دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تاثیر مصرف لووتیروکسین در دوران بارداری
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
قرص لووتیروکسین را می‌توان در دوران بارداری هم مصرف کرد. این دارو برای زمان بارداری مجاز شمرده شده است و هیچ گونه اثرات جانبی مضری به دنبال ندارد .

مصرف لووتیروکسین در دوران بارداری

قرص لووتیروکسین قرصی است که کسانی که کم کاری تیروئید دارند به خوبی میشناسند. این قرص برای درمان تیروئید به کار نمیرود اما از پیشرفت آن جلوگیری می کند.

قرص لووتیروکسین را نباید بدون تجویز پزشک مصرف کرد. این قرص هم عوارض مصرف بیش از اندازه دارد و ممکن است برای قشرهای مختلف خطرات متفاوتی داشته باشد

متخصصان زنان و زایمان سعی می کنند تعداد داروهایی که زنان در دوران بارداری مصرف می کنند را به حداقل برسانند.

اما لووتیروکسین در دوران بارداری برای زنان مبتلا به کم کاری تیروئید ایمن است.

در حقیقت، درمان کم کاری تیروئید در دوران بارداری ضروری است. چراکه در صورت عدم درمان، کم کاری تیروئید می تواند باعث کم خونی، درد عضلانی، نارسایی احتقانی قلب و پره اکلامپسی در یک زن باردار شود.

همچنین این مشکل می تواند به طور جدی بر رشد مغز جنین تاثیر بگذارد و سبب کاهش وزن هنگام تولد شود. در طول سه ماهه اول، جنین به طور کامل به مادر برای تامین هورمون تیروئید وابسته است؛ چراکه تا سه ماهه دوم رشد، غده تیروئید جنین نمی تواند این هورمون را برای خودش تولید کند.

قرص لووتیروکسین چیست ؟

لووتیروکسین یک هورمون تیروئید است که به عنوان دارو برای درمان بیماری کم کاری تیروئید استفاده می‌شود. کم کاری تیروئید به شرایطی اطلاق می‌شود که طی آن غده تیروئید به مقدار کافی از هورمون تیروئید را تولید نمی‌کند. لووتیروکسین برای درمان کم کاری مادرزادی غده تیروئید (کرتینیسم) و گواتر (بزرگ شدن غده تیروئید) نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین ازقرص لووتیروکسین همراه با جراحی و پرتودرمانی رادیواکتیو به منظور درمان سرطان تیروئید استفاده می‌شود. لووتیروکسین از نظر طبقه بندی دارویی در گروه هورمون‌ها قرار می‌گیرد. عملکرد این دارو از طریق جایگزینی هورمون تیروئیدی است که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود.

لووتیروکسین در بارداری

کم کاری تیروئید و لووتیروکسین

تیروئید غده ی پروانه ای شکل در جلوی گردن است؛ که هورمون تیروکسین یا T4 تولید می کند. T4 برای بسیاری از توابع اساسی مانند متابولیسم، هضم، موی طبیعی و رشد پوست و عملکرد مغز مورد نیاز است. کم کاری تیروئید هنگامی اتفاق می افتد که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون T4 تولید نمی کند.

افراد مبتلا به کم کاری تیروئید ممکن است خستگی، افزایش وزن، خشکی پوست، ریزش مو، یبوست، از دست دادن حافظه و افسردگی داشته باشند. در برخی از کشورها کمبود ید باعث کم کاری تیروئید می شود.

در ایالات متحده، جایی که ید به نمک خوراکی افزوده می شود، مردم اغلب به کم کاری تیروئید مبتلا می شوند؛ زیرا آنتی بادی ها به غده تیروئید حمله می کنند. این وضعیت تیروئیدیت هاشیموتو نامیده می شود.

کم کاری تیروئید همچنین می تواند به علت پرتو درمانی، داروهای خاص و عمل جراحی تیروئید باشد. لووتیروکسین ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی در هنگام مصرف بیش از حد شود. این عوارض جانبی اغلب باعث پرکاری تیروئید، طپش قلب، عرق کردن، اضطراب، اسهال، احساس گرم شدن، کاهش وزن، درد شکمی و سردرد می شوند.

کم کاری تیروئید و بارداری

زنان مبتلا به کم کاری تیروئید باید تستوسترون خود را به محض اینکه باردار شوند، آزمایش کنند؛ و سپس هر ۶ الی ۸ هفته در طول بارداری. هورمون تحریک کننده تیروئید، یا TSH، و T4 آزاد یا FT4، را بررسی کنند.

TSH در یک فرد مبتلا به کم کاری تیروئید بدون درمان، بالا است، زیرا غده هیپوفیز، زمانی که تیروئید هورمون کافی تولید نمی کند، TSH بیشتری آزاد می کند. FT4 مقدار تیروکسین “آزاد” در خون است. در جریان خون، T4 به T3 تبدیل می شود که شکل فعال هورمون است.

در طول بارداری، تعداد پروتئین های متصل به هورمون تیروئید افزایش می یابد؛ بنابراین T3 و T4 کمتر در جریان خون آزاد می شوند. برای جبران این مشکل، دوز لووتیروکسین معمولا در طول حاملگی ۲۵ تا ۵۰ درصد افزایش می یابد. آزمایشات تیروئید باید چهار هفته پس از تغییر دوز، تا زمانی که TSH در محدوده صحیح قرار بگیرد، دوباره بررسی شود.

بحثی وجود دارد که آیا تمام زنان، نه فقط افرادی که با کم کاری تیروئید پیش از قاعدگی یا افزایش خطر ابتلا به کم کاری تیروئید هستند، باید در طول بارداری آزمایش بررسی TSH داشته باشند یا خیر. عوامل خطر برای کم کاری تیروئید شامل سابقه خانوادگی، پیش از عمل جراحی تیروئید یا گواتر است. اما زنان بارداری که این خطرات را ندارند نیز، باید در این باره با دکتر خود صحبت کنند.

لووتیروکسین در بارداری

تاثیر قرص لووتیروکسین در دوران بارداری

تحقیقات انجام شده بر روی زنان بارداری که این دارو را مصرف می‌کرده‌اند، هیچ گونه افزایش خطر نا‌هنجاری‌های مادرزادی را نشان نداده است.

بنابراین احتمال آسیب دیدگی جنین در نتیجه مصرف این دارو بسیار بعید است. مصرف این دارو در زمان بارداری نباید متوقف شود و اگر کم کاری تیروئید در دوران بارداری تشخیص داده شد، باید به شکل مناسب درمان شود.

عوارض کم کاری تیروئید در دوران بارداری می تواند شامل موارد زیر باشد :

  • سقط خود به خود
  • پری– اکلامپسیا
  • مرده زایی
  • زایمان زودرس
کم کاری تیروئید مادر در زمان بارداری می‌تواند اثرات زیانباری بر رشد و نمو جنین و کودک داشته باشد.

ممکن است در دوران بارداری میزان T4 سرم خون کاهش و میزان TSH سرم افزایش پیدا کند و از محدوده طبیعی خارج شود. به دلیل آنکه بالا رفتن TSH سرم خون ممکن است در 4 هفته اول بارداری اتفاق افتد، زنان بارداری که این دارو را مصرف می‌کنند باید هر سه ماه یک بار، مقدار TSH خود را اندازه‌گیری کنند.

اگر میزان TSH سرم خون بالا برود، برای تصحیح آن باید دوز داروی لووتیروکسین هم افزایش داده شود. همچنین به دلیل آنکه میزان TSH بعد از وضع حمل مشابه با قبل از دوران بارداری است، بنابراین دوز مصرفی دارو هم بلافاصله بعد از زایمان باید به مقدار مشابه با زمان قبل از بارداری باز گردانده شود. میزان TSH سرم خون باید 6 تا 8 هفته بعد از وضع حمل اندازه‌گیری شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits