاطر محتوای بالای ویتامین و اسیدفولیک، به از بین رفتن نیکوتین در بدن کمک می کنند. اگر باردار هستید و نگران نیکوتین باقیمانده در بدنتان هستید، بیشتر اسفناج بخورید.

7 - توت ها

توت ها، از جمله توت فرنگی، از بین بردن نیکوتین و سایر سموم را در بدن بالا می برند.

8 - آب

سیگار کشیدن بر آبرسانی بدن شما تاثیر می گذارد. محققان دریافته اند که آب می تواند به ترک سیگار کمک کرده و بقایای نیکوتین در بدن را از بین ببرد

بیشتر بخوانید :

آیا نیکوتین برای مغز مفید است ؟

نیکوماتین چیست؟ آیا واقعا نیکوماتین باعث ترک سیگار می شود؟

آدامس ترک سیگار چیست و چه فوایدی دارد؟

9 - لیمو

لیمو نیز یکی دیگر از سلاح‌های قوی در نبرد ترک سیگار است! پس از مصرف سیگار، نیکوتین تا ۳ روز در بدن باقی می‌ماند و به سلول‌ها و منفذهای پوستی آسیب می‌رساند.

لیمو با داشتن اسید‌سیتریک و ویتامین C به حفظ سلامت پوست کمک کرده و عوارض ناخواسته ناشی از مصرف سیگار و نیکوتین را کاهش می‌دهد.

با این خوراکی ها نیکوتین را از بدنتان دفع کنید!

10 - ذغال اخته

موجود در ذغال اخته روند دفع نیکوتین از جریان خون را تسریع می‌کند. همچنین این میوه همانند نیکوتین میزان قند خون را بالا می‌برد، از این‌رو، جایگزین مناسبی برای سیگار در هنگام تمایل به دریافت نیکوتین است.

با مصرف این میوه در عین تنظیم قند خون، می‌توان سیگار را نیز ترک کرد. هویج مصرف مکرر سیگار به صورت روزانه باعث کاهش ویتامین A و C شده و تاثیر منفی بر عملکرد مغز دارد. همچنین باعث تخریب سلول‌های عصبی می‌شود.

11 - میوه هویج

مصرف هویج باعث تامین میزان ویتامین A و C می‌شود و مقاومت سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.

12 - زنجبیل

زنجبیل یکی از بهترین مواد غذایی برای رهایی از عوارض ناشی از مصرف سیگار و نیکوتین است. البته زنجبیل خام عملکرد بهتری در کاهش میل به دریافت نیکوتین، کاهش وزن و دفع سموم خون ناشی از مصرف نیکوتین دارد.

اگر تصمیم به پاکسازی نیکوتین از بدن خود دارید، زنجبیل بهترین گزینه است.

13 - اسفناج

اسفناج حاوی فولیک اسید و ویتامین B9 است و به از بین‌ برنده نیکوتین از بدن شهرت دارد. نیکوتین باعث اختلال در خواب می‌شود و اکثر افراد مصرف‌کننده دچار این مشکل هستند.

از این‌رو، اسفناج به عنوان منبع سرشار از فولیک اسید، نقش مهمی در تنظیم سلامت روحی و عاطفی در برابر عملکرد منفی نیکوتین دارد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits