دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
انواع داروی آسم و نحوه اثرگذاری داروها

چه دارویی برای درمان آسم خوب است؟

انواع داروی آسم و نحوه اثرگذاری داروها
1
زمان مطالعه: 17 دقیقه
بهترین درمان برای «آسم» چیست؟ داروهای آسم دو دسته اند داروی سریع الاثر که فورا علائم بیماری را کاهش می دهد و داروی کنترل طولانی مدت که به مرور باعث کاهش تنگی نفس می شود.

تمامی آنچه که باید در مورد درمان دارویی آسم بدانید !

که برای درمان آسم به پزشک مراجعه می کنید، پزشک برای شما دارو های به خصوصی را بنا به میزان پیشرفتگی آسم شما تجویز می کند، با مصرف مداوم این دارو ها و همچنین دوری از محرک هایی که بیماری شما را تشدید می کنند، می توانید روند درمان دارویی آسم را به راحتی طی کنید.

همان گونه که گفته شد، پزشک بسته به شدت بیماری شما دارو تجویز می کند و این بدین معناست که دارو های آسم همه افراد مبتلا به این بیماری یکسان نیست. برخی از افراد باید داروی استنشاقی مصرف کنند و برخی دیگر به صورت قرص.داروهای اصلی که برای این بیماران به منظور درمان دارویی آسم تجویز می شوند، داروهای ضد التهابی مانند کورتون ها هستند.

اما مشکلی که وجود دارد، این است که درمان آسم به زمان زیادی نیاز دارد و فرد باید مدت زمان طولانی از این دارو ها استفاده کند، در حالی که داروهای کورتونی دارای عوارض سیستمیک و فیزیولوژیک در درازمدت هستند و نباید برای مدت طولانی مصرف شوند.به همین دلیل پزشکان معمولا این گونه داروها را تنها برای زمانی که مدت حمله آسم کوتاه است، به عنوان درمان دارویی تجویز می کنند.

افراد مبتلا به آسم نباید هیچ گاه به صورت خودسرانه دست به مصرف طولانی مدت این داروها بزنند. برای درمان آسم در طولانی مدت، معمولا از داروهای استنشاقی که جذب نمی شوند و دوز‌های کمتری دارند، استفاده می شود.

separator line

دسته بندی داروهای درمان آسم

درمان دارویی آسم با داروهای شیمیایی تجویز شده ، به دو گروه کلی تقسیم می‌شوند:

داروهای زود اثر یا Rapid

این داروها زمانی مورد مصرف قرار می ‌گیرند که فرد اولین علائم آسم را مشاهده می ‌کند. اثر این داروها در عرض چند دقیقه بعد از مصرف نمایان می شود و فرد بهبود پیدا می‌ کند. این داروها در حملات آسمی مورد استفاده قرار می‌ گیرند و به سرعت فرد را به حالت طبیعی برمی گردانند. به داروهای زود اثر، داروهای خلاص کننده نیز گفته می شود که تمام افراد آسمی باید از آن ها برای توقف علائم آسم استفاده کنند.

داروهای زوداثری که به طور معمول به افراد توصیه می‌ شود، در گروه بتا آگونیست های استنشاقی کوتاه اثر قرار می ‌گیرند. این داروها به سرعت عضلات منقبض شده اطراف راه های هوایی را گشاد می کنند که به دنبال آن برونش ها نیز متسع می شوند و راه های هوایی فرد باز می شود.

افراد آسمی با علائم این بیماری آشنایی دارند و زمانی که احساس می‌ کنند در حال شروع شدن است، باید دارو را مصرف نمایند.افراد مبتلا به آسم، در صورتی که فعالیت بدنی شدید دارند یا ورزش می کنند، باید قبل از شروع فعالیت‌ های خود این داروهای زود اثر را استفاده کنند تا در هنگام فعالیت بدنی دچار حملات آسمی شدید نشوند.

داروهای زود اثر شامل : بتا آگونیست های زود اثر استنشاقی مانند اسپری سالبوتامول هستند که برونش ها را متسع می کنند و به این صورت علائم آسم را از بین می‌برند.

داروهای درازمدت یا Long

درمان دارویی آسم با داروهای درازمدت، روش درمانی موثری است که مستلزم آن است که فرد بیمار آن ها را به صورت پیوسته و منظم مصرف کند. این گونه داروها برای پیشگیری از حملات آسمی تجویز می شوند. زمانی که شما تعداد دفعاتی که دچار حمله آسمی می شوید کمتر و علائم بیماری تان خفیف تر باشد، دارو های کنترل کننده طولانی مدت برای شما تجویز خواهد شد. با مصرف مداوم، می توانید به درمان دارویی آسم خود بپردازید و سلامتی را به ریه هایتان باز گردانید.

بیمارانی که آسم پایدار دارند، باید به دستورات پزشک در مورد مصرف این داروها عمل نمایند. کورتیکواستروئیدهای استنشاقی بهترین داروی دراز مدت برای درمان آسم هستند؛ زیرا این داروها می‌ توانند تورم و التهاب راه های هوایی را که در حملات آسمی ایجاد می شود، از بین برده یا کاهش دهند. این گونه داروها برای تمام مراحل آسم از خفیف تا شدید و پایدار مورد استفاده قرار می گیرند.

البته همیشه این داروها به صورت استنشاقی مورد مصرف قرار نمی‌ گیرند، بلکه در مواردی، پزشک برای درمان دارویی آسم شکل قرص یا شربت آن‌ ها را نیز تجویز می ‌کند که این مورد، بیشتر در موارد آسم شدید دیده می ‌شود.

تحقیقی که در کانادا روی 230 بیمار آسمی انجام شده است، نشان می‌ دهد بیمارانی که مصرف این دارو را به طور ناگهانی قطع کرده بودند، بعد از مدت کوتاهی بیماری آن ها چندین برابر تشدید شده بود. لذا حتماً باید برای هر گونه تغییر در شیوه ی مصرف این داروها پزشک خود را مطلع سازید. عملکرد این داروها به این گونه است که التهاب مجاری تنفسی را کاهش می‌دهند.

separator line

جدیدترین درمان های دارویی آسم چه هستند ؟

1. در سال ۲۰۱۵ محققان دانشگاه لستر انگلستان اعلام کردند که قرصی را کشف کردند که می تواند علائم و اثرات آسم را در بیماران تا ۸۰ درصد کاهش دهد. قرص Fevipiprant که در سال ۲۰۱۵، سومین فاز آزمایشات خود را با موفقیت سپری کرد، در سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه شد.

2. روش ترموپلاستی

این روش که در ایران نیز در حال بررسی و آزمایش است، در آن پزشک به شیوه خاصی به گرم کردن مجاری تنفسی می پردازد که باعث کاهش انقباضات ماهیچه های صاف می‌شود و علائم آسم را از بین می برد.

separator line

دوز استفاده داروها در درمان دارویی آسم را جدی بگیرید

یکی از مشکلاتی که بیماران زیادی با آن به پزشک مراجعه می کنند، این است که بدون مشورت با پزشک خود، اقدام به کم کردن دوز دارو یا قطع اسپری کرده اند. این افراد پس از مصرف، شاهد کاهش علائم و یا قطع آن هستند و تصور می کنند دیگر نیازی به مصرف پیوسته دارو های تجویز شده ندارند.

در حالی که یک اصل مهم در درمان دارویی آسم، تدوام و پایداری در مصرف و توجه به نظرات پزشک است؛ چرا که پزشک با بررسی و معاینات خود و توجه به نمودار اسپیرومتری، تصمیم به کاهش دوز دارو یا قطع آن می گیرد.لذا به شدت به افراد توصیه می ‌شود قبل از هر اقدامی ابتدا به پزشک مراجعه کنند تا او دستورات لازم را به آن ها بدهد.زمانی که بیمار به توصیه پزشک برای مصرف پیوسته داروهای استنشاقی عمل نمی کند، آسم او کم کم از کنترل خارج می ‌شود.

به دنبال خروج آسم از کنترل، بیماری های دیگری مانند سینوزیت و رنیت نیز همراه آن بروز می کنند که این اتفاق آمار بالایی نیز دارد؛ به گونه ای که این روند در 30 الی 50 درصد بیماران آسمی دیده می شود.این در شرایطی است که شمار زیادی از این افراد گرفتار رفلاکس اسید معده می شوند که پزشک با معاینات خود، متوجه این بیماری ها شده و داروهایی را نیز برای آن ها تجویز می ‌کند.

مصرف این داروها باعث بهبود علائم بیماری‌ رنیت و سینوزیت می شود و در نتیجه به دنبال آن شانس برای درمان دارویی آسم نیز بالاتر می ‌رود. آن چه محققان تاکید زیادی بر روی آن دارند، این است که بیماران مبتلا به آسم نباید ریتم مصرف داروهای خود را به هم بزنند؛ چرا که تنها با این کار درمان آسم خود را با مشکلاتی روبرو می سازند.

چند نمونه از مهم ترین داروهای مورد استفاده در بیماران آسمی

چند نمونه از مهم ترین داروهای مورد استفاده در بیماران آسمی

از دیگر داروهای آسم که عمدتا جز داروهای درازمدت هستند، می توان به تعدیل کننده‌ های لوکوترین مانند مونتلوکاست و زفیرلوکاست اشاره نمود که در درمان دارویی آسم پایدار خفیف بسیار موثر هستند. اما اگر با کورتیکواستروئیدهای استنشاقی مصرف شوند، می ‌توانند آسم شدید را نیز درمان کند. این عملکرد در مورد داروی تئوفیلین نیز صادق است با این تفاوت که مصرف تئوفیلین، نیازمند آن است که سطح دارویی در خون نیز چک شود تا مقدار آن بالا نرود.

مهم ترین نکته ‌ای که بیماران مبتلا به آسم، باید به آن توجه کنند، این است که همکاری آن ها در درمان مهم ترین اصل است و در صورت عمل نکردن به دستورات پزشک، درمان آن ها اثر بخش نخواهد بود.

نکته دیگری که وجود دارد، این است که بیشتر داروهای درمان آسم به صورت استنشاقی مورد استفاده قرار می‌ گیرند و مستقیما وارد شش ‌ها می ‌شوند؛ لذا افرادی که برای دفعه اول از داروهای استنشاقی استفاده می کنند، حتما باید روش ها و دوزهای مصرفی آن را از پزشک بپرسند.

نوع دیگری از داروهای مورد استفاده در درمان دارویی آسم، آگونیست ها گیرنده بتا هستند که عملکرد آن ها، باز کردن راه های هوایی در بیماران است. اما تعدادی از تحقیقات حاکی از آن است که مصرف این داروها ممکن است، حملات آسم را در مراحل بعدی افزایش دهند؛ لذا این داروها باید حتماً به همراه کورتیکواستروئید های استنشاقی استفاده شوند.

separator line

روش های خاص در درمان دارویی آسم

این روش ها بر مبنای تحریک بیشتر سیستم ایمنی برای عادی شدن آلرژی ها برای آن، صورت می ‌گیرند.

1. ایمونوتراپی

در این روش، داروهای آلرژی را به بیمار تزریق می کنند تا واکنش های سیستم ایمنی او به آلرژن ها کاهش یابد.

2. Xolair

این دارو برای کاهش شدت پاسخ سیستم ایمنی به آلرژی ها به بدن تزریق می شود و هدف اصلی تزریق آن کاهش علائم آسم در بیماران با آسم شدید است.

آیا درمان دارویی آسم عوارض دارد ؟

آیا درمان دارویی آسم عوارض دارد ؟

درمان دارویی آسم در کنار تمام مزایای خود عوارضی هم دارد، مانند:

separator line

درمان آسم در طب سنتی چگونه انجام می شود ؟

پزشکان راه های گوناگونی را جلوی پای این افراد می گذارند. یکی از این راه هایی که شاید بتوان از آن، به عنوان بهترین راه یاد کرد، درمان آسم در طب سنتی و استفاده از داروهای طبیعی است. داروهای طبیعی زیادی برای بررسی اثر آن ها روی آسم مورد تحقیق قرار گرفته اند و نتایج نشان می دهد که درمان های طبیعی، گاهی موثرترین درمان برای این مشکل تنفسی هستند.

درمان هایی که برای آسم در طب سنتی وجود دارد، گاهی نمی توانند آسم را به طور کامل درمان کنند یا به عبارتی درمان کامل آسم بسیار مشکل است و گاهی نیز امکان ناپذیر می شود؛ اما می توانند علائم آن را به شدت کاهش دهند به طوری که ممکن است یک فرد با آسم شدید بعد از مصرف این داروهای طبیعی در یک دوره ی زمانی، دیگر علائم آسم در او وجود نداشته باشد.فواید بعضی از داروهایی که در طب سنتی تجویز می شوند، این است که برگشت آسم بعد از یک دوره زمانی کمتر دیده می شود.

درمان آسم در طب سنتی بیشتر از طریق مصرف گیاهان دارویی و تهیه ی دمنوش از آن ها صورت می گیرد یا پزشکان طب سنتی برای بیماران نسخه های خاصی را با دستور مصرف تجویز می کنند که بیمار طبق آن دستور، گیاهان دارویی را ترکیب، دمنوش تهیه کرده و مصرف می کند. البته مواد دیگر مانند برخی از ادویه ها نیز برای درمان آسم در طب سنتی تجویز می شوند.

1. روغن خردل به عنوان اولین روش درمان آسم در طب سنتی

استفاده از روغن خردل معمولا برای مواقعی که فرد دچار حمله ی آسمی می شود، تجویز می شود. تحقیقات نشان می دهد ماساژ دادن با روغن خردل می تواند به باز شدن راه های هوایی و کاهش انقباضات ماهیچه های تنفسی کمک کند و به دنبال آن باعث می شود تنفس فرد آسمی به حالت طبیعی خود برگردد. استفاده از روغن خردل به عنوان یک داروی درمان آسم در طب سنتی مزایای دیگری نیز دارد که برای مثال می تواند به گرم شدن بدن برای خارج شدن سریع از حالت حمله ی آسم نیز کمک کند.

دستوری که برای استفاده از این روغن توصیه می شود، این گونه است که مقداری روغن خردل را با کافور ترکیب کرده و آن را گرم کنید؛ سپس به ماساز قفسه‌ی سینه و قسمت های بالایی پشت بپردازید. بهتر است بیماران مبتلا به آسم، این کار را چند بار در روز تکرار نمایند.

2. درمان آسم با روغن اکالیپتوس

روغن و عطر اکالیپتوس حاوی موادی است که بعد از ورود به راه های هوایی، می توانند این مجاری را تحریک کرده و آن ها را متسع کنندغ در نتیجه، بعد از ورود بخار اکالیپتوس به داخل آن ها، مجاری مذکور باز می شوند. این دارو گیاهی درمان آسم در طب سنتی، باید درون آب جوش ریخته شده و در بخار آن تنفس کرد. این دارو حتی می تواند گرفتگی سینوس ها در سرماخوردگی را نیز رفع نماید.

3. پیاز مفید برای درمان آسم

تحقیقات گوناگون نشان می دهند که پیاز حاوی موادی است که می توانند التهابات را کاهش دهند. زمانی که فرد مبتلا به آسم، پیاز مصرف می کند، پیاز می تواند التهاب هایی که در مسیر راه های هوایی او ایجاد شده است را کاهش دهد. به دنبال کاهش این التهابات، انقباض ماهیچه ها نیز کمتر می شود. در نتیجه نشانه های تنگی نفس و آسم نیز در فرد کاهش می یابد و برطرف می شود.

محققان معتقدند ماده ی معدنی دیگری به نام سولفور در پیاز وجود دارد که به کاهش التهاب در ریه ‌ها کمک می‌ کند.پختن پیاز و مصرف آن، خواص آن را از بین نمی برد؛ لذا افراد می توانند پیاز را به صورت پخته یا ترکیب با موادی که طمع تند آن را کاهش می دهد، مصرف نمایند.

4. انجیر برای درمان آسم بی نظیر است

انجیر از قدیم برای بیمارانی که مشکلات تنفسی داشته اند، تجویز می شده است؛ اما تحقیقاتی که روی آن انجام شده است، نشان می دهد، این استفاده بی مورد نبوده؛ بلکه انجیر می توانسته سلامتی تنفس افراد را با منظم کردن ریتم های تنفسی تضمین کند.درمان آسم در طب سنتی با انجیر می تواند بلغم را رفع کرده و مشکلاتی که در تنفس برای افراد ایجاد می شود را برطرف نماید.

روشی که برای مصرف انجیر به منظور درمان آسم در نظر گرفته شده است، به این صورت است که آن را در داخل ظرفی از آب قرار دهید تا خیس بخورد و سپس صبح ناشتا انجیرها را خورده و آب زیر آن را بنوشید. قرار دادن انجیر در آب باعث می شود مواد مفید آن خارج شده و وارد آب شود و زمانی که شما آب آن را می نوشید، سریع تر وارد جریان خون شما شود. برای درمان آسم با این روش، باید این عمل تدوام داشته باشد و این کار را به مدت 2 الی 3 ماه انجام دهید.

5. لیموترش را فراموش نکنید

افرادی که از بیماری آسم رنج می برند، مانند مبتلایان به سرماخوردگی، دچار کمبود ویتامین C هستند. لیموترش و مرکبات دیگر سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان ها هستند که می توانند به تقویت سیستم ایمنی کمک کنند. خاصیت دیگری که ویتامین دارد، این است که می تواند نشانه های آسم شدید را در فرد از بین ببرد.

دستوری که پزشکان طب سنتی برای مصرف لیموترش به عنوان داروی درمان آسم در طب سنتی پیشنهاد می دهند، بدین صورت است که بهتر است بیماران آب لیمو را گرفته و داخل یک لیوان آب بریزند. سپس برای اثربخش تر شدن آن، مقداری عسل به آن بیافزایند و به طور منظم مصرف کنند. این کار احتمال حملات آسم را در آن ها کاهش می دهد.

6. ماهی سالمون و این همه فایده

ماهی سالمون سرشار از ماده ای به نام امگا3 است. زمانی که امگا 3 وارد خون می شود، به ریه ها کمک می کند تا در مقابل محرک هایی که آسم ایجاد می کنند، عکس العمل بهتری نشان دهند. ویژگی دیگری که برای امگا3 بیان می شود، کاهش التهابات موجود در راه های هوایی است. البته ماهی های دیگر نیز همین کاربرد را دارند؛ اما خاصیت ضدالتهابی در ماهی سالمون بیشتر است.بهتر است این ماهی را همراه پیاز یا زعفران مصرف کنید. این کار شدت اثرگذاری آن را افزایش می دهد و باعث می شود علائم آسم سریع تر کاهش یابد.

7. عسل یکی از مهم ترین راه درمان آسم با طب سنتی !

درمان آسم در طب سنتی به کمک عسل یکی دیگر از راه های پیشنهادی توسط پزشکان طب سنتی است. عسل حاوی برخی از مواد اتری است که می تواند انقباضات ماهیچه ها و التهابات راه های هوایی را از بین ببرد که به دنبال آن علائم و نشانه های آسم نیز از بین می رود. برخی از افراد معتقدند در زمان حملات آسمی بوییدن عسل به کاهش علائم آن، کمک بسیاری می کند.

روشی که برای مصرف عسل به عنوان یک درمان آسم در طب سنتی توصیه می شود، این است که آن را باید در یک لیوان آب جوش حل کرده و در کل روز مصرف کنند. اگر به عسل زعفران بیفزایید، می تواند کمک زیادی بکند؛ اما بعضی از پزشکان معتقدند مصرف عسل به تنهایی بسیار موثرتر است. برای افراد آسمی توصیه می شود قبل از خوابیدن عسل را در یک لیوان چای حل کنند و مصرف کنند. این کار می تواند خلط آن ها را کاهش دهد.

8. زنجبیل مفید برای درمان بیماری آسم

تحقیقات زیادی بر روی اثر زنجبیل بر درمان آسم انجام شده است. نتایج نشان می دهد زنجبیل به دلیل طبع تند خود، می تواند به طور موثر التهابات راه های هوایی را از بین ببرد. زنجبیل همچنین می تواند به کاهش انقباضات ماهیچه های موجود در دیواره ی برونش ها کمک کند.

کاهش انقباضات دیواره برونش ها علائم آسم را کاهش می دهد. البته تحقیقات انجام شده در کانادا روی زنجبیل به عنوان درمان آسم در طب سنتی نشان می دهد، زنجبیل انقباض ماهیچه ها را با اثر آرامبخشی خود از بین می برد.دستوری که برای مصرف زنجبیل در بیماران آسمی توصیه می شود، این گونه است که افراد بهتر است آن را در لیوان چای حل کرده و با مقداری عسل مصرف کنند. مصرف زنجبیل با آب انار به تاثیر آن می افزاید. زنجبیل را بهتر است صبح و عصر مصرف کنید.

9. درمان آسم با سیر

سیر خلط های موجود در مسیر هوایی را از بین می برد و از این طریق می تواند راه های هوایی را باز کند و باز شدن راه های هوایی نیز به کاهش علائم آسم کمک می کند. روشی که برای مصرف سیر در بیماران مبتلا به آسم توصیه می شود، این گونه است که آن ها باید چند حبه سیر را در لیوان شیر بجوشانند و در روز مصرف کنند. تهیه چای سیر یکی دیگر از راه هایی است که به این افراد توصیه می شود و همچنین می تواند بوی بد سیر را هم از بین ببرد.

10. قهوه مفید برای درمان آسم

در قهوه ماده ای به نام کافئین وجود دارد که می تواند به کنترل حملات آسمی در مبتلایان کمک کند. بهتر است قهوه را روزی 2 الی 3 بار به صورت داغ بنوشید. این کار باعث تمیز شدن راه های هوایی می شود.

تمام داروهای گیاهی ذکر شده به عنوان درمان آسم در طب سنتی به افراد توصیه می شوند؛ اما بیماران مبتلا به آسم باید توجه داشته باشند که قبل از هر اقدامی برای درمان آسم با این داروها، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنند تا او داروی مناسب را برای آن ها تجویز کرده و نحوه ی مصرف آن ها را نیز به آن ها بگوید تا درمان آن ها اثربخش واقع شود.

11. معرفی 3 دمنوش برای درمان آسم با طب سنتی

همچنین پزشکان طب سنتی معتقدند دمنوش 3 گیاه می تواند نقش موثری در درمان آسم در طب سنتی و کاهش علائم آسم داشته باشد:

  1. دمنوش پونه
  2. دمنوش گلپر
  3. دمنوش آویشن

همچنین بخوانید:

غذاهای مفید برای افراد مبتلا به آسم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits