دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
موارد مصرف قرص پوریک سیدال و عوارض جانبی این دارو
4
زمان مطالعه: 8 دقیقه
دوز مصرفی قرص پوریک سیدال و عوارض ناشی از آن : در واقع قرص پوریک سیدال معمولا در درمان عفونت های مختلف کاربرد دارد و علاوه بر این شما می توانید با مطالعه این مقاله با تمامی خصوصیات، موارد مصرف و حتی عوارض ناشی از مصرف این آنتی بیوتیک آشنا شوید.

به طور کلی قرص پوریک سیدال ۵۰۰ و ۲۵۰ یک دارو از دسته داروهای آنتی بیوتیک کیمولون محسوب می شود که امروزه بیشتر در درمان عفونت باکتریایی مانند عفونت واژن، ریه و پوست تجویز شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

آشنایی با قرص پوریک سیدال

بهتر است بدانید قرص پوریک سیدال که با نام سیپروفلوکساسین نیز شناخته می شود یک داروی انتی بیوتیک برای درمان انواع عفونت های باکتریایی خواهد بود. پوریک سیدال را می توان متعلق به یک دسته از داروها به نام انتی بیوتیک کینولون دانست که موجب توقف رشد باکتری ها می شوند.

قرص پوریک سیدال یک داروی ضد باکتریایی است که معمولا در دمان عفونت های پوست، برونشیت، سینه پهلو، عفونت های دستگاه ادراری، اسهال شدید، عفونت کلامیدیایی و سوزاک کاربرد خواهد داشت. این دارو معمولا در فرم های ۲۵۰، ۵۰۰ و ۷۵۰ در دسترس است و تنها عفونت های باکتریایی را درمان می کند و برای عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا موثر نخواهد بود.

چگونگی استفاده از قرص پوریک سیدال

این قرص معمولا از طریق ادرار دفع می شود که البته یک سوم آن از طریق متابولیسم کبدی، صفراوی و ترشحات مخاط روده دفع می گردد. تنها مقادیر کمی از پوریک سیدال به وسیله همودیالیز یا دیالیز صفاقی قابل برداشت خواهد بود.

 قرص پوریک سیدال

مقدار و نحوه مصرف سیپروفلوکساسین

با وجود اینکه مقدار مصرف هر دارو را پزشک معین می کند اما مقدار مصرف معمولا این دارو به شرح فوق خواهد بود.

سینوزیت حاد:

در بزرگسالان بایستی یک قرص ۵۰۰ میلی گرمی هر ۱۲ ساعت به مدت زمان ۱۰ روز مصرف گردد.

عفونت استخوان و مفاصل:

در بزرگسالان باید قرص ۵۰۰ یا ۷۵۰ میلی گرمی هر ۱۲ ساعت به مدت زمان ۴ الی ۸ هفته مصرف گردد.

التهاب باکتریایی مزمن پروستات:

در بزرگسالان باید قرص ۵۰۰ میلی گرمی هر ۱۲ ساعت به مدت زمان ۲۸ روز مصرف شود.

اسهال عفونی:

در بزرگسالان باید قرص ۵۰۰ میلی گرمی هر ۱۲ ساعت به مدت زمان ۵ تا ۷ روز مصرف شود.

عفونت حاد بدون عارضه دستگاه ادراری:

در بزرگسالان باید قرص ۲۵۰ میلی گرمی هز ۱۲ ساعت به مدت زمان ۳ روز مصرف شود.

موارد مصرف قرص پوریک سیدال

عفونت تنفسی ناشی از سیاه زخم:

در بزرگسالان باید قرص ۵۰۰ میلی گرمی هر ۱۲ ساعت به مدت زمان ۶۰ روز مورد استفاده قرار بگیرد. در کودکان بین ۱ تا ۱۷ سال نیز باید ۱۵ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن هر ۱۲ ساع به مدت ۶۰ روز مصرف گردد.

عفونت داخل شکمی عارضه دار:

در بزرگسالان بایستی قرص ۵۰۰ میلی گرمی هر ۱۲ ساعت به مدت ۷ الی ۱۴ روز مصرف شود.

درمان عفونت دستگاه تنفسی تحتانی:

در بزرگسالان باید قرص ۵۰۰ یا ۷۵۰ میلی گرمی هر ۱۲ ساعت به مدت زمان ۷ تا ۱۴ روز مصرف گردد.

عفونت پوست و ساختار های پوستی:

در بزرگسالان بایستی قرص ۵۰۰ یا ۷۵۰ میلی گرمی هر ۱۲ ساعت به مدت زمان ۷ الی ۱۴ روز مورد استفاده قرار بگیرد.

تب تیفوئیدی:

در بزرگسالان بایستی قرص ۵۰۰ میلی گرم هر ۱۲ ساعت به مدت زمان ۱۰ روز مصرف گردد.

عفونت گنوکوکی غیر عارضه دار مجاری ادرار و دهانه رحم:

به منظور درمان این عفونت ها در بزرگسالان بایستی قرص ۲۵۰ میلی گرمی به صورت تک روز مصرف گردد.

عفونت دستگاه ادراری:

در بزرگسالان بایستی قرص ۲۵۰ یا ۵۰۰ میلی گرم هر ۱۲ ساعت به مدت زمان ۷ الی ۱۴ روز مصرف شود. همچنین در کودکان بین ۱ الی ۱۷ سال نیز بایستی ۱۰ یا ۲۰ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن هر ۱۲ ساعت به مدت زمان ۱۰ تا ۲۱ روز مصرف گردد.

کاربرد قرص پوریک سیدال

تداخل دارویی پوریک سیدال

همانطور که می دانید تداخلات دارویی می توانند نحوه عملکرد داروها را تا حد زیادی تغییر دهند و یا خطر ابتلا به عوارض جدی را افزایش دهند. برخی از دارو ها ممکن است با پوریک سیدال تداخل داشته باشند که شامل رقیق کننده ها خون مانند وارفارین می باشد.
همچنین مصرف پوریک سیدال با برخی از داروها مانند کینیدین و پروکائین آمید ممکن است بر ضربان قلب تاثیر بگذارند.
در برخی موارد مصرف پوریک اسید با برخی از داروها مانند دولوکستین و پیرفنیدون موجب کاهش اثر آن دارو شده و در نحوه عملکرد آن ها تاثیر بگذارد.

عوارض ناشی از مصرف دارو

این دارو ممکن است در برخی از افراد با عوارض جانبی همراه باشد که این عارصه ها می توانند خفیف باشند و پس از چندین روز از بین بروند. اما اگر عوارض جدی بود و یا از بین نرفت بایستی سریعا با پزشک خود تماس بگیرید. از جمله عوارض پوریک سیدال می توان به بروز مشکلات عصبی برگشت ناپذیر، مشکلات تاندون ها و در موارد نادر مشکلات قلبی کبدی اشاره کرد.
به طور کلی هر دارو به موازات اثرات درمانی خود ممکن است موجب بروز برخی عوارض ناخواسته نیز بشود. اگرچه تمام این عوارض در یک فرد دیده نمی شوند اما در صورت بروز هر یک از عوارض فوق حتما پزشک معالج تان را مطلع نمایید:

نفخ
رویاهای غیرعادی
درد قفسه سیه
سختی در تنفس
قرمزی پوست
گرگرفتکی
افزایش یا کاهش سطح گلوکز خون
التهاب پانکراس
سنکوپ
تعریق زیاد
افزایش ضربان قلب
افزایش فشار خون درون مغز
اختلالات حرکتی
وزوز گوش
نوروپاتی محیطی

عوارض قرص پوریک سیدال

توصیه های مهم در مصرف پوریک سیدال

در طول درمان با این دارو از قرار گرفتن مستقیم یا غیر مستقیم در برابر نور آفتاب یا لامپ های خورشیدی به مدت طولانی پرهیز نمایید. همچنین در صورت بروز علام سمیت نوری مانند آفتاب سوختگی شدید، قرمزی پوست، خارش یا ادم سریعا مصرف دارو را متوقف نمایید و به پزشک مراجعه نمایید.

داروی سیپروفلوکساسین ممکن است موجب درد، التهاب و یا پارگی تندون شود. پس در صورت مشاهده این علائم در دست ها، شانه ها و ساق پا در اسرع وقت مصرف دارو را قطع نمایید و سریعا به پزشک مراجعه نمایید. البته لازم به ذکر است که ریسک پارگی تاندون در افراد بالای ۶۰ سال، افرادی که داروهای کورتیکواستروئید مصرف می کنند و افرادی که پیوند کلیه، قلب و ریه شده اند بیشتر است.

در صورت بروز واکنش های حساسیتی از جمله انسداد دستگاه تنفسی، کوتاه شدن تنفس و آنزیوادم، کاهش سطح هوشیاری، تشنج، واکنش های پوستی و سایر علائم حساسیت به دارو، حتما مصرف آن را کنار بگذارید و سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

در افراد دیابتی و یا بیمارانی که داروهای کاهنه قند خون مصرف می کنند در طول درمان با سیپروفلوکساسین بایستی به صورت مرتب قند خون کنترل گردد زیرا این دارو اثرات داروهای کاهنده قند خون را افزایش داده و موجب افت بیشتر قند خون می شود.

توصیه های مهم در مصرف داروی سیپروفلوکساسین

از مصرف همزمان داروهای ضد اسید معده حاوی آلومینیوم، منیزیم و مکمل های حاوی آهن، روی، کلسیم و سوکرالفیت با پوریک سیدال پرهیز نمایید. بهترین زمان برای مصرف این دارو حدقل ۲ ساعت قبل و یا ۶ ساعت بعد از مصرف پوریک سیدال است.

در صورت بروز علائم نارسایی کبد مانند التهاب کبد، افزایش آنزیم های ترانس آمیناز کبدی و آلکالین فسفاتاز، کلستاتیک و یرقان حتما دارو را قطع کنید و سریعا به پزشک مراجعه نمایید. همچنین در طول مصرف دارو اگر دچار نوروپاتی شدید در اسرع وقت دارو را متوقف نمایید و به پزشک مراجعه نمایید.
در صورت ابتلا به اسهال ملایم تا شدید در طو.ل مصرف این دارو که می تواند به دلیل اسهال ناشی از کلستریدیوم دیفیسیل باشد حتما مصرف دارو را متوقف کنید و سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

زمان مصرف قرص پوریک سیدال

پوریک سیدال در دوران بارداری:

قرص پوریک سیدال در گروه C بارداری قرار می گیرد و به هیچ وجه نباید در این دوران از آن استفاده نمایید زیرا ممکن است به جنین متولد نشده آسیب جدی برساند. اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

پوریک سیدال در دوران شیردهی:

این دارو پس از مصرف به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است به کودک شیرخوار آسیب جدی وارد نماید. اگر در حال شیردهی به نوزاد هستید پیش از تجویز این دارو حتما با پزشک خود مشورت نمایید. شاید لازم باشد که تا پایان دوره درمان شیردهی را قطع نمایید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits