دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آداب روزه داری در تابستان و تغذیه سالم در ماه رمضان
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اداب روزه داری-تغذیه سالم در ماه رمضان-رمضان در تابستان-تغذیه سالم و روزه داری-آداب روزه داری-سلامت بدن در ماه رمضان-چگونه خوراک خوبی داشته باشیم-چگونه در ماه رمضان وزن کم کنیم-تغذیه مناسب روزه داری-آداب روزه داری-روزه داری در تابستان-جلوگیری از...

چگونه در فصل تابستان روزه بگیریم؟/ تغذیه سالم در ماه مبارک رمضان

تغذیه سالم در ماه رمضان 1. در فاصله زمانی بین افطار تا سحر آهسته و مداوم آب بنوشید.

تشنگی و تحمل آن در ماه رمضان یک طرف و رساندن آب کافی به بدن پس از افطار طرف دیگر. شاید اینها عمده مشکلاتی باشد که روزه داران در این روزهای گرم با آن مواجه می شوند.

معمولا بدن آقایان روزانه حدود 2.5 لیتر یعنی 10 لیوان آب و بدن خانم ها 2 لیتر یعنی 8 فنجان آب روزانه احتیاج دارد. در ماه رمضان توصیه می شود تا آنجا که می توانید در فاصله زمان افطار تا سحر کم کم این مقدار آب را به بدنتان برسانید. می گوییم کم کم چون نمی خواهیم به کلیه ها آسیبی برسد و کلیه یکجا همه آب ها را دفع کند. آهسته و به مرور آب بخورید تا به کلیه فشار وارد نشود.

آداب روزه داری و تغذیه سالم در ماه رمضان تابستانی


تغذیه سالم در ماه رمضان 2. روزه تان را به آهستگی باز کنید.

به آرامی و به مرور افطاری تان را بخورید. با کمی آب ولرم روزه را باز کنید، پس از آن، پیش غذای گرمی مثل سوپ نوش جان کنید اما نه زیاد! سالاد سبک و ماست نیز برای شروع بد نیست. یک فنجان کوچک آب میوه طبیعی و 2 تا 3 خرما هم می تواند معده را کم کم آماده کند.

از آنجایی که خرما سرشار از قند طبیعی، منیزیم، پتاسیم و فیبر است خوردن آن در ماه رمضان بسیار مناسب و توصیه شده است.

تغذیه سالم در ماه رمضان 3. پرخوری نکنید و غذاهای سالم و انرژی زا مصرف کنید.

داشتن رژیم غذایی متعادل در روزهای غیراز ماه رمضان نیز توصیه می شود. مصرف خوراکی های انرژی زایی مثل غلات کامل، جو،گندم،برنج سبوسدار(برنج قهوه ای) و خشکبارهایی مثل عدس و لوبیا و محصولات تازه ای مثل انواع میوه، سبزیجات و سیب زمینی که قند کمتری دارند و میزان کربوهیدرات های پیچیده آنها بالاست سبب کاهش احساس گرسنگی و افزایش قوای جسمی می شوند. گوشت کم چرب، ماهی، تخم مرغ، شیر و مغزی جات سطح قندخون را متعادل کرده و احساس ضعف و گرسنگی را کمتر می کنند.

در ماه مبارک رمضان به هیچ وجه غذاهای پرادویه، پرنمک و یا غذاهای آماده مثل کنسروها و محصولات از قبل آماده کارخانه ای مصرف نکنید.

آداب روزه داری و تغذیه سالم در ماه رمضان تابستانی


تغذیه سالم در ماه رمضان 4.یک ساعت پس از خوردن افطار ورزش کنید.

بهترین زمان برای ورزش کردن در ماه رمضان 1 ساعت پس از باز کردن روزه می باشد. پیاده روی، دو با قدم های آهسته،شنا و یوگا ورزش های مناسبی برای این ماه می باشند. سعی کنید حداقل روی 30 دقیقه ورزش را در ماه رمضان در برنامه تان بگنجانید و فراموش نکنید که آب بنوشید .

روزه تان مقبول! التماس دعا!

ترجمه و گرداوری:
بخش سلامت مجله دلگرم
(اعظم بهادرپور)



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits