دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فرق قرص کلد استاپ (Cold stop) با قرص سرماخوردگی بزرگسالان
12
زمان مطالعه: 6 دقیقه
فرق قرص ادالت کلد و کلد استاپ، آدالت کلد از ترکیب فنیل افرین، کلرفنیرامین و استامینوفن ساخته شده‌ ولی در کلد استاپ به جای فنیل افرین از دکسترومتورفان استفاده شده.

تفاوت قرص های ادالت کلد و کلد استاپ چیست؟

آدلت کلد و کلد استاپ دو قرص معروفی هستند که قطعا شما هم طی دوره سرماخوردگی آنها را مصرف کرده اید .

اکثر داروهای سرماخوردگی از مواد تشکیل دهنده یکسانی تولید شده و همچنین دارای عملکردهای یکسان هستند که باعث کاهش علائم سرماخوردگی می شوند.

هر دوی این قرص ها اثرات تسکینی قابل توجهی دارند و باعث بهبود علائم سرماخوردگی از جمله گرفتگی صدا ، سردرد و آبزیرش بینی می شوند.

جالب است بدانید که شما با مصرف هر قرص آدلت کلد و کلد استاپ در واقع 3 قرص مصرف می کنید که اثرات سینرژیک آنها باعث بهبود سرماخوردگی می شود. در ادامه با دلگرم همراه باشید تا به بررسی تفاوت قرص های آدلت کلد و کلد استاپ بپردازیم.

قرص ادالت کلد سرماخوردگی بزرگسال

قرص سرماخوردگی بزرگسالان یا آدلت کلد نوعی ترکیب از چند عامل برای مداوای سرماخوردگی است. این دارو از ترکیب فنیل‌افرین (یک منقبض‌کننده عروقی سمپاتومیمتیک)، کلرفنیرامین (آنتی هیستامین) و استامینوفن ساخته شده‌است.

این دارو اغلب در درمان علائم سرماخوردگی (به خصوص سرماخوردگی‌های ویروسی بزرگسالان) مانند آبریزش بینی، سرفه، گلودرد و تب استفاده می‌شود. گاه در مشکلات مشابه مانند حساسیت تنفسی نیز به کار می‌رود.

فنیل افرین یک ترکیب مقلد اثر سمپاتیک است و با انقباض عروق موجب کاهش علائمی مانند آبریزش بینی، احتقان مخاطی و اشکریزش می‌شود. استامینوفن یک ترکیب مسکن و تب بر است. کلرفنیرامین مالئات نیز با بلوک اثرات هیستامین بر گیرنده‌های H۱ تأثیر می‌کند.

قرص سرماخوردگی بزرگسالان رایج ۳۲۵ میلی گرم استامینوفن ، ۳۰ میلی گرم فنیل افرین و ۲ میلی گرم کلرفنیرامین وجود دارد.

فرق آدلت کلد و کلداستاپ
قرص سرماخوردگی بزرگسالان (Adult cold)

مواد تشکیل دهنده قرص های آدلت کلد و کلد استاپ

کلد استاپ را خیلی‌ها با نام قرص سرماخوردگی بزرگسالان می‌شناسند، اما در واقع کلد استاپ که نسل جدید داروهای ضد سرماخوردگی است، ماهیتی متفاوت دارد و به همین دلیل باوجود آن‌که چند سالی از ساخت این دارو می‌گذرد، جایگاهی ویژه را در میان داروها پیدا کرده است.

قرص کلد استاپ که چند سالی است به بازار دارویی کشورمان پا گذاشته، در حقیقت نشانه ای است از خلاقیت داروسازان کشورمان که توانسته اند با ساخت این دارو نقشی مهم را در درمان این بیماری شایع بردارند.

هر قرص کلداستاپ حاوی 500 میلیگرم استامینوفن، 30 میلی گرم پسودوافدرین و 25 میلی گرم دیفن هیدرامین است که به ترتیب اثرات مسکن و ضد آبریزش بینی و ضد حساسیت دارند و مهم ترین عوارض سرماخوردگی را درمان می کنند.

آدالت کلد (Adult cold) یا سرماخوردگی بزرگسالان شامل ترکیبی از داروهای فنیل افرین، کلرفنیرامین و استامینوفن می باشد.این ترکیب دارویی در درمان سردرد، تب، بدن درد، آبریزش بینی یا گرفتگی، عطسه، خارش، ترشح اشک و گرفتگی سینوس ناشی از آلرژی ها، سرماخوردگی، آنفولانزا بسیار موثر است.

استامینوفن بکار رفته در این قرص یک مسکن درد و کاهش تب است. کلرفنیرامین یک آنتی هیستامین است که اثرات هیستامین شیمیایی طبیعی - علائم عطسه، خارش، ترشح اشک و آبریزش بینی- را در بدن کاهش می دهد .

فنیل افرین یک ضد احتقان است که باعث منقبض شدن رگ های خونی در بینی می شو د - رگ های خونی گشاد می تواند باعث احتقان بینی (گرفتگی بینی) شوند. این داروی ترکیبی باعث تسکین علائم سرماخوردگی، تب یونجه، آلرژی و مانند سردرد، درد سینوس، احتقان بینی و سینوسها، عطسه، آبریزش از چشم، آبریزش بینی، تب، و خارش بینی یا گلو می شود.

قرص کلد استاپ (Cold stop)

قرص کلد استاپ (Cold stop) که با نام‌های دیگری مثل کلداکس (Coldax) نیز عرضه می‌شود، از داروهای موثر در درمان سرماخوردگی است. این قرص در کنار اثرات درمانی چشمگیر، عوارضی از جمله خشکی دهان، خواب‌آلودگی و یبوست را نیز به همراه دارد.

استاپ (Cold stop) نسل جدید داروهای سرماخوردگی است که حاوی ۵۰۰ میلی‌گرم استامینوفن، ۳۰ میلی‌گرم پسودوافدرین و ۲۵ میلی‌گرم دیفن‌هیدرامین است. هر کدام از این مواد تاثیر مشخصی دارد، استامینوفن مسکن، پسودوافدرین ضد آبریزش بینی و دیفن هیدرامین نیز ضد حساسیت است.

داروی کلد استاپ به شکل قرص تولید می‌شود و معمولا برای بزرگسالان مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این دارو برای درمان علائم سرماخوردگی نظیر آبریزش از چشم و بینی، عطسه، سرفه، تب، احتقان بینی، درد و احساس کوفتگی در بدن استفاده می‌شود.

تفاوت قرص سرماخوردگی بزرگسالان با کلداستاپ
قرص کلد استاپ (Cold stop)

عوارض قرص های آدلت کلد و کلد استاپ

توجه داشته باشید که مصرف این داروها می‌تواند موجب خواب‌آلودگی شود بنابراین تا زمانیکه از هوشیاری خود اطمینان حاصل نکرده‌اید کارهایی که نیازمند دقت و هوشیاری است (مثل رانندگی) را انجام ندهید.

بیماران مبتلا به پرفشاری خون و بیماری‌های قلبی به‌ ویژه بیماری‌‌های عروق قلب و نارسایی قلبی و کسانی که دچار تنگی نفس شده‌اند، باید با مشورت پزشک و با احتیاط از قرص سرماخوردگی بزرگسالان استفاده کنند زیرا این قرص دارای منقبض‌کننده‌های عروقی است و با تنگ‌کردن عروق موجب تشدید بیماری‌های قلبی می‌شود.

تفاوت قرص های کلداستاپ و آدلت کلد در این است که در کلداستاپ به دلیل داشتن ایبوپروفن حالت تسکینی بیشتری است . همچنین کلداستاپ به جای دو آنتی هیستامین حاوی یک آنتی هیستامین است.

روش مصرف قرص های آدلت کلد و کلد استاپ

  • قرص آدلت کلد : در بزرگسالان دو قرص هر ۴ تا ۶ ساعت است. در کودکان نیز یک قرص هر ۴ ساعت استفاده می‌شود.
  • قرص کلد استاپ : کلد استاپ مخصوص بزرگسالان است و باید ۸ قرص در روز مصرف شود. هر ۶ ساعت ۲ قرص .

مقایسه تاثیر قرص های آدلت کلد و کلد استاپ

قرص مواد تشکیل دهنده مقدار مصرف عوارض جانبی تداخل دارویی
قرص آدلت کلدفنیل افرین، کلرفنیرامین و استامینوفنهر 8 ساعت 1 قرصخواب‌آلودگی، تحریک‌پذیری، سرگیجه، سردرد، افزایش اشتها، بی‌قراری، تاکیکاردی (تند شدن‌ غیرطبیعی‌ ضربان‌ قلب‌) و افزایش فشار خونداروهای اعصاب نظیر دیازپام و اگزازپام ، داروهای ضدافسردگی و کاهنده فشار خون
قرص کلد استاپ500 میلیگرم استامینوفن، 30 میلیگرم پسودوافدرین و 25 میلیگرم دیفن‌هیدرامین هر 6 ساعت دو قرصخواب آلودگی، خشکی دهان/ گلو/ بینی، یبوست یا اختلال در خوابداروهای فشار خون. الکل، آنتی هیستامین، داروهای خواب آور با داروهای ضد افسردگی، شل کننده های عضلانی و تسکین دهنده های درد نارکوتیک

تداخلات دارویی قرص های آدلت کلد و کلد استاپ

کلد استاپ را با داروهای حاوی استامینوفن، آسپیرین و یا سایر سالیسیلات ها (شامل دیفلونیزال) را با احتیاط مصرف کنید.

در رابطه با قرص آدلت کلد باید بدانید که استامینوفن در بسیاری از فرآورده های) OTC داروهای بدون نسخه ) وجود دارد و استفاده از Adult cold همراه با این فرآورده ها می تواند سمیت ناشی از دوزهای تجمعی بالاتر از دوز ماکسیمم توصیه شده ایجاد کند .



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (12 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits